De waarde van kunst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De waarde van kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:01

Ik was net wat aan het rondkijken op het internet en stuitte op een website van een olieverfschilder. Ik stond echt versteld van de prijzen wat deze mevrouw voor haar werk vroeg. Een portret van (nog niet eens) een meter vanaf ongeveer 5000,-!

Terwijl als ik naar het werk keek, ik maar een paar losse klieders zag, weinig kleur, etc, etc. (maargoed, dat is dan ook mijn mening)

Nu ben ik wel benieuwd waar jullie je prijzen en de taxaties op baseren. Want als ik zo in het taxatietopic kijk, zie ik zo veel mooie en goede schilderijen waarvan ik denk dat die veel meer dan die pakweg 200,- waard zijn.

Uiteraard speelt het formaat en het materiaal een rol, maar is het misschien een beetje een kwestie van smaak? Of de bekendheid die je als schilder hebt?

Nivada

Re: De waarde van kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:59

Hoe meer vraag, hoe hoger je de prijs ken zetten natuurlijk.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:36

Inderdaad wat Nivada zegt ja. Je moet precies die balans zien te vinden.
Daarbij komt ook dat deze mensen er hun brood mee verdienen en hun prijs wel hoger móeten zetten om ervan te kunnen rondkomen. Jullie hebben het voornamelijk als 'zakcent' en hebben hiernaast school en/of een vaste baan. En daarbij komt ook dat de meeste tekenaars op Bokt minderjarig zijn, muv een aantal natuurlijk. Knipoog

Daarbij heb ik echt geen 500 euro over voor een schilderij of tekening. Ik vind het de tekening absoluut waard, maar ik spendeer niet dat geld voor een tekening. Je moet er ook voor zorgen dat je kunst bereikbaar blijft, tenzij je doelt op een ander publiek.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:21

Naam en ervaring, dat is waar je het meest voor betaald.
Een onbekend iemand die net is begonnen vangt geen drol.
Een onbekend iemand die al járen bezig krijgt al meer betaald.
Een bekend iemand die net begint krijgt meer betaald (denk aan mensen die met een ander beroep naam hebben gemaakt).
Een bekend iemand met jarenlange ervaring krijgt nor meer betaald (Herman Brood is daar een mooi voorbeeld van)

Daarbij is het een kwestie durven vragen. Bokt is geen goede spiegel van de kunstenaarswereld. Het zijn hier voornamelijk hobbymeisjes die denken makkelijk een zakcentje te verdienen door wat paardjes na te tekenen, en dan vooral denken; hoe minder ik vraag hoe meer opdrachten en meer opdrachten is meer geld. Vergeten daarbij verder hoeveel tijd ze daadwerkelijk met een tekening bezig zijn en hoe weinig uurloon ze hebben verdient, met minder tekeningen en normaal uurloon verdien je uiteindelijk juist wel meer. Je zult ook zien dat ze allemaal na een tijd of meer gaan vragen of helemaal stoppen.
5000 euro voor een schilderij lijkt veel, maar deze mevrouw zal er hooguit een aantal per jaar maken, en niet een paar per week zoals je op bokt voorbij ziet komen.

Verder wordt er nu enkel over portretten en schilderijtjes gepraat maar er is veel, heel veel meer, dan alleen dat. En elke tak van de kunst heeft een ander soort prijskaartje.
In mijn beroep bijvoorbeeld krijg je over het algemeen gewoon per uur betaald, niet per tekening.

Maar smaak, talent, materiaal, grootte etc hebben niet veel met de waarde van kunst te maken. Originaliteit des te meer.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:35

IcePrincess legt aardig uit hoe het in de meeste gevallen in zijn werk gaat. Daarnaast ook niet geheel onbelangrijk: het is maar net wat de gek er voor geeft.

Dat deze mevrouw (in jouw ogen) zo veel geld voor haar werk vraagt is alleen maar zo omdat ze haar werken al eerder voor dit geld verkocht heeft. Als ze niets zou verkopen zou ze het niet aanbieden voor die prijs, maar beduidend in prijs zakken. Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:35

Ik zou het taxatie-topic niet als realistische leidraad nemen. Als iemand tekent voor zn hobby en niet goed genoeg is verdient diegene niets en als iemand veel bekendheid verworven heeft (niet alleen wat plaatjes op bokt laten zien dus) kan die steeds hogere bedragen vragen. Meestal verkopen die hun werk aan iemand anders die het vervolgens weer voor groot geld doorverkoopt.
De gemiddelde bokker waadeert trouwens een ander soort werk (lijkt ie op het paard) dan als er in de rest van de wereld als kunst gewaardeerd wordt. En juist dat soort werk dat hier hoog gewaardeerd wordt is in de praktijk lastig te verkopen.