[SITE] Websites in een nieuw jasje ( feedback gevraagd )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[SITE] Websites in een nieuw jasje ( feedback gevraagd )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:26

Ik ben gister hard bezig geweest, en heb mijn websites in een nieuw jasje gestoken.

Afbeelding
is nu
Afbeelding
Feedback welkom! Is de banner ook te saai zo, en wat zou er anders kunnen?

Linkje: http://www.handwritingfonts.nl/

En http://www.houseaudiopodcast.com
(Heb even geen screenshot van de eerste versie)

Vraag bij deze:
Is er iemand die (iemand kent die) een Braille regel op zijn laptop heeft en me kan helpen de braille versie (moet ik de CSS voor aanpassen) te testen om de site optimaal leesbaar te maken in braille? Heb nu alleen de plaatjes op "hidden" gezet en de breedte van de site wat aangepast)

Jenkins

Re: [SITE] Websites in een nieuw jasje ( feedback gevraagd )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:00

heb er niet heel veel verstand van, maar er zitten wel wat foutjes in je HTML en als je de site resized naar 600x800 kan je niet meer scrollen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:08

Oeps! Er zit wat niet goed met mijn div's.. even puzzelen, dankje!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:10

Over de eerste;
Ik kan ook niet scrollen, wilde kijken of ik kon vinden waar dat aan lag maar je hebt alles in een .css staan. Kun je de codes die je in je stylesheet hebt staan hier misschien plaatsen.

Verder; Om de website meer een geheel te maken zou ik je menu + tekstgedeelte iets verkleinen en de stippelrand gelijk zetten met de banner. Om je banner interessanter te maken; Ik zou enkele handschriften in je banner typen. Bijv. de banner in een kleur maken, verschillende teksten typen (eventueel half doorschijnend) en de titel van je site duidelijk op de banner zelf zetten. Ik dacht namelijk dat die witte banner bovenaan reclame was dus heb ik de titel over het hoofd gezien. Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:25

Hij scrollt nu al 1 kant op.. nou de 'x' nog bij overflow..
Puzzelt nog even verder.. als ik er niet uit kom volgt de code snel Knipoog

Athnamas - dankje!!
stippellijn staat wel gelijk met banner nu trouwens (banner heeft nog een extra randje, en menu staat recht onder randje van gestreepte ding).
Letters op de banner is een goed idee! Ik dacht dat, als ik de titel erbij op zou doen, dat misschien dubbel was omdat die ook al bovenaan staat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:28

highwaykind schreef:
Is er iemand die (iemand kent die) een Braille regel op zijn laptop heeft en me kan helpen de braille versie (moet ik de CSS voor aanpassen) te testen om de site optimaal leesbaar te maken in braille? Heb nu alleen de plaatjes op "hidden" gezet en de breedte van de site wat aangepast)

In principe hoef je, als de pagina goed is opgebouwd, geen aparte aanpassingen meer te doen voor een brailleregel. Deze leest namelijk gewoon de tekst. Belangrijkste dingen waar je op moet letten bij het maken van een toegankelijke site:
- zorg dat navigatie en belangrijke teksten bruikbaar zijn zonder javascript (dit is zo te zien bij jou wel in orde, je gebruikt geen javascript)
- voorzie afbeeldingen van een juiste alt-tekst (dat wil zeggen, een tekst die duidelijk maakt wat de functie van het plaatje is. Als dit alleen maar een achtergrond of leuk effectje is kan dat alt="" zijn, als het een menu-button is moet het aangeven wat die button betekent. Ook dit is bij jou geen probleem geloof ik)
- gebruik de elementen van HTML zoals ze bedoeld zijn (dus headings aangeven met h1 etc)
- links worden vaak apart bereikbaar gemaakt voor handige navigatie. Je krijgt dan niet de context mee, en dan is het verwarrend als deze links allemaal als tekst 'hier' hebben. (Bv: "Om naar de homepagina te gaan, klik [url=#]hier[/url]" Kan beter "[url=#]Ga naar de homepagina[/url]" zijn of iets dergelijks.)

In het geheel genomen zou ik als enige advies voor jouw pagina geven om de navigatie in lists te zetten ipv in <span> met <br> aan het eind. Met css kun je de bullets vervolgens weghalen.
(En, ik zou de structuur met de divs iets eenvoudiger maken, en niet teveel gebruik maken van 'overflow' behalve als het echt niet anders kan. Dit heeft echter meer met de normale browsers te maken en niet met brailleregels.)
Mijn complimenten overigens voor de schone layout :j

Hoewel het geen brailleregel is, kun je een indruk krijgen wat er overblijft van een pagina als je alleen de tekst ziet met de Lynx-viewer (Lynx is een tekstbrowsers).
http://www.yellowpipe.com/yis/tools/lynx/lynxview.cgi

En dan is de pagina wat mij betreft nog heel duidelijk. :j

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:51

Volgens mij moet www.handwritingfonts.nl nu goed scrollen.
(had per ongeluk vanalles op 'fixed' gezet ipv op 'absolute'...)

highwaykind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 13:10

Dankje Shadow!!
Citaat:
In principe hoef je, als de pagina goed is opgebouwd, geen aparte aanpassingen meer te doen voor een brailleregel.

Dat wist ik niet (waarom is de "media="braille" dan in het leven geroepen??)
Maar dat is mooi, want dan kan ik die gewoon deleten en dan doet men het maar mooi met de gewone CSS of de highcontrast CSS (wat ik dan weer totaal onleesbaar vind, maar het schijnt te helpen). Haha!

Citaat:
- gebruik de elementen van HTML zoals ze bedoeld zijn (dus headings aangeven met h1 etc)
- links worden vaak apart bereikbaar gemaakt voor handige navigatie. Je krijgt dan niet de context mee, en dan is het verwarrend als deze links allemaal als tekst 'hier' hebben.

In het geheel genomen zou ik als enige advies voor jouw pagina geven om de navigatie in lists te zetten ipv in <span> met <br> aan het eind. Met css kun je de bullets vervolgens weghalen.
(En, ik zou de structuur met de divs iets eenvoudiger maken, en niet teveel gebruik maken van 'overflow' behalve als het echt niet anders kan.)

Hier ga ik zo nog even op puzzelen dus, even kijken of ik wel netjes h1 etc gebruikt heb (ehm...kans is groot dat ik dit niet gedaan heb..)
en menu omzetten in een list heb ik net gedaan (maar staat nog niet online)

Mijn complimenten overigens voor de schone layout Ja
Danku!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:39

highwaykind schreef:
Dat wist ik niet (waarom is de "media="braille" dan in het leven geroepen??)

Er zijn een heleboel van die "media="-opties. Je kunt er leuke extra's mee bouwen als je dat graag wilt en een bijzondere site hebt die extra zaken noodzakelijk maakt. Maar in de meeste gevallen zijn die niet nodig om een pagina leesbaar of toegankelijk te maken.

Citaat:
Maar dat is mooi, want dan kan ik die gewoon deleten en dan doet men het maar mooi met de gewone CSS of de highcontrast CSS (wat ik dan weer totaal onleesbaar vind, maar het schijnt te helpen). :D

Hiervoor geldt overigens in zekere mate hetzelfde: als je geen gekke dingen doet, de html-elementen gebruikt waar ze voor zijn en je design niet te complex maakt, kunnen gebruikers heel veel dingen aanpassen om jouw pagina voor zichzelf leesbaar te maken. Zo hebben de grote browsers de mogelijkheid om lettergrootte, -type en kleuren te veranderen. Daarmee gaat jouw design natuurlijk wel verloren, maar de site als geheel blijft bruikbaar.
Je kunt eventueel ook nog overwegen om het high-contrast-stylesheet aan te bieden als alternatief stylesheet ( http://www.handleidinghtml.nl/html/styl ... ets08.html ). Mensen die high-contrast willen kunnen daarvoor kiezen, maar standaard krijgt men dan de gewone pagina te zien.

highwaykind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 13:54

Shadow0 schreef:
Mensen die high-contrast willen kunnen daarvoor kiezen, maar standaard krijgt men dan de gewone pagina te zien.

Heb het nu als optie in het menu, de switch tussen 'normal contrast' en 'high contrast', maar kan dus veel minder omslachtig zo te zien.
(linkje ipv aparte pagina's). Ook veel logischer als link.

Dankje Shadow, oh bron van informatie Afgod
(het blijft lastig om dit soort dingen allemaal zelf uit te zoeken, kan niet googlen naar iets waarvan je het bestaan niet kent)

Straks de link even wat beter lezen, nu eerst even een hapje eten en even een poosje geen computer voor mijn neus Knipoog