[DIGI]WIP Eerste werkje met corel painter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

[DIGI]WIP Eerste werkje met corel painter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:11

Ik heb een paar weken geleden het Wacom tablet van de Aldi gekocht, samen met het programma corel painter, en daar ben ik gisteren mee aan de slag gegaan. Even snel een foto overgeschetst, en nu ben ik bezig met inkleuren.
Ik heb er nu voor gekozen om de tekening realistisch in te kleuren, beetje saai misschien, maar het gaat me er vooral om dat ik even alle mogelijkheden van het programma leer kennen Lachen
Deze eerste stap heb ik met de olieverf-penseel gemaakt, met een 'droge penseel', dus alles ziet er een beetje korrelig uit. Ik vond het wel mooi, lijkt de vacht ook een beetje structuur te hebben.
Afbeelding
Eigen commentaar: de verhoudingen bij de mond en de snor kloppen niet helemaal, daar ga ik nog aan werken. En misschien ga ik er nog wel wat meer bruin en andere felle kleurtjes in verwerken Lachen

JoSav

Re: [DIGI]WIP Eerste werkje met corel painter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:17

Je ziet idd dat het is overgetrokken, ook vind ik het altijd moeilijk te reageren op WIPs. Maar los daarvan zal ik toch een poging wagen. Lachen

De basis ziet er an sich netjes uit. Wel lijkt hij nog wat saai en dof ook qua dieptewerking. Maar omdat het dus een WIP is, vind ik het erg moeilijk te zeggen of hetgeen ik nu al ingekleurd zie al 'klaar' is of dat daar nog een hele laag overheen gaat. Vind het effect van de brush overigens niet misstaan. Het lijkt of hij nu al een aantal snorhaartjes heeft: heb je die er bewust ingezet of zijn ze een toevallig effect van de brush?

Wordt het je eigen tinker?
Heb je ook me opacities gewerkt of juist niet?
Gebruik je lagen?
Gebruik je de foto ernaast of als laag eronder, of gebruik je bijvoorbeeld het pipetje (om de kleur te kiezen vanaf de foto?) Ben benieuwd naar je werkwijze, al hoef je die heus niet prijs te geven. Ben nieuwsgierig. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:42

wauw dat doe je netjes.. ben zelf ook benieuwd naar je werkwijze.. ( ik heb haast het idee alsof je de bovenste laag weggumt en dan de foto ziet verschijnen.. zo realistisch:) ) maar je kan goed met het programma over weg zeg!

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:46

wauw, ik heb die tablet 2 weken geleden ook bij de aldi gekocht! alleen mij lukt het allemaal niet echt Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:05

Josav, de neus is inderdaad nog niet helemaal klaar, ik wil nog wat gaan uitproberen met kleurgebruik en andere penselen Lachen Straks eens een nieuwe laag aanmaken en gewoon wat kliederen en zien wat er uit komt. Ik werk in mijn schilderijen meestal graag met blauw bij de schaduwen en geel bij de highlights enzo, dus dat ga ik hier ook proberen.
De snorhaartjes heb ik inderdaad bewust erbij gezet. Door de verkleining is het niet zo goed te zien, maar hier de neus op 100%:
Afbeelding

Heb wordt inderdaad mijn eigen tinker, maar wel een beetje aangepast (oortje stond naar achteren, manen beetje netter enz)
Ik heb ook met transparantie gewerkt. De eerste laag is 100%, daarna vooral met 10% tot 20% om mooie overgangen te krijgen. En dus inderdaad ook met lagen gewerkt.
De foto heb ik eerst eronder gelegd en overgetrokken (ben erg lui vandaag Bloos was me even te veel werk om helemaal zelf te schetsen Bloos maar dat is normaal niet zo'n probleem. voor de volgende tekening wil ik sowieso een zelfbedachte pose uitvoeren, dus dan moet ik em sowieso met de hand schetsen) Daarna heb ik de basiskleuren met het pipetje gepakt, beetje helderder gemaakt, en rechts in de tekening gezet. Toen de fotolaag verwijderd, en ik heb de uitgeprinte foto naast me liggen zodat ik niet steeds hoef te schakelen tussen de vensters Lachen

pinuts, bedankt voor t compliment Haha! Ik heb deze tekening ver ingezoomd en daardoor lijkt het van veraf al snel erg realistisch. En verder schilder ik heel veel naambordjes met acryl, dat moet ook allemaal heel minuscuul en realistisch, dus ik heb wel al wat kunnen oefenen Knipoog

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:31

wow hij ziet er echt al onwijs mooi uit, nu vraag ik me af heo hij het doet je zegt: Even snel een foto overgeschetst, en nu ben ik bezig met inkleuren. hoe bedoel je met overgeschets? of je bedoelt gewoon nagetekend?
want hoe kom je al zo aan die lijnen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:15

Wow! dat wordt al veel belovend zeg!

Ik heb dezelfde vraag als Draflinger, hoe schets je over? Teken jij de grove lijnen van de foto over en dan haal jij de foto weer weg? Ik weet namelijk niet hoe die opties werken Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:46

Ik ben alweer een klein beetje verder Lachen
Afbeelding

Ik heb hier inderdaad eerst de grove lijnen van de foto overgetrokken, daarna haal ik de foto weg en schets ik nog wat details en dan begin ik met inkleuren.
Maar ik maak ook wel eens poses die ik zelf verzin, en dan schets ik em helemaal zelf.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:24

Maar hoe krijg je die lijnen los van de foto? Dus hoe verwijder je die foto? Tong uitsteken
En hoe krijg jij straks die rode lijntjes weg?

Ik loop namelijk zo te klungelen met die opzetjes omdat ik niet weet hoe ik dat simpel kan doen...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:48

Ik ken het hele programma niet, maar werkt niet, net als in Photoshop, met lagen? Die laag van de rode lijntjes erachter zetten en weghalen als je klaar bent?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:36

Inderdaad, wat ik in mijn tweede post ook al zei, met lagen Ja Onderste laag was de foto, daar bovenop een laag met de rode potloodlijnen, daar weer een laag bovenop met de kleuren.
En de lagen vind je gewoon onder het venster 'layers', als je op het knopje met + klikt krijg je een nieuwe laag erbij Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:37

Ok bedankt, ga ik eens proberen Lachen

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:56

Woow, echt super gaaf!
Vind alleen de 'baard' niet heel mooi gemaakt, heb er verder geen verstand van hoor Tong uitsteken maar oke.

Ik ben er benieuwd hoe je dit doet en wat je er allemaal voor nodig hebt, zou je mij miss willen pben daarvoor?
Verder erg knap gedaan! Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:43

De baard lijkt heel korrelig, maar dat komt door het verkleinen Knipoog
En ik maak hem ook nog wat voller Ja