Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Maar als ik voor mezelf iets teken dan doe ik dat meestal uit de losse hand, zo leer je zelf ook beter te kijken, beter verhoudingen in te schatten..
waarbij techniek niet zo van belang is, of gewoon helemaal niet. Daar is gevoel het allerbelangrijkste: wat wil je neerzetten, of wat voel je? Maar bij realisme speelt techniek wel degelijk een grote rol in of het 'goed' is of niet. Als de inkleuring niet realistisch bedoeld is, gelden heel andere regels (en soms gewoon geen: doe je ding om het duf te zeggen).

Dan kan ik geen respect meer voor iemands talent opbrengen 

) Maar het hele idee is geniaal. Ik ben een zéér groot fan. Mede omdat het een idee is wat in mijn kunst straatje ligt, oftewel, ik had het zelfde kunnen maken. (ik mistte alleen de (financiele) mogelijkheden, gemiste kans
)
En ga mij niet vertellen dat hier iemand ooit aan mijn 2D werk heeft gezien dat dit geen eigen schets was. Want ik kan hem rustig ook zelf schetsen. Niet dat hier heel veel 2D werk van mij staat hoor, maar dat veulentje wat in mijn profiel staat was geloof ik niet zelf geschetst. Ik weet het niet zeker meer.
)
) en dan was ik heel benieuwd wat de reacties waren. 

), en verder schets ik lekker veel.
Ik wil gewoon kunnen tekenen, niet inkleuren (zoals met een rasterschets). Om het heel grof te zeggen: rasteren vind ik niet echt tekenen.
Ik teken toch echt liever vanuit gevoel. Ik probeer steeds meer zonder referentiefoto's te doen, maar mijn kunnen ligt daar gewoon nog niet altijd naar. Dus dan teken ik na van een foto, af en toe; maar rasteren wil ik niet aan beginnen. Mijn streven is om zelf te tekenen.
En als ik al van een foto nateken, dan probeer ik daar zoveel mogelijk mijn eigen draai aan te geven.
). Ik plaats zoveel van mijn werk niet op Bokt, of sowieso op het internet.
En wat is nergens op lijken? Is ook moeilijk te zeggen, want wat is je graadmeter? Welk kader hanteer je? 
. Remy schreef:Wat ik jammer blijf vinden is dat (foto)realistisch werk door sommigen hier toch gezien wordt als een "knutselwerkje", een behoorlijk neerbuigende opmerking vind ik. Terwijl je van mij in elk geval nooit een dergelijke respectloze opmerking zult horen naar iemand die niet realistisch werkt. Ik begrijp niet waarom dat soort sneren naar fotorealisme (en vervolgens het onderstrepen van eigen creativiteit) toch altijd weer nodig lijken te zijn.
Maar ik heb me er niet al te gelukkig over uitgedrukt. Ik voel me dan ook niet aangesproken over het benadrukken van mijn eigen creativiteit, aangezien ik net zo goed pretentieloos te werk ga. Ik wil net zo goed iets maken wat ik mooi vind. Pretentieloos werken is imo geen kunst, maar dus gewoon een tekening, beeld of schilderij. Een knutselwerkje dus. Daar bedoel ik helemaal niks neerbuigends mee. Ik wilde alleen heel pretentieus
een onderscheid duidelijk maken tussen sec realisme en realisme dat niet zo droog is, maar waarbij de maker iets extra's wil meegeven. Iets wat het meerwaarde geeft tov het ophangen van een foto. Is misschien niet goed overgekomen, omdat ik mijzelf daarmee blijkbaar toch boven een ander heb gesteld, terwijl ik het gewoon een vorm van pretentieloos leuk schilderen vind die naast dat droge realisme staat, maar beide zijn niet gelijkwaardig aan elkaar. Ik vind de een meer waard, maar de ander vindt dat weer niet. Niet iets om wakker van te liggen.