[SCH] Nog een springpaard in opdracht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

[SCH] Nog een springpaard in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:46

Vage titel, maar het paard dat ik nu aan het schilderen ben ken ik niet in het echt, alleen van referentiefoto`s. Ik moet zeggen dat dat erg tegenvalt, normaal vul ik de foto meer aan met een paard zoals die in mijn hoofd zit. Hier zit ik echt bijna met een vergrootglas te speuren hoe het paard er uitziet.
Toch heb ik het idee dat het resultaat wel aardig aan het lukken is.
Het hoofd en de handen van de ruiter moeten nog, maar misschien dat jullie nog andere kleinigheidjes ontdekken die ik nog kan bijwerken?
In de achtergrond is parelmoerpoeder verwerkt en misschien ga ik er nog glow in the dark-pigment doorheen mixen.
In elk licht en elk moment van de dag ziet mijn schilderij er compleet anders uit, dus hier maar 2 foto`s als voorbeeld:

Afbeelding
Afbeelding

SIEMxFUNNY

Re: [SCH] Nog een springpaard in opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:02

Ik vind je zo'n gave styl hebben. Daar blijf ik bij. OK dan!
Wat een verschil van foto zeg. De kleuren op de 2e foto spreken mij het meest aan.

Glow in the dark. Heb je dat in een verfvorm of hoe moet ik me dat voorstellen.?

Het enige waar ik naar blijf kijken is de thiedeman. Bij het riempje van de borst naar het zadel. Ik weet niet waarom. Net of het er niet 'opligt' als het ware. (nu is dit echt mierenne*ken. )

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:08

Bedankt voor je reactie SiemxFunny! Het is pigmentpoeder om door de verf te mixen dat uit erts gewonnen wordt. Ik maak steeds meer gebruik van natuurlijke pigmentpoeders in zakjes om zelf mijn verf mee te maken. Dat werkt verslavend die mooie kleurtjes uit natuurlijke materialen.
Het is trouwens een gewone martingaal, maar wat zie je er precies aan? Komt het doordat het wittige erin op de foto overbelicht is of klopt er iets niet?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:13

Ik weet het niet. Misschien dat het de overbelichting is idd, dat het té licht lijkt op de foto. Lachen

Dat glow in the dark lijkt me inderdaad verslavend. *er wordt er hier eentje heel nieuwschierig hoe dat er ziet irl. *

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:15

Gaaf! Het kan aan mij liggen, maar ik vind het hoofd van het paard in verhouding beetje groot.. Verder super!

LayLaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:47

Rachel_x schreef:
Gaaf! Het kan aan mij liggen, maar ik vind het hoofd van het paard in verhouding beetje groot.. Verder super!

Hier dacht ik ook al aan, en de ruiter heeft geen gezicht, maar dat heb je bewust gedaan neem ik aan? Tong uitsteken Erg mooi gemaakt hoor!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:44

Weer een echte Laura Ja
Hij ziet er weer flitsend uit. Jammer dat je dat parelmoer niet terug ziet op de foto, dat lijkt me erg gaaf namelijk.
Het enige wat me opvalt is het voorste voorbeen; die lijkt naar links te wijzen en het andere voorbeen komt gewoon naar voren.

En als jullie de beginpost even lezen, dan zie je dat het hoofd van de ruiter nog niet af is Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:46

Waua, ik vind vooral die achtergrond erg mooi!
Qua perspectief vind ik zijn hoofd wat groot tov de rest, maarja, zo is de foto ok genomen he?
Je werkt heel precies en dat vind ik echt heel knap, dat mis ik zelf weer een beetje..
maar knap gedaan, je hebt echt een heel eigen stijl!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:46

Echt super mooi gedaan ! Die stijl van jou.. Je blijft ernaar kijken. Lachen
LayLaap: Ze zei zelf al dat het gezicht en de handen nog niet af zijn Knipoog .

Maar naar mijn idee storen de verhoudingen toch een beetje. Ik eet dat het wel een beetje jou stijl is, maar nu vertekenen de verhoudingen precies de techniek van het springen van het paard, en dat zou ik zelf niet als een compliment opvatten als het mijn paard was. Dit is misschien nogal onduidelijk gezegd.. De achterhand van het paard lijkt naar links te springen, terwijl de voorhand veel meer naar recht voor draait, snap je? En dan komen zijn schoft en schouder wel heel groot uit.. Ook zijn voorbenen lijken een niet natuurlijke springhouding te hebben. Die benen springen dan weer meer in de richting van de achterhand. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.. Bloos Misschien prul ik altijd te veel over details.. Want moest ik het in het echt kunnen zien, zou ik waarschijnlijk met mijn mond open staan en niet weten wat zeggen. Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:54

Het beengebruik heb ik in mijn schilderij wat aangepast, die was op de foto niet echt spectaculair. Maar ik heb het ook niet overdreven, omdat het als ik de knieen achter de oren laat optillen het geen portret meer is. De bedoeling hier is dat de knieen iets uit elkaar wijzen en de voeten weer meer bij elkaar zijn.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:34

Deze vind ik echt heel gaaf! Alsof hij uit het schilderij komt springen, juist door het perspectief (groter hoofd kleinere achterhand) lijkt misschien of de verhoudingen niet kloppen maar ik vind het juist wel mooi, geeft het echt iets extra's. Het paard springt er ook lekker uit door de rustige omgeving en minder detail in de ruiter. Enige 'min'puntje wat ik kan bedenken is dat hij wat krap is aan de bovenkant van de ruiter, maar je aandacht gaat toch meer naar het paard dus dat vind ik ook niet echt storend.
Wat ik ook erg mooi vind is dat het paard gewoon wat abstract is qua invulling maar de bles toch wel realistisch als een portret weergegeven, zonder dat het plaatje uit elkaar valt, heel knap.
Zeker een van mijn favorieten van jou! Ja .

Stipje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:51

Heel mooi! Enige wat ik een beetje minder vind, is dat de neus een beetje puntig/klein lijkt in verhouding met de rest van het gezicht. Verders top!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:55

Jullie reacties over de verhoudingen vallen me erg op. Het is wel mijn manier van werken om dat te overdrijven door de voorkant er extreem uit te leten komen, maar op het orgineel valt dat niet zo op als op de foto. Ik heb dat wel bewust zo gedaan, maar het moet ook weer niet tè overdreven worden. Ik zal nog eens goed kijken naar het orgineel, want de foto`s heb ik iets schuin genomen, omdat ik anders te veel spiegeling kreeg van de flits.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:57

ik vind hem echt super vooral het contrast!
maar heb een beetje het idee dat de ruiter zijn kop stoot Bloos

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:20

Verhoudingen niet veranderen hoor! Geeft hem juist diepte en dat beetje extra! Anders had hij heel plat geweest terwijl hij er nu echt uit komt springen Ja .

Misschien wel leuk om ook eens te kijken hoe het staat als je het perspectief nog eens extra aandik door de kleuren naar achter wat te verzadigen, ben wel benieuwd hoe dat eruit zal zien, volgens mij knalt het er dan nog meer uit Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:29

Zoiets zit er al in IP. Op het hoofd zitten nog veel meer paarstinten en andere kleuren als je op de foto kunt zien. En de achterkant is niet meer gedetailleerd als hier op de foto.
Jammer dat ik zelfs met mn nieuwe SRL nog geen fatsoenlijke foto`s getrokken krijg.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:52

Hij komt inderdaad echt uit het schilderij springen! Ik vind dat je het paard super hebt neergezet. Hele mooie kleuren en combinatie!! Maar... ik heb het al eerder gezegd, ik vind wel nog steeds dat hij net te krap op het doek staat. Heb zelf het gevoel dat de ruiter moet bukken om mee te kunnen met het paard dat je tegemoet komt al heeft dat ook z'n charme Haha! De voorbenen zitten niet helemaal lekker. Het lijkt mij dat hij de voorbenen teveel naar elkaar toe knijpt. Wel idd met de knieën wat uit elkaar en bij de hoeven weer bij elkaar komend maar vanuit de schouder zit het net niet helemaal snor.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:11

Het eindresultaat, in daglicht gefotografeerd en de kleuren zoals ze in het echt zijn:
Afbeelding
Alleen het paars dat in het hoofd en een beetje in het lijf verwerkt zit komt niet terug op de foto.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:32

Gaaf Lau! Het hoofd lijkt alleen wat groot inverhouding met de nek en borst.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:59

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, aan de ene kant: Een echte lau, prachtig kleurgebruik en mooi gevoel voor de uitstraling van het paard. De stijl vind ik ook nog steeds erg gaaf, daar raak ik niet op uitgekeken.
Wat minder vind ik de plaatsing op het doek, ik vind hem aan de bovenkant wel net wat te krap. Hierdoor wringt hij naar mijn idee wat en dan ook in combinatie met de grove borstpartij/hoofd van het paard.
Als het of het een of het ander was geweest had ik het denk ik minder storend gevonden. Of je het moet veranderen weet ik niet, hij heeft wel echt veel diepte en dat mis ik dan weer vaak bij de geportretteerde springpaarden waar teveel op de foto is gekeken. Ja

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:28

Thnx Janique en Naoom!
Veranderen kan ik hem niet, hij is al bij de klant.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:17

Oke, als de koper er maar tevreden mee is Lachen daar gaat het uiteindelijk om.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:24

Zoals ik al eerder zei, ik vind je stijl fantastisch, en het effect is leuk gemaakt. Alleen het paard zijn neus lijkt me iets te spits?