kneedbare versus 'gewone' gum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

kneedbare versus 'gewone' gum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 14:37

Hallo!

Ik weet niet precies of dit topic hier goed staat, en of ik een TAG voor de titel moet zetten... Bokt zit wel een beetje ingewikkeld in elkaar in dat opzicht hoor Knipoog

Ik ben een beetje bezig met tekenen enzo, en nu heb ik van mn zus kneedbare gum gekregen. Ze had horen zeggen dat dat de gummen zijn die de 'echte' gebruiken. Normaal gebruik ik altijd gewone potloodgum, en dat vond ik prima werken. Maar ik had ook al vaker over de kneedbare gehoord.

Nu heb ik het eens uitgeprobeert, maar ik vind het dus helemaal niet werken! Mijn oude potloodgum werkt veel beter!

Wat gebruiken jullie? En hebben jullie ook deze ervaring met de gummen?

EvelijnS

Re: kneedbare versus 'gewone' gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:10

Het leuke aan een kneedgum is dat je heel precies te werk kunt gaan. Je kunt er een kleinpuntje aan maken en zo dus ook een heel klein stukje in je tekening weggummen. Ook kun je hiermee schaduwen mooier maken, wat vloeiender door er lichtjes overheen te gaan.
Een kneedgum gebruik ik ook niet als iets om hele vlakken mee weg te gummen en daar is hij ook niet voor. Het is een handig hulpmiddel.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:19

Bij normale gum heb je meteen harde lijnen en is alles spierwit. Voordeel van kneedgum is dat je voorzichtiger wat laagjes grafiet weg kan halen en het daardoor iets lichter kan maken - niet meteen wit. En wat Evelijn al zei - dat je er een heel dun randje van kan maken en zo highlights in haar kan "strepen", of een klein puntje aan het eind voor een highlight in het oog .. etc.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:48

Aha op die manier Lachen

Ja zo kan ik het wel begrijpen dat het makkelijker is, want als je iets weg wil halen heb je idd wel soms rare witte strepen op de tekening.
Ik ga het eens uitproberen! Bedankt!