Portfolio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Portfolio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:36

Na tig crappy do-it-yourselve websites is het dan zo ver, een collega van mij is voor een vriendenprijsje mijn echte online modellen portfolio in elkaar aan het flansen. Ik wil hem zsm online hebben en moet daarom dus geschikte foto's uit gaan kiezen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitkiezen van foto's voor een portfolio? Waar letten jullie op? Wat vinden jullie belangrijk? Ik heb zo ontzettend veel foto's dat ik niet weet wat ik moet kiezen... Misschien dat jullie me een stukje in de goede richting kunnen helpen!

Saskiaatje

Re: Portfolio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:32

Nou ja, denk aan veel verschillende composities, verschillende houdingen, verschillende uitdrukkingen, verschillend gebruik van licht, verschillende achtergronden, verschillende kleuren, noem maar op. Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:40

vind het altijd zo moeilijk, want ik beoordeel mn foto's altijd op hoe ik eruit zie. Maar veel mensen kijken ook naar de fototechnische aspecten en daar heb ik weinig verstand van... En foto's die ik soms vreselijk vind, vinden andere mensen helemaal super. Ik wil gewoon een breed portfolio proberen neer te zetten...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:50

Dat snap ik, als model heb je zelf natuurlijk niet zoveel verstand van de fototechnische kant. Eens even kijken. Het draait natuurlijk sowieso om de scherpte van de foto. Jij kan er nog zo mooi opstaan, maar als de foto onscherp is, kan je hem niet in je portfolio gebruiken. Verder vooral opletten dat je bijvoorbeeld niet teveel front-face-foto's gebruikt, maar ook van de zijkant, van de bovenkant, van de onderkant, enz. enz. Er moet veel variatie in een portfolio zitten, dus bij elke foto moet er een andere kant van jou te zien zijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:17

Op dit moment heb ik op mijn tijdelijke portfolio deze foto's staan: http://joyce-vanasselt.magix.net/ (en dan kijken bij mijn albums, portfolio) Misschien dat je aan de hand daarvan nog wat tips voor me hebt? Zou super zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:19

Maar gaat het voor je opdrachtgevers niet meer om het model zelf dan om het fototechnische aspect? Ikzelf als amateurfotograaf zou tenminste kijken naar het model en hoe het gezicht / lichaam uitkomt in verschillende poses en onder verschillende omstandigheden (qua belichting vooral). En niet of de compositie van de foto mooi is.
Wat mij betreft zou inderdaad handig zijn wat Saskia in haar laatste post zegt, veel foto's van jezelf van meerdere kanten. Ook verschillende poses, en met verschillende soorten belichting als het kan.

Maar ik heb er geen verstand van, modellenportfolio's, dit zijn gewoon my two pennies zegmaar over hoe ik het als amateurfotografe handig zou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:23

Als model is het vooral belangrijk dat je er zelf goed op de foto's staat, en dat je met je portfolio laat zien wat je als model kunt en hoe je er uit ziet.

Verschillende poses zijn dus belangrijker dan bijvoorbeeld een headshot met extreme make-up. Zo'n extreme make-up shot is misschien wel leuk als extraatje, maar opdrachtgevers zien je er niet goed op hoe je er daadwerkelijk uit ziet, dus zoiets is minder geschikt voor een modellenportfolio.

Een beetje afwisseling in belichting, achtergronden en stijlen is natuurlijk van harte welkom om het portfolio interessant te houden. Maar zorg wel voor góede foto's.

Liever 5 goede dan 10 redelijke foto's. Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:42

Ja precies, maar hoe beoordeel je wat je echt goede foto's zijn. Dat is een beetje waar het om gaat, ik kan niet echt zien wat bij de redelijk hoort en wat bij de goede hoort... Maar ik moet wel zeggen, als je met een goede fotograaf werkt, dat hij dmv zijn fototechnische inzicht, een model wel beter tot zijn recht laat komen! Ik heb nl foto's waar ik zelf goed opsta, maar die ik echt niet in mijn portfolio ga zetten, omdat de kwaliteit van de foto's bagger is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:49

Foto's waar jij met je sterkste punten naar boven komt zijn je beste foto's.
Je lichaam moet er dus goed op staan (bij totaal shots), en bij portretten moet je verschillende soorten emoties/thema's selecteren.

Het totale plaatje moet kloppen....
Als jij heel zielig kijkt op een foto, en de foto is verder juist heel vrolijk qua sfeer, dan is dat géén goede foto om te selecteren.

Op die manier moet je door je foto's heen lopen.
De keuze is natuurlijk helemaal aan jou, en zoiets uitkiezen is ook erg persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:57

De foto's die je nu online hebt gezet hebben geen nummer ofzo, dus het is lastig "aanwijzen" , als ik er een paar uit zou kiezen.

Maar de eerste foto uit je portfolio bijvoorbeeld, zou ik niet nemen. Waarom zou iemand met een skibril op, naakt in een cementkuip gaan zitten en opzij kijken? Doet niets zo'n foto, en die betreffende foto laat van jou zelf ook niet echt goede punten zien (enkel ziet er dik uit, tenen zijn wat krom, kleur van de benen is anders dan de rest van je lijf, je armen lijken heel erg gespierd en de rest van je lijf is niet echt zichtbaar).

Om maar even een voorbeeld te noemen dus...

De 5e foto (juwelen), zou ik ook niet selecteren. De nadruk is op de juwelen, en niet op jou als model.

Foto 8 is dan een stuk sterker... Hier sta jij centraal.

Op foto 13 (witte lingerie) sta je wel helemaal in beeld, maar de pose is wat geforceerd. Dus zoiets zou ik er ook níet in zetten.

Foto 19 en 20 (eerste 2 met rode achtergrond) vind ik wel weer sterker. Foto 22 spreekt me ook aan, duidelijk headshot.

Foto 24 (rozen) spreekt zichzelf tegen. Je schreeuwt, maar de rest van de foto staat stil. Bij zo'n soort foto zou het meer in balans zijn als die rozen ook door 't beeld gesmeten zouden worden.

Qua houdingen zitten er niet veel sterke shots bij.
Vaak mis je net een arm, of ziet de pose er wat geforceerd uit.

Dat hoeft niet perse alleen aan jou te liggen, want een goede fotograaf geeft je daar begeleiding in. Dus dat ligt ook aan de fotografen die de foto's hebben gemaakt.

Daarom is het zo belangrijk om niet zomaar wat foto's te selecteren voor je portfolio, maar er speciale shoots voor te doen, die alleen voor jouw portfolio bedoelt zijn. Zodat je er zelf echt iets aan hebt.

*edit* die laatste foto uit "behind the scenes" vind ik heel sterk! Daar spetter je van het beeld af als een echte rock chick Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:29

Foto 1 vind ik opzich niet slecht, het enige is inderdaad dat je armen wat gespierd lijken, zelf vind ik dat altijd mooi maar praktisch iedereen denkt daar anders over geloof ik. Clown
Foto 2 vind ik qua blik erg sterk, maar je gezicht en borsten komen weer minder mooi over. Foto 3 zou ik er zelf uitlaten omdat ik vind dat je gezicht op andere foto's mooier uitkomt, dat geldt ook voor foto 6. Op foto 7 en 8 sta je allebei erg goed, dit vind ik erg sterkte foto's, je staat er ontzettend mooi op. Foto 9, de Z/W foto, vind ik dan weer veel minder. Je gezicht komt niet mooi uit, je glimlach / neus zijn op andere foto's veel mooier dan hier. Je sleutelbeenderen en hals / schouders vind ik dan wel weer mooi uitkomen op deze foto.
Foto 10 en 11 zijn allebei prima naar mijn idee, foto 12 is ook wel leuk. Op foto 13, de witte lingeriefoto, vind ik je gezichtsuitdrukking niet erg sterk, hoewel je lichaam er wel mooi op staat. Foto 14 prima, foto 15 weet ik nog niet echt..
De serie met de rozen vind ik erg sterk, vooral 16 ern 17. Die met de kandelaar, 18, vind ik neit mooi vanwege je gesloten ogen en de manier waarop je arm erop staat. Foto's 19 tm 21 vind ik erg goed allemaal, sta je goed op ook. De twee foto's daarna, die zwart-witte en andere zijn ook erg mooi vind ik. De schreeuwfoto vind ik juist tof qua gezichtuitdrukking.

Ik moet nu snel gaan, licht 'tzo verder toe etc Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:04

Super bedankt voor het commentaar!

@ hypofocus: Persoonlijk vind ik dat het niet altijd alleen puur om mij hoeft te draaien, het is ook mooi als er eens iets anders bij zit, waarbij ik wat meer op de achtergrond sta (zoals met de 'juwelen'). Je moet ook kunnen laten zien dat je veel verschillende dingen hebt gedaan, met verschillende doeleinden.

Over de rozen, dat is wel grappig dat je dat zegt, want er zat een hele stoere foto bij, waarop ik schreeuw en een roos gooi. Dat had de topper van de avond moeten worden, helaas kwam er net een roos voorbij, die op de foto voor mn oog kwam. Leek net of er een roos uit mn oog groeide, we hebben het nog een paar keer over gedaan, maar geen enkele foto haalde het bij die roos-uit-oog foto, alleen was er niets meer aan te fotoshoppen. Dat was heel erg balen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:15

De juwelen foto is inderdaad wel heel klassiek, maar het voegt voor jou als model niet echt iets toe.
Vooral omdat je heel beperkt herkenbaar bent op die foto.

Zo'n foto kún je dus wel gebruiken, maar dan zou ik voor een foto gaan waar je in ieder geval op één of andere manier herkenbaar op bent, of iets met hele hoge kwaliteit. Deze betreffende foto vind ik niet perse één v/d beste foto's eigenlijk Knipoog
Het idee is leuk, de uitvoering kan een heel stuk beter...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:27

Kijk en dat zie ik dus niet, als ik er naar kijk, vind ik het nog steeds een hele mooie foto. Ik mis dat inzicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:30

Komt vanzelf, dat inzicht Knipoog
Ik ben inmiddels al 10 jaar bezig met zowel modellenwerk als fotografie, dus dan kom je nogal wat foto's tegen Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:38

Ik zit ook nog steeds te twijfelen in welke catagorieen ik mn foto's zal onderverdelen. Ik wil zowieso portret, lingerie, maar wat voor catagorie kan ik er nog meer bij plaatsen? Want veel echte fashion foto's heb ik niet. Die zitten er wel aan te komen van mn laatste 2 shoots, maar dan kan ik misschien beter een andere naam aan de catagorie geven... Zat te denken aan full body, maar op sommige sta ik maar half. Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:39

Portret, Lingerie, Fashion, en evt. close-up of "special"

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:54

en wat voor soort foto's zou je dan bij die close-up/special plaatsen? Is het niet handig om een overige dr van te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:05

Ja, 't is maar net welke naam je het wil geven Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 13:43

Uiteindelijk is dit mn site geworden: http://www.justjoyce.nl

Hoor graag wat jullie er van vinden! En als er foto's in mn portfolio staan, waarvan jullie denken, nou, dat kan echt niet, hoor ik graag waarom Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:51

Ik kan maar 1 ding zeggen: less is more...
Ik vind dat er veel te veel foto's op staan. Waarvan ook best een aantal die voor jou eigenlijk geen goede reclame zijn Knipoog
Maar goed, dat advies heb ik je eerder al gegeven, en daar heb je blijkbaar niets mee gedaan.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:01

site is simpel en heeft een duidelijke navigatie, design vind ik niet zo heel mooi maar dat is een smaakkwestie. Er staan idd veel foto's erop met dezelfde uitdrukkingen, pas daar mee op want potentiele opdrachtgevers willen een model die meerdere expressies heeft en in jouw portfolio komen er wel een aantal uitdrukkingen naar voren maar ook veel zijn het zelfde.

Daarnaast zie ik dat je meerdere foto's gebruikt van 1 shoot houd dat op maximaal 2 foto's van 1 shoot.

Veel succes verder!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:11

Ik ga met Femke mee, je hebt véél en véél te veel foto's in je portfolio zitten! Waarvan bijvoorbeeld al ongeveer 10 met dezelfde rode jurk aan! Dat moet je écht niet doen, hooguit één foto uit elke shoot per categorie, maar meer echt niet. Het wordt saai, niemand die alle foto's kijkt, er zit veel van hetzelfde in, foto's waar je gezicht niet goed op uitkomt bijvoorbeeld, ik zou veel strenger selecteren Ja
5-10 foto's per categorie is méér dan genoeg!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:37

Tnxx! Ik vind het alleen heel lastig uitkiezen welke ik eruit moet halen, omdat ik sommige foto's qua uitdrukking en pose wel heel sterk vind en ik ben bang dat ik de verkeerde er uit haal. Ik heb al een paar keer gehad dat ik foto's in mn portfolio heb gestopt waarvan anderen zeiden dat ik ze erin moest zetten en dat een fotograaf op een van mn oude crappy sites terecht was gekomen, met een hele zwik foto's die ik uit mn nieuwe portfolio had geschrapt en dat ze dan over bepaalde foto's vroegen waarom ik die niet naar mn nieuwe portfolio had verplaatst! Daarom ben ik erg huiverig, omdat ik niet weet welke foto's goed genoeg zijn.

@hypofocus, ik heb zeker wat met jou commentaar gedaan, maar ik ben het niet overal mee eens. Zoals dat ik de "juwelen foto" en de rozen foto's wel een aanvulling vind voor mn portfolio. Die heb ik er dan ook in laten staan, maar andere foto's zijn er wel uitgegaan.

Edit: Wat vinden jullie dan de klappers? Want iedereen is het ermee eens dat er foto's uit moeten en dat ik op sommige foto's niet voordelig sta, maar welke moeten er juist wel in blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:04

Deze zou ik eruit halen (en ik heb nog een aantal twijfelgevallen, maar ik beperk me nu even tot deze).
Ik geef er even hard commentaar bij, zodat je de reden ziet dat ik deze foto's heb gekozen, goed? Niets persoonlijks, maar gewoon even om het duidelijk te maken waarom dit mijn keuze is.

Fashion:

Ben je hier gestruikeld? En je kijkt raar.
Foto heeft geen binding met de jurk of de locatie of de expressie.
http://www.justjoyce.nl/images/morfeosh ... =616224134

Snapshot.
Je voeten zijn half geamputeerd. Je gezicht is niet zichtbaar (dat doe je overigens bij heel veel foto's, viel me op!).
Geen mooie houding of locatie. Geen fashion foto. Dus als het een sfeer zou moeten uitbeelden, zorg dan ook dat die sfeer niet alleen op je lijf, maar ook op je gezicht zichtbaar is, en dat valt nu weg.
http://www.justjoyce.nl/images/morfeosh ... =477139781

Je lijkt zwanger, en je wat afwezig met wel erg grote ogen.
Daarnaast doet de kleding weer niets met de locatie. Geen boodschap en geen fashion gevoel.
Daarom dus ook geen toegevoegde waarde als foto voor je portfolio.
http://www.justjoyce.nl/images/morfeosh ... =628734022

Zwaar onderbelichte foto, waardoor je moet gaan zoeken wat er eigenlijk op staat.
Zoiets zou bij een fotograaf regelrecht de prullenbak in moeten.
Ik snap dat je zoiets leuk vind als afwisseling, maar het is géén aanwinst als je niet eens zichtbaar bent Knipoog En het lijkt met zo'n foto alsof je alleen nog maar met amateurfotografen hebt gewerkt en niet met profs. Dat is voor een opdrachtgever niet zo interessant.
http://www.justjoyce.nl/images/morfeosh ... =305793830

Je kijkt een beetje schapig en je arm valt weg. Verder heb je hier wel attitude en houding, maar door het handje dat nu lijkt alsof het aan je buik vast zit, en je vage blik, zou ik 'm niet in je portfolio zetten.
http://www.justjoyce.nl/images/morfeosh ... =857220369

Dat was fashion.... zo even de rest bekijken...