[SCH] Alfred op de schaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[SCH] Alfred op de schaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:34

Naar aanleiding van [UK] [SCH] We aquarellen vrolijk verder! ben ik weer verder gaan oefenen met de hoop bruikbare tips uit dat topic.

De toen nog naamloze kikker is inmiddels gedoopt tot Alfred. Lachen

In het vorige topic kwam eigenlijk naar voren dat inkt afbreuk deed aan de spontaniteit. Ik werkte veel te netjes binnen de lijntjes, wat een erg saai plaatje gaf. Ik ben dus gaan oefenen om met inkt toch los te werken.
Het is iets wat me bepaald niet makkelijk afgaat. Maar ik vind aquarel prachtig en ben ik heel jaloers op mensen die van die prachtige plaatjes kunnen maken die bijna nochalant uit de mouw geschud lijken ( a la Quentin Blake bijvoorbeeld). En dus houd ik stug vol. Ben nu weer een stapje verder gekomen denk ik, dus vond het tijd voor een nieuw topic. Haha!

24 bij 32 cm, 300 grams aquarelpapier, uur schilderen (maar met een hoop meer voorbereidingstijd Knipoog ).
De kleuren lijken niet echt op wat ze zijn helaas.

Afbeelding

Het geel lijkt meer op http://img88.imageshack.us/img88/5899/kleintx0.jpg , maar zo ontzettend knallend zijn de rest van de kleuren ook weer niet. Clown

Close-up
Afbeelding

- Gebruik water: bij de vorige had ik nog een rol WC-papier om te kunnen deppen als het me te veel uitliep. Die heb ik deze keer niet gebruikt, gewoon lekker alles uit laten lopen. Ik werd er in het begin een beetje 'nerveus' van maar eigenlijk vind ik het een goed resultaat geven. Lastig voor een controlfreak die van haartjes priegelen houdt hoor. Haha!
- Meer tinten gebruiken, in de zin meer contrast. In de lucht is me dat denk ik wel aardig gelukt. Er zitten stukken in met veel pigment en stukken die heel erg verwaterd zijn. Het ijs is wat minder wat dat betreft. Maar ik vond ijs dan ook erg lastig, omdat ik het wel ijs wilde laten lijken. Tong uitsteken Het zou wel eens beter kunnen lukken als ik de voorgrond donkerder had gemaakt en het lichter had laten weglopen richting de horizon.
- Kleuren: ik dacht dat luchten als dit niet zouden werken omdat het blauw en geel zouden vervloeien tot groen en het paars en blauw tot bruinige smurrie. Maar wat blijkt: kan heel goed!
- Uitsparingen: Bolletje van de muts. Maar ik snap hem nu, juist in de lucht moet dat heel goed gaan werken. Dus niet daar de boel meer zo dicht plamuren de volgende keer.

Het is echt nog lang niet wat ik wil, en er zitten natuurlijk een paar duidelijke foutjes in, maar qua stijl is er iets aan het veranderen. Ja
Verdere tips of leuke dingen om te proberen zij ook meer dan welkom! Wat ik me toch afvraag: waarom loopt die inkt zo uit? Ik heb het nu een halve dag laten drogen voordat ik ben gaan schilderen, is dat te kort? Ik ben er zo goed als zeker van dat het Oost-Indisch is, maar ik begin er nu toch aan te twijfelen eigenlijk.

Mocht iemand zich zorgen maken: ik ben momenteel ook nog bezig met een good-old priegel grafiet portret. Haha!

Rinske

Re: [SCH] Alfred op de schaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:51

Serieus, deze is briljant!!! Kan zo in een kinderboek!
Prachtig hoe de kleuren van de lijnen voor een prachtige schaduwwerking zorgen in het schilderij. Echt geweldig en de uitgelopen inkt vind ik dit schilderij veel sterker maken Ja ! Ik zou hier heel graag een hele kinderboekenserie van zien Lachen .

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:18

inderdaad ik ga mee met de tekst boven mij! Het is echt super gemaakt! geweldig!
Als je verder oefent kunt je echt een kinderboeken reeks gaan maken!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:20

ook ik ben het eens met rinske! Misschien zie ik m wel eens terug als ik me neefje voorlees Lachen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 22:27

Wat leuk dat hij zo in de smaak valt! Bloos Bloos!

Heeeeeel erg stiekem ligt er al een uitgeschreven plot voor z'n eerste avontuur met de waterdiamanten. Maar voordat ik daar verder mee ga wil ik eerst een stuk verder zijn met het schilderen. En moet hij vooral een andere broek aan. Knipoog

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:40

Ik vind em erg leuk geschilderd. Ja Ik ken nog wel zo'n kikker uit een kinderboekje. Maar vind deze stukken leuker Ja

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:53

haha, Ja, idd, van die kikkerboekjes, ik ben heeel benieuwd naar dat verhaal:d haha

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:57

Net wat Rinske zegt, kan zo in een kinderboek!

Schitterend! meer kan ik er niet over zeggen Haha!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:00

Hij zou bij mij zo aan de muur mogen in de babykamer van mijn dochter!
Ik vind het echt heel mooi en het spreekt echt tot de verbeelding, je gaat er lekker bij weg fantaseren!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:38

Wat een heerlijk plaatje Ja
En in vergelijking met de vorige die je plaatste... Wow! *neemt petje af* Je hebt niet stilgezeten Lachen
De inktlijnen komen hier veel spontaner over, lekker neergezet. Het 'uitlopen' van de inkt vind ik absoluut niet storend, heeft het een extra twist.
Dat bolletje aan z'n muts... Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij vloeit dat altijd alle kanten op Nagelbijten / Gniffelen
Het is al gezegd; dit zou niet misstaan aan de muur Haha!

Waarom de inkt zou uitlopen, misschien ligt dat aan het papier? Het moet op de één of andere manier toch vloeien, en daar is dit papier uitermate geschikt voor Lachen

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:42

Mijn eerste gedachte was ook dat deze aquarel zo in een kinderboek kan. Leuk dat ik daar niet de enige in ben Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:07

Erg mooi! Lekker vrolijk kikkertje Lachen Ook mooie overgangen binnen de kikker, duidelijk vooruitgang !

Ik zou bij de achtergrond het papier eerst goed nat maken, en dan pas verf erover heen - lijkt erop dat je dat nu niet gedaan hebt?
Als het papier nat is en dan verf erover, loopt het als het droogt veel minder hard in elkaar over en zie je de strepen niet zo erg.
(kwestie van smaak, ik zou een zachtere achtergrond iets mooier vinden zodat de kikker er nog meer uitspringt)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:22

Maartje_h, dat fantaseren is inderdaad echt heerlijk. Je kunt je zo voorstellen dat hij na dit schaatsen nu lekker met die grote flapvoeten in een schommelstoel voor de haard zit toch? Haha!

Highwaykind, ik heb wel de achtergrond eerst nat gemaakt. Toen juist expres wat meer verf neergezet, en daar weer wat water overheen zodat het uitvloeit. Juist dat harde wilde ik eens proberen, omdat ik normaal juist heel zacht werk. Lachen Maar op de foto lijken ze misschin iets harder dan irl.

Fnanne, misschien is het inderdaad wel het papier! Pling Die uitsparingen bleken bij mij het best te gaan door bij het natmaken van het papier te zorgen dat op de plaats waarje geen verf wilt geen water te doen. Dan kun je gewoon wat verf 'in de buurt' neerzetten en dan loopt het er vanzelf omheen. Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:33

Ik zat al te twijfelen omdat het op sommige plekken wel heel zacht was Knipoog

Inkt : er bestaat watervaste vulpeninkt (verschillende kleuren, merk: Noodler's ), misschien werkt dat beter op dit papier?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:05

elanor schreef:
Maartje_h, dat fantaseren is inderdaad echt heerlijk. Je kunt je zo voorstellen dat hij na dit schaatsen nu lekker met die grote flapvoeten in een schommelstoel voor de haard zit toch? Haha!

Kop dampende chocolademelk naast hem op een tafeltje en hij heeft het helemaal voor elkaar!!

Zou wel een leuk idee zijn voor een volgende Alfred toch? Haha! Knipoog

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:40

ik vind hem ook echt prachtig Haha! kan idd zo in een kinderboek of voor op een slaapkamer van een kleuter/peuter Haha! Echt geweldig leuk heb je dat gemaakt zeg petje af

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:21

owww super mooi Lachen
hele mooie manier van schilderen,
erg leuk!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:33

Die broek doet het hem Vork
Ik vind hem echt geweldig, hij lijkt op DE kikker van dat kinderboek. Lekker los en veel kleuren, top OK dan!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:37

Hij is superleuk! Ik zou echter wel kiezen voor een ander sjaaltje en broekje want hij lijkt mij nu iets teveel op 'Kikker'.

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:52

Geweldig. Haha! Van deze plaat word ik helemaal vrolijk.

Ik vind het uitlopen van de inkt bij de knie een beetje jammer, maar het stoort niet echt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:00

erg leuk.. maar waar ik meteen aan dacht was
Afbeelding

ja, ik weet niet of het de bedoeling was om na te maken, maar ik vind hem er teveel op lijken.
deze kikker is al heel bekend in kinderboekjes, en ik vind je stijl erg leuk. ( ook herkenbaar) Maargoed, ik denk persoonlijk dat het leuker zou zijn om een diertje te maken wat anders is, wat echt van jou is.. want deze vind ik persoonlijk teveel lijken op de o zo bekende kikker.. zelfs het broekje is t zelfde...

Verder qua techniek heel leuk hoor Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:53

Ik ben niet zo bekend meer in kinderboekjes, maar die 2 zijn zeker neefjes van elkaar. Je aquarellen zijn leuk, lijkt me moeilijk om iets te verzinnen wat nog nergens op een zelfde soort manier bestaat. De enige overeenkomst vind ik trouwens het broekje. Verder is elk dier al vaak als illustratie voor kinderboeken gebruikt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:34

nahh.. das niet waar:) je kan ook zelf dieren verzinnen (ik maak veel rare monstertjes etc..) maargoed, qua orginaliteit vind ik het niet heel sterk, wel qua techniek leuk gedaan:)

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:38

Ben het wel een beetje met pinuts eens. Hij is erg leuk, maar niet zo origineel. Je manier van tekenen is erg mooi, je kleurgebruik ook maar wel jammer dat je het aan zon figuurtje wat zo op de kikker lijkt besteed. Ik zou meer proberen iets eigens te creeren, dat is nog leuker! Ja

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:47

Voor het mooi vind ik hem te veel op kikker lijken. Maar aan de andere kant, dat doet aan het beeld niets af. Dat is gewoon, vriendelijk en komt heel 'open' over. Veel 'losser' dan de kikker die je in je vorige topic linkt, en dat maakt hem in mijn ogen veel sprekender Lachen