De toen nog naamloze kikker is inmiddels gedoopt tot Alfred.

In het vorige topic kwam eigenlijk naar voren dat inkt afbreuk deed aan de spontaniteit. Ik werkte veel te netjes binnen de lijntjes, wat een erg saai plaatje gaf. Ik ben dus gaan oefenen om met inkt toch los te werken.
Het is iets wat me bepaald niet makkelijk afgaat. Maar ik vind aquarel prachtig en ben ik heel jaloers op mensen die van die prachtige plaatjes kunnen maken die bijna nochalant uit de mouw geschud lijken ( a la Quentin Blake bijvoorbeeld). En dus houd ik stug vol. Ben nu weer een stapje verder gekomen denk ik, dus vond het tijd voor een nieuw topic.

24 bij 32 cm, 300 grams aquarelpapier, uur schilderen (maar met een hoop meer voorbereidingstijd
).De kleuren lijken niet echt op wat ze zijn helaas.

Het geel lijkt meer op http://img88.imageshack.us/img88/5899/kleintx0.jpg , maar zo ontzettend knallend zijn de rest van de kleuren ook weer niet.

Close-up

- Gebruik water: bij de vorige had ik nog een rol WC-papier om te kunnen deppen als het me te veel uitliep. Die heb ik deze keer niet gebruikt, gewoon lekker alles uit laten lopen. Ik werd er in het begin een beetje 'nerveus' van maar eigenlijk vind ik het een goed resultaat geven. Lastig voor een controlfreak die van haartjes priegelen houdt hoor.

- Meer tinten gebruiken, in de zin meer contrast. In de lucht is me dat denk ik wel aardig gelukt. Er zitten stukken in met veel pigment en stukken die heel erg verwaterd zijn. Het ijs is wat minder wat dat betreft. Maar ik vond ijs dan ook erg lastig, omdat ik het wel ijs wilde laten lijken.
Het zou wel eens beter kunnen lukken als ik de voorgrond donkerder had gemaakt en het lichter had laten weglopen richting de horizon.- Kleuren: ik dacht dat luchten als dit niet zouden werken omdat het blauw en geel zouden vervloeien tot groen en het paars en blauw tot bruinige smurrie. Maar wat blijkt: kan heel goed!
- Uitsparingen: Bolletje van de muts. Maar ik snap hem nu, juist in de lucht moet dat heel goed gaan werken. Dus niet daar de boel meer zo dicht plamuren de volgende keer.
Het is echt nog lang niet wat ik wil, en er zitten natuurlijk een paar duidelijke foutjes in, maar qua stijl is er iets aan het veranderen.
Verdere tips of leuke dingen om te proberen zij ook meer dan welkom! Wat ik me toch afvraag: waarom loopt die inkt zo uit? Ik heb het nu een halve dag laten drogen voordat ik ben gaan schilderen, is dat te kort? Ik ben er zo goed als zeker van dat het Oost-Indisch is, maar ik begin er nu toch aan te twijfelen eigenlijk.
Mocht iemand zich zorgen maken: ik ben momenteel ook nog bezig met een good-old priegel grafiet portret.

*neemt petje af* Je hebt niet stilgezeten
Die uitsparingen bleken bij mij het best te gaan door bij het natmaken van het papier te zorgen dat op de plaats waarje geen verf wilt geen water te doen. Dan kun je gewoon wat verf 'in de buurt' neerzetten en dan loopt het er vanzelf omheen.