Na mijn vorige blogs De meelifter en De verbeterde versie van Hamertje Tik hier nummer 3! Discriminerende emoticons.
Emoticons, wie kent ze niet? Het begon bij MSN, vervolgens kwamen ze ook voor in de sms en op hyves, in agenda’s, graffiti, waar eigenlijk niet?
Van Dale zegt het volgende over het woord emoticon.
emo•ti•con het, de; o en m -s (comp) uit typografische tekens samengesteld gezichtje om bv. vrolijkheid of verdriet uit te drukken
Als je erover na gaat denken, is het eigenlijk maar een raar iets. Een paar streepjes en wij bedenken er zelf de emotie bij. Maar nu het punt waar ik vandaag achter kwam. Eigenlijk zijn de emoticons maar discriminerend. Want waar zijn de emoticons met haar? Waar zijn de gekleurde emoticons? Waarom is de emoticon met de bril een nerd, en niet een hip persoon met een bril? En wáár is het haar van de emoticons?
Wanneer ik ga kijken bij de standaard MSN emoticons, zie ik gele poppetjes. Rood is wanneer je boos bent of wanneer je bloost, groen is voor wanneer je over moet geven. Het meisje heeft altijd blauwe kleren aan, het jongetje groene. Toevallig dat het MSN-teken ook uit die poppetjes bestaat! Weliswaar met het blauwe poppetje achter de groene.. toeval?
Laatst bijgewerkt door _Marianne op 27-10-08 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt