vraagje over fotoshoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

vraagje over fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:59

ik weet niet of het hier goed staat

ik wil graag fotoshoots gaan doen. Alleen nu mijn vraag. Als je aan de klant de cd geeft met foto's. staat er dan bij jullie ook de copiricht erop? Of zijn het de foto;s die je gemaakt heb zonder copy?

Bitterbal

Re: vraagje over fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:58

Ik geef eigenlijk sindskort bij een aantal pakketten cd-roms weg. Deze foto's worden verkleind naar formaat 400x600 en voorzien van een klein copyright in de rechteronderhoek.
Je moet het toch zien als reclame voor jezelf.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:13

@ Ivonka: professionals. Knipoog
@ TS: dat is helemaal aan jouzelf! Je kunt ervoor kiezen om de klant de foto's, op groot formaat, op cd-rom te leveren, óf op klein formaat (evt met copyright) als voorbeelden voor nabestellingen. Dat is net wat jij makkelijk vindt! Én wat je wil gaan rekenen qua prijzen.
Gewoon op groot formaat branden kost minder tijd. Maar, je moet zelf de voor- en nadelen afwegen en dus zelf daarin een besluit nemen. Iedere fotograaf wil dat soort dingen anders. Lachen

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:12

Net zoals Butterfly zegt, elke (hobby)fotograaf doet wat anders!
Ik bijvoorbeeld, stuur een CD op (wat bij de kosten in zit) met daarop rond de 200 fotos, waarvan ik er 20 bewerk bijv. het halstertouwtje weg werken en daarop zet ik wel een copyright. De rest is allemaal zonder copyright en orginele grote. Zodat de klant de fotos groot kan laten uitvergroten en zonder mijn naam er op.
Ik heb dit gekozen omdat ik het bekijk van de kant van de klant, wat zou ik graag willen als ik een fotoshoot zou laten doen?
Wel vraag ik of ze mijn naam erbij willen zetten als ze de fotos gebruiken in topics of profielen etc. Dan vertrouw ik op de klant.
Voor de echte proffesionals begrijp ik het wel als ze op alle fotos hun naam zetten, maar dat is omdat dat hun werk is, voor deze fotos betaal je meestal ook meer, maar dan krijg je ook meer. (kwaliteid/orginaliteid?)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:28

Ik zet nergens een copyright op als ik voor iemand anders foto's maak. Ik zou dat zelf ook liever niet hebben (hoewel sommigen een heel mooi logo heel fijn in een hoekje hebben, dat kan ik nog weleens overwegen).

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:49

Butterfly14 schreef:
@ Ivonka: professionals. Knipoog

Geloof dat mensen die hun brood ermee verdienen zoals o.a. Femke van HypoFocus, Hilda van Paard in Portret en Jolanda Scheepen toch wel proffssionals zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:04

Als je geld wil verdienen met paardenfotografie heb ik 1 tip: Geef géén gratis foto's weg.
De bakker geeft toch ook geen gratis brood weg?

Mensen betalen je voor je uren dat je aan het fotograferen en aan het nabewerken bent, en eventueel nog voor een aantal foto's die ze dan standaard in het "pakket" krijgen.
Maar zorg altijd dat ze de rest kunnen nabestellen voor een door jou bepaalde prijs. Want als je je foto's weggeeft, leveren ze natuurlijk helemaal niets meer op.

Wil je reclame?
Dan kun je aanbieden om een paar van de foto's die ze als afdruk hebben besteld (een stuk of 3 ofzo) ook als klein formaat digitaal gratis te leveren, met je naam in een hoekje. En daarbij toestemming geven om de foto's op bokt in hun profiel te zetten, etc.
Dán maak je reclame voor jezelf, maar verpest je je eigen inkomsten (en de fotografie markt) niet door gratis foto's weg te geven.

Maar om antwoord te geven op de vraag van de TS:
Op alle foto's die je in Nederland maakt zit automatisch auteursrecht.
Copyright heeft in Nederland geen betekenis. In Nederland is Auteursrecht het juiste woord.
Wel plaatst men soms een copyright logo ( © ) op een foto, dat is de enige keer dat je die term in het Nederlands op een juiste manier kunt gebruiken Knipoog

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:51

@Ivonka: het ging me om de spelling van 'professionals'. Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:58

Bij de meeste fotografen krijg je +/- 50 foto's. Waarvan 25 op internet formaat met copyright, en 25 op groot formaat, zonder copyright om af te drukken.
Dit is het slimst, je stelt er de klant mee tevreden (wie weet vraagt deze jou om nog eens terug te komen), en jezelf ook, want wanneer de klant iets op internet plaatst staat er gewoon jouw copyright op. Ik vind dat je altijd foto's gewoon bij de fotoshoot moet geven, niet afgedrukt, gewoon op cd. Mits je natuurlijk de foto's ook zelf mag gebruiken voor je portfolio ed.

Hypofocus hierboven zegt dat je betaald voor de dienst, maar dat is natuurlijk onzin, je laat geen foto's maken voor de dienst, maar voor het eindresultaat. En als ik geld betaal voor een fotoshoot, veel geld, dan verwacht ik ook alle foto's te krijgen zonder dat ik nóg meer geld (wat ik niet heb) moet betalen om de foto's te krijgen. Tenslotte heb ik aan de dienst helemaal nakkes, aan de foto's wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:37

"Onzin" vind ik een beetje een naar woord Jaimyliefje...

Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Als je heel veel foto's "gratis" weggeeft bij de fotoshoot, dan moet je prijs daar ook naar zijn.

Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat je voor je tijd van fotograferen betaald wordt.
80% van alle Nederlanders worden per uur betaald, dus "onzin" is het absoluut niet om per uur betaald te worden, of in ieder geval voor je tijd betaald te worden.

Als ik 25 foto's op groot formaat gratis bij de fotoshoot zou moeten leveren (kost normaal 25,- euro per stuk), dan zou mijn fotoshoot dus niet € 150,- euro gaan kosten maar € 775,- euro (25 * € 25,- euro + 150,- euro reportage kosten).

Bedragen/ideeën die jij nu bespreekt zijn leuk voor hobby fotografen die geen cent hoeven te verdienen aan hun hobby.

Maar vraag iedere zichzelf respecterende prof maar eens om gratis foto's weg te geven; ze zullen je allemaal uitlachen als je met zo'n voorstel komt.
Zoiets is als prof gewoon absoluut niet rendabel. Knipoog

De foto's zijn er niet zonder de dienst. Dus als de dienst onbetaald blijft, bestaan de foto's niet. Arbeid moet nou eenmaal betaald worden.

Maar goed, als je voor een fotoshoot bijv 30,- euro zou vragen, en dan ook nog 50 foto's gratis weggeeft, dan is er zeer duidelijk sprake van hobby. Géén werk.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:52

Ik denk dat je voor jezelf een beetje moet uitmaken wat je nu eigenlijk wilt. Uiteraard hoef je, als het je hobby is, er niet de hoofdprijs voor te vragen. Maar denk er wel aan dat als je veel gratis weggeeft je de andere fotografen behoorlijk " in de weg staat" omdat die hun brood er wél mee moeten verdienen.

Denk goed na over wat je zelf wilt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:13

Dat inderdaad, maar dat niet alleen...
Als je ooit wél professioneel zou willen beginnen, dan is het bijna onmogelijk om op een redelijke manier je prijzen nog aan te passen.

Klanten vragen zich dan af waarom het prijs verschil zo gigantisch groot is geworden (als je bijvoorbeeld van 30,- euro per fotoshoot met veel gratis foto's naar 100,- euro per fotoshoot met maar een paar gratis foto's zou gaan).
Da's lastig uit te leggen Knipoog

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:10

Butterfly14 schreef:
@Ivonka: het ging me om de spelling van 'professionals'. Knipoog

Oeps sorry Nagelbijten / Gniffelen zeg dat dan Knipoog

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:25

Ligt het nou aan mij, of zijn er reacties weg uit het topic? Sowieso de eerste van Ivonka, en volgens mij had Jaimyliefje er ook nog in staan, dat je een bakker ook betaald voor het brood, niet voor de dienst. (of lees ik er nou zo overheen/heb ik 't verkeerd in m'n hoofd? Nagelbijten / Gniffelen )
Iig, daar wilde ik ook graag nog het volgende over zeggen; je krijgt inderdaad het brood, maar niet het recept. En dat geef je nu wel weg. Lachen

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:36

Butterfly14 schreef:
Ligt het nou aan mij, of zijn er reacties weg uit het topic? Sowieso de eerste van Ivonka, en volgens mij had Jaimyliefje er ook nog in staan, dat je een bakker ook betaald voor het brood, niet voor de dienst. (of lees ik er nou zo overheen/heb ik 't verkeerd in m'n hoofd? Nagelbijten / Gniffelen )
Iig, daar wilde ik ook graag nog het volgende over zeggen; je krijgt inderdaad het brood, maar niet het recept. En dat geef je nu wel weg. Lachen

Klopt. Ik maakte sluikreclame Bloos

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:00

Butterfly14 schreef:

Dat over dat brood is wat hypofocus zei. Zag het net toevallig in haar post staan Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:30

Ik wil er een hobby van maken, omdat ik gewoon niet profesionele foto's kan maken. Het zijn ook geen lelijke foto's maar echt profesioneel zijn ze ook niet. Omdat ik zelf nog veel moet leren.

maar mensen in ieder geval bedankt voor de tips Haha!

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:59

Tussen hobby en professioneel zit ook nog een heel gat. Natuurlijk ga je niet in één keer over. (ik ben daar ook nog lang niet) Maar, ik neem aan dat je toch leuke foto's schiet, en als je dan standaard voor een lage prijs alle foto's weggeeft, 'verpest' je daarmee de markt voor zowel degenen die écht professioneel bezig zijn, als diegenen die het als een 'uitbreidende hobby' zien. Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:14

het blijft bij mij gewoon in een vrienden kring. Ik advieseer diegene ook alltijd mocht ze echt mooie foto's willen dus omdat bijv. dier niet lang te leven heeft, of een cadau voor iemand dan meld ik mezelf daar niet voor aan en zeg dat ze dan bij een profesionele fotograaf moeten wezen. En niet bij mij. Omdat ik daar gewoon weg nog niet goed genoeg in ben