Hoe te werken met pastel en aquarelpotloden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Jorien_

Hoe te werken met pastel en aquarelpotloden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:25

Zo kijk je naar al die mooie tekeningen/schilderijen/foto's die worden gemaakt + geplaatst op bokt en zo loop je in de action en schiet 't je in de kop om dat ook maar is te gaan proberen.
Ik liep dus vanmiddag in de action en zag ?water?potloden en pastelkrijt liggen.. Hoppa, een schetsblok erbij en ik dacht binnen te zijn. Nou, niet dus!
Ik thuis aangekomen, haal alles trots te voorschijn, maar bedenkt me dat ik niet zou weten hoe of waar ik moet beginnen. Laat staan hoe je met dat ?water?potlood en pastelkrijt te werk moet gaan.
Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen, hoe ik het best kan beginnen enzo!

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande is dus aangeschaft, haha!
Laatst bijgewerkt door Mireille op 10-10-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel veranderd

Boktpony

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:27

ik heb geen tips voor je maar ik wilde wel zeggen dat ik het een erg leuke spontane actie is Pling

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:34

Ghehe, vond ik eigenlijk ook wel van mezelf, iets te blijkbaar! Haha.. Weet echt niet hoe of wat!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:35

Ik zou zeggen: gewoon beginnen.
voor pastel heb je van die speciale staafjes waarmee je de pastel uit kan vegen. Soort wattenstaafje maar dan helemaal zacht.
Eerst de tekening erop zetten dan inkleuren met pastel of potlood. Met lichte kleuren beginnen, daarna donkere. Meestal kan je wel met pastel over pastel heen. Maar haarspray doet ook wonderen Lachen gewoon lekker kliederen en oefenen! met kleine tekeningetjes beginnen zodat je bekend wordt met het materieel.
Succes! En veel plezier Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:37

Aquarelpotlood is heel simpel eigenlijk. Die gebruik je als gewone potloden. Alleen als je er later met een vochtige kwast overheen gaat verandert het in normale aquarelverf. Is soms handig als je een scherpe lijn wilt hebben om een object heen. Of als je een groter vlak heel licht maar regelmatig wilt inkleuren. Vooral niet te hard met het potlood drukken zodat je niet een erg donkere kleur krijgt. Dat wordt vaak niet mooi.

Pastelpotlood gebruik ik niet helaas.

Edit typefout. Clown

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:59

_Jorien_ schreef:
Hoppa, een schetsblok erbij en ik dacht binnen te zijn. Nou, niet dus!

Was het maar zo makkelijk ROFL

Maar beginnen is eigenlijk heel simpel en leuk: experimenteren!

Pak je schetsblok en je materiaal en gawoon kijken wat het allemaal doet Haha! Vegen, met je handen, vingers, watjes, papier, penselen of de kat ofzo Tong uitsteken . Meng het met water, veel weinig en alles ertussenin, ook je pastel! meeste mensen gebruik het alleen droog maar mix het met water en je kunt er ook hele leuke dingen mee doen.
In deze experimentfase leer je je materiaal kennen en wat je het beste ligt. Daarna gaan de mooie dingen tekenen ook een stuk makkelijker, vooral niet meteen een geweldig kunstwerk neer willen zetten maar gewoon lekker oefenen en kliederen, dan komt dat kunstwerk vanzelf wel Ja .

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:02

Een tip voor pastelspul:
als je met rechts tekent altijd van links naar rechts tekenen,
anders veeg je het net zo hard weer uit Lachen
(dit is dus meteen waarom ik niks van dat spul moet hebben Clown
kan me daar niet aan houden xD)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:07

Dan moet je niet met je handen over het papier gaan Clown
Pastel bouw je op in lagen dus van links naar rechts werken maakt niet veel uit Knipoog

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:27

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

R0X schreef:
Ik zou zeggen: gewoon beginnen.
voor pastel heb je van die speciale staafjes waarmee je de pastel uit kan vegen. Soort wattenstaafje maar dan helemaal zacht.
Eerst de tekening erop zetten dan inkleuren met pastel of potlood. Met lichte kleuren beginnen, daarna donkere. Meestal kan je wel met pastel over pastel heen. Maar haarspray doet ook wonderen Lachen gewoon lekker kliederen en oefenen! met kleine tekeningetjes beginnen zodat je bekend wordt met het materieel.
Succes! En veel plezier Knipoog

Met wat voor potlood zet je de tekening erop dan? Maakt dat dan nog enig verschil uit? Vast wel denk ik Tong uitsteken .. Maar waarvoor is haarspray dan?

karuna schreef:
Aquarelpotlood is heel simpel eigenlijk. Die gebruik je als gewone potloden. Alleen als je er later met een vochtige kwast overheen gaat verandert het in normale aquarelverf. Is soms handig als je een scherpe lijn wilt hebben om een object heen. Of als je een groter vlak heel licht maar regelmatig wilt inkleuren. Vooral niet te hard met het potlood drukken zodat je niet een erg donkere kleur krijgt. Dat wordt vaak niet mooi.

Oké, dat is ook een idee! Zal het in m'n achterhoofd houden Knipoog ..

IcePrincess schreef:
_Jorien_ schreef:
Hoppa, een schetsblok erbij en ik dacht binnen te zijn. Nou, niet dus!

Was het maar zo makkelijk ROFL

Hahah, ben nog maar een leek met dat spul, dus lach me niet uit, ghehe!

IcePrincess schreef:
Pastel bouw je op in lagen dus van links naar rechts werken maakt niet veel uit Knipoog

Dus eerst met lichte kleuren beginnen en dan telkens een donkere kleur eroverheen?? Hmm, denk wel een goed idee om te onthouden! Zal alleen waarschijnlijk vaak verkeerd gaan bij mij Tong uitsteken ..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:39

Bij aquarel kun je gewone tekenpotlood gebruiken. Een wat zachter potlood HB of zachter werkt wel fijn. Voordeel is dat je als je klaar bent met je verf je met een zachte gum de gewone potlood weg kunt halen. heb je eenmaal een verkeerde verfstreep gezet met iin tissue of keukenpapier en water voorzichtig je verf verwijderen. is wel een hele klus en helemaal krijg je het nooit meer weg. Goed nadenken dus voordat je een streep zet.

Wil je wit in je schilderij hebben, verf dat dan niet. gebruik je papier als witte kleur. Moet je natuurlijk wel wit papier hebben. Witte aquarelverf is niet echt heel erg nuttig eigenlijk.

highwaykind

Re: Hoe te werken met pastel en aquarelpotloden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:05

Bij pastel inderdaad in laagjes werken (werkt trouwens fijner op pastelpapier, weet niet of het erg goed op dat schetsblok wil?)
Ik begin trouwens met de donkere kleuren en ga er met lichter overheen. Papiertje onder je hand tegen het vegen helpt!
Haarlak/fixatief moet je wel voorzichtig mee zijn, niet te veel op spuiten want dan wordt alles een grote donkere doffe vlek Knipoog

Aquarelpotlood zag ik laatst op YouTube een mooie/duidelijke video van hoe je daar goed mee kan werken. Ook op "the painting and drawing channel" website, maar die video's veranderen steeds dus daar moet je wel snel mee zijn..

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:28

dit volg ik ff, heb die pastel namelijk ook gekocht Clown

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:42

IcePrincess schreef:

oh, nou dat is de tip die ik altijd heb meegekregen..
verder vind ik het gewoon geen fijn spul Clown

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:08

Er is al veel gezegd. Mijn tip: gebruik je vingers. Eerst stukje kleuren met krijtje, dan uitvegen met de vinger. Dan krijg je dat zachte effect. Als je het gevoel hebt dat er al zo veel krijt op je papier plakt, zodat er geen andere kleur meer bovenop kan, maar dat wel moet, moet je het fixeren. Fixeerspray kopen dus en dat er dan op spuiten. Zorgt ervoor dat je hetgeen erop staat niet meer kan uitvegen, en je dus gewoon verder erbovenop kan tekenen. Veel succes !

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:49

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:11

Fixeerspray kan je ook in goedkoper vorm kopen: haarspray!! Werkt net zo goed, goed gelijkmatig eroverheen sprayen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:36

interessant topic! Ik heb dezelfde pastelpotloden/krijtjes gekocht Bloos
stipje hier dus! Haha!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:03

ehm.. ff een vraagje (waarschijnlijk heel dom) maar horen die krijtjes zo poeierig te zijn? soort van stoepkrijt?? want naar mijn mening krijg je daar niet echt details mee... en kun je hier ook water bij gebruiken?? ik ben echt niet bekend met dit spul, heb het vanmiddag voor het eerst in de handen gehad xD

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:11

Ja, pastel is ontzettend stoffig Lachen
Pastelpotloden zijn handig voor details, of je moet een puntje schuren ( met fijn schuurpapier ) aan je krijtjes

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:17

Hee, Nu ik die foto zo zie dacht ik, héé, dat heb ik ook nog ergens liggen.. Dus net eventjes gezocht en ja hoor, een doosje van een jaartje terug.. Nog bijna on gebruikt, helaas alleen maar felle kleurtjes, ik ben niet fan van on realistisch.. Maarja.. Dus dit topic houd ik ook eventjes in de gaten,..

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:27

Voor dat pastel is het dus eigenlijk makkelijker als je er ook papier voor hebt, speciaal voor pastel?
Ik heb nu dus normaal papier, maar dan veeg je het heel makkelijk weer weg..

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:40

mag je ook water gebruiken? of hoort dit niet?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:41

_jorien_ je woont trouwens heel dicht bij mij:P pm maar Tong uitsteken

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:20

Je kan pastel ook mengen met water Ja . Krijg je wel weer een ander effect als wanneer je pastel gewoon puur gebruikt.
De krijtjes kun je ook breken, dan krijg je 'verse' stukjes met een scherp randje waarmee je de details weer goed kan tekenen.

Papier heb je in verschillende soorten en maten, kwestie van uitproberen wat je zelf het fijnst vind werken. Zelf heb ik eerst jaren fotokarton gebruikt en ben daarna overgestapt op pastelkaart, dat heeft een soort schuurpapierlaagje, daardoor kun je het ook niet echt uitvegen en krijg je weer een meer schilderachtig effect.
Veloerspapier vind ik ook altijd erg mooi zacht ogen maar vond ik zelf niet fijn werken.
Bij de meeste schilderswinkels kun je gewoon proefstukjes krijgen zodat je kan kijken wat je bevalt.

Haarspray ipv fizatief zou ik ook niet aanraden, voor schetsen en oefeningen wel ok, maar echte werken kun je beter gewoon exhte fixatief gebruiken of nog beter, gewoon niets en goed opbergen/inlijsten Knipoog .

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:00

Nou ik zou het sowieso fixeren, ook al lijst je het in! Knipoog