Bedankt voor jullie reacties allemaal!
R0X schreef:Ik zou zeggen: gewoon beginnen.
voor pastel heb je van die speciale staafjes waarmee je de pastel uit kan vegen. Soort wattenstaafje maar dan helemaal zacht.
Eerst de tekening erop zetten dan inkleuren met pastel of potlood. Met lichte kleuren beginnen, daarna donkere. Meestal kan je wel met pastel over pastel heen. Maar haarspray doet ook wonderen

gewoon lekker kliederen en oefenen! met kleine tekeningetjes beginnen zodat je bekend wordt met het materieel.
Succes! En veel plezier

Met wat voor potlood zet je de tekening erop dan? Maakt dat dan nog enig verschil uit? Vast wel denk ik
.. Maar waarvoor is haarspray dan?
karuna schreef:Aquarelpotlood is heel simpel eigenlijk. Die gebruik je als gewone potloden. Alleen als je er later met een vochtige kwast overheen gaat verandert het in normale aquarelverf. Is soms handig als je een scherpe lijn wilt hebben om een object heen. Of als je een groter vlak heel licht maar regelmatig wilt inkleuren. Vooral niet te hard met het potlood drukken zodat je niet een erg donkere kleur krijgt. Dat wordt vaak niet mooi.
Oké, dat is ook een idee! Zal het in m'n achterhoofd houden
..
IcePrincess schreef:_Jorien_ schreef:Hoppa, een schetsblok erbij en ik dacht binnen te zijn. Nou, niet dus!
Was het maar zo makkelijk
Hahah, ben nog maar een leek met dat spul, dus lach me niet uit, ghehe!
IcePrincess schreef:Dan moet je niet met je handen over het papier gaan

Pastel bouw je op in lagen dus van links naar rechts werken maakt niet veel uit

Dus eerst met lichte kleuren beginnen en dan telkens een donkere kleur eroverheen?? Hmm, denk wel een goed idee om te onthouden! Zal alleen waarschijnlijk vaak verkeerd gaan bij mij
..