[FOTO] The earth is not a cold dead place

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snader

[FOTO] The earth is not a cold dead place

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 22:31

Afbeelding
(klikken voor groot formaat)

Dit is het resultaat van een middag petroleum snuiven. Het industrieterrein van de Shell is geen uitgelezen locatie voor een romantische zonsondergang, daar heb ik heel bewust voor gekozen... Lachen

ISO-snelheid: ISO-200
Focus: oneindig
Lensopening: F/8
Sluitertijd: 1/20 sec.

----------

Een extra foto die los staat van het onderwerp. Niks bijzonders. Knipoog

Afbeelding
(klikken voor groot formaat)

Onali

Re: [FOTO] The earth is not a cold dead place

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:08

Wat heeft de titel ermee te maken? Want juist ik zou zeggen The earth is a dead cold place. Ik had verwacht warme mooie plaatjs van de natuur te zien.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:19

Idee vind ik erg leuk, ik had alleen een mooiere zonsondergang afgewacht aangezien het contrast dan beter naar voren komt.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:55

@Redrumfox: Mijn mening over deze foto is heel wisselend, vooral over de precieze locatie en de zonsondergang heb ik mijn twijfels. Lachen Ik ben blij dat ik er een mening over hoor.

Als ik een cliché zonsondergang had gewild, dan was ik naar de duinen van Rockanje gereden. Vaak helder weer, zon, zee, strand (NB op het westen). Dat had ongetwijfeld een prachtige foto opgeleverd, maar zo makkelijk wilde ik er niet vanaf komen... Lachen

Het liefst wil ik de gedachten achter de foto niet vertellen, omdat ik dan niemand meer aan het denken zet. Het maakt me ook niet uit of je op mijn gedachten uitkomt, als je er iets in ziet dan is het voor mij al een geslaagde foto.

De titel en de foto kunnen op het eerste gezicht heel tegenstrijdig lijken, maar het is toch echt een positieve kijk op de wereld. Knipoog De kilte van de industrie wilde ik terug laten komen in de dramatische wolken en de uitlaatgassen. De kleuren heb ik wat zachter laten worden door de foto ná zonsondergang te nemen: dan is de lucht gevuld met warme pastelkleuren en goudkleurige accenten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:51

het doet me vrij weinig.. Vind de foto erg donker. Je titel vind ik er niet bij passen, en je zegt als je duidelijk uitleg geeft, het denken over de foto wegneemt, jammer genoeg laat deze foto mij nergens over denken want hij is voor mij niet interesant. De foto geeft voor mij weer hoe erg wij allemaal alles aan het verkloten zijn, en dat we alles duister maken (het is allemaal zwart) Maar dat de natuur altijd zo mooi was (is) door de lucht. Leuk bedacht dus, de titel zou dan nog kloppen, maar het is het voor mij net niet. Het had beter uitgewerkt kunnen worden.. na mijn idee

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:34

Bedankt voor je reactie pinuts. Je mening lijkt zichzelf in alle opzichten tegen te spreken, maar ik denk dat ik je kan volgen. Knipoog

Het is 'grappig' dat je kanttekeningen plaatst bij dingen waar ik opzettelijk voor heb gekozen. Zo heb ik de foto's voor een HDRI van deze zonsondergang klaar liggen, maar ik dacht dat zo'n foto het contrast te ver zou verkleinen. Knipoog De aandacht wordt dan eerder afgeleid naar de industrie.

Het is mooi om te zien dat het een gevoel bij je oproept. Lachen Alleen... vergeleken met de bedoeling is het 180 graden de verkeerde kant op, dus het lijkt erop dat ik (in jouw geval) iets grúwelijk fout heb gedaan. Clown Niet iedereen denkt op dezelfde manier en waarschijnlijk heb ik het zo 'onlogisch' verpakt, dat jij je er niet meer in kan verplaatsen. Spreekt de foto je bij voorbaat niet aan, omdat er een industrieterrein op staat?

Als je tips hebt voor het beter uitwerken van het idee, dan zijn deze meer dan welkom! Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:40

van mij mocht het industrieterrein juist duidelijker, en de lucht mooier, zodat je een groter contrast zou zien. Ik zag zelf ookal dat ik mezelf tegensprak, maar nu ben ik echt benieuwd naar je verhaal achter.. PB maar als je het hier niet neer wilt zetten

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 23:31

Het is niet nodig om er benieuwd naar te zijn, er zit geen briljante gedachte achter hoor. Knipoog Het gaat mij erom dat het iets persoonlijks is: dát er een gedachte en/of gevoel achter zit en dat de foto dus niet 'willekeurig' genomen is. Dat je van te voren een beeld in je hoofd maakt en dat je zoiets voor de lens probeert te krijgen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 01:10

Ik krijg echt zon gevoel van "theres more behind the horizon"
Eerste indruk was toch iets in de trant van "railway to heaven" om het maar braaf te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:14

Foto's doen me allebei niks.

1: Veel te donker, en die kleine lichtjes zijn naar mijn idee overbodig. Óf helemaal donker, of meer licht. Titel past er ook totaal niet bij. Vind de lucht ook niet mooi, en zéker niet bij de titel passen met die donkere wolken die er een beetje 'vies' fabrieksachtig uitzien.

2: Wat is het? Vind je compo centraal, kleuren niet geweldig en het linkse stuk is heel onscherp en rommelig. Kijk niet lekker..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:12

voor mij persoonlijk ook niet spannend genoeg

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:25

Bedankt weer voor alle reacties! Het commentaar van jullie is erg eenduidig, dus ik wil het een kans geven. Lachen Eens ga ik terug om dezelfde foto te schieten in een vroeger stadium van de zonsondergang, bij een kraakheldere lucht. Ook zal ik dan HDRI-versie maken, zodat de lucht én de industrie er duidelijk op komen te staan.

@Juul: Die kleine lichtjes en een deel van de vieze rookpluimen zijn niet te voorkomen, de Shell gaat dag en nacht door. Het is al een geluk dat de lantaarnpalen nog niet aan waren. Een andere locatie is ook geen optie. Het liefst had ik een skyline van schoorstenen gehad of het silhouet van de catcracker en z'n pijpleidingen, maar die locaties worden streng bewaakt. De patrouilles worden al zenuwachtig van een ongewone verschijning die met een camera door het industrieterrein toert. Knipoog