Ik heb niets aangepast aan de foto's, alleen kadertje en naam erom.
Pentax *istDL, 18-55 f3.5-5.6 lens.

1: Gouden golven.
Ben echt trots op deze, de rimpelingen in het water vind ik echt schitterend. Het effect duurde maar even, de zon was snel weer weg en toen was het voorbij. Rechte horizon.

2: Het begon wat te betrekken. Deze foto heb ik liggend gemaakt om zoveel mogelijk van de mast op de foto te krijgen. Spreekt mij aan vanwege de heldere kleuren die strak tegen elkaar afsteken, en omdat je de structuur van de fok (voor de kijker het rechter zeil) ziet doordat de zon erdoorheen schijnt.

3: Deze heeft een iets andere sfeer dan de rest, wat minder knallend qua kleuren. Hij past er wat minder goed tussen, maar als op zichtzelf staande foto vind ik hem wel een aparte lege, dreigende sfeer hebben. Misschien had ik beter kunnen wachten tot het nog iets meer dichtgetrokken was, om de overblichte vlek van de zon wat minder te hebben. Maar ik was bang dat dan ook het mooie gebroken affect van de wolken weg zou zijn.

4: Tegen de avond klaarde het gelukkig weer op.
Ik ben blij met deze omdat de touwen geen silhouet zijn geworden, maar toch heel duidelijk aftekenen tegen de lage zon. 
5: Deze kostte moeite: "Iets naar links, nee niet voor jou maar voor mij gezien, ietsje naar rechtsonder, nog wat, nog wat, ietsje terug, vingers iets dichter bij elkaar...." Maar dan heb je ook de zon als een glimmend gouden munt in je hand. Een cliche-plaatje misschien, maar wel een mooi cliche.
Wat hem toch apart maakt vind ik de fijne scherpte-diepte waardoor de aandacht echt naar de hand trekt en de zon haast los komt uit de hemel.

6: Op het Ijselmeer kwam deze boot langs ons. Ik vind vooral de weespiegeling in het water van het blauwe zeil erg mooi, en de lege achtergrond. Ook het effect van de verschillende tinten blauw (het lichte van de lucht, het bijna groen-grijze van het water en het knallende van het zeil) is leuk.

7: Tot slote nog de zonsondergang. Gaat dat altijd goed? Nee, dat gaat niet altijd goed.
Je moet namelijk niet per ongeluk rare dingen gaan doen met je ISO-instellingen.