[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:29

Ben ook wel benieuwd wat de reden is dat je niet van binnenuit mag breien. Ik heb nu bollen waar het begin niet van te vinden is, dus of dat nu van binnen of van buiten komt, ik ben al blij als ik het heb :+
Onze ene kat wil altijd op mijn draadjes sabbelen, word ik ook niet helemaal blij van... Dan heeft ze het einde van een loshangend stukje te pakken en dan wordt dat helemaal kleverig en hard :=

Oeh, HP was gaaf he! Heb hem toen in de bios gezien! Ik heb gister nog een dikke 5 cm aan mijn poncho gebreid.
We zullen niks van de ezel zeggen patpen. Balen dat je sokken afzakken!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:34

Maartje: Misschien kun je de kat naar het draadje laten zoeken :=. Wij hebben ook een poes gehad die altijd sabbelde aan mijn draad. Zit je plotseling met zo'n natte draad te breien. Bah, dat breit echt waardeloos! De katers willen wel de draad pakken maar sabbelen gelukkig niet op de draad. Hoewel ik gisteren plotseling mijn bol bijna kwijt was. Net lag hij nog naast me op de bank en even later gaat hij richting de grond :?. Ach, natuurlijk, één van de heren zit half onder de bank....... Redding was nabij want de herder heeft even gecorrigeerd ;).

Zo eerst naar de quiltgroep en dan waarschijnlijk vanavond pas weer breien. Donkerblauw breien in de avond is knap lastig, zelfs met een lamp naast me. Proberen vandaag het boord af te krijgen. Nog maar 16 naalden :+.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:30

Hahaha, dat zou wel de oplossing zijn ja! Ben alleen bang dat ik dan geen 'bol' meer heb, maar een 'kluwe' := Het breit niet alleen waardeloos, het droogt ook heel lelijk op :+
Handig, zo'n opvoedende hond!

Ik ga dalijk eerst maar met een doekje door het huis en dan mag ik als beloning ook even breien van mezelf.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:10

Mijn sjaal tot nu toe. Mijn eerste breiproject, wat ik inmiddels al tig keer heb uitgehaald..
Hij is al langer, dan de foto doet vermoeden.

Afbeelding

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:06

ik had zoveel willen breien in mijn vakantie , maar helaas mijn vriend verpeste mijn hele vakantie met al zijn geklus in en om het huis pffff ben blij als die weer werken

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:20

Mooi Ankem! Ziet er uit als een ingewikkeld patroon voor een eerste project.

Jammer dat het tegen zat Kelly... Maar het klussen heeft waarschijnlijk ook wel positieve kanten ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:43

Leuk Ankem! Ziet er goed uit hoor, zeker als je het je eerste breiwerk is. Niet iedereen begint met ajour voor een eerste project.

Kelly: hoe herkenbaar! Alles stond in de huiskamer op zijn kop, en ik dacht daartussen nog wel wat te kunnen handwerken. Niet dus. Nu staan iig de meubels weer op zijn plek (boekenkast moet nog steeds worden ingeruimd) maar ik zit wel weer lekker te handwerken. En mijn man werkt onregelmatig: heeft hij vroege dienst, heb ik zoiets van: een avondje alleen thuis zou ik veel meer doen. Heeft hij late dienst, vind ik het weer ongezellig :+. Maar dan zit ik gerust tot 1/2 2 of zo te handwerken :P.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:56

Mooie sjaal wordt dat Ankem :j Wil je het patroon delen??? ;)

Hier wel katten maar die zijn gelukkig niet bezig met mijn wolletjes.. Zijn ze te lui voor hahaha...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:15

Ik denk dat het scheelt dat ik al goed kon haken. Daardoor ging het breien aanleren ook heel vlot.
Het patroon is niet zo moeilijk. Je breit eerst 4 pennen recht ( ribbel), waarbij je de eerste steek altijd recht afhaalt, voor het nette zijkantje.
*
De pen daarna de 1e 4 steken recht, *omslaan, twee steken samen breien *en tussen *tjes herhalen tot de laatste 4 steken. Laatste 4 steken ook weer recht breien. Ook hierbij weer de eerste steek recht afhalen.
De pen daarna weer 4 steken recht, waarbij je de eerste recht afhaalt, de overige steken averecht breien en de laatste 4 steken weer recht breien.
*
Het stuk tussen de sterretjes herhaal je telkens.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik ben inmiddels een heel eind verder.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:52

Jáááá een brei topic, kon me al niet voorstellen dat deze er niet was :Y)

Ik ben nu met mijn tweede werk bezig, mijn eerste werk is min of meer mislukt. Het is wel een prachtige sjaal maar gewoon écht te dik. Ik geloof wel 40 steken := (met NR 12 pennen) maar nu ben ik met mijn tweede sjaal bezig en die heb ik 25 steken breed. Ik zal morgen even een foto plaatsen :)

Die van Ankem is wel echt heel mooi! Hoe doe je dat in het midden? Welke steek is dat?

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:52

Oh ik zie nu pas dat je het uitlegt een bericht boven mij :Y)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:54

Oja en je moet een veelvoud van 4 steken opzetten, anders kom je niet goed uit.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:06

Dank je Ankem het ziet er heel duidelijk uit.. ik ga het eerdaags een proberen :) ben nu nog even met een ander project bezig ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:57

Welkom Marloes!

Ben vanmiddag weer een stukkie verder gekomen met mijn poncho, ben inmiddels bij het kabel-gedeelte aanbeland. Nog even en we zijn bij het lastige gedeelte: kruisen. Maar dat komt vast ook wel goed. En dan is het gewoon een heul lang stuk doorbreien :+

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:07

Dankje Maartje. Jij maakt een Poncho? Dat is ook echt super leuk! Heb je een foto ? Wat voor kleur issie? Ben benieuwd naar het resultaat.

Breien is echt weer helemaal hip hé, sowieso handwerken is weer helemaal in opkomst! Mijn moeder was vandaag naar een soort hardwerkbeurs in Amsterdam en vertelde ook al dat er zulke mooie dingen met zowel breien als haken kan worden gemaakt...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:11

Het wordt deze: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 15&lang=nl maar dan in een 2-kleur bruin (brei met een dubbele draad). Kleurtje is heel sjiek, zal binnenkort eens een foto maken van de vorderingen.

Breien is idd helemaal hip :j Ik ben weer begonnen omdat ik wel eens wat anders dan een fleece sjaal voor bij de paarden wilde en met een wol en acryl allergie is het onmogelijk voor een paar euro een sjaal te vinden :+ Nu heb ik hem zelf gemaakt.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:12

<3 <3 wauwwww prachtig! ben benieuwd naar het resultaat!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:15

ik ook := ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:48

Alleen wel een damessluiting breien hè Maartje :P. Maar je bent blijkbaar nog niet aan die kruising want ik heb nog geen noodoproep voorbij zien komen _O-. Hoever ben je nu? Al aan het kabelen?

Ik begrijp er niets van. Nu met hetzelfde patroon nog een paar kousen aan het breien met dezelfde wol. Voor zover ik het nu kan zien, hoef ik minder naalden boord te breien dan bij het vorige paar. Raar maar waar. Erg vind ik dat niet, maar begrijpen doe ik het ook niet :n.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:45

heb mn rokje weer uitgehaald heb nu naalden van 15cm en begin toch maar om een kol te maken het voelt al beter aan met die naalden maar men wat een geklungel in het begin, en heb me de opzet al opgezet voor mn eerste muts . Jaa echt fijn vriendlief heefd een nieuwe playstation dus heb ik even wat tijd , denk je nu vroeg op te staan kun je nog wat breien maar neuuh vriendlief is ook alweer wakker

@patpen hihih dat is inderdaar raar

@Ankem word zo te zien een leuke sjaal!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:52

Ja, het wordt de damessluiting :j Nog wel ff een rare vraag trouwens: Ik brei hem nu dus rond, dus zit de 'goede' kant dan niet aan de binnenkant en moet ik hem dan straks als ie klaar is niet eigenlijk omdraaien? Oftewel: staat de sluiting zoals beschreven in het patroon dan niet eigenlijk goed? :+

Hm, dat is heel vreemd inderdaad Patpen..

Zet je vriendlief achter de playstayion, pak jij je breiwerk op. Klinkt perfect Kelly ;) Wat is het geklungel met je naalden?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:55

haha die zijn zo dik kwam er even niet mee weg dacht af en toe dat ik met een bezemsteel was nt breien haha :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:56

bedoel je dan misschien 15 mm? Want naalden van 15 cm zijn wel heul dik :P Ik dacht namelijk dat je de lengte bedoelde, dus ik snapte het niet helemaal.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:29

Ik heb mijn sjaal weer uitgehaald, want hij werd scheef. Als je dit patroon wilt maken moet je het in onderstaande volgorde doen.
Ik heb dat geprobeerd, maar ga altijd de mist in de met de laatste omslag, die vergeet ik altijd, waardoor ik 2 pennen later te weinig steken heb en dan moet ik weer uithalen. Te frustrerend voor mij. Heb ook nog een patroon liggen voor een wokkelsjaal. Ga daar maar mee verder. Daarna nog een baret breien voor mijn dochter en tenslotte zal ik me wagen aan een kerstbal. Heb daar wel 4 sokkenpennen voor nodig. Waar kan je die goedkoop scoren?

ankem schreef:
Ik denk dat het scheelt dat ik al goed kon haken. Daardoor ging het breien aanleren ook heel vlot.
Het patroon is niet zo moeilijk. Je breit eerst 4 pennen recht ( ribbel), waarbij je de eerste steek altijd recht afhaalt, voor het nette zijkantje.
*
- De pen daarna de 1e 4 steken recht, *omslaan, twee steken samen breien *en tussen *tjes herhalen tot de laatste 4 steken. Laatste 4 steken ook weer recht breien. Ook hierbij weer de eerste steek recht afhalen.
- De pen daarna weer 4 steken recht, waarbij je de eerste recht afhaalt, de overige steken averecht breien en de laatste 4 steken weer recht breien.
- De pen daarna 4 steken recht, *twee steken samen breien, omslaan * tussen de sterretjes herhalen, waarbij je voor de 4 steken recht eindigt met een omslag. De laatste 4 steken weer recht breien.
- De pen daarna weer 4 steken recht, waarbij je de eerste recht afhaalt, de overige steken averecht breien en de laatste 4 steken weer recht breien.
*
Het stuk tussen de sterretjes herhaal je telkens.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik ben inmiddels een heel eind verder.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:41

Balen dat het niet lukte Ankem...
Voor sokkennaalden zou je eens bij de zeeman kunnen kijken, Daar hebben ze in ieder geval goedkope naalden. Volgens mij hebben ze ook sokkennaalden.