[INFO] Hobby borduren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: [CENTRAAL] Hobby borduren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:39

ziet er al mooi uit!
Ik ben bezig met 2 projecten.
Een recept van een taart van eieren tot eind resultaat en daarnaast ben ik nu bezig met een heel grote uil op 8 count fuchsia roze borduur stof.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:50

Oh die is wel weer gaaf zeg!
Kom er zelf helaas op het moment echt niet aan toe, moet nu mijn opleiding voorrang geven om met goede cijfers te slagen. Hopelijk straks in wat rustiger vaarwater en wel weer lekker aan de gang.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:46

Wat handig dat je die vakjes erop hebt gemaakt. Ik neem aan dat je dat met een speciale pen doet? Ik vind dat wel heel handig.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:18

inderdaad heel slim met zo'n groot project :j goed om te onthouden

Dit zijn mijn projecten op dit moment:
Afbeelding
Ben ik al sinds oktober mee bezig. Ging tussen tijds uit huis en dus een lange break gehad maar hij schiet nu eindelijk mooi op :)

en deze omdat ik al die kleine kruisjes even niet meer kon zien :')
Afbeelding

En zover als ik daar mee ben na 4 uurtjes borduren:
Afbeelding
(ze komen van mn telefoon vandaar de slechte kwaliteit haha)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:51

Leuke projecten!

Die hokjes zijn inderdaad met een speciale wateroplosbare pen. Ik heb hokjes van 10 bij 10 kruisjes gemaakt. Op de meeste patronen zijn de lijnen van 10 bij 10 ook verdikt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:24

en waar heb je die pen gekocht? was voor mij bij mijn bovenste project ook wel makkelijk geweest, heb daar soms zo moeten zitten tellen :j

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:35

Ik heb hem gekocht via marktplaats. Die man adverteerd daar echter niet meer. Maar bij hem haal ik ook mijn DMC garen (€0,36 per stuk ongeveer). Ik kan je het emailadres wel geven, dan moet je me even een pm sturen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:38

ooh oke, dan kijk ik eerst even wat hij kost bij mijn naaimachine winkel en anders vraag ik het wel even aan het vrouwtje van wie ik mijn draden koop (zelfde prijs)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 06:45

Nu we toch weer een soort van actief zijn :D kan iemand mij helpen aan het borduurpatroon van de me to you beer?

In november wordt onze tweede spruit geboren en ik zou het leuk vinden om ook voor hem/haar een geboortetegel te hebben.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:47

In de cross stitcher tijdschriften die ik heb liggen moet geloof ik ook wat van me 2 you zitten, zal vanavond even kijken voor je.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:51

Super alvast bedankt!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:35

Helaas de enige me 2 you beer die ik kan vinden is er één met een kerstboompje.
Heb nog wel een andere geboorte tegel borduur patroon gevonden, maar dat is dus niet me 2 you

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor de liefhebber haha

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:30

Bedankt in ieder geval voor de moeite. Van een andere aardige andere meeschrijver heb ik een link gehad en die was helemaal goed. Ik kan aan de slag.

Nogmaals bedankt!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:43

fijn dat we elkaar zo kunnen helpen. Ben nog steeds met het water bezig van mijn landschap. BIjna agina 3 van de 34 klaar

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:09

:wave: Ik kom even binnenvallen met een vraagje :) Ik sta op 't punt om aan een nieuw patroon te beginnen en nou kwam ik net de term 'omslingeren' tegen.. Die was ik nog niet eerder tegengekomen en een rondje googlen leverde me een antwoord op en het zal ook weer eens niet: in een topic op bokt :+ Maar goed, ergens in december 2009 hadden jullie 't in dit topic dus over 't omslingeren van de stof en dat dat veel te veel gedoe was en dat 't veel makkelijker met schilderstape kon. Daar kan ik me alleen nog niet direct iets bij voorstellen, dus ik vroeg me af of iemand me dat misschien kon uitleggen :o

En daarnaast: waarom is dat hele omslingeren eigenlijk zo belangrijk? Ik bedoel, tot nu toe heb ik het nog niet echt zo heel erg nodig gehad.. Ik heb er nu twee patroontjes op zitten, één hele kleine en een waar ik toch wel een tijdje mee bezig ben geweest, maar 't is nooit zo erg gaan rafelen dat 't problemen opleverde..

:wave: Hee Froukje :) De keukenverzameling vordert gestaag, zie ik :))

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:37

Als je grotere patronene gaat doen, dan gaat het wel sneller rafelen. Ik ben met de shildertape gestopt, het bleef toch niet goed zitten.
Tegenwoordig die ik de randjes even zigzaggen op de machine( of ik laat het doen)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:48

Zigzaggen op de machine?

Dus gewoon een randje één keer omslaan en er even met de naaimachine overheen? Zou moeten lukken :j
Nog een reden waarom je beter een zigzagsteek kan nemen dan gewoon rechtdoor? :) (Ik heb niet zo heel veel verstand van de naaimachine, heb ooit de oude van mijn oma gekregen en daar kan ik wel wat simpele dingetjes mee, maar dat is 't dan ook :+)

En wat doe je daar dan eigenlijk mee nadat je 't patroon af hebt? Als je 't in wil lijsten bijv.? Ik kan me voorstellen dat dat nogal hobbelig is, haal je dat stuk er dan weer af of zo?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:00

De etof hoef je niet om t slaan, je kunt gewoon bij de rand gaan zigzaggen. Gee idee waarom zigzaggen, zal iets te maken hebben met het aantal draadjes.
Bij het inlijsten kun je et gewoon laten zitten, dan kan je nog beter spannen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:02

Oké, super, bedankt voor je hulp :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:50

zigzaggen gebruik ik ook om kleding af te stikken tegen rafelen :j (bij gebrek aan overlock machine) met de zigzag steek ga je als het ware om de stof heen aan de buien kant waardoor de stof niet kan rafelen omdat het bovenste draad telkens buitenlangs om de stof heengaat naar de onderkant :j dat werkt dus ook prima op borduurstof en dus beter dan gewoon rechtuit stikken :j

Enne indd hij vordert gestaag tes :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:41

Zo, in 2 dagen even het volledige topic sinds 2009 doorgelezen ;). Wat een prachtige dingen komen er af en toe voorbij zeg! En nu begint het bij mij ook weer te kriebelen. Misschien leuk om een projectje mee te nemen op buitenlandstage straks, ik vermoed dat ik dan wat meer tijd voor mezelf ga hebben dan nu en borduurspul is nog wel een keertje mee te slepen (in tegenstelling tot puzzels of m'n paard ;) ).

Ik had eigenlijk wel nog 2 vraagjes.

Allereerst: hoe borduren jullie? Ik werk per kolom, en maak dan in die kolom met 1 kleur eerst alle ondersteekjes van linksonder naar rechtsboven, en vervolgens van de bovenkant van de kolom weer naar beneden alle bovensteekjes van linksboven naar rechtsonder. En dan vervolgens als ik nog draad over heb weer een kolom opschuiven (plus af en toe een los steekje meenemen als dat economischer is qua draad). Maar op die manier kom je wel regelmatig door dezelfde gaatjes heen, terwijl ik hier ergens las dat dit er toe kan leiden dat het niet zo mooi wordt (grote gaatjes). Maar is er een andere manier dan?

Tweede vraagje gaat over het borduren op andere stof, bijv. badlakens of een tasje ofzo. Je mist dan de gaatjes van het normale aida of linnen, dus hoe doe je dit dan? Ik las ergens dat je dan een stuk aida kunt vastspelden op de stof, hier vervolgens 'normaal' op borduren waarbij je ook door de stof heen gaat en dan de aida kunt lostrekken? Of heb ik dit nou helemaal verkeerd begrepen? Ik heb ook wel eens handdoeken gezien met een randje er op geborduurd waarbij het randje van een andere stof was dan de rest (met wel duidelijke ruimte voor kruisjes), is dat randje dan eerst geborduurd en vervolgens op de handdoek genaaid? Ik vind borduren namelijk hartstikke leuk maar niet om het dan vervolgens in te lijsten, ik wil het wel kunnen gebruiken ;).

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:27

Ik doe aan cross country stitching. Ik doe telkens 1 kleur totdat die op de pagina of het gebied dat ik wil heelmaal klaar is. Dan ga ik pas verder met de volgende kleur.

En op andere dingen borduur je met waste canvas. Dit is of oplosbaar of je kunt het per draadje er goed uittrekken. Als je met gewone stof dit doet, dan krijg je het er niet goed uit.
Die handdoeken met dat randje kun je zo kopen, vaak in online shops.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:42

arabella2000 schreef:
Ik doe aan cross country stitching. Ik doe telkens 1 kleur totdat die op de pagina of het gebied dat ik wil heelmaal klaar is. Dan ga ik pas verder met de volgende kleur.

Hier ook :j Of totdat ik geen zin meer heb in die kleur. Of totdat het me teveel moeite kost uit te tellen waar het volgende stuk met die kleur moet komen (als 't te ver weg is van wat ik tot dan toe heb)... Allemaal vrij random dus.. :+

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:59

Dat waste canvas is een goeie! Dat ga ik eens uitproberen. Ik zat te denken aan een laptophoes voor m'n broertje met Yoshi er op, daar is hij helemaal gek van. Hij is eind augustus jarig, als ik nou een niet al te groot patroon uitzoek moet dat volgens mij wel lukken.