[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 06:11

je mag ze zo gebruiken hoor, als je er iets mee kan natuurlijk. ik heb er zelf alleen de tijd niet voor op iets voor de wiki te schijven.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:25

@opisop_shop : Ik ga dit weekend jouw versie van de dazenvanger naapen :P
Dus even een paar vraagje..
Hoe lang is het staaldraad en bevestig je het draad aan de ran van de onderste slakom (die ik hopelijk nog kan vinden bij de Xenos ;) )

ZOndag ga ik met mijn moeder vitrage vernaaien en ik hoop dat het zondagaovnd allemaal hangt!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:31

gem schreef:
Dabo schreef:
Alle foto's heb ik opgeslagen, en staan op m'n site: http://paarden.hobby-site.com ;)

Dat zijn foto's en knutsels van Draaakje. Die kan ik niet zomaar gebruiken, en daarnaast vind ik dat Draaakje dan de Wiki zou moeten schrijven.
Daar heb je ook wel weer gelijk in ja :)
Nouja, je kan haar (draakje) natuurlijk een pb'tje sturen en om toestemming vragen of je de foto's mag gebruiken? :D

[edit] zie dat draakje al gereageerd heeft :D

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:27

Super dat foto's gebruikt zouden morgen worden. :) Als er ook nog andere foto's gebruikt mogen worden van andere type constructies van bijvoorbeeld het opvang bakje zou dat ook heel fijn zijn! :)

Wellicht kunnen jullie samen een artikel schrijven, aanvullen? :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:25

ik heb mijn 2e val anders gemaakt

wel klamboe, onderin hoepel vastmaken, maar bovenin een ijzeren ring gemaakt, zo breed als de fles
met tieraps de fles vastgezet ( bovenste deel, van doorgesneden fles)
de onderste helft van de fles eroverheen gezet

een ring ( waar je sleutels aan kan hangen)
3 koperen staafjes, boven in een oogje gemaakt
deze om de ring geschoven
ondeaan een lus gemaakt

de ring hangt aan het ijzeren frame, en de lusjes van de staafjes heb ik ook aan die ring van de klamboe bevestigd
zo zit de fles vastgeklemd, omdat de 3 staafjes eronheem zitten

Ik maak de sleutelhanger ring los van het frame, en dan kan ik de flessenhelft loshalen om hem leeg te schudden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:03

Kan je een foto plaatsen Lynn_Nikita? Ergens bij de ring raakte ik je kwijt :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:54

ja, ik vond het al ingewikkeld om uit te leggen
zal vanavond of morgen even foto`s maken

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:56

Heb vandaag ook een dazenval gemaakt, ben er de hele dag zoet mee geweest :P .
Vanmorgen alles gekocht en eenmaal thuis aan de slag.
Morgen moet manlief alleen even een hogere standaard maken, nu hangt hij bijna op de grond en dat werkt niet denk ik.
Moet zeggen dat ik trots ben op mijn resultaat, nu maar hopen dat hij werkt!
Had alleen geen petfles gebruikt maar een glazen wespenval, hier heb ik een langer tuitje in gemaakt zodat ze er niet uit kunnen vliegen.
Deze heb ik op z'n kop in zo'n emmertje van boerenvla gezet waar ik de onderkant vanaf had gesneden,
deze zat weet in een ander emmertje van boerenvla met daartussen de klamboe geklemd.
Had ook een d.blauwe skippybal gekocht en bij de action matte zwarte verf die helaas niet droogt.
Heb hem toch opgehangen, zag dat ze voortaan ook een plakdazenval verkopen dus sla ik 2 vliegen in 1 klap :+ (hoop ik dan).
De emmertje heb ik vast gemaakt door met een priem gaatjes te branden en daar een tie-wrap door te doen zodat ze niet van elkaar afglijden.
Als hij werkt zal ik foto's maken.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:50

Ik had afgelopen week mijn eerste daas in de val (ik had er ook nog maar eentje gezien, wij hebben er niet zoveel), maar toen ik gister keek, was hij er weer uit. Snap niet hoe dat kan. Alle muggen zijn wel overleden! Iemand hier verstand van?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:03

He, maar een skippiebal kan toch ontploffen in de hete zon?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:42

MirjamN schreef:
Ik had afgelopen week mijn eerste daas in de val (ik had er ook nog maar eentje gezien, wij hebben er niet zoveel), maar toen ik gister keek, was hij er weer uit. Snap niet hoe dat kan. Alle muggen zijn wel overleden! Iemand hier verstand van?

Bij mij blijkt het beter te werken als je een laagje water op de bodem van de opvangbak doet, dan verdrinken ze sneller. Voordat ik dat deed had ik er 7 gevangen en de dag erna waren ze alle 7 weer ontsnapt ;( Sinds er water in staat is de vangst aanzienlijk groter en blijvender }>

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:10

Klinkt goed Sprintje! Nu met die regen van afgelopen dagen was er al vanzelf water ingekomen, dus nu zou het beter moeten gaan. Ben benieuwd. Als het weer mooi weer moet, zal ik af en toe met de gieter langs moeten ;-)

Ik blijf het wel bijzonder vinden, heb in de vangconstructie een vrij hoge trechter gemaakt, dus er is maar 5cm ofzo vrij tussen de trechter en de vangconstructie. En ze zouden toch niet naar beneden vliegen? Of zouden ze wel naar beneden kruipen?

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:15

Hoe zijn de regels trouwens met betrekking tot het aantal foto's wat je in dit topic mag plaatsen? Zijn die voor een tutorial anders?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:56

Voor degene die nog creatief zijn, ik was bij de xenos en daar verkopen ze beslagkommen met deksel, in het deksel zat nog een gat incl deksel :) Misschien is dit handig voor de bovenkant van de dazenval.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:48

hmm jammer kan de foto's niet zien leek me net zo handig

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:06

op pagina 24 staan ook goede foto's
en als je het topic doorleest kom je er ook nog genoeg tegen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:08

*meld zich ook weer actief*

Dazen zijn hier weer in grote getalen aanwezig :(
Heb de paarden al een maand onder een deken staan, en mijn jaarling werd zelfs daar nog lekgestoken, dus die heeft een nieuwe stevige deken gekregen.

Ik haal mijn 4 vallen deze week ook van zolder :Y)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:05

Ik heb de val zondagavond verplaatst naar de andere wei, omdat mijn paard daar nu toch serieus last kreeg van dazen. Gisteravond gecheckt en in 24 uur 6 dazen gevangen. Dat is voor onze contreien een wereldvangst!

Omdat vorige week een gevangen daas ook weer ontsnapt is, heb ik nu besloten om de dazen maar meteen te doden. Maar dat viel nog niet mee. De vangconstructie in een cementtton met water gedaan en de luchtbel laten ontsnappen en zo een uur laten staan. Kom ik terug, blijken ze nog te leven! Maar ze waren wel suf, dus bak leegegooid en daarna doodgetrapt. Maar vind dit niet zo'n geslaagde manier: duurt veel te lang (paard werd inmiddels gek van de steekbeesten) en dan nog het risico van ontsnappen. Heeft iemand een beter idee? Ik heb de vangconstructie van pagina 24, met Xenos slakommen!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:38

Hier komt dan mijn instructie van de dazenval. Voor de liefhebber met veel foto's! Ik heb begrepen dat ik er 15 mag plaatsen, het zijn er 13 geworden. Mocht dat niet goed zijn, dan hoor ik het graag!

Je begint met een bal van de Blokker met gezichtje:
Afbeelding

En een spuitbus zwarte verf van de Hema:
Afbeelding

Dit is een goede combinatie, droogt snel. Ik heb de bal met een touwtje opgehangen aan de lepels van de heftruck om te spuiten, maar kan me voorstellen dat niet iedereen die heeft ;-)
Afbeelding

Vervolgens hebben we als trechter een maatbekertje genomen en daar een gat in geboord met een 7-gatenboor. Daarna het gat even met een vijl bewerkt, zodat de rand mooi glad is.
Afbeelding

Toen de slakommen: in de eerste slakom een groot gat met de 7-gaten boor en twee kleine gaatjes met een gewone boormachine gemaakt. Ook in de rand twee gaatjes gemaakt. Later lijmen we de trechter boven dit gat (aan de binnenkant). De twee kleine gaten in de bodem en die in de rand gebruiken we om de trechters aan elkaar te schroeven.
Afbeelding

In de tweede slakom maken we een gat en draaien daar een oogje in. Wij hadden een hartvormig oogje, waardoor we een lint moesten hebben om het geheel waterpas te laten hangen, dit is een stukje schriklint geworden. Verder maken we aan de rand twee gaten. hiermee zetten we deze slakom vast aan voorgaande slakom. Ik heb daar rvs bouten en moeren voor gebruikt, zodat ze ook na een tijdje nog makkelijk los te maken zijn. Met een vleugelmoer kan ook, maar die had ik niet liggen!
Afbeelding

In de derde slakom komen een groot gat en twee kleine gaatjes in de bodem, net als bij de eerste slakom. En in de rand twee gaten. Hierdoor komt een touwtje waaraan de bal komt te hangen.

Dan de trechter in de slakom lijmen, nadat je de slakommen aan elkaar hebt geschroefd!
Afbeelding

Als je de boel aan elkaar schroeft, heb je dit:
Afbeelding

Klamboe eromheen en onderin een stuk ethyleen waterslang. De waterslag is in diameter bijna tweemaal zo groot als de bal (50/90cm). We hebben de waterslang zo aan elkaar vast gemaakt dat hij op het punt waar hij bijelkaar komt, niet veel zwaarder is. Dan blijft de ring mooi in balans. Ik heb het touwtje vastgezet met een soort knijper, dat is makkelijk losmaken.
Afbeelding

De bal hangt vast met twee musketonhaken (hoe heten die dingen ook alweer?). Een grote voor de bal en een kleinere voor het touwtje. Met eentje zou ook wel kunnen, maar dit is handiger.
Afbeelding

Dan had ik nog zo'n standaard staan van het ringsteken. Die in een springstaander geplaatst en daaraan de val opgehangen. Omdat hij met veel wind (we wonen in de polder) omvalt, hebben we de staander vastgezet met een paar beugels in de grond.
Afbeelding

Dit is dan het eindresultaat:
Afbeelding

Mijn paard kan het allemaal niet veel boeien:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:05

Erg mooi en crea gedaan met die trechters :P
Tnx voor de foto's

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:58

Bedankt voor alle tips en trucs!
Ik heb net alle benodigdheden gekocht, dus we kunnen hier ook aan de slag! :Y)

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:20

jeetje mensen lief,

ik ben gisteren ook begonnen met mij eerste dazenval maken.
gelukkig heb ik nu dit topic gevonden dus kan ik lezen wat ikwel en niet moet doen..

gisteren avond nog even voor de sla kommen oppad geweest, hadden ze er nog maar 2 :(.

als hij af is zal ik ook een foto plaatsen..

groetjes kim

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:37

Thanx Ezanden!

Vandaag hadden we pech. Het waait hier in de polder vaak nogal hard en de dazenval is tegen de springstaander gewaaid (hij staat nu op een andere plek dan op de foto's). Is de trechter uit de slakommen gebroken. Meteen vanavond gerepareerd en de staander iets anders neergezet, zodat het hopelijk niet nog een keer gebeurd. Helaas was de vangst verloren (10 stuks weggevlogen)!

Die zaten er sinds maandagavond/dinsdagochtend in en waren nog niet dood. Onder water was niet zo'n succes, dus zoek nog naar een andere manier om ze makkelijk eerder dood te maken. tips welkom!

Kim, succes met bouwen! Is erg leuk en werkt goed! Zie dat je Ijs de EP4D goed heeft uitgelopen, super!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:09

zijn er nog meer mensen die alleen maar vliegen vangen?

ik heb er nog maar een paar dazen in gehad niet dat we hier op het moment veel dazen hebben maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:44

MirjamN schreef:
Onder water was niet zo'n succes, dus zoek nog naar een andere manier om ze makkelijk eerder dood te maken. tips welkom!

Vriezer!