[DIGI] Het leven is verroekelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:19

Ahhh zo lief <3 ik ben weer gerustgesteld, ik had te doen gisteren met dat kleintje in de dakgoot, hij wou zo graag met ze mee :D

Hier bij mij om de hoek is een grote boom waar ze vaak als grote groep in slapen in de avond, tot frustratie van de mensen die ernaast wonen (want als er iemand midden in de nacht langs loopt, of een kat of hond ofzo, dan alarmeren de kauwen elkaar en wekken ze soms de mensen). Vandaar dat ik het mij afvroeg of ouders dan daarbij slapen, of bij hun jongen :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:18

Mariett schreef:
Goede vraag! En yes, dit weet ik toevallig :D Er is een heel uitgebreide paper over kauwengedrag geschreven, door de heer Roëll in 1978. 'Social Behaviour of the Jackdaw, Corvus monedula, in Relation To Its Niche.'. Het is een behoorlijk proefschrift, met 124 pagina's :) En ook voor dingen die hij niet uitgebreid heeft kunnen testen maakt hij behoorlijk goede inschatters.

Normaal slapen kauwen allemaal samen in een boom, een roestplaats (roost in het Engels) maar in de dagen na het uitvliegen zijn de jonge kauwtjes nog volledig afhankelijk van hun ouders. De ouders blijven er best lang bij, soms maanden, en voeren en beschermen hun jongen. Wat je zegt inderdaad, die net uitgevlogen kuikens kunnen nog niet erg goed vliegen. Wel een beetje trouwens!
Maar de ouders slapen in het begin inderdaad in de buurt van hun kuikens ipv samen in hun roestplaats. Uiteindelijk zoeken de kuikens en hun ouders trouwens ook een boom uit, veel veiliger dan op de grond.

Alles in dit antwoord is gaaf!