[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:11

Kelly: ik heb ook diverse proefblokkades gehad en 1 definitieve. Wat een zaligheid :9. Bij de proefblokkades duurde het 2 weken voor de volledige werking intrad maar daarna was ik 8 maanden pijnvrij *\o/*. Helaas is er nu geen anesthesioloog die het aandurft vanwege de veranderde anatomie van de nek |(. Dus ook ik moet het op medicijnen doen...... En alles op geleide van de pijn. Ik heb wel gemerkt dat stilzitten de klachten bij mij verergeren. Heel soms dóór de pijn heen toch achter de naaimachine of handwerken. Maar het is gewoon waardeloos -O-.
In principe verkopen de hobbywinkels ook dikke breinaalden. Als ze dikke wol verkopen, zou ik dat iig wel verwachten. Als je een hobbywinkel in de buurt heb, zou ik het daar eerst proberen. Via internet kan dan altijd nog.

Bergje: ik had ook 3 "bulging discs" oftewel beginnende hernia's. Die kl*te neuroloog wilde niet luisteren terwijl toch duidelijk op de MRI te zien was dat 1 bulging disc volledig uitgestulpt was _-:(. Uiteindelijk bleek ik dus 4 hernia's te hebben. Bij mij heeft het paardrijden ook een positieve uitwerking. Maar dat komt door de speciale oefeningen onder begeleiding van een fysio.

Maartje: dat probleem van "niet kunnen tellen" is herkenbaar. Ik heb dat probleem wel eens bij de fanfare :P. Kan ik niet eens tot 4 tellen of zo (afhankelijk van de maat) :')

Zo, ik ga ook eens kijken of ik wat kan gaan breien. De dikke sokkenwol weer naar beneden gehaald om voor mijn fysio/instructrice ook een paar dikke kousen te breien ;)

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:19

4 is ook al heel ver tellen hoor := ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:25

Ja, vooral als (in mijn geval) de rest in 2-en telt :D. Dan loop je al snel een aantal maten achter....... Klopt helemaal niets meer van. En de dirigent wordt er |( van.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:52

Arrgghh, zijn mijn breinaalden 2,5 kapot :(. 2 van de 5 naalden zijn gebroken. Ik brei het liefst met die houten naalden en die zijn natuurlijk kwetsbaarder. Ze liggen te hoog voor de hond. Waarschijnlijk is manlief met zijn jas blijven haken (breiwerk ligt op een ziekenhuistafeltje naast de bank). Oh, wat baal ik hiervan. Nou moet ik óf over op mijn ijzeren naalden óf nieuwe houten zien te kopen.......

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:54

patpen schreef:
magriet schreef:
IK zag dat vanochtend op de tv. Sneu verhaal.

Ik ben nog maar een beginnende breier en ben aan het laatste onderdeel van mijn popje toe. Paar dingen die ik niet begrijp:
1)eerste naald recht, brei dan verder in tricotsteek. Moet ik dan met een rechte of met een averechte naald beginnen.
2) verderop staat brei 10e en 11e steek samen, maak een draadomslag over de naald en brei steek 12 en 13 ook weer samen.
Wie kan me dit goed uitleggen.

Ben ik al :D
1: 1e naald = recht, 2e naald = averecht; dan krijg je tricotsteek.
2: je breit dus 9 steken, 10+11 samen, haalt de draad naar voren onder de rechternaald, dan brei je 12+13 samen en heb je meteen een omslag! Als je tussen 10+11 eerst een volledige omslag maak, krijg je een veel groter gaatje dan noodzakelijk/mooi is.

Het verhaal over die taxi is heel sneu maar het plezier in de omgang met paarden en het rijden is GROOT :j. Er rijden daar mensen die autistisch zijn, down-syndroom, spastisch, overige fysieke en/of psychische afwijkingen. Daarom zijn er maar weinig ruiters die zelf poetsen (beetje moeilijk in een rolstoel bijvoorbeeld). Ik poets ook nooit zelf, mest de box niet uit, kortom: ik rij alleen maar ;). "Mijn" vaste paard staat altijd keurig verzorgd in de box als ik op de manege kom. Het enige wat ik zelf doe, is optuigen maar dat komt omdat ik een eigen zadel heb. Soms, als ik veel last heb, vraag ik daar hulp bij. Of zoals gisteren (na 1,5 uur rijden) komen ze uit zichzelf helpen met het afzadelen.

alsbik bij punt 1 de tweede naald averecht brei moet ik averecht meerderen. Kan iemand ook uitleggen hoe dat moet? Heb al wat gegoogeld maar kom er niet echt nuit

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:00

Ik denk dat ik het al doorheb. Eerst recht insteken, dan dezelfde lus nog een keer averecht insteken. Zal zo even uitproberen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:02

Balen patpen... En, toch maar overgestapt op de ijzeren?

@Magriet: en, lukt het nu?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:10

magriet schreef:
alsbik bij punt 1 de tweede naald averecht brei moet ik averecht meerderen. Kan iemand ook uitleggen hoe dat moet? Heb al wat gegoogeld maar kom er niet echt nuit

Kijk eens bij deze link voor averecht meerderen: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:14

Ik heb de ijzeren ook in huis dus die zal ik dan maar moeten gebruiken. Volgens mijn man heeft 1 van de katten vannacht de naald doorgebeten...... Tja, ik ben er niet bij geweest dus heb het niet gezien. Afgelopen week wel mijn naalden uitgesorteerd dus ze liggen in de buurt. Hout 2,5 is natuurlijk ook wel kwetsbaar maar het breit gewoon lekkerder!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:17

Je kan in ieder geval nog vooruit! Ik heb hier ook altijd ruzie met de katten en breien, maar dat heeft meer te maken met de bolletjes wol :=

Bah, het breien wil hier vandaag niet vlotten. Heb last van een pijnlijke vinger, maar wat ik gedaan heb.... Het is ook niet echt dik, maar wel rood en dus vooral pijnlijk als ik beweeg en het aanraak... Nooit geweten dat ik zo veel doe met mijn ringvinger :+
Zo maar eerst Cheetah rijden als dat wel gaat (en anders ook, want hij loopt de laatste tijd zo lekker!) en dan nog maar even met de vinger in de soda... Hopelijk kom ik vanavond weer wat verder.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:38

Ja leuk, laten we die draad eens proberen te pakken :P. Stom genoeg laten ze hier de bollen met rust maar zodra ze een draad zien bewegen, MOETEN ze proberen die te pakken te krijgen. En dan vooral stiekem half onder de bank verscholen ineens een met een poot naar boven slaan :=. Je schrikt je rot!

Ik kan nu kiezen uit de sokken voor mijn vader (waar nu dus die naalden van kapot zijn), de kniekousen en mijn trui. Genoeg afwisseling. Omdat ik baal van die houten naalden, denk ik maar te starten met de kousen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:42

Oh, katten en breien, ook een bekend probleem. Kat 1 vind het leuk om in het draadje te gaan hangen, want dat beweegt zo leuk. Kat 2 gaat gewoon met haar hele gewicht aan het uiteinde van de breipen hangen, waardoor je je afvraagt waarom alles opeens zo moeilijk gaat. Gelukkig liggen ze nu al heel de dag rustig te snurken, houden zo.
Ik heb het net gepresteerd om bij mijn simpele ribbeltjessteken 2 steken erbij te maken zonder dat ik het in de gaten had. Hoe verschrikkelijk kun je zijn.... ik hou het erop dat het ligt aan het vreselijke plakgaren van de Zeeman (dat ik toch echt op ga maken). Dat is ook de reden waarom ik gewoon het draadje heb afgeknipt en opnieuw ben begonnen toen het in het begint mis ging. Je krijgt het niet uitgehaald, alles plakt aan elkaar, het moet een mohair achtig garen voorstellen, tussen goede/dure wol en de Zeeman zit echter een gigantisch verschil (en toch gaat 't op....).

Houten naalden zullen toch nog wel ergens te bestellen zijn? Gelukkig heb je nog meer projectjes liggen. Of man op pad sturen ervoor. Toen ik zelf niet op pad kon stuurde ik ook gerust man op pad (tenminste als hij tijd had). Het stomme is dat ik een winkel om de hoek heb waar ze ook wol verkopen, maar die mevrouw is niet zo vriendelijk vind ik. Dan rij ik liever een eind naar een winkel waar ze wat meer "meeleven" en meedenken.

p.s. ben blij dat ik dan "maar" 1 bulging disc heb, waarvan ik momenteel belachelijk weinig last heb, ben benieuwd voor hoe lang.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:10

Ja, die houten naalden zijn te bestellen via internet. Kosten: 8 euro voor 5 satéprikkers :+. Die ijzeren zijn veel goedkoper. Bovendien heb ik die in huis dus moet het daar maar mee doen.
Mijn man wilde dus een kerstboom gaan kopen. Alleen is hij in slaap gevallen :Z. Kleine hond op schoot bij hem, de herder ligt naast hem op de stoel. Alles in diepe rust........ Ik heb op internet een boom uitgezocht die ik wil hebben, nu nog een tuincentrum die hem verkoopt :D.

Één van de redenen waarom ik de voorkeur geef aan goede wol is de kwaliteit.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:21

Zucht.... das best balen van die naalden.

Even een update van mn dekentje. De kleuren zijn veel feller dan op de foto, allemaal catania :) Het is ongeveer 80 cm breed.
Afbeelding

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:06

Mooi marieke, is dat gebreid? Het lijkt wel gehaakt, netjes hoor :))

Wat dacht je van hondjes en wol :\ Ik heb al veel bollen weg kunnen gooien omdat hondlief ze helemaal uit had geplozen... En zie dat maar eens te ontwarren, dat is geen doen :') Voor de rest hou ik wel van dat mormeltje, maar soms kan ik haar echt achter het behang plakken!

Balen van je naalden patpen, houten pennen zijn moeilijker te vinden?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:24

Hoi lang niet geweest jullie schieten op zeg marieke ziet er goed uit
jammer haken is toch niet mijn ding
in tussen 3 mutsen en een kol gebreid op dikke pennen 8 dus dat gaat snel
zelfs mijn dochter aan gestoken met het brei vierus dus straks wee tik niks meer te breien
wil eigenlijk alleen maar rechte stukken waar ik niet op hoef te kijken maar wel bezig ben

Patpen ik wist niet dat ze zulke dunne houte hebben sterkte je hebt in ieder geval nog iets

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:48

Jeetje Marieke, wat ben jij al ver! Hoe lang ben je hier mee bezig? Ik zit al 3 weken volgens mij te haken maar heb nog niet de helft van die van jou af hoor.

Bromfiets: hier blijven de honden van de wol af. En dat is ze maar geraden ook }>. Wij hebben een Duitse herder (bijna 1 jaar) en een kruising Malthezer-Shih tzu (bijna 6 jaar). Dat kleintje kan ik af en toe ook achter het behang plakken want die heeft een blaf die niet bij het formaat hond hoort. En de herder heeft 2 (?) maanden terug even leuk de leuning van de stoel er af gehaald. Maar dan ook echt helemaal er af!
Onze eerste hond heeft wel ooit een breiwerk te pakken gekregen. Leuk door de hele kamer een spoor getrokken; zat om alle stoelpoten heen, de salontafel was ook niet overgeslagen. Moest er overheen stappen en kon het ook niet meer uit elkaar halen. Heb het uiteindelijk weg moeten gooien omdat ik het kapot heb moeten knippen.
Houten pennen zijn niet moeilijker te krijgen (althans, niet via internet) maar gewoon veel duurder.

Gitteke: volgens mij zijn ze er zelfs in 2. Maar die heb ik (ook) in ijzeren uitvoering dus die koop ik niet. Die breek je volgens mij zo doormidden als je aan het breien bent. Zeker met sokken moet je toch wel een beetje de draad aantrekken. Weg naald :P.

En we hebben een kerstboom :j. Het 3e tuincentrum wat ik belde, had de boom die ik wilde. Nou ja, boom is een groot woord; meer 1 tak wat een boom moet gaan worden.......

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:53

Dat spoor herken ik wel _O- Bij mij zat ook alles om de meubels gewikkeld...

Maar ze doet het alleen als ik er niet bij ben, desnoods haalt ze het uit de breitas om te kunnen ravotten := Als je dan thuis komt en je ziet de ravage, dan is de hond al lang pleite want die zit dan onder de bank verstopt :')

Ik heb zelf geen houten pennen, dus ik wist niet dat die duurder waren. Ergens wel logisch natuurlijk, dat ze duurder zijn...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:10

De herder gaat nu nog in de bench. Nadat de stoel gesloopt was, mag ze daar nog even lekker in blijven als wij niet thuis zijn. Dat kleintje kan niet onder de bank maar ze ligt meestal op een eetkamerstoel (waar is Amber eigenlijk?) of, zoals nu, op de poef. Maar dat is alleen omdat ze warmte wil hebben nu ze geschoren is. Er ligt wel een bol op de salontafel maar zij heeft daar geen belangstelling voor.
In principe gaat alles achter slot en grendel. Die viervoeters hier weten alles te vinden :9. Het is dus ook mijn eigen schuld van die houten naaldjes. Die lagen gewoon voor het grijpen voor de katten. Ik vermoed dat het de jongste kater moet zijn geweest dan, maar ja, bewijs het maar. Vanavond dus in de kast opsluiten (mijn breiwerk dan hè, niet de katten) :+

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:17

EEN Kerstboom nu al ben, nog met het idee in mijn hoofd van het is nog geen winter
en jij hebt nu al een kerstboom, dan wordt het nu echt winter :o
ik zet hem meestal na 5 december dat vind ik al vroeg laat maar nu al :D

Gelukig hier geen kleine monsters maar wel overal breiwerkjes die over al slingeren
het ergste is dat de hond door het draadje loop
ons enige monster dat met alles speelt is het veulen die staat gelukig op stal ;)
Laatst bijgewerkt door GittekeZ1 op 18-11-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:40

Het dekentje is nu 80 x ongeveer 15 cm dus zoveel is het nog niet. Vandaag heb ik bijna de dele dag zitten haken. Zolang ik nog niet kan lopen, gaat het haken snel :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:48

GittekeZ1 schreef:
EEN Kerstboom nu al ben, nog met het idee in mijn hoofd van het is nog geen winter
en jij hebt nu al een kerstboom, dan wordt het nu echt winter :o
ik zet hem meestal na 5 december dat vind ik al vroeg laat maar nu al :D

Gelukig hier geen kleine monsters maar wel overal breiwerkjes die over al slingeren
het ergste is dat de hond door het draadje loop
ons enige monster dat met alles speelt is het veulen die staat gelukig op stal ;)

De boom is voor buiten hoor :'). Mijn moeder heeft al een heel dorp staan; hier komt dat pas ná <:). En ik ben reuze benieuwd of de ballen in de boom blijven zitten! Jonge hond, 2 katten die hier nog niet eerder een boom hebben gezien. Vorig jaar lag mijn vader met kerst in het ziekenhuis, ik het jaar daarvoor. De weken voor ik in het ziekenhuis lag, zo beroerd geweest dat ik geen zin had om iets te versieren in huis.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:33

patpen schreef:
Ja leuk, laten we die draad eens proberen te pakken :P. Stom genoeg laten ze hier de bollen met rust maar zodra ze een draad zien bewegen, MOETEN ze proberen die te pakken te krijgen. En dan vooral stiekem half onder de bank verscholen ineens een met een poot naar boven slaan :=. Je schrikt je rot!

Oh, echt heeeeeel herkenbaar :=

Mooi dekentje Marieke!

Ik ga zo maar eens kijken of mijn vinger het al weer geoorloofd vindt om te breien. Paardrijden vond vinger in ieder geval niet fijn:+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:38

Mooi Marieke!
Wat zijn die houten naalden belachelijk duur, ik heb ze gezien bij een medecursiste en het is inderdaad niet meer dan een veredelde satéprikker.
Om te voorkomen dat de kat de bol met wol zelf te pakken heeft heb ik wel een oplossing, een lege bus jodekoeken met een gaatje erin waar ik de bol wol indoe. Zit wel een "maar" aan, je bol moet niet te groot zijn, dan draait hij niet lekker (of je moet de draad van binnenuit halen, maar dat mag officieel weer niet).
Over katten gesproken, ik had een kussentje gebreid met Drops Eskimo, hardstikke leuk! Kijken we op een dag opzij, ligt de kat het kussenhoesje op te kauwen.... dat is dus het eerste en laatste kussenhoesje dat van wol gemaakt wordt, misschien dat ik nog een keer katoen probeer. O ja, de dader was de kat uit de avatar.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:45

Uh, ik brei alleen maar met de draad van binnenuit. Nooit van buiten heb ik juist geleerd. Daarom blijft mijn bol zo lekker naast me liggen. Zou ik van buitenuit breien, dan hebben de katten de grootste lol want diezelfde bol is dan overal behalve waar ik hem wil hebben. Wat is de reden dat je niet van binnenuit mag breien?

Maar houten breinaalden breien gewoon lekkerder dan de ijzeren. Niet zo stroef, niet zo scherp, niet zo koud. Ik geef echt de voorkeur aan de houten sokkennaalden. Alleen niet meer van die hele dunne :7. Nu ligt alles achter gesloten deuren zodat er vannacht geen katten mee aan de haal kunnen gaan. Hoewel, ik zie nu nog 1 bol met sokkennaalden 5 (mijn trui) op de tafel liggen. Die moet dus nog even weg voor we zo naar bed gaan. Afgelopen nacht hebben ze die niet ontdekt, maar ik loop geen risico want ik heb maar ik set nr 5 in huis ;).

Onder HP's laatste film (SPANNEND) is het mij toch nog gelukt om 9 pennen boord te breien van de kniekousen. Ik heb besloten om nu eens een boord van 1/1 te breien ipv de 2/2 van het patroon. En dan om de naald gedraaid recht. Mijn sokken zakken af ;( en ik wil eens proberen of ik het hiermee kan verhelpen. Natuurlijk is dat geen probleem in mijn laarzen want dan blijven ze echt wel zitten maar nu ik ze met een spijkerbroek aan heb, zakken ze iets af. Dus daar moet gewoon aan de bovenkant een paar rijen hoedenelastiek of zo doorheen. En het ergste is nog dat ik het had kunnen weten :+. Drops sokken vallen ruim om de kuiten. Oftewel: ik heb het eerder gehad met soortgelijk patroon |o. Er was iets met een ezel en een steen :P.