[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:44

Ik wil ook een dazenval gaan kopen of maken.
ik zat even te kijken of het maken wat simpeler kan door bijvoorbeeld een kant en klare wespenval te gebruiken in de top. Voor de bal zat ik te denken aan een zwarte boei oid. al zoekend over internet kwam ik de volgende advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/358965142
Zou zo'n zwarte koe ook kunnen werken???? :D :D :D }:0

suuzepuus

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:39

ja hoor, dat wekt ook vast wel. maar het is wel lastiger om er een hoepel om te maken en een stuk duurder!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:49

suuzepuus schreef:
ja hoor, dat wekt ook vast wel. maar het is wel lastiger om er een hoepel om te maken en een stuk duurder!

Haha, het ziet er wel weer grappig uit. }:0
Ik zat ook te kijken naar een 2e hands fender of boei. Ik zie er een beetje tegenop om een skippy bal te gaan verven, kliederzooi wordt dat bij mij :+
Als iemand nog een tip heeft voor een kant en klare zwarte bal dan zijn die van harte welkom ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:53

ik kan geen enkele foto zien, erg jammer want zou er ook wel een in elkaar willen knutselen, is het miss mogelijk dat de fotos bij de uitleg opnieuw geplaatst worden?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:54

ik heb er vorig jaar zelf 2 gemaakt,en vanmiddag heb ik ze weer opgehangen!
ze hingen nog geen 2 sec of er vlogen alweer dazen in.......hij doet het dus nog steeds prima! :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:57

nou, sprintje. een spuitbus verf en je skippybal ophangen, wind in de rug en gewoon doen!! kan geen zootje worden hoor!!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:59

suuzepuus schreef:
nou, sprintje. een spuitbus verf en je skippybal ophangen, wind in de rug en gewoon doen!! kan geen zootje worden hoor!!

Welke verf kon je hier nu het beste voor gebruiken? Wat ik zo lees is er een boel verf die niet goed wil drogen... en dan wordt het dus wel een kliederboel :+

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:29

Jammer dat de fotos weg zijn

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:17

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:21

Ik heb verf van de action gebruikt (tja, die stond nog in de schuur..) maar die blijft plakkerig. niet die in elk geval!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:25

Nou ik heb er ook 1 in elkaar geknutseld. Ik zat wel even te stoeien om de klamboe er een beetje strak om te krijgen. De bal was nog nat, maar ik heb besloten dat hij ook best in de val kan drogen :+ Beetje ongeduldig :D

Hopelijk gaan we een boel dazen wegvangen. Wat is nou de beste plek om het ding op te hangen?
In de aanvlieg route heb ik gehoord, maar ook in de zon en vrij kunnen bewegen. Ik heb hem nu aan een overhangende tak van een grote eik gehangen, precies langs de struiken waar de meeste dazen lijken te zitten. Maar wat de zon betreft is dit misschien niet de beste plek, de boom zelf geeft tenslotte wel wat schaduw.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:16

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:26

Wie weet er in welke bomen de dazen zich vrnl ophouden?
In de wei van vorig jaar ving ik er honderden, maar na de verhuizing naar deze wei vang ik met dezelfde dazenval er slechts enkelen, terwijl ze genoeg om de paarden heen zwermen :( . Snap er niks van!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:03

gem schreef:
In de wei van vorig jaar ving ik er honderden, maar na de verhuizing naar deze wei vang ik met dezelfde dazenval er slechts enkelen, terwijl ze genoeg om de paarden heen zwermen :( . Snap er niks van!

vooral eiken bomen.
misschien moet je jou val even een stukje verplaatsen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:55

amazone77 schreef:
gem schreef:

vooral eiken bomen.
misschien moet je jou val even een stukje verplaatsen!

hmmm, ja..... die staan er idd ook genoeg. Dank voor de tip! Ga ik morgen ook eens proberen.
Vorig jaar hing hij in de buurt van een haag :roll:

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:23

Ze zitten ook veel ik wilgen !!

Je kan het opheven door een walnotenboom te plaatsen ... duurt helaas even voordat die gegroeit is :P :+

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:08

Vorig jaar heb ik het ook al eens gevraagd.... maar ik ga het gewoon weer proberen! :)
Heeft er iemand tijd en zin om een goede uitleg, hoe je een dazenval maakt, te schrijven voor de wiki?

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:03

MirjamN schreef:
Vangbak losmaken, vol laten lopen met water en even laten staan totdat de dzaen verdronken zijn, dan leeg gieten. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar dit is de eesentie van hetgeen in de afgelopen 38 pagina's is opgeschreven. Ook creatieve andere manieren met de magnetron enzo gezien... ;-)

_O- zat hier ff te zoeken omdat ik ps 1 gekocht heb en hem vandaag geleegd heb. Heb ze idd ook onder water gehouden totdat ze niet meer bewogen }> . Hij werkt echt super, ga er denk ik nog 2 kopen voor achter. Heb de mooie en creatieve foto´s gezien van iemand anders hier. Maar ga toch maar weer kopen.
Die Phaser van Leovet is trouwens ook goed hoor, maar onze paarden staan ook tussen 11 en 20 binnen nu (terwijl eergisteren nog de hele dag buiten met antivliegenspul...)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:20

Nou hier werkt het zelfmaak ding vooralsnog voor geen meter :-(
Gister zaten er nog vijf in de opvangpot, maar die zijn vanacht toch ontsnapt vrees ik. Dus die wespenvanger was een leuk idee, maar ik vrees toch niet zo functioneel O:)
Moet je nog een laagje water oid in de opvangbak doen, net zoals je doet om wespen te lokken?

We gaan ook even kijken of het beter werkt als we hem ergens anders ophangen. niet aan de boom waar de meeste dazen vandaan komen, maar vol in de zon aan de andere kant van de bak. Hopen dat dat helpt.

Verder is de bal bij ons dus toch plakkerig gebleven ;( Dus geen goed combi verf / skippybal.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:58

Mireille schreef:
Vorig jaar heb ik het ook al eens gevraagd.... maar ik ga het gewoon weer proberen! :)
Heeft er iemand tijd en zin om een goede uitleg, hoe je een dazenval maakt, te schrijven voor de wiki?

ik heb alleen ervaring met het zwarte bal / net - type. Daar kan ik wel over schrijven.
Maar is de uitleg in het openingstopic niet voldoende? Draaakje heeft mijn knutselwerk toen opnieuw ge-restyled en beschreven.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:24

Dat zou super zijn Gem! :)
De openingspost kan denk ik een goede start zijn. De foto's doen het niet meer, dus er zouden nieuwe foto's bij moeten. Ook kan het stukje denk ik een beetje uitgebreid worden, met bijvoorbeeld een algemene tekst over het doel van een dazenval.
Maar als wikischrijver weet je wel hoe een artikel er uit moet zien, zou super zijn als je wat kunt maken. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:55

Ik ga mijn best doen, maar tja..... ben geen handige knutselaar, dus mijn bouwsels zien er wel amateuristisch uit :o? :D .
(Voordeel daarvan: iedereen kan ze maken en op zijn eigen manier aanpassen en verbeteren -:) .)
En je moet een beetje geduld hebben ivm laatste loodjes schoolgaande kinders ;) .

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:30

Mireille schreef:
De openingspost kan denk ik een goede start zijn. De foto's doen het niet meer, dus er zouden nieuwe foto's bij moeten. Ook kan het stukje denk ik een beetje uitgebreid worden, met bijvoorbeeld een algemene tekst over het doel van een dazenval.
Maar als wikischrijver weet je wel hoe een artikel er uit moet zien, zou super zijn als je wat kunt maken. :)

Alle foto's heb ik opgeslagen, en staan op m'n site: http://paarden.hobby-site.com ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:34

Dabo schreef:
Mireille schreef:

Alle foto's heb ik opgeslagen, en staan op m'n site: http://paarden.hobby-site.com ;)

Dat zijn foto's en knutsels van Draaakje. Die kan ik niet zomaar gebruiken, en daarnaast vind ik dat Draaakje dan de Wiki zou moeten schrijven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:06

Super handig dit, ik ga knutselen en mij veel geld besparen :D