[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:55

Wuis, ik gebruik een grote map met van die plastic insteekmapjes (die zijn er van heel klein tot A2-formaat). Vind ik zelf prettiger en netter dan schutbladen omdat ik het idee heb dat m'n tekeningen daar zo 'los' in liggen. :)

_Priscilla

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:30

Hoi ,

ik ben ook beetje begonnen met tekenen. ik werk nu gewoon met potloden van verschillende hardheden en een dood normaal schetsboekje. gewoon even lekker krabbelen en oefenen.
Maar nu heb ik een vraagje over schaduwen. Hoe maak je die nou ?? want je mag geen streepjes zien maar je mag het ook niet uitvegen. Dus zou iemand mij uitkunnen leggen hoe dan wel ? ik ben nu bezig met een paard ( het hoofd ).
alvast bedankt

Groeten

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:20

Nou, ik heb wat gekocht...Euh, gekregen zelfs! *D
Schetsboek A3 formaat, doezelaars, setje grafietpotloden (12stuks) en setje pastel (potloden+krijtjes+puntenslijper+doezelaar+kneedbare eraser :? + sandpaper block :? )
Is van Design by Bruynzeel-Sakura en van Royal Langnickel. Is dat beetje degelijk materiaal? Om mee te beginnen toch vast wel??? Nou ja, we gaan zo ns kijken wat er uit de pols komt :')

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:22

Klinkt prima Jaan81!

kneedbare eraser werkt fijn met grafiet (kan het tot erg dun scherp randje kneden - handig om highlights/haar te maken. Sandpaper block is om pastel mee te 'slijpen' tot scherpe punten.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:50

Owkee.....Ik ben begonnen. Ben mn shet aan het natekenen in/met grafiet en loop nu tegen iets aan. Hij heeft nl een meelsnoet en een lange voorpluk.
Waar begin je mee? Toch z'n vacht en dan later z'n manen eroverheen tekenen of eerst die enorme bos manen tekenen en daar tussendoor z'n vacht?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:41

Oke gister ben ik wezen shoppen bij de Action. Nu heb ik een schildersdoek en aquarel verf gekocht. Maar ik heb nu een schets op het doek aan het zetten met houtskool potlood. Moet je dan eerst nog oog enz erop zetten of gelijk er op schilderen?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:40

lovesfacheux: Met schilderen MOET je niets. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Ik zou vooral de eerste keren wel eerst alles op de goede plek zetten voor je begint met het inkleuren van je schets.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:41

Oke. Ik ben nu in ieder gevla al begonnnen. Heb eerst de schets op het doek gezet de omtrek zeg maar. En die heb ik nu eerst ingeschilderd.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:54

Enige tip voor opzetten met houtskool die ik heb is dat, zodra houtskool nat wordt, het in zwarte 'verf' veranderd ;)
Maar er 'moet' inderdaad niets, gewoon kijken wat voor jou het makkelijkste werkt. Ik vind het ook makkelijker om vooraf heel zeker te zijn van waar dingen horen - dan heb je niet het probleem dat als je 40 uur verder bent met schilderen het nooit wat kan worden omdat de basisschets niet goed was.

Natuurlijk verf je altijd zo over je schets geen dat dingen wat verschuiven, en kan je expres dingen iets groter maken (bij ogen soms net wat mooier) of iets anders neerzetten zodat het iets symmetrischer wordt bijvoorbeeld.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:54

Iemand tips hoe je manen het beste kan tekenen? (ben nu met grafiet potlood bezig)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:03

Oeps, daar zou ik nog een tutorial voor opnemen! Helemaal vergeten.
Ik pluk zo een paard uit het 'wie wil' topic, en zal vanmiddag/vanavond even kijken of de camera batterijen heeft...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:07

Of even spieken in mijn profiel :) Daar staan een aantal links in met topic waarin tips gegeven worden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:37

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:44

highwaykind schreef:
Oeps, daar zou ik nog een tutorial voor opnemen! Helemaal vergeten.
Ik pluk zo een paard uit het 'wie wil' topic, en zal vanmiddag/vanavond even kijken of de camera batterijen heeft...

Dat klinkt goed! :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:45

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:56

Gisteravond paardlief van Calandra geschetst en video opgenomen van hoe ik manen teken.

Kwam niet helemaal uit met de schets :') dus heb de kaak en neus een flink stuk korter gemaakt.
Was ook vergeten dat de camera een 'macro' stand had waardoor het wat scherper had gekund, maar ik hoop dat het zo wel duidelijk genoeg is.
Gedraaide op het eind is omdat ik bij nabewerken de hele video gedraaid heb (had 'm in de breedte opgenomen).
Tot zover de disclaimer.

Schets (lijnen plus invulling) paard : 20 minuten.
Manen: 20 minuten

Rode vulpotlood: 6B
Oranje vulpotlood: 2B
Blauwe: 6H

Eerst heb je alleen de omlijning van de manen, dan verdeel je dat in ' plukken haar' en die vul je in met licht en donker in laagjes over elkaar.

Highlight: naar de highlight toewerken - als de highlight in het midden van de pluk zit van start pluk naar hightlight streepjes zetten, en van eind pluk naar highlight streepjes zetten.

Met een doezelaar kan je potloodstrepen wat vervagen en/of het papier wat opvullen.
Met de kneedgum kan je verbeteren en highlights wat extra aanzetten.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:52

Wat voor vernis gebruiken jullie voor schilderijen met acrylverf? :) En dan een vloeibare vernis die je met een kwastje er op moet smeren, of een spray? En mat of glanzend? :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:41

Ik heb nu vernis gebruikt voor pastel maar hoe moet je dat spuiten want bij mij hielp het niet?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:19

Een poosje terug heb ik een schilderij gemaakt op canvasboard (met paletmes, dus dikke laag verf) en met drogen is dat helemaal bol getrokken... Kan ik dat nog weer goed krijgen? En hoe? :)
Heb nog een paar van die canvasboards liggen (klein formaat ging wel altijd goed, geen problemen, maar deze is iets groter en trekt dus wel bol) hoe kan ik voorkomen dat dat krom gaat trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:39

Ik ben bezig met een tekening van hamsters van mij. Nu zit ik een beetje met de oogjes (of het hoofd) van de middelste hamster. Ze zitten echt op de goede plek maar toch is er iets wat niet klopt. Wie kan mij helpen?

Afbeelding

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:59

Wuis schreef:
Ik ben bezig met een tekening van hamsters van mij. Nu zit ik een beetje met de oogjes (of het hoofd) van de middelste hamster. Ze zitten echt op de goede plek maar toch is er iets wat niet klopt. Wie kan mij helpen?

misschien kan je de snuit wat ronder maken?
ik vind hem nog een beetje vierkantachtig :D

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:24

Hoe kan je trouwens het beste werken met aquarel potloden?
En hoe kan je het beste inkleuren?
En (nog een keer :P ) hoe maak je die neusgaten..
al mijn neusgaten zijn ECHT prut... :')

thanks alvast! :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:47

neusgaten waarvan?
van een hond kan je bijv wat reflecterende delen laten zien door wit of grijs te doen aangezien de neus meestal nat is zie je er dus licht in

en aqaurel tja dat is wel vettiger als pastel dus daar moet je wel op letten :j

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:49

@wuis. Bij de rechterhamster heb je een soort rondje om het oog getekend, misschien moet je dat daar ook doen?

@_lieff_, sorry aquarelpotloden weet ik niks van. Neus gaten is bij mij ook altijd een probleem. Ik probeer gewoon zo veel mogelijk schetsen te maken, gewoon altijd een schetsboek naast je pc, en als je dan een paard ziet, schets je de neus even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:05

Saar___ schreef:
@wuis. Bij de rechterhamster heb je een soort rondje om het oog getekend, misschien moet je dat daar ook doen?

Nee, dit hoort bij de kleur van de linkerhamster (= donker sepia). De andere is creme, die hebben geen rondjes om de ogen. ;)