[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:09

Mijn intending voor deze challenge!
Ik ben een iets andere kant op gegaan, na de superman film deed krypto mij zo erg denken aan mijn eigen hond, dat ik haar een superhond heb gemaakt :):)

Stiekem wil ik m nog een keer maken in echt een klassieke comic book style, maar ik moet mijzelf die style echt weer even aanwennen voordat ik eraan begin :')
Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:46

wat leuk polarize! ik vind deze stijl ook wel heel tof :j

hierbij mijn inzending voor verdichtsel.
ik heb best een grote liefde voor mythische dieren, en heb gekozen voor een van mijn favorieten, de kelpie.
ik had mezelf eigenlijk uitgedaagd om elke challenge met een ander medium te doen, maar ben voor deze toch 'veilig' digitaal gegaan. Het was op meerdere vlakken alsnog een hele goede oefening!

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 13:01

Oh wat is dat vossenshirt gaaf zeg! Heel sprekend, en eindelijk geen schattig vosje maar een 'echte' vos. Prachtig!

En ja Vika, roodvos is een monster die ons tot van alles dwingt. |( Er is nu opeens sprake van een eikelmuts die gemaakt moet worden. O:)

Wat cool dat er inderdaad heel goed Signe te zien is in je tekening, terwijl het ook gewoon echt een Vika is.

Hij is echt heel gaaf geworden Laurora!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 08:50

Hallo allemaal,

Sorry dat ik hier zo binnenval maar ik denk dat ik bij jullie t beste terecht kan met mijn vraag ipv een nieuw topic te openen..
Dat kan natuurlijk nog altijd..

Ik ga binnenkort weer aan de slag met t ontwerpen van mijn eigen geboortebord en -kaartje. Meestal teken ik dit soort dingen zelf, adhv inspiratie op t internet. Maar voor t kaartje heb ik gemerkt dat t mooier is om een 'pc' plaatje te hebben ipv een getekende versie.
Ik weet wat ik wil, ik heb al verschillende plaatjes die de inspiratie vormen. Maar ik wil bv de dino van t ene plaatje, met de vinnen van de dino van een ander plaatje en een 'zelfbedachte' staart... Ik kan t tekenen, maar ik ben totaal niet handig op de computer.. en chatgpt wil geen plaatje genereren voor mij (de juiste tools werken niet ofzo, geeft hij aan)..
Is er iemand van jullie handig met tekenen op de pc, die mij wil helpen?
Mag gerust via pb zodat dit topic niet vervuild wordt!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 12:08

Onder de indruk wat jullie allemaal bedacht en gemaakt hebben :wow: heel gaaf!
Dat wordt veel kijkplezier straks als in het juli topic alles achter elkaar staat <3 dat ga ik morgenmiddag doen dus stuur je verdichtsel(s) graag even naar me toe.

Ik zit nog steeds in een schilderdip helaas maar ik wilde voor deze maand wel heel graag mijn fantasie eens aanboren.
Best tevreden met het resultaat en dat ik me de laatste dagen naar mijn ezel heb kunnen slepen :P kreeg zowaar weer een beetje zin toen ik eenmaal bezig was :):)

Mijn versie van de Batcat :')
30x40 olieverf
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:39

Ik wil kijken dat ik mijn inzending vandaag of morgen klaar kan hebben. Hoe laat heb je hem morgen uiterlijk nodig?

De andere werken zijn al zo mooi geworden! Ik heb niet echt meegelezen. Het is qua gezondheid en werk momenteel erg hectisch. Het weekend lees ik even terug en reageer ik inhoudelijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 12:46

Morgenmiddag tussen 16.00 en 17.00 is prima :j

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:48

Batcat! Geweldig haha

Ik ben gister naar Open Stal in olderbekoop geweest, op de route zat een kunstwinkeltje waar ik handgeschept aquarel papier heb gekocht, ben al helemaal aan het plannen wat ik erop ga maken

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:31

Je Batcat is tof geworden Jis. Ik ben ook erg benieuwd naar alle inzendingen samen. Dat wordt dit keer een hele collectie, super gaaf!

Mijn koetje is bijna af. Ik wil nog een keertje alle vakjes doornemen of ik ze goed genoeg vind (ja, priegelwerk) en dan nog iets met de randjes.

Het liefst stop ik hem in een lijstje maar hoe? En zo niet dan toch de afbeelding doortrekken of juist 1 egale kleur bijvoorbeeld de donker groen?

Wat zijn jullie voorkeuren en hebben jullie tips voor mijn eerste schilderwerk op doek wat betreft de randen?

Afbeelding

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:05

Ik zie bij andere schilderijen dat mensen de zijkanten een kleur schilderen die veel in de achtergrond voorkomt, dus ik jouw geval zou dat 1 van de kleuren groen zijn die je hebt gebruikt. Ik zelf vind dat persoonlijk altijd heel mooi en rustig

Ik ben benieuwd naar alle werken van deze maand op een rijtje :D ik zal wanneer ik thuis ben een foto maken van mijn comic in 1 keer omdat het anders nogal veel foto's zijn

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:36

Mijn vriendin heeft laatst een schilderij voorzien van een rand van bladgoud, dat werkte ook prachtig.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:40

Ik vind die badmen cat geweldig bedacht.

Die koe is geweldig geworden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:25

Bedankt voor de tips. Ik denk inderdaad dat een groene kleur mooi kan zijn. De tip van Tazzey had ik helemaal niet aan gedacht. Ik denk dus dat het goud gaat worden. Ik heb in ieder geval een brede posca goud besteld om het te gaan testen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:05

Even op de valreep - ik ga morgen even reageren op de rest ook, maar heb even geen tijd.

Afbeelding
Afbeelding

In theorie is het nog niet echt af, het wordt twee- tot drielaags. :j Het is een project die hier al maanden ligt en waarvoor ik nu de moed gevonden heb om er verder aan te werken.

Afbeelding

Met hetzelfde idee ook een versie digitaal gemaakt die ik ooit ook nog eens wil afwerken :')

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 09:43

Wauw gaaf Katastrof!

@vikawiek, Kijk maar even of de strip bij elkaar op één foto nog mooi en duidelijk zal zijn, alle foto's los plaatsen is geen probleem.

@Thats_Me, Je koe is mooi geworden. Heel tof die kleuren van de koe! Vroeger trok ik dan die vakjes door naar de zijkant, nu zou ik bij deze de sapgroen kiezen daarvoor. Heel benieuwd naar het goud.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:37

Ik heb op de valreep mijn inzending ook klaar. Het is iets simpeler geworden dan ik in mijn hoofd had maar meer energie zit er even niet in.
Het begon met een gevallen inktdruppel op papier, ik zag daar een schattig rupsje in. Hij is gemaakt met Diamine vulpen inkt, aquarel verf in alleen de drie primaire kleuren en wit.

Afbeelding

Polarize, ik vind jouw vlinder op de bloemen zo mooi. Ik hou echt van deze stijl. Gouache trekt mij ook wel maar ik durf het op de een of andere manier niet zo goed aan. Je superman hondje is ook heel erg leuk geworden.

Thats_Me, je rund is zo gaaf geworden! Ik ben benieuwd hoe de gouden rand gaat worden. Mijn vriendin had op Shein goudkope velletjes bladgoud besteld en dat op de rand aangebracht. Dat was echt prachtig, maar we vinden nu maanden later nog steeds gouden stof terug in het atelier. :o

Julius, ik vind jouw verdichtsel echt fantastisch. De symboliek is heel erg mooi. <3

Roodvos, heel erg mooi maar ik moest echt veel te hard lachen om Jezus en het dronken schaap. Hoe krijg je het verzonnen. _O-

Laurora, Ik vind hem erg goed gelukt, ik doe het je niet na. Teken je met een tekentablet? Welke software heb je hiervoor gebruikt?

Jis, Batvat _O- Geniaal bedacht! Hopelijk is deze batcat minder eigenzinnig dan de meeste huis-tuin-en-keuken katten want dan kun je help roepen tot je een ons weegt maar de Batcat blijft lekker zitten waar hij zit. :D

Kaatastrof, prachtig! Zo'n mooie zachte sfeer. Ik ben benieuwd wat je er verder nog van gaat maken. Met welk medium heb je de achtergrond gemaakt?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:55

Wat leuk Tazzey! Wat grappig dat je zo iets om een "simpel" inktvlekje verzint, echt heel creatief!

En bedankt :D
Ik heb inderdaad een (15 jaar oude) Wacom bamboo, en werk met Affinity Photo
(in het verleden verschillende tekenprogramma's gebruikt zoals Gimp, Krita en Photoshop, maar deze past toch het best bij me qua functionaliteit)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:58

Die Wacom Bamboo's waren echt heel okay. Ik heb hem ook nog liggen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 16:50

Absoluut! Ik heb wel eens gedacht aan vervanging maar hij doet het gewoon nog heel goed.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:04

@Polarize Zo'n tof idee en het resultaat is enorn schattig :D Benieuwd naar de versie in comic book-stijl, als je je er ooit aan waagt :j

Heb je foto's van je papier? Ik wil ook zooo graag weer eens papier maken. Ik heb het wel eens gedaan met eierkartons en dat papier was geweldig om lino op te printen.

@Laurora Jaaaaa een kelpie <3 Bij mij ook absoluut één van mijn favoriete mythologische paarden. Niet slim om 's nachts te gaan vissen in Schotland dus ;)

@Jis_ Ah wat lastig dat je in een schilderdip zit.. Ik vind je
Batcat wel leuk geworden! Grappig dat we naast een superhond ook een superkat hebben :))

@Thats_me Hij is leuk geworden, je kleurrijke Highland koe! Ik ben het eens met Vikawiek om gewoon een kleur groen te gebruiken van in het werk zelf. Ikzelf zou dat lichte gedesatureerde groen gebruiken van de vierkant in de linkerbovenhoek, beetje zoals Jis_ zegt.

@Tazzey Zo leuk hoe je met een toevallige inktdruppel bent verder gegaan. Diamine inkt ken ik niet, dat ga ik eens opzoeken.

Hah de Wacom bamboo's. Ik heb er ook nog eentje. Ik gebruik hem wel niet echt meer om mee te tekenen, ik heb nu een Samsung tablet en gebruik Sketch app daarop. Op de pc gebruikte ik het liefst Krita, maar de UI op tablets is echt niet te doen.. Zo stom dat Android niet echt degelijke programma's lijkt te hebben.

Dankje allebei! Het is geschilderd op 100% katoenpapier van Khadi. Vandaar de textuur. Het is aquarel met laagjes aquarelpotlood er bovenop. Daarnaast ook grafiet en titanium wit (opaak).

Ik vind licht en donker nog knap lastig, ik heb mijn best gedaan om logisch na te denken :+

Het werk is een letterlijke weergave van burn-out. Iets waar ik momenteel ook middenin zit (al beschreef mijn huisarts het wel als een stress-respons, enfin). Vandaar dat ik hier ook stiller ben de laatste tijd, al lees en kijk ik wel met plezier mee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:36

@kaatastrof ik had even over die van jou heen gekeken, maar wauw!
Dat is duidelijk een stuk met gevoel, geweldig die kaars als hoorn, mooie symboliek!
Reuze benieuwd naar het eindresultaat!

Ik heb ooit, toen ik voor school een adobe abonnement had, wel eens met photoshop op de telefoon getekend, dat ging opzich best redelijk, maar ik geef toch de voorkeur voor gewoon een pc.
Al heb ik wel eens overwogen om me aan een ipad met procreate te wagen, maar da's wel wat prijzig om gewoon uit te proberen :Y)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 18:00

Ik ga het niet redden vandaag, sorry %) Morgen komt het topic eraan. Iets met niet op de tijd letten :oo en nu koken en eten en daarna naar opening expositie van een vriendin.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:03

@kaatastrof, ik zal zo even foto's maken van het papier, mijn atelier heeft afgelopen week een kleine makeover gekregen dus het ligt alweer onderop een of andere stapel :')

Oeh ik had ook heel wat jaren een Wacom bamboo, toen ik 2019 mijn examens had gehaald kreeg in als cadeau een Wacom intuos pro, en heb nu natuurlijk een huion via hier overgekocht

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:18

Veel beterschap Kaatastrof hopelijk vind je snel weer een fijne balans in het leven. Je inzending spreekt daardoor nog meer, erg gaaf ook met het kaarsje.

Rupsje is leukTazzey, lekker vrolijk.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:27

Geen haast Jis! Veel plezier bij de expositie!