[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paloedie

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:18

Met een lange rondbreinaald kun je wel sokken breien via de magic loop techniek. Zo heb ik de mouwen van mn trui gebreid, maar mijn favoriet is het niet! Foto komt morgen!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:07

Hallo! Mag ik even binnenlopen? Hahaha.

Ik heb de laatste tijd 4 uur reistijd per dag, en zag toevallig iemand anders breien. Tof idee, vond ik. Net oude breinaalden gevonden, stuk of 8 verschillende paren (diktes), en een hoop wol. Ik wil dus een plaid gaan maken, maar heb nog nooit in m'n leven een breinaald vastgehouden :+ Is dat wel handig? Waar kun je makkelijk mee beginnen? Mijn ma gaat zo even wat steken voordoen om te breien en dan ga ik óf vierkantjes maken, óf lange stukken aan elkaar (het wordt een gestreepte plaid), of in een keer de hele plaid wat volgens mij helemaal niet kan :+

Haken leek me ook een tof idee maar daar kom ik totaal niet uit en heb geen haaknaald. Die termen alleen al, vast, los, één stok... :P

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:00

Oef, een plaid breien onder het reizen.. dat is ambitieus! Ik vond mijn trui al zwaar worden aan het eind! Ik moet nog even een foto van mijn trui regelen trouwens

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:15

Allemaal kleine vierkantjes, ja, anders wordt het te moeilijk :P Ik heb er soms ineens een kruisje tussen zitten in plaats van gewoon rechte streepjes, op de breinaald zegmaar. Geen idéé hoe ik dat doe :P

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:06

Even nagaan of je ook steeds meer steken krijgt of dat niet?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:45

Haha soms ineens wel! Het gaat steeds beter, weet alleen nog niet goed hoe ik die kruisjes weg moet werken. :P

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:16

Als je ook meer steken krijgt zij die kruisjes waarschijnlijk omslagen die je per ongeluk maakt. Dan sla je tussen twee steken per ongeluk de draad een keer om de naald

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:30

Of je steekt een keer verkeerd in, dat kan ook kruisjes opleveren :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:35

Ik heb de trui voor m'n man zo goed als klaar. Ik ben m in elkaar aan t zetten. Alleen wil dat niet echt lukken, wat een rotklus!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:33

Ik ben ook weer lekker aan het breien! Was ooit begonnen aan een trui, maar heb besloten dat ik dat hem niet gaat worden. Was garen van drops en op hun site gezocht naar andere patronen met die wol en ben nu aan een omslagdoek begonnen! Iets geheel nieuws voor mij. Eerst snapte ik niet qua breien waar de omslagdoek begon, maar heb ondertussen 103 steken op de naald staan en er begint al echt vorm in te komen!
Een fotootje van de verkeerde kant, aangezien het werk best wel opkrult met de tricotsteek:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 07-12-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:47

Leuk bezig danseresje! Waarom gaat de trui hem niet worden?

Ik ben bezig met een vest, ik heb de 2 mouwen af en driekwart van het rugpand. De voorpanden gaan wat lastiger worden want ik wil er kabels in maken en ik heb nog nooit kabels gebreid. Maar het wordt vast ook leuk daardoor :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:41

die trui had een onwijs leuk patroon op de foto van drops, maar bij mij werd het niet echt zo mooi. daarnaast heb ik nogal last van een wisselend gewicht en wil ik liever iets maken wat ik sowieso kan gebruiken (slanker en voller).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:56

Heeft iemand een idee hoe je een kabel maar voor een deel moet afkanten, en hoe je dan door gaat? Ik wil een vest met een kabelpatroon maar zal moeten minderen en afkanten in een deel waar een kavel zit. Hoe werkt dat? Ik kan er niets over vinden...

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:23

Bedoel je minderen voor een armsgat? Dan gewoon minderen en met de overige steken doorkabelen.
Voorbeeld: je kabelt over 8 steken, 4 om 4 en je moet dan steeds 2 steken minderen. Dan krijg je 2 om 4 kabel. Na 2 keer minderen kun je dan niet meer kabelen.... Zet anders een stukje van je patroon hier, dan kunnen we kijken.

Ik heb afgelopen week 3 mutsen op de breiring gebreid, en ze zijn nog goed gelukt ook! Ik kan niet zo goed met de rondbreinaald overweg en weigerde eerder om op een breiring te werken, maar het valt me alleszins mee. Foto's volgen, de mutsen zijn al in gebruik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:07

Bedankt! Ik volg geen patroon, maar verzin zelf iets. Ik heb nu een proeflapje zo gebrobeerd (sorry, gaat erg slecht met de webcam...) en het ziet er best aardig uit, maar of het de goede techniek is weet ik niet. Je ziet bijvoorbeeld 1 steek er heel raar overheen lopen, omdat ik er toen nog maar 1 over had... Misschien besluit ik maar voor het voorpand gewoon die 12 steken te nemen waarbij ik niet hoef te minderen...

Afbeelding

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:06

Dat ziet er toch helemaal niet slecht uit! Ik denk dat het aan de dikte van het garen en de pennen ligt dat die ene steek zo opvalt. Maar het is niet lelijk. Het geeft iets "eigens" aan je ontwerp :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:18

Pfieuw, ik dacht dat er niet meer gebreid werd :D. Mijn laptop is gecrasht en ik kreeg geen melding meer van nieuwe berichten....
Momenteel ben ik heel erg van de sokken breien. Namens sinterklaas 2 mensen erg blij gemaakt: mijn broer met de grijze sokken en mijn vader met de gestreepte sokken.

Afbeelding
Afbeelding

Voor mezelf had ik hele vrolijke sokken gebreid maar uiteindelijk bleken ze te wijd. Dikkere sokkenwol gebruikt dan voorheen dus moet nog even zoeken naar de juiste steekverhouding. Jammer voor mij maar ik kon mijn moeder er heel erg blij mee maken!
Afbeelding

Overigens ben ik op FB een groep gestart voor mensen die sokken breien. Het is nog een hele kleine groep dus als er mensen zijn die zich willen aansluiten: WELKOM!!! Zoek dan even naar: Zelf gebreide sokken, helemaal hip!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:37

Leuk patpen! Ik gebruik altijd de maattabelen van deze link, staan ook de steken verhoudingen op voor andere garendiktes dan de gebruikelijke en sokken passen echt altijd! http://baltena.home.xs4all.nl/Telpatroon/sokken/sokkentabel.htm
Zal zo de facebook groep eens opzoeken.

Ben zelf druk met een vest, simpel patroontje..

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:21

Ik heb diverse boekjes met maattabellen Paloedie maar ik heb smalle voeten en pas dat doorgaans aan qua stekenaantal naar 1 maat kleiner. Bij het eerste paar sokken heb ik dat niet gedaan. Gevolg: te groot ;(. Maar ik heb de afgelopen tijd flink ingeslagen wat sokkenwol betreft dus nog ruim voldoende voorraad om nieuwe sokken te breien!
Mocht je de groep niet kunnen vinden: https://www.facebook.com/groups/345279368975176/

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:43

Het heeft even geduurd maar hier zijn de foto's dan, mijn allereerste trui!
Afbeelding
Let niet op de paardrijbroek eronder XD
Afbeelding

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 17:11

Ziet er netjes uit hoor *\o/*. Mooi aan de maat!
Kleurt mooi bij je rijbroek hihi.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:00

Mooie trui hoor! :) Lieve kleur! Heb je hem op jezelf aangepast of pas je toevallig goed in een standaardmaat?

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:55

Dank jullie! Ik heb hem wat aangepast. Heb qua talle een S, schouders m/l en ik ben vrij lang, vooral mouwen zijn altijd te kort. Gezien het rekbare patroon en de ronde pas (geen mouwnaden) heb ik gekozen om een M te breien waarbij ik zowel lijf als mouwen 5 langer heb gemaakt. Fits perfectly fine!

De kleur vertekent trouwens wel wat op die lichte foto, de trui is gebreid van Bergen Botter sokkenwol, deze http://www.hobbygigant.nl/bergen-botter-ijsselmuiden-rood-gemeleerd-34.html

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:56

Ja, hij lijkt op de foto meer paarsig!
Mijn vest schiet ook al op, ik brei voor het eerst kabeltjes en het wordt echt heel mooi. Ik heb gekozen voor een vlecht met vier strengen :). Ik kan niet wachten tot hij af is, want ik vraag me af of het allemaal wle in elkaar gaat passen, het achterpand lijkt zo groot en ik heb niet zo heel veel zin om dat allemaal weer opnieuw in elkaar te breien...

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:39

Wat een supermooie trui! :)

Hierbij mijn meest recente projectjes..
Gemaakt met breiring/breiraam.

Afbeelding

Afbeelding