[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:38

Heb vandaag een patroon gekregen voor een kerstbal. Mij is helemaal happy :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:43

Maartje_M schreef:
Jeej, hulplijn Patpen is weer onder den levenden! :D Fijn dat je verkoudheid niet doorzet! Ik zal niet kijken naar HvN vanavond, dat scheelt weer ;)

Over mijn brei-ding: had inmiddels zelf ook bedacht dat die 35 cm meer dan alleen mijn nek moest zijn en zo te zien zit het op de foto ook al dubbel. Dus we gaan toch maar voor de 35 cm denk ik.
Het kabelen is dus maar 2 naalden (/toeren) en niet elke naald? Wat is dan het nut van het kabelen? := Maar goed, dus alles in patroon breien (6 R - 4 Av) en dan de 4e en de 12e de 6R kabelen. Die eerste naald waar je in meerderd is ook al de eerste van het kabelpatroon neem ik aan, dus daarna komen er nog 15.

Over dat stuk erna heb ik ook nog een vraag, maar dat heeft nog niet zo'n haast, want zo ver ben ik nog niet :+ Maar het gaat om dit stukje:
Neem na deze 1e nld 1 st op aan de achterkant van de eerste 23-23-24-24 st op de breinld = 137-147-160-171 st (dwz de eerste ca 18-18-20-20 cm in het middenvoor kruisen elkaar).
Eeh... kruissen elkaar, 1 steek op de achterkant...? Ik snap echt niet wat ze hier bedoelen (vergeef me, ik ben ook maar blondT).
Daarna is het alleen maar alles recht breien, dat snap ik wel, maat dat kruis-stukje... :o?

_/-\o_
De kol is dubbel geslagen vandaar idd die 35 cm. En idd maar 2 naalden kabelen. Ik denk in dit geval meer sier want de kabel komt op de schouder. Hoewel, je meerdert en door de kabel trekt het werk weer wat in _O-. Gewoon een keertje doen voor de afwisseling ;).
Die eerste naald van het kabelpatroon is idd de naald van de meerderingen.

Ik heb een vooruitziende blik want van die kruisende steken had ik wel verwacht :P. Nu nog ff bedenken hoe ik dat goed uit kan leggen :)*.
Die eerste 23 of 24 steken moeten elkaar dus kruisen. Ipv de naald aan de voorkant van de steek te steken, doe je dat nu aan de achterkant van de steek (niet van links naar rechts maar van rechts naar links). En je laat die steek niet afglijden maar gewoon op de linkernaald staan (nou ja, de linkerkant van je rondbeinaald). Zal in het begin lastig zijn maar na 3-4 naalden is dat voorbij :D. En vergeet vooral die eerste 5 steken niet in ribbel te breien ander gaat het werk krullen. Zo te zien ook de laatste naalden maar dat staat niet in het patroon aangegeven. Zou ik wel doen (naald of 5) om het krullen tegen te gaan. Dat is nou weer zo iets van Drops: wel doen, maar niet in het patroon vermelden :+
Mocht je tzt bij het kruisende stuk problemen hebben, lees ik het wel :o

Edit: ik ga het nog lastiger maken :=. Nog eens even naar de foto gekeken en de sluiting klopt niet! Dames sluiten "rechts over links" en heren "rechts over links". Als je naar de foto kijkt, is het een herensluiting O:). Dus.......eigenlijk zou je niet áchter in de steek moeten breien, maar vóór in de steek. Ben je nu nog blij met mij als hulplijn Y;(

Edit2: Daarna brei je niet alleen recht maar tricot! Alleen de eerste en de laatste 5 steken zijn ribbel, de overige steken zijn tricot. Want je breit niet sluitend op die rondbreinaald maar heen-en-weer!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:06

Waaaaaaaaaaaa.......heb nu 60 naalden gebreid en zie een 'fout' zo'n 20naalden terug. Viel me op toen ik er met de neus bovenop zat, van afstandje zie je het denk ik niet als je het niet weet. Ga in ieder geval niet ruim 20 naalden van 176 steken terugsteken, dat gaat me echt te ver en ik denk ookdat de trui er dan niet meer gaat komen. Vooral de naald waar ik het kabeltje moet breien vind ik niet zo leuk.....elke keer maar 1 steek op de kabelnaad moet zetten. Vind kabelen leuk, maar doe liever wat meer steken.

Nog 6 naalden en dan een paar cm met de blokjes weer opgeschoven. Daarna komt er een stukje met minderen waar ik nog niet veel van snap. Zal het hier dan ook wel plaatsen als ik zo ver ben. Tot nu toe ben ik in ieder geval blij dat het al op iets begint te lijken.....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:07

Oh, dat is ook balen danseresje... Zonde zeg!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:14

Danseresje: nobody is perfect! Als het niet opvalt, gewoon laten zitten. Maar balen is het wel!
:)*: bij een kabel over 2 steken, hoef je geen kabelnaald te gebruiken. Gewoon eerst de 2e steek breien, op de pen laten staan, dan de 1e steek breien en de 2 steken af laten glijden.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:25

Ja, balen is het zeker! Wil zoiets natuurlijk helemaal perfect doen.....hoezo perfectionistisch? Is gewoon in een onoplettend moment gebeurd gisteravond. Misschien had ik toch op moeten ruimen ipv breien!

Dat is nog wel een idee patpen. Ze het nog niet helemaal 100% voor me en ga denk indoor met kabelnaad, gewoon omdat ik het niet nog verder wil 'verprutsen'. Geloof je absoluut hoor, maar ik zie het nog niet helemaal voor me en wil het dan niet op de trui uitproberen en momenteel geen proeflapjes staan.

Patpen, ben je bij de uitzending van 19.00u geweest of is het vanavond pas in de late uitzending?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:40

Oude Chinese wijsheid: in de tapijten die daar met de hand gemaakt werden, werd altijd bewust een foutje gemaakt omdat de mens niet perfect is en daardoor ook niets perfect "mag" maken. Ik hou mij er (ook) niet aan en wil ook alles perfect doen. Maar perfectionistisch, moi? Nee, echt niet O:)

Je kunt idd beter straks op een broddeltje gaan oefenen. 1 wetende fout is voldoende ;)

Als het goed is, banjer ik door het beeld van de late uitzending. Er is ook in de bak gefilmd dus mogelijk ben ik op de achtergrond in draf of zo bezig met een slalom. Maar na afloop zou ik in beeld komen met mijn (bont)zadel op mijn arm. Dus ik ben herkenbaar aan een blauwe broek, beige anorak en het bontzadel 8-). Ach, ieder heeft zijn 15 minuten roem toch :'). Maar had ik het geweten, had ik via de achterdeur de manege verlaten.........

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:51

Daar gingen mijn 15 minuten roem |(. Het verhaal over het meisje met het Down-syndroom is dus vanmiddag op de manege waar ik rij gefilmd. Paard werd voor de show gepoetst (veel meer gefilmd dan uitgezonden; zéér weinig ruiters poetsen zelf de paarden) en die vader stond mij in de weg toen ik naar het opstapperron onderweg was met het paard aan de teugel. En later stond hij voor de deur toen ik naar huis wilde. Van de instructrice van de manege krijg ik carrousel les. Kortom: alles voor mij herkenbaar maar niet in beeld :P

Zo, dat was weer ff lekker OT, op naar de breiperikelen :D

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:19

IK zag dat vanochtend op de tv. Sneu verhaal.

Ik ben nog maar een beginnende breier en ben aan het laatste onderdeel van mijn popje toe. Paar dingen die ik niet begrijp:
1)eerste naald recht, brei dan verder in tricotsteek. Moet ik dan met een rechte of met een averechte naald beginnen.
2) verderop staat brei 10e en 11e steek samen, maak een draadomslag over de naald en brei steek 12 en 13 ook weer samen.
Wie kan me dit goed uitleggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:24

Ah jammer patpen! Vind het elke keer weer wonderbaarlijk hoe ze zo'n programma aan elkaar plakken en knippen, ben al vaak op tv/bij opnames geweest en het is altijd weer kijken welke stukjes er in zouden zitten :j

magriet, is die tweede niet gewoon minderen? *is niet zeker*

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:44

het samenbreien begrijp ik nog wel maar moet ik die draad er dan gewoon omheen stlaan zodat ik weer een steek krijg?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:30

Woehoe, ik begin het allemaal te begrijpen :D Kabelen ga ik wel doen hoor, vond het alleen een beetje vreemd dat het maar 2 naalden waren :+ Maar het is inderdaad een goede afwisseling ;)
Volgens mij begrijp ik het kruisen nu ook, maar mocht ik daar straks zijn en het niet meer weten, dan hoor je het wel :P Ik moet ze dus gewoon vóór insteken en dan links op de naald laten staan, toch? (dat gaan we eerst even oefenen denk ik)
En je 2e edit: lezen is ook een vak :+ Inderdaad 5 ribbel, dan tricot en op jouw advies dan weer 5 ribbel. En ja, ik ben nog steeds blij met jou als hulplijn, heb liever dat t lukt dan dat ik dalijk gefrustreerd alles weer uit ga halen :P
Dus: DANK, DANK _/-\o_

Balen Danseresje... Maar snap dat je hem niet helemaal terug gaat steken, daar zou ik ook echt geen zin in hebben :+

Arme Patpen, daar gingen je 15 minutes of fame... Volgende keer maar gewoon overduidelijk voor de camera springen, misschien kom je dan wel op tv!

@Magriet: Die eerste, ik zou de 2e naald averecht beginnen, maar of het ook echt zo moet, weet ik niet.
Over je 2e vraag: Je moet inderdaad de draad om de naald slaan om weer een steek te krijgen. Volgens mij maak je zo 'gaatjes' in je werk. Dus je breidt die 2 steken samen, slaat dan de draad om je rechter naald (van voor naar achter als ik het goed heb) en dan brei je de volgende 2 weer samen.
(als je het zeker wilt weten, moet je even op Patpen wachten ;) )

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:52

pfff effe .... ontladen wat een flut nacht slecht geslapen enz, veel pijn gehad , steven is ziek grrr dan kom ik niet echt aan mijn dingen toe, hopelijk knap die gauw op en kan ik weer lekker op de bank mn breiding doen

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:47

magriet schreef:
IK zag dat vanochtend op de tv. Sneu verhaal.

Ik ben nog maar een beginnende breier en ben aan het laatste onderdeel van mijn popje toe. Paar dingen die ik niet begrijp:
1)eerste naald recht, brei dan verder in tricotsteek. Moet ik dan met een rechte of met een averechte naald beginnen.
2) verderop staat brei 10e en 11e steek samen, maak een draadomslag over de naald en brei steek 12 en 13 ook weer samen.
Wie kan me dit goed uitleggen.

Ben ik al :D
1: 1e naald = recht, 2e naald = averecht; dan krijg je tricotsteek.
2: je breit dus 9 steken, 10+11 samen, haalt de draad naar voren onder de rechternaald, dan brei je 12+13 samen en heb je meteen een omslag! Als je tussen 10+11 eerst een volledige omslag maak, krijg je een veel groter gaatje dan noodzakelijk/mooi is.

Het verhaal over die taxi is heel sneu maar het plezier in de omgang met paarden en het rijden is GROOT :j. Er rijden daar mensen die autistisch zijn, down-syndroom, spastisch, overige fysieke en/of psychische afwijkingen. Daarom zijn er maar weinig ruiters die zelf poetsen (beetje moeilijk in een rolstoel bijvoorbeeld). Ik poets ook nooit zelf, mest de box niet uit, kortom: ik rij alleen maar ;). "Mijn" vaste paard staat altijd keurig verzorgd in de box als ik op de manege kom. Het enige wat ik zelf doe, is optuigen maar dat komt omdat ik een eigen zadel heb. Soms, als ik veel last heb, vraag ik daar hulp bij. Of zoals gisteren (na 1,5 uur rijden) komen ze uit zichzelf helpen met het afzadelen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:52

oOoKellyoOo schreef:
pfff effe .... ontladen wat een flut nacht slecht geslapen enz, veel pijn gehad , steven is ziek grrr dan kom ik niet echt aan mijn dingen toe, hopelijk knap die gauw op en kan ik weer lekker op de bank mn breiding doen

:(:)
Helpt de blokkade niet meer?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:57

Ai Kelly... sterkte met je pijn...

Wat fijn zo'n manege Patpen! Op de manege waar ik vroeger reed, rijden ook een aantal mensen (vooral kinderen) met een handicap. Vriendin van mij geeft daar les aan autistische kinderen en ik heb zelf heel lang gehlopen bij 3 geestelijk en 1 geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen. Bij de laatste zat 1 iemand achter het kindje op de pony (kon niet zelfstandig zitten) en was er iemand om de pony te begeleiden, bij de andere 3 was het voornamelijk om het paard te begeleiden. Ik vond dat altijd heel fijn en dankbaar werk, want die kinderen waren allemaal zo gelukkig als ze op het paard zaten :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:26

Maartje_M schreef:
Woehoe, ik begin het allemaal te begrijpen :D Kabelen ga ik wel doen hoor, vond het alleen een beetje vreemd dat het maar 2 naalden waren :+ Maar het is inderdaad een goede afwisseling ;)
Volgens mij begrijp ik het kruisen nu ook, maar mocht ik daar straks zijn en het niet meer weten, dan hoor je het wel :P Ik moet ze dus gewoon vóór insteken en dan links op de naald laten staan, toch? (dat gaan we eerst even oefenen denk ik)
En je 2e edit: lezen is ook een vak :+ Inderdaad 5 ribbel, dan tricot en op jouw advies dan weer 5 ribbel. En ja, ik ben nog steeds blij met jou als hulplijn, heb liever dat t lukt dan dat ik dalijk gefrustreerd alles weer uit ga halen :P
Dus: DANK, DANK _/-\o_

Arme Patpen, daar gingen je 15 minutes of fame... Volgende keer maar gewoon overduidelijk voor de camera springen, misschien kom je dan wel op tv!

Als je een damessluiting wilt, is het inderdaad voor insteken. Tip: je kunt ook in de laatste naald voor het kruisen een (dunne!) draad meebreien als noodlijn. Mocht het nodig zijn om uit te halen, kun je niet verder dan die noodlijn en vanaf daar de steken opnieuw op de naald zetten.
Je begint met 5 ribbel dus moet je ook eindigen met 5 ribbel :+. Ik weet zo 1-2-3 niet of het ook zo in het patroon staat. Moet je even lezen :=.

Mocht er nog een keer opnames gemaakt worden voor de tv, dan kom ik te paard de kantine in. Zou ik dan de tv halen :')?

Soms lopen er 3 mensen bij 1 paard. Toen ik 3,5 geleden weer begon met rijden, had ik altijd iemand met een halstertouw naast me lopen. De fysio had geen ervaring met paardrijden en hernia's dus het was gewoon uitproberen. Nu rij ik "los" en dus carrousel voor een demonstratie in april. Gisteren bijna een piaffe gemaakt; ik had de binnenbocht toen we 2-aan-2 door de bak aan het draven waren. Ik moest mijn paard zo veel inhouden, dat ik het idee had op de plaats te draven. Wordt ik toch nog eens een echte amazone _O-. Ze zochten wel iemand van de manege voor de paralympics maar helaas, ik voldeed niet aan de "eis" (verstandelijke beperking). Ach, definieer verstandelijke beperking maar eens ;).

Dit kind (ben pas 40) is ook heel gelukkig op een paard. En dankbaar voor de vrijwilligers die rond lopen om te helpen als het nodig is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:34

Nope, die laatste 5 ribbel staan er niet in. Bedankt voor de tip met de noodlijn! Maar ga eerst denk ik even op een proeflapje proberen denk ik ;) Maar goed, zo ver ben ik nog niet.

Haha, te paard in de kantine haal je de tv zeker!
Alleen maar goed dat ze zo veel aandacht aan de begeleiding besteden, het moet immers wel veilig blijven! Mijn ervaring is ook dat een halstertouw eraan meer vertrouwen geeft dan een longeerlijn, dus dat is ook alleen maar goed.
Wat leuk ook dat je nu een demonstratie gaat rijden zeg! Enne, piaffe... dan ben je in ieder geval al verder dan mijn pony en ik :P

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:48

Jeetje wat een belevenissen allemaal weer.. gister helaas HVN gemist..

Toch nog weer even een vraagje van mij ;)
Toch weer over die stk en st... ik heb nu een patroon voor me waar ze dus allebei in voorkomen :S
Zijn dit dan toch allebei stokjes?
http://www.garnstudio.com/lang/nl/utskr ... =8&lang=nl

Wil deze namelijk gaan maken.. maar dan moet ik er wel wat van snappen natuurlijk ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:08

DesireeK schreef:
Jeetje wat een belevenissen allemaal weer.. gister helaas HVN gemist..

Toch nog weer even een vraagje van mij ;)
Toch weer over die stk en st... ik heb nu een patroon voor me waar ze dus allebei in voorkomen :S
Zijn dit dan toch allebei stokjes?
http://www.garnstudio.com/lang/nl/utskr ... =8&lang=nl

Wil deze namelijk gaan maken.. maar dan moet ik er wel wat van snappen natuurlijk ;)

Ik denk dat je dit stukje (o.a.?) bedoeld:
TOER 2: 3 l in het 1e stk, 1 stk in iedere van de volgende 3 stk (= rand middenachter), * 2 l, sla ongeveer 2 st over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* zodat er 30-34 l-lussen zijn en er 6 of 7 stk over zijn, haak 2 l en eindig met 1 stk in iedere van de laatste 4 stk (= rand middenachter), keer het werk. Er zijn nu 31-35 l-lussen met 4 stk aan iedere kant voor de rand.

St en stk zijn hier idd hetzelfde.
Wat ik dan weer niet begrijp van Drops: "sla ongeveer 2 st over". Hoezo ongeveer? Gewoon 2 st overslaan anders kom je met het patroon niet uit :+

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:14

Ja dat stukje bedoel ik inderdaad.. :) tnx.. ik vind het soms best verwarrend..

Hahaha ja inderdaad, er staan meer van die "ongeveer" dingen in..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:36

patpen schreef:
oOoKellyoOo schreef:

:(:)
Helpt de blokkade niet meer?

12 dec heb ik pas de proef blokade van de midden rug en die definitieve van de onderrug is al een tijd uitgewerkt , dus vandaar nu op de medicijnen pfff

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:39

weten jullie misschien of je in een hobby winkel ook dikkere breinaalden krijgt? of alleen via internet ?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:45

Ben ik hier in de lappenmand? O nee, het is een breiwolmand! Ik ben ondertussen weer een beetje boven water, ik ruik niet veel (wat best vervelend is met eten).
Ik las net een stukje over hernia en paardrijden (van Patpen geloof ik?). Ik heb zelf geen hernia, maar een "bulging disc" of zoiets. Mijn fysio zei dat ze niet negatief tegenover paardrijden staat, zolang je er niet meer last door krijgt. In mijn geval wordt het door rustig rijden alleen maar beter. Ze had mensen meegemaakt die wel op het paard kwamen, maar er niet meer vanaf. Ook erg lastig!

Ik ga weer een stukje verder breien (gisteren niks gedaan, alleen in bed gelegen en hier en daar een postje geplaatst).

Altijd vervelend als achteraf blijkt dat er een fout in je breiwerk zit. De meeste mensen bij mijn cursus halen hele panden uit vanwege 1 kleinigheidje. Dat zal ik zelf dus niet doen, het ligt een beetje aan de plaats, als het aan de zijkant is waar het amper opvalt dan vind ik het wel best, jammer dan! Het is handwerk. Maar als het midden op een pand zit dan haal ik het wel uit natuurlijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:10

Bij de Zeeman hebben ze ook al dikkere naalden, dus ik denk in een hobbywinkel ook wel.

Beetje aan de beterende hand dus, Bregje?
In de kol van mijn poncho zit ook al een foutje (ik kon ineens niet meer tot 4 tellen blijkbaar). Kon hem net al niet meer terug vinden, dus het valt in ieder geval niet op.