[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:43

Ik heb mijn dazenval gisteren maar weer opgfehangen, voor het tweede jaar. Omdat ik geen plek en tijd had om de skippy te spuiten, heb ik hem maar roze gelaten. Vandeweek spuit ik hem.
De roze skippybal trekt mega veel dazen aan! Natuurlijk word een zwarte bal warmer, maar met dit weer volstat een roze ook!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:21

MirjamN schreef:
Ik ben er bijvoorbeeld nog niet over uit hoe groot de afstand moet zijn tussen de val en de bal. De bal hangt met een touwtje onder de val, met een bepaalde afstand. Maar hoe groot moet/mag die afstand zijn?

En hoeveel moet de afstand zijn tussen het doek (klamboe ofzo) en de bal?

Afstand bal - val hoeft niet groot te zijn, bij mij was dat zo'n 25 - 30 cm tot de tuit van de trechter.
W.b. het net: je kunt fijnmazige vitrage nemen, of idd een klamboe, en er moet voldoende ruimte tussen bal en net zijn om de dazen naar boven te laten vliegen, rekening houdend met een beetje wind.

De plaats waar je hem hangt is overigens wel van belang. Ik had er 2 hangen: 1 in het open veld op 5 meter van een haag (die ving verschrikkelijk veel dazen) en 1 aan een tak van de appelboom in de volle zon (maar die ving uitsluitend een enkele wesp en wat vliegen).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:27

die van afgelopen jaar hangt weer, vang ook regelmatig weer vanalles, ook geowene vliegen
ik heb nieuwe klamboe liggen en ga hem weer opknappen, aangezien er al wat gaten in de oude klamboe zitten

enige wat jammer is dat hij met wind ( open veld) veel bewoogen dat ik hem net te hoog heb opgehangen, kom er zonder stoel niet aan
verder werkt hij erg goed

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:04

Voor wie de foto's graag wil zien van draaakje (de topicstartster)
De hele gebruiksaanwijzing incl. foto's staan ook op de paardenknutselsite: http://paarden.hobby-site.com :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:24

Ik kan alle fotos niet zien

En ik moet zo dazenval hebben :z

Mijn pony word gek van de dazen en hij schijnt goed te werken ;)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:30

ik zal binnenkort een foto plaatsen van mijne

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:46

Ook ik wil heeeel graag weten hoe zo'n val gemaakt kan worden, en met name dan de opvangbak en hoe die geplaatst moet worden!
Ik heb nog een donkerblauwe skippybal liggen. Zal die qua kleur geschikt zijn, of moet het toch echt zwart zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:34

volgens mij moet hij echt zwart zijn Angeliekje, heeft te maken met het opwarmen en de 'aantrekkelijkheid' van de bal. Gewoon ff een spuitbusje verf halen :)
Het was vandaag weer giga druk in de dazenval, veel erger dan gisteren. Vrees dat het morgen nog erger zal zijn.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:39

Ja ook bij mij op stal stikt het van die vieze beesten! Ik ga morgen wel even rondneuzen naar een klamboe, spuitbus verf, en hoepel. Nu alleen nog even weten hoe ik de opvangbak precies moet maken :D

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:27

Ik ben gisteren weer aan het hobby`en geweest en het valgedeelte is zo goed als af! Nu de klamboe nog. Ik maak hem volgens het principe van pagina 24, maar voor mij als knutsel-leek was die uitleg nog te summier. Als er meer mensen zijn die die uitleg te summier vinden, wil ik best een uitgebreidere schrijven!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:08

ik krijg heel veel pbtjes of ik de foto's nog heb, in de link hier in dit topic van de knutsel site staan de foto's. even goed kijken dus.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:18

Kinke schreef:
volgens mij moet hij echt zwart zijn Angeliekje, heeft te maken met het opwarmen en de 'aantrekkelijkheid' van de bal. Gewoon ff een spuitbusje verf halen :)
Het was vandaag weer giga druk in de dazenval, veel erger dan gisteren. Vrees dat het morgen nog erger zal zijn.

Niets van waar. De roze bal functioneerd net zo goed als een zwarte.
Waarschijnlijk zal de roze bal bij mindere temperaturen minder warm worden, waardoor de werking minder word.
Voor deze temperatuur voldoet iedere kleur.

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:43

haha idd , het is bloedheet

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:28

http://www.mijnalbum.nl/Album=BXA74FFE

Hier nog even een linkje van mijn foto's van vorig jaar, een dazenval gemaakt door een persoon met 2 linker handen :o
Hij ligt nog steeds op zolder, bij ons is nog geen daas in de wei te bekennen *\o/*

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:32

Ik zal ook even foto's maken. Ik heb gekozen om de opvangbak te maken met slabakken. Vond de flessen er niet zo mooi uitzien (mijn creatie sloeg nergens op).
De val van vorig jaar viel niet van de echte te onderscheiden (die ernaast hing). Dit jaar een hoop aanpassingen moeten doen ivm muizen.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:55

Het helpt dus echt :D? Anders moet ik er ook maar een proberen te maken :=

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:59

Goede beschrijving p24 :D
Ik ga denk ik toch ook even een maken, want mijn enter wordt compleet op gevreten! Arme ziel!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:04

haan schreef:
Hij ligt nog steeds op zolder, bij ons is nog geen daas in de wei te bekennen *\o/*

Ik verhuis naar "vlakbij Grunn" :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:27

ik ben een drent (noord drenthe) en inderdaad, daar hadden we die krengen ook nauwelijks. Hier is het vandaag zo erg dat ik tegen een uur of half 7 de paarden (die ik op het heetst van de middag op stal had gezet) in de wei wilde doen. Ik had 1 naar de wei gebracht en liep terug naar het erf, toen hoorde ik hem rennen, ik snel weer terug, hij was helemaal in paniek, ondanks zn vliegendeken. Ik roepen, Titan!! kom maar!! Hij kwam direct terug en we zijn samen weer snel naar de stal gerend. Wat een ellende zeg, vorig jaar was het pas zo extreem aan het eind van de zomer :(

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:23

hoe haal je die dazen er dan uit en waar laat je ze want ik neeem aan dat die val ook geleegd moet worden?

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:26

Vangbak losmaken, vol laten lopen met water en even laten staan totdat de dzaen verdronken zijn, dan leeg gieten. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar dit is de eesentie van hetgeen in de afgelopen 38 pagina's is opgeschreven. Ook creatieve andere manieren met de magnetron enzo gezien... ;-)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:42

gem schreef:
haan schreef:

Ik verhuis naar "vlakbij Grunn" :+

;) tot op vandaag nog geen daas in de wei gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:35

Dobel schreef:
hoe haal je die dazen er dan uit en waar laat je ze want ik neeem aan dat die val ook geleegd moet worden?

Fles in de vriezer leggen, dan vriezen ze bonnen no-time dood :Y)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:39

~Ik ben ook aan het knutselen geweest. t ziet er nog niet netjes uit maar ik kijk eerst even of het werkt. er zitten al veel dazen in maar ze moeten nog wel even naar de vangbak toe...
als het goed werkt maak ik er nog 1, werk m netjes af en zal dan even een foto plaatsen!

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:34

Die van mij hangt ! en hij werkt :D
Maak binnekort een foto