[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 04:46

Aha, dat verklaart :))

Maar normaal kun je een FE-mount en E-mount dus gewoon op alle Sony systeemcamera’s gebruiken, alleen kan een third party lens dus soms een update nodig hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:48

Ik heb even een paar foto’s gemaakt met mijn Sigma 100-400 (150-600 op apsc) en de Sony Zeiss 16-70 voor de vergelijking.
Rechtstreeks uit de camera, bokt kwaliteit haalt wel de scherpte eraf helaas.

16mm
Afbeelding

70mm
Afbeelding

150mm
Afbeelding

600mm
Afbeelding

Ingezoomd is die laatste ook echt heerlijk scherp.

Enige nadeel van deze Sigma lens is dat ie niet enorm lichtsterk is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:24

Dankjewel Annemiek _/-\o_

Het is mij te doen om vogelfotografie en bosdieren. Dus echt de telezoom.
Dus hij moet snel en stil zijn. En het liefst ook lichtsterk want hier in het bos is veel schaduw.

Met het macro objectief zou ik als ik dichtbij kan komen wel mooie fotos maken mooier dan met de telelens maar vaak zitten vogels te ver weg ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Hoi! Ik hoop dat ik hier een vraag mag stellen. Ik ben voornemens een nieuwe camera te kopen. Het moet een systeemcamera worden daar ben ik al uit. Gezien mijn vroegere ervaring met Canon liefst een van dat merk, maar ik sta ook open voor andere merken als die beter passend zijn bij mijn doel of veel goedkoper.

Wat ik wil:
- Foto's/filmen van de kids op concours, thuis etc.
- hobbymatig paarden- en dierenfotografie
- Mooi vakantiekiekjes maken

Liefst geef ik rond de €2.500,-. mag iets meer of minder.

Ik heb nu mijn oog laten vallen op Canon EOS R6 (occasion) en Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM
(ocassion).

Als ik een beetje zoek en vergelijk lijkt deze combi passend, maar ik ben benieuwd of jullie betere opties of tips hebben.

Dank alvast!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Een occasion body en lens zou misschien wel kunnen lukken voor dat budget. Mooie set om mee te beginnen. Later misschien de lens upgraden naar de 2.8 mocht je dat willen. Als je een lichtsterke lens wil tenminste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Ik heb geen ervaring met Canon, maar volgens mij is dat een prima camera.
Over de lens zou ik nog even nadenken. F4 geeft geen super mooi bokeh bij dierenfoto’s, en is niet enorm lightsterk. Maak je ook wel eens foto’s in een rijbak bijvoorbeeld? Dan zou ik minimaal f2.8 nemen. Of wellicht een f1.4 of f1.8 prime lens.
Verder is het voor kiekjes/vakantiefoto’s en vooral landschappen wel fijn als je een wat wijdere lens hebt, en dat scheelt ook gewicht tijdens een wandeling. Een 24-70mm is dan vaak praktischer.
Voor de wat meer kunstzinnige foto’s en sportfoto’s is een 70-200mm f2.8 dé meest ideale lens. Maar die is niet heel goedkoop helaas.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Dank voor jullie input! Gisteren begon een goede vriend (professioneel videograaf) ook over de f2.8 en nu jullie weer... Zet wel te denken.

Is het verstandiger een stapje terug te doen qua body en in plaats daarvan voor een f2.8 te gaan? Welke body zou dan nog passend zijn? De 2.8 zit als occasion al rond het bedrag dat ik uit zou willen geven voor een hele zet... ik vraag me af of je het verschil als beginnend fotograaf echt merkt? Het is uiteindelijk wel de lens die ik zou willen... Moeilijk moeilijk

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Geen idee wat de R6 eerste generatie qua bedrag doet als occasion? Die heb ik ook en is prima. De R6 II is natuurlijk nog super duur.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Ja het verschil merk je echt. Vooral als je wat wazige achtergrond en een eruit springend onderwerp wilt.

Bij daglicht buiten met gewone huis tuin en keuken kiekjes niet echt.

Maar je wilt je kinderen op concours fotograferen zeg je.

Of het verstandig is om de body te veranderen naar minder dat kan alleen jij bepalen. Wel is het beter om te gaan voor iig een lichtsterk objectief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:23

Je hebt natuurlijk niet persé een zoomlens nodig. Voor mooie portretfoto’s/dierenfoto’s/actiefoto’s kan een prime ook prima zijn om mee te beginnen. Je moet dan hooguit zelf wat meer bewegen.
Ik ben zelf dol op mijn 85mm f1.8, die geeft een geweldig mooie zachte achtergrond met een heerlijk scherp onderwerp. Én is heel betaalbaar (voor Sony iig, Canon heeft vast ook een vergelijkbaar objectief)
Als je het niet erg vindt om af en toe lenzen te switchen dan kan dat ook een optie zijn, totdat je eventueel de 70-200 kan betalen.

Ik zou wel een camera kiezen met animal eye focus als dat lukt binnen je budget. Dat is wel heel fijn bij beweging.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Bellatrix schreef:
Geen idee wat de R6 eerste generatie qua bedrag doet als occasion? Die heb ik ook en is prima. De R6 II is natuurlijk nog super duur.

Die zit rond de €1.500, de bijvoorbeeld R zit rond de €1.000. de R50 rond de €700 en de Rp rond de €500 Die R heeft ook eye detection. Lenzen wisselen wil ik liever niet. Ga liever voor 1 waar ik overal mee uit de voeten kan.

Keuzes keuzes...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

R50, is die fullframe? En de rest? Neetoch? De R6 wel. Maar ik weet niet waar jouw voorkeur naar uit gaat. Crop of FF?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

Ik heb de R6 uiteindelijk laatst gekocht en een tweedehands 70-200 2.8, allebei tweedehands voor samen net iets meer dan €2500 dus ik denk als je goed speurt het er wel is! Die van mij werden 8/10 gegeven qua gebruikssporen en nog weinig clicks dus dat viel me ook nog reuze mee. Ik ben er heel blij mee! Ben de camera nog wel echt aan het leren, maar zeker blij mee! Ik heb trouwens wel de lens met een adapter, want de rf versie vond ik veeels te duur haha.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Ja de EF lens is natuurlijk veel goedkoper... die begint rond de €900 waar de RF rond de €2500 begint. Misschien is dat ook nog het overwegen waard met een adapter, maar wordt dat niet heel zwaar?

Ergens wil ik het ook gewoon in 1 keer goed doen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Ik heb ook eerst de EF 70-200 met adapter op mijn R6 gehad, werkt prima. Ja, het weegt wat meer haha!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Het weegt wel wat maar ik ben 1.58 klein dus voor mij is het sowieso een beste combi maar heb vd week er voor het eerst paarden mee gefilmd en het is niet dat ik dacht van pfoeh dit is té zwaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Heeft Sigma geen 70-200mm f2.8 voor Canon? Hun lens voor Sony kost nieuw €1700.
En de Sigma 24-70 2.8 ligt rond de 1000 euro dacht ik.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Hoe is het verschil qua kwaliteit? Zou zeker interessant zijn!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

Ik weet het niet, ik had ooit een Sigma 70-300 maar die was niet lichtsterk. En het is te lang geleden. :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

Ik heb de R6 en de Canon 70-200 F4.0 zonder stabilisatie en wazige achtergronden kunnen prima hoor met die lens. Dat hangt namelijk niet alleen maar af van je diafragma... Ik knijp hem zelfs liever nog een klein beetje dicht om net wat meer scherpte op koppies/gezichten te hebben en ik ben echt een pixelpeeper :P

Tuurlijk, als je, je een F2.8 kunt veroorloven is dat ook mooi. Ik fotografeer niet alleen voor de hobby en zeker weten dat mijn 70-200 veel meegaat op fotoshoots.

Voor portretten is een 24-70 2.8 ook een aanrader ja, geen goedkope lens, wél een hele goede. Ook erg leuk en budgetvriendelijk, de 85 mm 1.8.

Succes met je keuze, die is reuze :P Altijd moeilijk :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Ik heb een paar verschillende lenzen van Sigma, en ik ben daar echt heel tevreden over :j Degelijk gebouwd, hartstikke snel met scherpstellen, en prima foto's :j
Als je ze naast elkaar legt met een originele lens dan zie je vast minimaal verschil, maar ik zou zelf echt zonder twijfelen weer voor Sigma kiezen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:52

Geen idee of die Sigma op de RF - EF converter kan?

R8 als camera misschien? Camera Nu heeft er een aantal tweedehands, ik zie er 1 van 1230 euro
https://www.cameranu.nl/p3358233/canon- ... informatie
Eye detection zit ook in die camera, iemand noemt de Canon R8, "instap" fullframe met semi-pro opties.

R6 mk (eerste model) met maar 4000 clicks voor 1499 bij camera-tweedehands.nl (sluiter zou 300.000 mee moeten kunnen dus 4000 is niks). https://www.camera-tweedehands.nl/canon-r6.html Wordt tijd dat ik commissie aan ze ga vragen, ik stuur wel vaker mensen naar ze toe. ;-)

Op Marktplaats zie ik zo 3x de EF 70-200 f2.8 versie II staan voor een goede prijs (rond de 900 euro). Zelfs 1 voor maar 625 maar die heeft een kras op het frontelement waarvan de eigenaar zegt dat je het niet ziet op foto's, zelfs niet op f22.