[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:29

Wauw, mooi hoor!!! Echt prachtige kleuren :wow:

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 14:13

Maar patroon B blijft héél goed opletten! Gisteren 2 van de 4 herhalingen uit moeten halen |o.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:38

Wat handig! Bokt heeft zelfs een breitopic! Zou ik hier eens een tip mogen vragen? Ik mag namelijk graag breien, maar loop tegen een probleempje aan. Ik heb namelijk een setje van 4 breinaalden zonder punt, in gemaakt van metaal, om ronde dingen te breien. Alleen zijn deze naalden zodanig glad dat ze regelmatig uit het breiwerk glijden dan ook steken meenemen |o

Heeft iemand een tip om deze naalden wat stroever te maken? Mijn vader suggereerde schuurpapier, maar werkt dat met metaal? En krijg je dan geen bramen/ metaalsplintertjes aan de naalden? Daar zit ik namelijk ook niet op te wachten... Google wordt ik in dit geval niets wijzer van...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:47

Je zou eens kunnen kijken naar rondbreinaalden van bijv. KnitPro. Die naalden aan zo'n koordje weetjewel :) Deze dus: Afbeelding

Een andere optie is om houten breinaalden te gebruiken, deze zijn een stuk stroever.

Metalen naalden schuren zou ik niet doen, idd wat je zegt, braampjes e.d. Lijkt me ook niet zo bevorderlijk voor je breiwerk. Metaal blijft een beetje "glibberig" vind ik zelf :+

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:51

Andere naalden zijn idd een optie, ware het niet dat deze verder nog goed zijn. En ben niet iemand die snel dingen die nog goed zijn, vervangt. Dat zou ik pas doen als deze krom zijn ofzo... Maar bedankt voor deze tips!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 22:19

Je zou het kunnen proberen met een kaars. Een waxinelichtje en daar de lont uithalen. Door dat gat haal je dan je breinaalden.
Houten zijn idd een optie maar uiteindelijk worden die door gebruik ook glad.

En anders zijn er speciale stoppers die je aan de uiteinde van je naald zet. Dan kunnen je steken er niet afglijden.
Rondbreinaald is wel de beste optie. Dat je steken eraf vallen betekent eigenlijk dat je té veel steken op een sokkennaald hebt staan.

Maar NOOIT schuren!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:24

Teveel steken kan ik me eigenlijk niet voorstellen, dit gebeurt namelijk al met 2 steken erop... Dan ben ik iets aan t maken en met 2 van de naalden bezig, die andere hangen dan even onderaan. En dan glijden ze er zo uit... |o

Die kaars is wel een goede tip. Maar is hetgeen je er daarna mee breit nog wel geschikt voor baby's? Want wat ik brei zijn vaak knuffels en speeltjes voor vrouwen in mijn omgeving die zwanger/ net bevallen zijn...

Die stoppers klinkt ook goed, waar kan ik die vinden? Bij een hobbywinkel ofzo? En hoe zien die er dan uit? Had namelijk wel overwogen om bijvoorbeeld een potje klei voor kinderen ergens te halen en daarvan een klontje op de punten te doen. Zou dat een idee kunnen zijn?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 22:51

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:43

Ok, thanks voor de tips. En een dotje klei aan de uiteinden kan dat ook?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 23:52

Je kunt het allicht proberen. Ik heb er geen ervaring mee, ik heb die stoppers in huis ;)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:32

Dank voor het meedenken! Denk dat ik dan maar eens op stopperjacht ga!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:42

JPitty, Ik gebruik ook wel (kleine paarden-) elastiekjes als stopper, door het rubber glijden ze niet van de naald en het als stopper dik genoeg. (stille meelezer)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:15

AngeliqueB schreef:
JPitty, Ik gebruik ook wel (kleine paarden-) elastiekjes als stopper, door het rubber glijden ze niet van de naald en het als stopper dik genoeg. (stille meelezer)

Dat noem ik nou nog eens een gouden tip! *\o/* Laat ik toevallig nog een nog niet aangebroken zakje hebben liggen! Dank je wel!

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:14

Goedemiddag,

Ik had een vraag mijn oma wil me leren breien maar nu komt het ik ben linkshandig. Is het dan ook vanzelfsprekend dat je linkshandig bent met breien of kan ik het rechts ook leren?

Groetjes

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 20:10

Lafayette schreef:
Goedemiddag,

Ik had een vraag mijn oma wil me leren breien maar nu komt het ik ben linkshandig. Is het dan ook vanzelfsprekend dat je linkshandig bent met breien of kan ik het rechts ook leren?

Groetjes

Uiteraard is het rechtshandig aan te leren maar waarschijnlijk kun je beter, makkelijker en sneller linkshandig leren breien ;).

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 01:14

Ik ben rechts maar ik brei links.
Ik heb het rechtshandig aangeleerd dus waar ik precies mezelf het zo heb geleerd geen idee. Ik sla om met links en doordat je niet je rechterhand steeds hoeft te verplaatsen is dit sowieso sneller :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:27

Ik had helemaal een nieuw topic geopend omdat ik niets konden via de zoekfunctie. Is het er toch :))
Schop hier maar weer even leven in, ik ben zelf net begonnen en ben nu bezig met mijn eerste (mega) sjaal.

Kan niet wachten om meer dingen te gaan maken, alleen moet ik wel zeggen dat ik niet goed weet wat een 'logische' volgende stap is na een sjaal. Want ik vind eigenlijk elk patroon er wel heel ingewikkeld uit zien :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:24

Leuk! Ik ben benieuwd :-)
Ik moet zeggen dat patronen er vooral moeilijk uitzien - precies dat.
Lekker experimenteren en dan kom je vaak toch wel een heel eind...

Zelf heb ik het dappere plan om een vest te breien -
wat mij tegen houd is de tijd die het kost...
Maar misschien moet ik het ook maar gewoon doen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:48

Jeej, leven!

Ik ben na een vrij lange breipauze weer bezig. Breide alleen sokken en knuffels, maar ben een maand geleden aan een trui beginnen, die is nu bijna af!

Patronen zien er idd vooral moeilijk uit, maar je moet ze gewoon dom volgen en dan valt het alles mee.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 03:53

Op youtube staan (o.a. van Wolplein) een hoop leuke tutorials, hoe moet je meerderen, minderen, kabelsteek breien enz. Heel duidelijk en dan gaat patroon lezen ook wel lukken. Veel breiplezier.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:18

Ik moet ook echt weer aan de slag. Zal vandaag m'n kast eens induiken.
Breien is echt iets voor de winter. In de zomer heb ik er geen zin in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:02

Ik ben ook aan een vest begonnen, gemaakt van heerlijke merinowol. Ik heb nu 1,5 mouw af. Het wordt mijn eerste project dat niet vierkant of rechthoekig is :P Ik brei met naald 5 maar alsnog heeft de mouw 32 steken boordsteek en daarna nog 95 tot de oksel, in totaal toch 123 naalden tot de schouder. Inclusief boordsteek is dat dus 155 naalden voor een maatje 32 (heb lange armen) en dat was best wel wat werk :P. Maar ik wilde het patroon toch aanpassen omdat ik het stom vind als ik er zoveel werk aan heb besteed en het vest past niet lekker.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:50

Mijn trui is bijna af!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:34

Gaaf! Heb je een foto?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:40

Pfoeh knap hoor een vest en een trui. Dat wil ik uiteindelijk ook kunnen. Ik moest van de week wachten tot mijn wol voor m'n sjaal bezorgd werd, toen dacht ik dat ik wel sokken kon gaan breien. Maar echt het lukte voor geen meter :') Ik heb een rondbreinaald van 80cm, is dat te lang of moet dat niet uit maken?

Voor mijn muts kwam ik er dus al achter dat mijn rondbreinaald te lang was. :+

Ik wil natuurlijk ook foto's zien :D