[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:00

Ga me hier ook even melden en mee kijken/praten om te leren. Had een paar bollen ongebruikt liggen en nadat ik wat leuks op internet zag heb ik vandaag een haaknaald gehaald.

Ik ga proberen te leren via youtube filmpjes.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:05

Sammiej schreef:
Ga me hier ook even melden en mee kijken/praten om te leren. Had een paar bollen ongebruikt liggen en nadat ik wat leuks op internet zag heb ik vandaag een haaknaald gehaald.

Ik ga proberen te leren via youtube filmpjes.

En lukt het? :D

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:09

Gaat best goed geloof ik...maar zag ook dat amigurumi beesten haken was :o?

Al lijkt het me wel leuk om een pinguin te maken als cadeau voor iemand! Iemand daarvoor een niet al te moeilijk patroon? :=

Ik ben een echte leek op het gebied van haken, ben nu dus voor het eerst begonnen.
Hiervoor ben ik begonnen met een rondje haken...vast niet het beste om mee te beginnen maar dat is juist wat ik graag wou proberen of dat mij zou lukken.
Ben nu bij toer 7 en het is al een mooi rondje geworden. :D

edit: wel lastig dat ik m'n haaknaald al heb gesloopt en er maar 1'tje heb ^)

joliene

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:05

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:17

Mooi ding! Die ga ik even onthouden :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:37

Ik ben op zoek naar een makkelijk nl patroon voor babyslofjes.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:05

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:35

ahw, die babyslofjes zien er echt té lief uit!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:09

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:25

Ben hier al lang niet geweest, tussendoor wel wat gehaakt maar ik vond het niet het vermelden waard :=

Maar nu zit ik met een vraagje waar ik niet uitkom. Ik ben een ouderwetse teddybeer aan het maken aan de hand van een patroon wat ik van iemand hier uit het topic heb gekregen, ik weet alleen niet meer van wie :o Maar nu ben ik aan de oren bezig en heb ik in twee kleuren twee losse lapjes die ik nu op elkaar moet leggen en aan elkaar zetten. In het patroon staat allen maar dat ik ze moet afhechten, maar hoe doe ik dat mooi?

Als ik het opzoek krijg ik alleen het afhechten van de draad zelf. Nu heb ik het zo gedaan dat ik de naald door allebei de lapjes steek en aan de bovenkant een halve vaste maak. Alleen blijf ik dan een randje van de contrastkleur aan de buitenkant van de afhechting zien. Ik vind dat op zich niet erg, maar volgens mij bestaat er een mooiere manier. Kan iemand die uitleggen of vertellen naar welke term ik dan moet zoeken?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:33

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:40

bromfiets schreef:
Ben hier al lang niet geweest, tussendoor wel wat gehaakt maar ik vond het niet het vermelden waard :=

Maar nu zit ik met een vraagje waar ik niet uitkom. Ik ben een ouderwetse teddybeer aan het maken aan de hand van een patroon wat ik van iemand hier uit het topic heb gekregen, ik weet alleen niet meer van wie :o Maar nu ben ik aan de oren bezig en heb ik in twee kleuren twee losse lapjes die ik nu op elkaar moet leggen en aan elkaar zetten. In het patroon staat allen maar dat ik ze moet afhechten, maar hoe doe ik dat mooi?

Als ik het opzoek krijg ik alleen het afhechten van de draad zelf. Nu heb ik het zo gedaan dat ik de naald door allebei de lapjes steek en aan de bovenkant een halve vaste maak. Alleen blijf ik dan een randje van de contrastkleur aan de buitenkant van de afhechting zien. Ik vind dat op zich niet erg, maar volgens mij bestaat er een mooiere manier. Kan iemand die uitleggen of vertellen naar welke term ik dan moet zoeken?

Bromfiets, het zegt mij even niets. Moet ik denken aan een dubbelgevouwen bruin oor met binnenin een lampje roze bijv? Zoja, dan gebruik ik een naald met groot gat en gebruik een stuk draad van de roze lapje om die vast te stikken aan het bruine oor.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:56

Het is niet dubbelgevouwen Cobiie, het zijn twee losse, platte lapjes die ik op elkaar moet leggen en vasthechten. De ene is wat kleiner dan de andere.

Aan een naald had ik eerlijk gezegd nog niet eens gedacht :P Maar dat kan natuurlijk ook.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:09

Ik had al een patroon gevonden. Sterker nog heb er 1 af maar de schoen is niet helemaal gelukt. Heeft er iemand whatsapp dan stuur ik de foto.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:52

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:41

Hmmm. De hema, blokker en zeeman hebben allemaal geen haaknaalden.... De zeeman had wel wol en breinaalden maar zonder haaknaalden heb je daar niks aan :+ Nog andere suggesties? Of kan ik het ook ergens bestellen?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:55

Zouden ze het bij de action wel hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:56

Action heeft wel haaknaalden :j buisje met zes verschillende er in.

Ik heb zelf die van de Action, maar heb daarnaast ook een set ergonomische besteld via Echtstudio :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:57

@bromfiets, ik zou hem waarschijnlijk ook gewoon vastnaaien ipv aanhaken, maar er staat niets over in het patroon?

@Moonfight, de action heeft ook wat haaknaalden zag ik laatst (en dan kan je gelijk een kussentje a 1,69 meenemen voor vulling lol), de wibra heeft ze volgens mij ook maar beide winkels moet je maar net in de buurt hebben zegmaar. Als je een naaimachinewinkel oid in de buurt hebt, die hebben ze waarschijnlijk ook, Pipoos heeft ze sowieso.

Online kun je ze overal bestellen maar zit je vaak wel met extra verzendkosten dan, naald alleen kan natuurlijk wel met brievenbuspost. Als je besteld zou ik wel gelijk voor een clover haaknaald, of een andere ergonomische haaknaald gaan, die zijn wel wat duurder (4-5 euro) maar liggen echt lekkerder in de hand, zeker als je net begint heb je nl nog wel eens de neiging om te verkrampen, nu zul je dat met een clover waarschijnlijk nog steeds wel hebben maar waarschijnlijk wel wat minder.
Let er wel op dat je een naald koopt die bij je wol 'past' als je deze al in huis hebt.
Voor haken van knuffels moet je meestal 0.5 tot 1.0 lager gaan zitten dan op de wikkel staat qua maat, dit omdat knuffels om fijner haakwerk vraagt zodat de vulling er niet doorheen komt, kleding/dekens/accessoires kun je vaak een grotere maat voor pakken.

@Anne
Welkom!
Ziet er al goed uit, ga je hem afmaken binnenkort?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:02

Hanafubuki schreef:
Action heeft wel haaknaalden :j buisje met zes verschillende er in.

Ik heb zelf die van de Action, maar heb daarnaast ook een set ergonomische besteld via Echtstudio :)

@Jans
Zo heb ik het in het begin ook gedaan, goedkope voor alle maten zegmaar en ergonomische voor de veel gebruikte maten.
Allereerste (en tweede lol) haaknaald die ik kocht was niet ergonomisch en ik was (en ben) een zeer strakke haker, met als gevolg dat ik mijn haaknaald tot 2x toe brak, met ergonomisch heb ik daar een stuk minder last van, daarnaast werk ik zelden meer met katoen, daar ga ik nl ook strakker van haken.
En hoe strakker ik haak hoe sneller ik verkramp en zere gewrichten krijg dus moet stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:04

Ik heb de ergonomische inderdaad ook om te voorkomen dat mijn gewrichten pijn gaan doen en mijn vingers alle kanten opvliegen buiten de kom zegmaar :+

Ik merk trouwens dat ik wel kleiner haak als ik een naald kleiner pak dan de wol / katoen aangeeft := maar gok dat het ook een kwestie van oefenen is :j zo lang ben ik nog niet bezig natuurlijk :D En ook wat minder nu, 's avonds heb ik over het algemeen toch al teveel last van mn handen om nog te kunnen haken ;(

Zit nu te denken om zondag (dagje saunacomplex) bolletje wol en een naald mee te nemen voor in de rustruimte, naast een boek :+ maar geen idee of dat nou een goed idee is _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:29

Ik ben even langs de action geweest. Haaknaalden hadden ze inderdaad :) Ik heb ook wat wol gehaald maar ze hadden niet veel maten. Ik heb meerdere kleinere bolletjes met maat 2,5-3 en grotere met 3-4. Waar kan ik nu het beste mee beginnen en met welke naald?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:39

Annemiek80: Verder dan "vasthechten" gaat het patroon jammer genoeg niet. Ik ga het tweede oor maar op dezelfde manier doen als de eerste, maar bij de volgende knuffel pak ik idd maar de naald er bij :)

Ik haak met naalden van de Zeeman, voor de hoeveelheid die ik doe is dat prima maar ik moet wel op tijd stoppen anders krijg ik last van m'n handen. Helpen de ergonomische dat zo goed voorkomen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:50

Moonfight, je kan het beste beginnen met de maat 3-4 en daarbij een naald 2,5 of 3 gebruiken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:04

Wat leuk allemaal nieuwe hakers.

Ik heb nu drie dingen af. Zou ze graag laten zien maar kan niet uploaden met mijn telefoon. Vandaar dat ik vroeg of iemand whatsapp had. Of mag ik het wellicht mailen? Ben best trots hihi.