[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:09

Chips.... dan moet ik het toch weer even uithalen. Ik had al een vaag vermoeden. In alle patroontjes die ik tot nu toe had waren alleen de heengaande naalden aangegeven en de teruggaande niet. Drops doet dat weer net anders. Het zal wel aan de verkoudheid liggen, ik ga weer braaf bij het kacheltje zitten en een nieuwe poging doen, grmbl.
Bedankt voor je vertaling!!

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:16

Ligt niet helemaal aan Drops. Er zijn meer patronen waar dat zo bij staat. Dit is een wat ouder patroon van Drops, volgens mij hebben ze het nu aangepast zodat alleen de heengaande naalden staan aangegeven.
De trui die ik aan het breien ben, is ook een oud patroon (52-8) en daar staan ook de heen- en teruggaande naalden op.
Mijn moeder heeft mij altijd geleerd: eerst lezen vóór je gaat breien. Laatst heeft zij die trui voor mij gebreid, heeft zij het patroon niet gelezen en moest het daarom ook uithalen :=. Leedvermaak! Die was niet verkouden maar dacht het wel te weten.......

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:22

Hier geen gesnotter of gekuch, maar gebrek aan motivatie om op te ruimen......

Wat doe je dan? Juist, verder breien aan je trui. Heb al 26 naalden gedaan. Weet nog niet wat ik er van vind, omdat door de verschillende blokjes er ook een verschil bij mijn boord is. Een ribbelsteek neemt verticaal minder ruimte in dan boordsteek. Hoop dat dat bijtrekt door verder te breien.

De trui wordt trouwens in de kleur zoals in het patroon weergegeven patpen.

Ga nu maar eens afwassen en stofzuigen, morgen breidagje met vriendin, dus dan moet het wel beetje opgeruimd zijn en mag ik dus heerlijk aantal uurtjes breien!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:40

Ik had eerst uitgebreid gelezen en dacht het begrepen te hebben. Begon toen na 3 naalden te twijfelen :+
Dus geen man overboord, draadje afknippen en lekker even opnieuw beginnen. Ik heb toch niet veel meer te doen dan mijn neus te snuiten.
Normaal gesproken kan ik dit soort dingen gewoon op m'n breicursus vragen, maar om nou speciaal te gaan bellen met 1 kleine vraag vind ik ook wat overdreven.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:04

Bergje: ik twijfel er niet aan dat je het patroon niet vooraf gelezen had hoor! Maar ik had even leedvermaak toen het mij te binnen schoot dat mijn moeder (met zo'n 55-60 jaar ervaring) het patroon níet had gelezen maar dacht het met enkel ervaring af te kunnen :=. En hoezo draadje afknippen ipv uithalen?

Danseresje: welke trui ben jij dan aan het breien? Ik ben even de draad kwijt :')

Hier "al" 2 naalden boord gebreid maar het wil niet lukken. Mijn ogen tranen, spierpijn, veel last van mijn handen, gaat het niet worden vandaag. Misschien straks nog een poging ondernemen om te haken anders doe ik niets meer vanavond. Ja, lekker bijtijds naar bed. Honden maar even in de tuin, alarm aan, beker thee mee naar bed, dvd misschien aan en vroeg slapen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:11

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:31

Krisis; beterschap voor de kleine meid!

He bah, jullie griep/verkoudheid is toch niet besmettelijk via bokt he? := Ik heb nergens last van. Vanmiddag de nieuwe auto opgehaald en na een rondje overal showen en een hapje eten nu net op de bank. Vanmiddag zijn ook mijn bestelde garen binnengekomen, dus ik ga zo aan de slag met mijn poncho *\o/*
Eerst het patroon nog maar eens goed lezen en dan in ieder geval vast opzetten vanavond. Dan zien we wel hoe ver we komen. Zo te zien zijn de hulplijnen hier dalijk onder de wol :(:) Beterschap allemaal!

Mooie trui Danseresje!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:04

Je weet maar nooit of het virus overslaat ;). Mijn moeder was ook al snotterig en die heb ik alleen telefonisch gesproken de laatste dagen. Ach, het zal wel over zijn voor ik een jochie ben!

Danseresje: die trui had je idd laten zien. Zal zeker een mooie trui gaan worden :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:15

*sluit bij deze bokt af en komt pas terug als iedereen beter is*
Nee, ik weiger ziek te worden. Heb nu vakantie, dus dan kan ik sowieso niet ziek zijn. En dan hebben we nog 3 weken voor een groot project op werk, dus dan kan ik ook niet ziek zijn. Daarna mogen jullie me besmetten. Dus lieve virusjes, nog even wachten graag ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:36

Hmm... eehm.. help? In het patroon staat:
Meerder bij een hoogte van 35 cm alle 4 r naar 6 r = 110-120-130-140 st. Brei door in patroon. Maar brei boven de r st (= 6 st) de kabels volgens teltekening M.1.

Ten eerste vind ik 35 cm nogal hoog, maar goed, dat heb ik natuurlijk zo aangepast. Maar dan, moet ik eerst een toer meerderen en dan de toer erna pas de kabels, of kan dat in 1 keer?
En ik snap dde teltekening niet:
Afbeelding
Zoals ik het zie moet ik 32 naalden in elke 6R dus een kabel breien. Heb nog nooit kabels gebreid, maar klopt dat? :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:54

Daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik snap zelf ook niks van die afkortingen :') al helemaal niet in het Engels die ik nu zit te bekijken. Ken ook niks anders dan het recht en averecht breien wat ik op de basisschool heb geleerd dus dat is ook wat weggezakt :+ probeer nu ook wat patronen uit te vogelen...

Wil deze gaan maken (niet in die kleur) omdat 'ie me niet zo heel moeilijk leek, maar ik weet niet eens wat een stockinette stitch is. :')
Edit: http://www.silke-lana.be/data/mediabloc ... glijst.pdf dit is handig *\o/* tricotsteek dus, ah die ken ik wel die heb ik ook geleerd. We komen er wel. :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:03

Met recht en averecht kom je toch al een heel eind hoor :j Kom er ook achter dat de meeste 'nieuwe' dingen in feite niet zo moeilijk zijn, als je het door hebt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:06

Ja, het zijn vooral al die afkortingen die het me doen duizelen := maar als je dat eenmaal doorhebt zal het wel meevallen denk ik. K en P staat voor knit en purl dus dan is het meteen een stuk duidelijker, je moet het gewoon even weten :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:11

In mijn breibijbel staan ook een hele berg afkortingen, dus meestal kom ik er wel uit. Als je maar weet waar t voor staat inderdaad ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:20

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:55

Ik zou graag willen helpen met iedereen, maar ben altijd al blij als ik zelf uit mijn patroon kom :+ Ik heb nu een heel oud magazine met makkelijke patronen, daar ben ik nu uit aan het breien en dat lukt me wel, maar de patronen die ik hier voorbij zie komen...

Gisteren heel de dag bij het buurthuis gezeten, moest bar draaien maar had mijn breiwerk meegenomen. Heb in de rustige stukjes toch een stuk of 20 toeren kunnen breien :D Maar ik moet tot de 20 cm breien en dan af gaan kanten, zo ver ben ik nog niet. Om de 10 toeren oid meet ik het op, maar het schiet niet echt op :')

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:46

Citaat:
Om de 10 toeren oid meet ik het op, maar het schiet niet echt op

En hoe meer je meet, hoe minder het opschiet :')
In het begin gaat het nog wel, maar als het eind in zicht komt zit ik echt elke vijf minuten te meten, alsof dat helpt.... :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:18

Maartje_M schreef:
Hmm... eehm.. help? In het patroon staat:
Meerder bij een hoogte van 35 cm alle 4 r naar 6 r = 110-120-130-140 st. Brei door in patroon. Maar brei boven de r st (= 6 st) de kabels volgens teltekening M.1.

Ten eerste vind ik 35 cm nogal hoog, maar goed, dat heb ik natuurlijk zo aangepast. Maar dan, moet ik eerst een toer meerderen en dan de toer erna pas de kabels, of kan dat in 1 keer?
En ik snap dde teltekening niet:
Afbeelding
Zoals ik het zie moet ik 32 naalden in elke 6R dus een kabel breien. Heb nog nooit kabels gebreid, maar klopt dat? :+

Deze hulplijn is weer aanwezig (ben ik een hulplijn?)!
Na het aantal cm dat je wilt breien (ipv die 35) ga je in de 1e naald van het patroon die 4 re meerderen naar 6 re. In de 4e en 12e naald ga je kabelen. Na 16 naalden is het patroon klaar. Dan ben je dus bij: Brei nog 1 nld r en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 4-4-6-7 st in deze nld = 114-124-136-147 st. Brei 1 nld av. Wissel naar Vienna en brei 1 nld r. Neem na deze 1e nld 1 st op aan de achterkant van de eerste 23-23-24-24 st op de breinld = 137-147-160-171 st (dwz de eerste ca 18-18-20-20 cm in het middenvoor kruisen elkaar). De rest van het werk wordt nu heen en weer gebreid. Brei tricotst met 5 ribbelst – lees de instructie hierboven – aan weerskanten. Wissel, vanwege het grote aantal st, naar rondbreinld 7 mm (80 cm).

Patroon is dus maar 16 naalden en geen 32 :+.
Die 35 cm lijkt lang, maar valt dus ook over je schouder. Het is meer dan alleen die kol!

Kabels breien is niet zo moeilijk. Het staat erbij: zet 3 st op een kabelnld en hou die kabelnld achter het werk, 3 re, dan de 3 st van de kabelnld re breien (= iets uitgebreid).

Als je er niet uitkomt, lees ik het wel :j. Verkoudheid/griep lijkt niet door te zetten *\o/*.

Op de manege vond mijn fysio mijn sokken zo mooi dat zij ook een paar wil hebben :=. En als het goed is, kom ik vanavond ook nog op tv. Dat was niet helemaal de bedoeling....... Ik had die man met de camera wel gezien, maar ik had alleen maar gehoord dat er mensen kwamen kijken of de manege geschikt is voor ruiters voor de paralympics. Tijdens het rijden waren ze met de camera in de weer en toen ik wegging werd de instructrice geïnterviewd. Bij de uitgang hoorde ik pas dat het van HvN is en vanavond wordt uitgezonden. Lekker dan. Heb ik net 1,5 uur gereden, mijn haar ziet er door die cap natuurlijk niet uit, banjer ik ff lekker door het beeld heen. Hadden ze dat niet even kunnen zeggen :?. Misschien valt het mee en knippen ze mij er uit _O-
Laatst bijgewerkt door patpen op 17-11-11 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:20

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:21

Steeds opmeten werkt idd tegen :') Maar ik wil opschieten, wilde hem eigenlijk voor de winter af hebben maar ik mag denk ik blij zijn als ze hem volgend jaar winter kan dragen :+ Wat dat betreft begin ik niet meer aan zulke dunne draad, hoewel het werkje wel erg mooi en fijntjes is :)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:50

Ik brei ook het liefste "grote stappen, vlug thuis". Het liefst vanaf naalden 5. Ik ben ooit aan een topje begonnen met naald 3,5, maar het schiet gewoon niet op. Het is ook niet zo dat ik er normaalgesproken veel uren tijd voor heb (nu even wel trouwens). Ik zag waar ik de cursus doe een prachtige tuniek hangen, eerste opmerking was "ja, dat kun jij ook wel maken". Dat geloof ik meteen, maar het was van dat dunne priegelgaren, dat heb ik over 2 jaar nog niet af ben ik bang.

Ben blij dat de verkoudheid niet bij iedereen doorzet, ik ben nu echt helemaal gammel/spierpijn enz.. Om drie uur vanmiddag heb ik mezelf het bed uitgesleept, omdat ik onderhand toch echt iets moest gaan eten. Gelukkig wilde mijn lieve man mijn paard even aan de longeerlijn rondslingeren, dan heeft die in elk geval wat beweging gehad (naast het hele dag grasjes eten :+ ).

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:52

Dank je wel Patpen.. Ik ging een beetje in twijfel omdat het ook wel is als ST wordt aangeduid...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:09

ST=STK=stokje. Allemaal 1 pot nat :D. Gelukkig zijn meestal de telpatronen wel allemaal gelijk. Als je daar ook nog verschillen in de omschrijving/tekening gaat krijgen, wordt het lastig!!

Ik brei eigenlijk mijn truien/vesten/omslagdoeken niet hoger dan 4,5-5. Ooit begonnen aan een trui voor mijn vader op pennen 8 en die komt dus echt nooit af. Vind het van die kachelpoken ;). Die nieuwe trui is op naalden 5, voor mij dik zat. Gemiddeld tussen 3 en 5; wat dunner voor de zomer uiteraard. Het boord van de sokken voor mijn vader is op 2,5 en de sokken zelf op 3. Ik heb ook nog sokkenwol voor naalden 2-2,5 maar of die er komen???????

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:03

Ik ben hier alles op zijn kop aan het zetten zoekend naar mij brei stukje van een jaar geleden.
ben bang dat ik het niet meer vinden ga :(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:44

Jeej, hulplijn Patpen is weer onder den levenden! :D Fijn dat je verkoudheid niet doorzet! Ik zal niet kijken naar HvN vanavond, dat scheelt weer ;)

Over mijn brei-ding: had inmiddels zelf ook bedacht dat die 35 cm meer dan alleen mijn nek moest zijn en zo te zien zit het op de foto ook al dubbel. Dus we gaan toch maar voor de 35 cm denk ik.
Het kabelen is dus maar 2 naalden (/toeren) en niet elke naald? Wat is dan het nut van het kabelen? := Maar goed, dus alles in patroon breien (6 R - 4 Av) en dan de 4e en de 12e de 6R kabelen. Die eerste naald waar je in meerderd is ook al de eerste van het kabelpatroon neem ik aan, dus daarna komen er nog 15.

Over dat stuk erna heb ik ook nog een vraag, maar dat heeft nog niet zo'n haast, want zo ver ben ik nog niet :+ Maar het gaat om dit stukje:
Neem na deze 1e nld 1 st op aan de achterkant van de eerste 23-23-24-24 st op de breinld = 137-147-160-171 st (dwz de eerste ca 18-18-20-20 cm in het middenvoor kruisen elkaar).
Eeh... kruissen elkaar, 1 steek op de achterkant...? Ik snap echt niet wat ze hier bedoelen (vergeef me, ik ben ook maar blondT).
Daarna is het alleen maar alles recht breien, dat snap ik wel, maat dat kruis-stukje... :o?