[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 05:33

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:33

De 18-135mm is een prima keus als je voorlopig nog geen zoomlens erbij neemt.
Houd er wel rekening mee dat die lens geen vast brandpunt heeft, en met f5.6 op 135mm is hij niet enorm lichtsterk. Dat is voor buiten meestal geen probleem, maar binnen kan dat lastiger zijn.
Zou je een lens willen die er tussenin ligt; de 18-105mm f4 is ook een prima lens, met wat meer bereik dan de 16-70 en lichtsterker dan de 18-135.
Ik gebruik de 18-105mm altijd op mijn gimbal, en zelfs bij donkere feestavonden presteert die prima.

Hatikvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:03

Hoi,

Ik ben op zoek naar een spiegelreflexcamera. Momenteel heb ik een compact camera maar die is het een beetje aan het begeven, en ik wil eigenlijk een stap omhoog. Maar dan het punt, ik weet niet waar ik naar moet kijken, wat belangrijk is etc.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een Canon camera, budget rond de 750,-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:02

Horse_Jo schreef:
Hoi,

Ik ben op zoek naar een spiegelreflexcamera. Momenteel heb ik een compact camera maar die is het een beetje aan het begeven, en ik wil eigenlijk een stap omhoog. Maar dan het punt, ik weet niet waar ik naar moet kijken, wat belangrijk is etc.

Tenzij je een hele leuke set op de kop kunt tikken, zou ik niet meer voor DSLR gaan als je met niks begint.
Systeemcamera's zijn lichter, compacter en handiger terwijl ze kwalitatief nergens voor onder doen.
Goedkoper zijn ze overigens niet maar voor 750 moet je een leuk startsetje kunnen kopen.

Zelfs tweedehands kun je leuke setjes samenstellen:
https://www.cameranu.nl/tweedehands-all ... BSRi1TIl19

Maar nieuw zou dit best een prima setje kunnen zijn:
https://www.cameranu.nl/p3337158/canon- ... 5mm-is-stm

Iets boven budget maar dan loop je wel fotograferend de winkel uit:
https://www.cameranu.nl/p3433328/canon- ... al-edition

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:27

Eens met bovenstaande. Die onderste met cashback valt dan ook weer binnen je budget. Ik heb zelf de R50 en het is een fijne camera. Zou zeker voor de r50 gaan ipv de r100 als je je het kan veroorloven!

Hatikvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:42

ikke schreef:
Horse_Jo schreef:
Hoi,

Tenzij je een hele leuke set op de kop kunt tikken, zou ik niet meer voor DSLR gaan als je met niks begint.
Systeemcamera's zijn lichter, compacter en handiger terwijl ze kwalitatief nergens voor onder doen.
Goedkoper zijn ze overigens niet maar voor 750 moet je een leuk startsetje kunnen kopen.

Zelfs tweedehands kun je leuke setjes samenstellen:
https://www.cameranu.nl/tweedehands-all ... BSRi1TIl19

Maar nieuw zou dit best een prima setje kunnen zijn:
https://www.cameranu.nl/p3337158/canon- ... 5mm-is-stm

Iets boven budget maar dan loop je wel fotograferend de winkel uit:
https://www.cameranu.nl/p3433328/canon- ... al-edition

Die onderste lijkt me wel wat, ik zie dat er daar een winkel bij mij in de buurt is dan ga ik daar maar een keertje langs. Dankjewel!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:41

Ohhh ik weet niet waar ik mijn vraag kan stellen.
Zijn hier fotografen met een studio die ik even een berichtje kan doen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:53

Janinevv schreef:
Ohhh ik weet niet waar ik mijn vraag kan stellen.
Zijn hier fotografen met een studio die ik even een berichtje kan doen?

Gebruik mijn flitsers niet zo veel meer. Vroeger was er een apart topic voor.

[HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:58

Hoi allemaal,

is er iemand hier die mij advies kan geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer haha.

een tijdje terug heb ik fotograferen weer opgepakt, welliswaar met mijn oude en trage Canon 1300D. Ik heb een 70-300 mm lens, de 70-200 F2.8 en een standaard kitlens.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe body, omdat ik zoveel foto’s weg kan gooien omdat ze niet scherp genoeg zijn en mijn camera traag is en vast loopt. Hij lijkt echt aan vervanging toe, wag niet gek is natuurlijk.

Ik neig naar een systeemcamera, maar ik hoop dat met de adapter de lenzen alsnog goed werken? (zijn wel oude objectieven)

En welke systeemcamera (of mag zeker ook spiegelreflex, het scheelt dat mijn lenzen hier op passen) maar dan wel een goede vooruitgang vergeleken mijn 1300D uit 2016) raden jullie aan voor een budget onder de €1000?
Ik fotografeer met name honden en paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:40

M_maxx schreef:
Hoi allemaal,

is er iemand hier die mij advies kan geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer haha.

een tijdje terug heb ik fotograferen weer opgepakt, welliswaar met mijn oude en trage Canon 1300D. Ik heb een 70-300 mm lens, de 70-200 F2.8 en een standaard kitlens.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe body, omdat ik zoveel foto’s weg kan gooien omdat ze niet scherp genoeg zijn en mijn camera traag is en vast loopt. Hij lijkt echt aan vervanging toe, wag niet gek is natuurlijk.

Ik neig naar een systeemcamera, maar ik hoop dat met de adapter de lenzen alsnog goed werken? (zijn wel oude objectieven)

En welke systeemcamera (of mag zeker ook spiegelreflex, het scheelt dat mijn lenzen hier op passen) maar dan wel een goede vooruitgang vergeleken mijn 1300D uit 2016) raden jullie aan voor een budget onder de €1000?

Ehm, elke camera? }>

Maar aan de andere kant, mijn 7D stamt uit diezelfde tijd en die fotografeert nog tegen de klippen op. Geen telefoon die het beter doet ~~}>
Klinkt dus alsof er meer aan de hand is en dan kun je waarschijnlijk beter doorstappen naar systeem met optioneel een verloop voor je 70-200 2.8 (waarvan de IS-versie bij nog volle bak mee doet, zowel op de 7 als de 5).
De rest inruilen; krijg je een symbolisch bedrag voor maar je bent er wel netjes vanaf, misschien maakt het iemand nog blij en daarna een leuke systeem-set terug kopen.

Om in de Canon-lijn te blijven:
https://www.cameranu.nl/p3356493/canon- ... -f-1-8-stm leuk setje met wat marge voor een adaptor.

Beetje lef, occasion:
https://www.cameranu.nl/p3358254/canon- ... weedehands
Helaas dan geen occasion objectief, dus dezelfde nieuwe erbij:
https://www.cameranu.nl/p3209887/canon- ... -objectief

Beetje creatief shoppen helpt je verder. Er zijn meer goede toko's maar Cameranu in A heeft het nu eenmaal gemaakt bij mij en ze stellen steeds niet teleur :D

Zorg dat je weet hoe de types/ranges elkaar opvolgen in kwaliteit zodat je weet of het zinvol is om je budget iets op te rekken voor een stap betere body.

edit: en bedankt, moet ik weer op mijn handen gaan zitten:
https://www.cameranu.nl/p3464923/mamiya ... weedehands

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:53

ikke schreef:
M_maxx schreef:
Hoi allemaal,

Ehm, elke camera? }>

Maar aan de andere kant, mijn 7D stamt uit diezelfde tijd en die fotografeert nog tegen de klippen op. Geen telefoon die het beter doet ~~}>
Klinkt dus alsof er meer aan de hand is en dan kun je waarschijnlijk beter doorstappen naar systeem met optioneel een verloop voor je 70-200 2.8 (waarvan de IS-versie bij nog volle bak mee doet, zowel op de 7 als de 5).
De rest inruilen; krijg je een symbolisch bedrag voor maar je bent er wel netjes vanaf, misschien maakt het iemand nog blij en daarna een leuke systeem-set terug kopen.

https://www.cameranu.nl/p3356493/canon- ... -f-1-8-stm leuk setje met wat marge voor een adaptor.

Beetje lef, occasion:

Beetje creatief shoppen helpt je verder. Er zijn meer goede toko's maar Cameranu in A heeft het nu eenmaal gemaakt bij mij en ze stellen steeds niet teleur :D

Zorg dat je weet hoe de types/ranges elkaar opvolgen in kwaliteit zodat je weet of het zinvol is om je budget iets op te rekken voor een stap betere body.

Bedankt!
Ja voor mijn gevoel zou iedere camera inderdaad een upgrade zijn haha, ik zat zelf al te kijken naar een 90D, maar werd steeds aangeraden toch naar een systeemcamera te gaan.
Dus de R50 is toch een goede optie voor paardenfotografie?

Ik heb geen IS op de 70-200 lens, ook niet op de 70-300 overigens..
gaan de resultaten er niet op achteruit als ik een systeemcamera met adapter en EF lens gebruik?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:10

M_maxx schreef:
ikke schreef:
Ehm, elke camera? }>

Beetje lef, occasion:

Bedankt!
Ja voor mijn gevoel zou iedere camera inderdaad een upgrade zijn haha, ik zat zelf al te kijken naar een 90D, maar werd steeds aangeraden toch naar een systeemcamera te gaan.
Dus de R50 is toch een goede optie voor paardenfotografie?

Ik heb geen IS op de 70-200 lens, ook niet op de 70-300 overigens..
gaan de resultaten er niet op achteruit als ik een systeemcamera met adapter en EF lens gebruik?

Ja, een adapter zal een fractie kwaliteitsverlies geven. Of je dat ook ziet, is een ander punt.
Die 70-200 is een dijk van een stuk optiek maar ook daar gaat de techniek verder, zij het wat langzamer.

Als je zo'n mager setje hebt en met dit budget, zou ik geen moeite meer doen op spiegelreflex. Dat is echt een uitlopend produkt en zal niet, zoals good old analoog/chemisch, aan een revival beginnen.
Toen ik mijn set verzamelde, was systeem nog een pruts- en knutselmarkt die niet echt iets te melden had tegen een Kanon als de 5D of de 1D. Dat is nu echt anders en ook wel logisch.

Ik denk dat die R50 een leuke body is en die R is volgens mij wat ouder maar wel hoger in het segment maar er zijn hier mensen die je daar veel beter over kunnen adviseren.
Ik heb deze setjes, binnen je budget, gewoon van de site gevist bij mijn favoriete winkel :D

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:48

Ik ben een paar jaar geleden van mijn Canon 500D overgestapt naar de Canon RP die toen net uit was. In het begin de adapter gebruikt om mijn oude EF objectieven te gebruiken. Inmiddels heb ik in de afgelopen jaren gespaard voor RF objectieven. Dat scheelt ook een berg gewicht, maar mijn EF objectieven heb ik prima kunnen gebruiken in de eerste jaren. Waaraan je de voorkeur geeft is denk ik heel persoonlijk. Bij cameranu kan je ze wel goed naast elkaar vergelijken. Ik ben verder echt een hobby fotograaf, dus laat het aan de experts over om te vertellen wat voor jouw budget nu de beste camera is voor wat jij ermee wilt doen.

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:19

Bedankt voor het meedenken :)

Mocht ik niet overstappen naar systeem, zat ik te twijfelen over de 90D. Dan hoef ik geen adapter aan te schaffen en Dit leek mij wel een fijne body. Maar er is zoveel keuze dat ik er echt niet uitkom :')

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:41

Mijn oog is nu gevallen op de R10 met adapter, of de R50 dat is kwa budget wat fijner.
Maakt het een groot verschil?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:17

Wie fotografeert er met de Nikon Z6ii of Z6iii?

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe camera en heb mijn oog laten vallen op de Z6ii en Z6iii.
Op papier kunnen ze beide goed omgaan met slecht licht, maar ik wil graag weten wat ze in de praktijk doen (met name in een binnenbak) qua ruis.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:44

Mag ik ook binnen vallen? :o
Als complete “noob” want ik weet echt helemaal niks van fotografie of camera’s. Maar wij hebben regelmatig veulens (en nu bijvoorbeeld toevallig ook puppy’s) en ik ben het spuugzat dat je geen fatsoenlijke foto’s kunt maken met telefoon (iphone 14 pro beloofde destijds heel wat, maar de bewegende beelden blijven een drama! :P )
Ik wil een goede systeemcamera voor eigen gebruik die het fantastisch doet binnen met weinig licht, ook buiten natuurlijk, met bewegende beelden en die het fantastisch doet op een automatische stand ;)

Wat zouden jullie aanraden als budget even geen rol speelt. ik zeg niet dat er oneindig budget is, was dat maar waar haha! Maar ik geef wel liever iets meer uit (binnen de perken) voor echt iets goeds. Niet dat je binnen een jaar al iets anders wilt omdat je toch handiger erin zou worden, camera moet dus perfect zijn voor beginners maar ook voor iets meer gevorderde nog uitdagend blijven ;)
En vooral ook; met welke lens?
(Neig naar canon ivm goede reviews, maar ik sta overal voor open)

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:51

Ik heb zelf 2 dagen na mijn berichtje in dit topic de canon eos R10 aangeschaft na advies in een camerawinkel. Echt een top ding die ik, ookal heb ik hem nog maar net, zeker kan aanraden.

Ik heb hem op mijn eigen hondje getest, de stand voor scherpstellen op dieren aangezet en hij is super snel en volgde het dier heel goed toen ze op mij af kwam rennen.

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:09

@ M_maxx: Een adapter werkt prima hoor en doet niks af aan de kwaliteit van de foto's. Tuurlijk, heel leuk die RF objectieven, maar je moet er het budget voor hebben. Ik gebruik zelf mijn R6 met adapter en goede, ouderwetse objectieven. Bruiloften gefotografeerd, newbornshoots, dieren... Noem het maar op. Mijn 7D gaat mee als reserve en heeft zelfs een keertje een hele dag nog aan het werk gemoeten ondanks mijn R6 (iets met foto's die niet overgezet werden en al een hele rij klanten...). Maar jee, wat miste ik toen mijn R6, zo'n systeemcamera werkt toch wel heel fijn en je raakt zo snel gewend aan die extra dingetjes die kunnen. :D

Misschien is de R6 wat too much, maar in de R serie zijn er nog meer leuke camera's ook prima crop-camera's waar je wat minder geld voor hoeft neer te tellen.

Benieuwd wat je keuze gaat zijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:27

linda2008, als geld geen rol speelt, dan sowieso een fullframe systeemcamera met een set lichtsterke lenzen. Ik ben zelf vooral bekend met Sony, waar de reviews ook echt heel positief over zijn. Ik gok dat zo'n driekwart van de professionele fotografen waar ik mee samenwerk een Sony gebruikt. De Sony A7IV is een van de beste op het moment. Of nog een stapje hoger, dan kom je bij de A9 III uit, maar dat is echt overkill voor de gemiddelde fotograaf :))
De A7III is ook een enorm populaire camera.
Zelf werk ik met de crop versie; de A6700. Ook een geweldig goede camera met alle nieuwste functies, razendsnel, lichtsterk, en een heel stuk betaalbaarder dan fullframe.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:10

NdV74 schreef:
Wie fotografeert er met de Nikon Z6ii of Z6iii?

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe camera en heb mijn oog laten vallen op de Z6ii en Z6iii.
Op papier kunnen ze beide goed omgaan met slecht licht, maar ik wil graag weten wat ze in de praktijk doen (met name in een binnenbak) qua ruis.

Het ligt er denk ik aan wat je wil gaan fotograferen. Ik heb de Z6ii gehad en die autofocus was mij echt te langzaam om de paardensport te fotograferen. Ik heb nu de Nikon ZF, misschien ook een optie om mee te nemen in je vergelijking. In beeldkwaliteit is er niet zoveel verschil, maar die autofocus is een stuk sneller. Als je voornamelijk stilstaande onderwerpen en af en toe actie fotografeerd, zal het niet zoveel uitmaken welke je kiest, maar anders zou ik de Z6ii laten liggen.
De ZF heeft dan wel weer fysieke knoppen en niet iedereen vind de grip fijn zeker in combinatie met grotere lenzen, dan zou je ze echt even in de camerawinkel moeten bekijken.

De Z6iii is uiteraard de betere van de drie, maar ook duurder. Dat is dan persoonlijk wat qua budget kan en waar je de camera voor gaat gebruiken.
Als je veel actie of video doet is de Z6iii de betere keuze. De andere twee doen het ook prima en maken mooie foto's, maar als je veel actiefotografie doet zou ik de Z6ii laten liggen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:55

aniek1985 schreef:
Het ligt er denk ik aan wat je wil gaan fotograferen. Ik heb de Z6ii gehad en die autofocus was mij echt te langzaam om de paardensport te fotograferen. Ik heb nu de Nikon ZF, misschien ook een optie om mee te nemen in je vergelijking. In beeldkwaliteit is er niet zoveel verschil, maar die autofocus is een stuk sneller. Als je voornamelijk stilstaande onderwerpen en af en toe actie fotografeerd, zal het niet zoveel uitmaken welke je kiest, maar anders zou ik de Z6ii laten liggen.
De ZF heeft dan wel weer fysieke knoppen en niet iedereen vind de grip fijn zeker in combinatie met grotere lenzen, dan zou je ze echt even in de camerawinkel moeten bekijken.

De Z6iii is uiteraard de betere van de drie, maar ook duurder. Dat is dan persoonlijk wat qua budget kan en waar je de camera voor gaat gebruiken.
Als je veel actie of video doet is de Z6iii de betere keuze. De andere twee doen het ook prima en maken mooie foto's, maar als je veel actiefotografie doet zou ik de Z6ii laten liggen.

Ik fotografeer veel actie inderdaad. Mensport, dogfrisbee en ook handbal. Dus een snelle autofocus is wel heel belangrijk, net als het om kunnen gaan met slechte lichtomstandigheden (niet teveel ruis in de foto).

Ik zal zeker ook eens kijken naar de Zf.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:18

Hey ben ik ook weer, ik zou heel graag de Canon 70-200 f2.8 RF willen maar is behoorlijk aan de prijs ;)

Is er ook nog iets wat erop lijkt en wat meer budget vriendelijk? Of ga ik dan teveel op kwaliteit inleveren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:42

Heb je al eens gekeken op mpb.com? Daar heb ik laatst een Sony lens gekocht, en die was echt als nieuw en behoorlijk goedkoop. Ze hebben heel veel op voorraad, en het wordt heel netjes verzonden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:47

Janinevv schreef:
Hey ben ik ook weer, ik zou heel graag de Canon 70-200 f2.8 RF willen maar is behoorlijk aan de prijs ;)

Is er ook nog iets wat erop lijkt en wat meer budget vriendelijk? Of ga ik dan teveel op kwaliteit inleveren?

De oude of de nieuwe? Ik heb zelf nog de oude versie, maar nog steeds helemaal top!

Als alternatief zou je nog een EF 70-200mm f/2.8 IS III USM kunnen nemen als je fotograferen met adapter niet zo erg vindt.