[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:34

Mijn oude EF 70-200 deed het prima met de adapter op mijn R6. Maar ik heb wel de overstap gemaakt. Heb de EF lens nog wel thuis. Reserve of iemand moet hem net willen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:19

Bellatrix schreef:
Mijn oude EF 70-200 deed het prima met de adapter op mijn R6. Maar ik heb wel de overstap gemaakt. Heb de EF lens nog wel thuis. Reserve of iemand moet hem net willen.

Ik heb die van mij destijds verkocht bij de overstap. Moest die overstap ook ergens van betalen. _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:21

Snap ik. :j

Niemand wil mijn oude lens. Snap het wel een beetje, het is de eerste versie, een IS. Echt een oudje. Zitten ook krassen op maar de foto's zijn prima. Hou hem maar als reserve denk ik. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:19

Heeft iemand van jullie wel eens iets gekocht (of verkocht) bij mpb.com? Ik zag die website per toeval voorbij komen, en lees eigenlijk vooral positieve reviews. De tweedehands lenzen zijn netjes geprijsd.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 23:04

8nnemiek schreef:
Heeft iemand van jullie wel eens iets gekocht (of verkocht) bij mpb.com? Ik zag die website per toeval voorbij komen, en lees eigenlijk vooral positieve reviews. De tweedehands lenzen zijn netjes geprijsd.

Toevallig, ik zag de website vandaag ook voorbij komen toen ik een lens aan het zoeken was.

Zag er betrouwbaar uit maar heb er zelf nu 1 bij een andere webshop besteld. Voornamelijk omdat ik een lens zocht en ze hadden zeker 10+ lenzen staan. Nu had ik er een op het oog, maar wie zegt mij dat ik daadwerkelijk die lens zou krijgen aangezien er meer dan 10 van waren. Ik had deze juist op uiterlijk, krasjes etc uitgezocht.

T zette mij teveel aan t twijfelen dat ik hem bij een andere zaak besteld heb waar die €50 euro duurder was.. en de 12 maanden garantie vond ik vreemd want het geld niet voor defecten en mankementen, en wie zegt dat mijn lens werkt als ik hem binnen krijg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:24

Ik heb er pas een besteld. Hij komt deze week binnen als het goed is, dus ik ben benieuwd :D
Onder de garantie vallen wel gewoon de defecten 'door normaal gebruik'.
Ik ga hem goed testen, en je kan heb sowieso zonder reden binnen 14 dagen terugsturen, dus dat vind ik voldoende.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:12

Mijn lens is gisteren aangekomen. Heel blij mee! Hij was heel netjes verpakt, werkt perfect en het glas is gewoon als nieuw. En dat voor de helft van de nieuwprijs.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:11

8nnemiek schreef:
Mijn lens is gisteren aangekomen. Heel blij mee! Hij was heel netjes verpakt, werkt perfect en het glas is gewoon als nieuw. En dat voor de helft van de nieuwprijs.

Super om te horen, waren echt mooie prijzen daar.

Die van mij is ook al binnen, gelukkig kan ik nog even gaan oefenen voordat we naar de Airshow gaan over 1.5 week :')
Even wennen aan de lens die toch wel wat groter is

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:59

Ik ben nog maar kort aan het oriënteren op een nieuwe systeemcamera, ik begreep dat dat ook in dit van origine spiegelreflexcamera-topic mag?

Ik heb een vraagje over een aanbieding bij Kamera Express, namelijk of dit echt een goede aanbieding is of dat het bv een beter idee is Black Friday of nog langer af te wachten en rond te zoeken?
Oriënteer nu op de Sony6100 of sony6400.
Dit is het linkje: https://www.kamera-express.nl/sony-a640 ... ilce6400lb

En nog een vraag over die Sony's, is de 6400 echt een betere dan de 6100?
Wil vooral hobbymatig vooral koeien gaan fotograferen, zowel buiten in de wei als in stallen, en daarnaast straatfotografie.

Laatste :D ik zie ook dat de Canon R50 en R100 binnen mijn budget vallen. Maar als ik de specificaties lees lijken die vooral voor videos en vloggen bedoeld, klopt dat? Dat zoek ik namelijk juist niet...
Canon heeft gevoelsmatig mijn voorkeur, omdat ik een Canon ooit als 2ehands-krijgertje kreeg, die is al ruim 15jr oud.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:37

Wat aanbiedingen betreft; ik ben fan van Tweakers. Daar kun je het prijsverloop zien, heel veel winkels vergelijken en een prijsalert instellen.

De a6400 is zeker beter dan de a6100, maar heeft vooral wat handige snufjes voor vloggen/video. Ik weet je budget niet, maar de a6600 en a6700 zijn nog een stapje beter voor fotografie.
Maar zowel de a6100 en a6400 zijn ook al echt heel fijne camera’s waar je lang plezier van zal hebben.

De a6700 heb ik nu sinds een paar maanden in huis, en waaw, dat ding is echt bizar goed qua scherpstellen en stabilisatie en batterijduur <3

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:06

hoihoi ik heb een vraagje, ik ben aan het orienteren voor een camera, in de eerste instantie zou dit zijn om foto's van mijn eigen paard te maken ( bijvoorbeeld portretfoto's ) en actie foto's van mijn vriendinnen en mogelijk stalgenoten tijdens het rijden. Ik ben totaal verdwaald in de wirwar van de magische camera wereld en ben het echt even helemaal kwijt. Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon camera, en de eerste camera zal waarschijnlijk een 2e kansje worden van bijvoorbeeld marktplaats. Ik ben heel benieuwd naar jullie ingevingen !

Groetjes Madelief

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:23

madoliefje schreef:
hoihoi ik heb een vraagje, ik ben aan het orienteren voor een camera, in de eerste instantie zou dit zijn om foto's van mijn eigen paard te maken ( bijvoorbeeld portretfoto's ) en actie foto's van mijn vriendinnen en mogelijk stalgenoten tijdens het rijden. Ik ben totaal verdwaald in de wirwar van de magische camera wereld en ben het echt even helemaal kwijt. Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon camera, en de eerste camera zal waarschijnlijk een 2e kansje worden van bijvoorbeeld marktplaats. Ik ben heel benieuwd naar jullie ingevingen !

Groetjes Madelief

Dan krijg je alvast de standaard wedervraag: wat is je budget?

Wat ik indertijd gedaan heb: alle specs van alle camera's die in mijn budget leken te passen in een excel stoppen en dan vergelijken.
Voorwaarde daarvoor is wel dat je enigszins beeld hebt bij wat die specs betekenen.

Ik zou ook zeker overwegen om een occasion uit de winkel te halen. Voordeel is dat daar eigenlijk altijd garantie op zit.
Persoonlijk kom ik graag bij Camera Nu maar ook Kamera Express is een keten met kennis van zaken. Zo zijn er meer winkels.
Voordeel is tevens dat je verschillende camera's vast kunt houden en zo voelen wat prettig in jouw hand ligt.

Haal de camera ook liefst niet te ver van huis. Als er iets mee is, hoef je niet dat hele eind nogmaals te doen.
Ooit kocht een collega een camera ver weg omdat die daar enkele tientjes goedkoper was (op een budget van 3000 euri's!) maar vervolgens was er wat met die camera. Welliswaar was de reparatie onder garantie, maar hij moest er weer dat hele eind voor gaan. Weg "voordeel".....
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-09-24 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:25

ikke schreef:
madoliefje schreef:

Groetjes Madelief

Wat ik indertijd gedaan heb: alle specs van alle camera's die in mijn budget leken te passen in een excel stoppen en dan vergelijken.
Voorwaarde daarvoor is wel dat je enigszins beeld hebt bij wat die specs betekenen.

Ik zou ook zeker overwegen om een occasion uit de winkel te halen. Voordeel is dat daar eigenlijk altijd garantie op zit.
Persoonlijk kom ik graag bij Camera Nu maar ook Kamera Express is een keten met kennis van zaken.
Voordeel is tevens dat je verschillende camera's vast kunt houden en zo voelen wat prettig in jouw hand ligt.

Sorry wat lomp dat had ik er gelijk bij moeten vermelden. Ik wil niet meer dan 400/500 euro besteden aan de body zelf. En dat de camera van Canon is is wel een harde eis..
bedankt voor de tip over de winkels !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:37

madoliefje schreef:
ikke schreef:

Persoonlijk kom ik graag bij Camera Nu maar ook Kamera Express is een keten met kennis van zaken.

Sorry wat lomp dat had ik er gelijk bij moeten vermelden. Ik wil niet meer dan 400/500 euro besteden aan de body zelf. En dat de camera van Canon is is wel een harde eis..
bedankt voor de tip over de winkels !

Dat is niet lomp hoor, dat is gewoon even niet aan gedacht :D

Merk is persoonlijke voorkeur en als jij redenen hebt om Canon te willen, blijf daar vooral bij.

Ik heb even snel gekeken bij beide zaken maar ze hebben nu geen EOS R body binnen je budget. Ze beginnen net boven de 700 euro met een EOS RP.

Let erop dat EOS M nog wel te koop is maar als produkt niet meer gemaakt wordt door Canon en dus niet meer nieuw aangeboden of ontwikkeld wordt.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:12

[/quote]

bedankt voor de tip over de winkels ![/quote]

Dat is niet lomp hoor, dat is gewoon even niet aan gedacht :D

Merk is persoonlijke voorkeur en als jij redenen hebt om Canon te willen, blijf daar vooral bij.

Ik heb even snel gekeken bij beide zaken maar ze hebben nu geen EOS R body binnen je budget. Ze beginnen net boven de 700 euro met een EOS RP.

Let erop dat EOS M nog wel te koop is maar als produkt niet meer gemaakt wordt door Canon en dus niet meer nieuw aangeboden of ontwikkeld wordt.[/quote]

bedankt voor het meedenken! zijn er buiten deze modellen geen andere modellen welke geschrikt zouden zijn ? ik ben een absolute beginner dus wil in de eerste instantie niet super veel geld uitgeven tot ik het onder de knie heb. het zal voor het begin echt hobbymatig gebruik zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:58

madoliefje schreef:
bedankt voor het meedenken! zijn er buiten deze modellen geen andere modellen welke geschrikt zouden zijn ? ik ben een absolute beginner dus wil in de eerste instantie niet super veel geld uitgeven tot ik het onder de knie heb. het zal voor het begin echt hobbymatig gebruik zijn

Nee, dat is niet gezegd, ik heb heel plat gekeken naar tweedehands Canon systeemcamera's.

Er is best wel wat te koop voor jouw budget in nieuwe body's.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:25

Misschien nog de Canon R100? Net buiten budget. :=

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 01:53

Seven schreef:
Ik heb van alles aangepast kwa instellingen en dat maakt zeker een groot verschil maar toch besloten voor een wat betere lens te gaan dus mijn andere geliefde camera's en lenzen mogen toch gaan verhuizen :j

De RF 70-200 is me iets te gortig kwa prijs dus het word als nog weer een ef 70-200 maar dan een 2.8
Ik heb de adapter nu toch al :Y)

Doe dan wel de II of de III versie van de EF! De II is tweedehands geregeld te koop op MP voor rond de 1000 euro.
V.w.b. de settings op je camera. Gebruik je eye detect?
Jan Wegener, wildlife fotograaf, geeft vaak zeer goede tips, bv over backbutton focus.
https://www.youtube.com/watch?v=fCkRJ4nEn_k&t=714s
https://www.youtube.com/watch?v=L-zLnFC1TZI

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:39

Heb de ef III nu inderdaad vrijwel nieuw kunnen kopen.

Ik gebruik de eye detect maar dat werkt nog niet altijd 100% zoals ik het wil maar met meer oefenen zie ik nu echt wel verschil :j

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de tips, ik ga die link eens bekijken

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:36

Ik ben nog wat aan het dubben over de camera.

Even terug pakkend op het verhaal van 1100D.

Ik ben aan het kijken naar de A6100 en A6700.
A6400 heeft volgens mij niet zoveel meerwaarde als je er niet mee vlogt etc.

Maar de a6700 is toch best wel een stapje flinker in prijs.
2 aparte basis lensen tilt hem over de 2k heen.

Maar je hebt ook een bundel met de bundel 18-135mm.
Hoe allround is deze lens?
Ik heb er 1 nodig voor landscape en 1 voor wildlife en daar red ik mezelf prima mee.

En is de a6700 nou echt meer waard als hobby fotograaf dan de a6100?

Ik doe geen shoots of wat dan ook.
Ik vind het gewoon heel tof om mooie foto's van m'n eigen beesten te maken en om vakanties goed vast te leggen (watervallen met :bewegend water" etc) of om een x op een verjaardag wat te schieten bijvoorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:55

Ik ben geen hobby fotograaf, maar vind de a6700 wel écht een heel stuk fijner dan de a6100. Maar of de meerprijs het waard is, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. De a6100 is ook gewoon een prima camera.
De a6700 heeft een geweldige beeldstabilisatie, wat de a6100 mist. Koop je een lens die ook stabilisatie heeft ingebouwd, dan zul je dat bij de a6100 natuurlijk minder missen dan een lens zonder stabilisatie. Zeker bij een flinke zoomlens.

Voor landschappen en portretten vind ik de Sony zeiss 16-70mm een erg fijne lens met mooie kleuren. Voor wildlife en bv vogelfotografie heb ik meestal de Sigma 100-400mm mee (die zich op de a6000 serie gedraagt als een 150-600mm). Dat is wel een bakbeest van een lens, maar je kan alles zo heerlijk dichtbij trekken ermee <3

Voor lenzen zou je ook eens op www.mpb.com kunnen kijken. Daar heb ik laatst een portretlens besteld voor de helft van een nieuwe, en die is gewoon als nieuw en werkt perfect.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:39

Thanks voor de tips, ik ga zeker eens puzzelen met de prijs.

Jeempie wat een joekel die lens :):)
Maar die is voor nu in ieder geval boven budget voor mij haha.

Nog een x bedankt!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:39

Hoi,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar wie weet kunnen jullie mij helpen.

Ik ben opzoek naar een nieuwe lenzen en heb zoveel gelezen dat ik er alsnog niet uit kom. Ik maak graag portret foto’s van de dieren, foto’s voor eigen gebruik.
Nu doe ik dat met mijn Nikon D7200 (twijfel ook om een nieuwere body aan te schaffen) lens wat er nu opzit is 18-140.
Ik maak graag close up foto’s, fine art etc tenminste daar probeer ik mij in te ontwikkelen.
De lens die ik nu heb, is wat beschadigd dus tijd voor een nieuwe lens.
Tevens maak ik soms beweging foto’s van de dieren, van verder af welke lens is dan geschikt?

Ik probeer mezelf hierin te ontwikkelen
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:01

Als je twijfelt over een nieuwe body dan zou ik direct een systeemcamera nemen, en dan een bijpassende lens daarvoor. Dan weet je in ieder geval zeker dat je nieuwe lens weer héél lang mee kan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 00:35

Is er ook een lensen topic? :')
Ik kom hem niet vinden, dus ik blijf jullie hier lastig vallen haha.

Het wordt de A6700. Waarom, omdat ik mogelijk wel wat fanatieker de fotografie op wil gaan pakken en ik bang ben dat ik spijt krijg als ik nu voor de a6100 ga. Dus verder kijken voor een lens.

Op bovenstaand advies ben ik naar de 16-70mm gaan kijken. De telelens komt dan ergens volgend jaar omdat het de 6700 is geworden ipv de 6100.

Maar, als Google je wat suggesties geeft ga je verder kijken.
En zo kwam ik op het volgende uit.
Er schijnt een heel scala aan mensen te zijn die de 18-135mm prefereert boven de 16-70mm.
Eerste keuze ligt volgens de opinie bij 16-55mm maar die is wel echt een flink stuk duurder dan de twee bovenstaande.

Nu is het feit dat ik iets meer vertrouwen heb in het Bokt volk, dan het overige online volk haha.
De 18-135mm is goed beschikbaar als occasion en ligt in dezelfde prijs categorie.

En dan heb je ook nog de 24-70mm, die valt qua populariteit een soort van in het midden :')
Maar misschien mis ik nog wat, dus als er meer lensen zijn die relatief gunstig geprijsd zijn als occasion, dan neem ik die ook mee in de overweging.
Het gaat dan om een fijne portret en landscape lens.