[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:08

@Patpen: het wordt toch bruin en een dubbele draad. Heb nu een katoen voor naalddikte 3,5 of 4 (weet niet meer precies), dus denk dat het dan wel goed komt met het patroon :) Vanmorgen besteld en als het goed is binnen 2 werkdagen binnen. Ben benieuwd!

Ai, sterkte met vriendje Bromfiets.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:59

Volgens mij zijn beenwarmers doorgaans maar in 1 maat. Ik heb even gekeken bij wat patronen maar die waren allemaal in 1 maat.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:19

Mag ik mezelf hier ook even melden? Ik weet niet eens meer of ik hier al ooit gepost heb..... :o
Ik heb net een stel handwarmers af (huiswerk voor de breicursus die ik volg), een sjaal in gerstekorrelsteek (ook huiswerk) en een trui in een soort heel simpel ajourpatroon die ik in een boekje met zomerspullen tegen kwam. De trui moet ik nog in elkaar zetten en afwerken, hij is pas sinds vanavond af, nadat ik heel de trui 2x gebreid heb vanwege een fout.
Nu zoek ik een nieuw project. Ik ben een leuke colsjaal in 5 kleuren tegengekomen die je ook als rokje of jurkje kan dragen, maar het is gewoon rechttoe rechtaan en best wel een enorm eind, dus ik weet niet of ik het dan nog leuk vind. Twijfel nog.... Ik moet natuurlijk wel weer iets nieuws te maken hebben.
De site van Drops is enorm traag hier, ik weet niet of dat bij jullie ook zo is?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:24

Welkom Bergje!
Drops staat niet bekend om zijn snelheid :n. Vaak wel leuke patronen maar je moet soms wel opletten; door de vertaling sluipt er wel eens een foutje in. Hoewel het de laatste tijd wel beter is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:06

Welkom Bregje! Drops is 's ochtends vaak sneller is mijn ervaring, maar dat is geen garantie dat het ook altijd zo is ;)

Mijn breiprojecten zijn op. Mijn kolsjaal is af en niet helemaal gelukt (hij is eigenlijk te lang) en mijn vriend vond het stukje sjaal dat ik gebreid had niet mooi (ik had het zien aankomen dus nog maar een klein stukje gemaakt), dus nu heb ik niks meer liggen. Hopelijk komt vandaag mijn bestelling binnen, kan ik aan de poncho beginnen! Anders even gaan zoeken naar een patroon voor een muts voor vriendlief, waar ik geen nieuwe naalden voor nodig heb.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:37

Als jullie het over vertaalfouten hebben..... die komen helaas in heel veel patronen voor. Hoewel ik pas een erg originele vertaalfout tegenkwam, die hou ik erin. Lees en huiver:

Citaat:
Lekkere overwerpgevallen van dikke steken met opvallende motieven zijn nu helemaal trend!

Het maakt voor het patroon niks uit, maar als iemand mij vraagt "wat heb je aan" en ik antwoord "oh, dit is een overwerpgeval" dan denk ik dat ik raar aangekeken wordt.....
Ik zat net nog even een poging te doen om op de Drops site te kijken, maar het wil niet erg lukken. Ik heb hier nog een aantal bollen paars Bianca garen liggen van de Zeeman, mijn idee was om daar een omslagdoek van te maken (of een overwerpgeval?). Maar de patronen willen niet goed laden.
Ik geloof dat we straks bij de breicursus kerstballen gaan breien. Helemaal hip.... Zie Arne en Carlos op youtube. Ik ben benieuwd, misschien word ik wel gegrepen door het kerstballen-brei-virus.

Maartje, waarom is je sjaal te lang? Die wat ik wilde maken is twee meter lang, in vijf kleurtjes. En ach... inkorten gaat altijd sneller dan eraan breien. *D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:41

Ik vroeg me al af wat in gods naam een overwerpgeval was :+ Maar dat is dus een... omslagdoek?

Het is zo'n ronde sjaal. Als ik hem dubbel om doe, hangt het onderste deel net te ver onder het bovenste deel :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:54

Ehm, even kijken wat het boekje precies zegt. Het heet in het patroon een mouwshawl. Het is een soort truitje, maar dan heel kort, met twee mouwen en een kolletje eraan. Leuk ding en snel klaar op naald 12 tot 15.

Jammer van je sjaal!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:56

Maartje_M schreef:
Het is zo'n ronde sjaal. Als ik hem dubbel om doe, hangt het onderste deel net te ver onder het bovenste deel :+

Hoe Lang is ie?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:03

Geen idee, heb hem nog niet opgemeten (bij gebrek aan kennis waar het meetlint verstopt is)

Ah, een mouwshawl, klinkt erg leuk :j

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:15

Het woord van 2011 is...

WILDBREIEN!!

Jeeeeej!
*\o/*
hier heb ik meer mee dan met swaffelen :j

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:17

Maartje_M schreef:
Geen idee, heb hem nog niet opgemeten (bij gebrek aan kennis waar het meetlint verstopt is)

Want ik wil een kol maken voor m'n schoonzus maar wil dus ook niet eentje die te lang is ;)
Dus als je je meter vind O:)
Of iemand anders die weet hoelang (in meters of in steken rondbrei of recht) ie mag worden is ook welkom.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:18

Bij Drops moet je goed opletten bij vesten met aangebreide kragen. Nu worden ze dubbeldraads gebreid maar de oude patronen zijn niet aangepast. Bij die oudere patronen moet je dus om de x naalden een verkorte naald breien anders wordt je sluiting te kort tov je vest. Maar dat staat nergens aangegeven :+. Zo zonde van al het werk als de sluiting niet mooi is!

Overwerpgeval _O-.

De 1e sok van voor mijn vader is al af. Ik hoefde er niet veel pennen meer aan te breien. Moet hem alleen nog afwerken :P. Het was de bedoeling dat hij ze zou krijgen met zijn verjaardag (mei) maar deze sokken waren dus een beetje in de "vergeethoek" terecht gekomen. Zonde, want het is een zelfpatronende (?) wol van Opal. En heel toepasselijk: "Schreiner" (houtbewerker; mijn vader is meubelmaker geweest). Dus nu mag ik voor de verandering weer een boord breien :O. Deze sokken zijn op naalden 2,5 en 3 dus weer even wennen na de naalden 4 en 4,5 van mijn kniekousen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:19

Een mouwshawl is toch zoiets als een bedjasje?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:22

Hier ligt het breien ff stil. Wel genoeg ideetjes maar dochter van 4 maanden heeft een hoge luchtweginfectie en is een zielig hoopje bij mij op schoot. En dan kun je niet breien :(:)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:10

Gezondheid (en troost) van de kleine meid gaat voor! Lekker een beetje vertroetelen, breien komt wel weer.

Ik ben ook zo gaar als een pakje boter. Vrees dat er een flinke verkoudheid/griepje aan zit te komen. Er zijn veel mensen ziek op dit moment. Moeten weer even wennen aan de omslag van het weer. Zit/hang op de bank met een dekbed en nog koud.......

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:11

Hoe kan dat nou? Geen inspiratie, wordt er niet meer gehandwerkt, lijstjes die af zijn? -O- 8)7 :+

Ik ben t topic aan het doorzoeken, maar kan het niet vinden.... Dat gehaakte dekentje in een soort golfjespatroon. Patroon was volgens mij van drops.

Krissis beterschap voor je dochter.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:19

Een bedjasje?? * Gaat Google-en * Edit: het is geen bedjasje, het is echt een ding dat tot onder je borsten komt en niet verder.
Verkoudheid heerst, ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb mijn breiles van vanavond met pijn in mijn hart net afgebeld. Ik zit met de zakdoeken ongeveer in mijn neus, het loopt er gewoon uit. Waar komt het vandaan?! Ik zit ook bijna in de kachel :brr:
Krissis, beterschap met je kleine meid, het is altijd zo zielig, ze kunnen nog niet praten maar voelen zich wel ellendig. Dat breien komt wel weer.

Ik heb net een heel simpel vestje gevonden bij Drops, er zit weinig uitdaging aan en de stekenverhouding klopt niet precies. Tenminste, de steken kloppen wel, maar het aantal naalden komt niet helemaal overeen. Nu zou dat op zich niet zo heel veel uit moeten maken.
Sokken breien wil ik ook nog leren! Ik heb hier wel vier naalden en een beschrijving liggen, dus een probeersel zou dan moeten lukken. Gewoon 1 sok van het eerste bolletje wol dat voor mijn neus komt, kan dan maat 20 worden of maat 46 natuurlijk.

Mijn lijstje bestaat momenteel uit:
* Trui in elkaar zetten (maar heb geen goede stopnaald meer voor dat garen, dus 't moet even wachten tot ik de deur weer fatsoenlijk uit kan)
* Zomertopje in elkaar zetten (zelfde reden als bovenstaand)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:33

Het patroon voor de gehaakte deken: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 24&lang=nl

Genoeg inspiratie, :list: waar ik de muur mee kan behangen, maar weinig fut. Ik probeer nog wel wat te doen maar alles kost te veel moeite. Het liefst zou ik mijn bed in duiken. Helaas is mijn man werken en de honden zullen toch ook nog wat moeten eten en wandelen. Katten redden zich wel. Dus zal toch echt nog een paar uur op moeten blijven. Hopelijk gaat het morgen beter; 's morgens werken, daarna carrousel les en daarna nog mijn eigen rijles. Pffff, ik hoop dat ik dat ga redden.......

Ga eens even zoeken hoe het ook weer zat met dat mazen van de teen. Naalden genoeg binnen handbereik dus ik kan op de bank onder de dekens blijven met de laptop op schoot :brr:

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:49

ben bij de blokker gaan kijken maar wat een kleine flut bolletjes zeg, nee die neem ik niet mee,

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:25

Dankje patpen ik ben direct begonnen :D

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:33

Dat is ook wat.... heb ik eindelijk een patroontje gevonden wat bij mijn restantje garen past, snap ik het patroontje niet...... -O-
Of beter gezegd de teltekening. Ik heb ook nog niet vaak iets van Drops gemaakt moet ik bekennen.
Er staat "alle naalden van het patroon zijn weergegeven op de goede kant". Moet ik daaronder verstaan dat ze alleen de heengaande naalden hebben aangegeven?
En vervolgens hebben ze het over een verticale volgorde. Moet ik het nu verticaal of horizontaal lezen, het telpatroontje. Ik ben het spoor eventjes bijster, zal ook wel aan mijn hoofd liggen dat niet helemaal lekker is.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:35

Ik ben er ook mee bezig :D. Alleen ben ik onderaan begonnen (omdat ik die kleur garen in huis had) maar dat maakt natuurlijk niets uit. En ik gebruik blauw ipv roze. Als je naar het plaatje kijkt, ben ik bij de ene toer lichtroze, net boven de 3 toeren donkerroze. Wel gezellig haken hoor!

Patroon weergegeven op de goede kant: de voorkant van het werk. Dan zijn zowel de heen- als teruggaande naalden aangegeven in dat telpatroon. Verticaal volg ik even niet. Welk nummer van Drops is het? Dan zal ik even kijken.
Edit: mijn hoofd is ook niet helemaal lekker dus ben wat trager van begrip op dit moment

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:47

Dan zijn we beiden traag van begrip... Haha! Het is patroon 77-13.
De visie van mij en mijn technische man tot nu toe.
Ik begin onderaan de teltekening en werk naar boven.
De eerste naald (voorkant werk/goede kant) is averecht. De tweede naald brei ik dan recht terug. De derde naald op de goede kant brei ik dan weer recht. Naald vier is dan weer averecht en naald vijf ook weer averecht. Als namelijk alle naalden zouden zijn aangegeven in de teltekening blijf ik averecht breien en dat lijkt me niet logisch (met mijn verkouden kop.....).

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:02

De trui is gedeeltelijk in averechte tricotsteek gebreid :+
Volgens telkening:
Heen: averecht
Terug: recht
De 12e en 16e naald brei je 1 recht, 1 omslag. Die omslagen laat je in de 13e en 17e naald vallen.
Het patroon brei je 4x in de mouwen, daarna ga je over in ribbelsteek. Panden zijn volledig in ribbelsteek. Dit is in vogelvlucht het patroon. Dus niet de 3e naald re breien, 4e av, 5e av, want dan kom je niet uit. 1 t/m 17 zijn averecht (de heengaande naalden), 2 t/m 10 en 14 zijn recht (de teruggaande naalden) en naald 12 en 16 dus die omslagen.
+:)+

Edit: wat betreft het verticale gedeelte: dat gaat alleen om de beschrijving van de tekens van het telpatroon. Je breit dus idd gewoon van beneden naar boven.
Laatst bijgewerkt door patpen op 16-11-11 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt