[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiimm_

Berichten: 3161
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:33

Leuk zeg die temperaturen deken. Ik begin er alleen niet aan :+ Heb nog een halve droomdeken liggen en momenteel zit ik weer helemaal in de pixeldekens. Ik ben nu 1,5 maand op garen aan het wachten. Garen waarmee ik mijn deken maak is niet makkelijk te krijgen. Heb even verder gespeurd en toch een andere webshop gevonden. Mijn al anderhalve maand lopende bestelling geannuleerd en besteld bij de nieuwe webshop. Hopelijk leveren die sneller want ik wil graag verder met mijn deken :)

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:21

Jolien87 schreef:
Hi silby! :wave:
Heb je, je opleiding goed afgerond?
Dat is een mooi patroon! Welke wol heb je besteld?

Blue_flower, ik heb met mijn granny stripe deken alle draadjes met een stopnaald weggewerkt aan de achterkant. Wel even een klusje maar filmpje aan en zodra je eenmaal de slag te pakken hebt, is het heel zen. :)

Wat betreft het babydekentje: het hangt van het garen af waarmee je hebt gewerkt. Het belangrijkste dat het nog wel voldoende ademt, ook met een extra stofje.

In afwachting van mijn garen ben ik alvast een beetje creatief geweest om de temperaturen mooi bij te houden.
[ [url=m/qWz9Oz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu nog een mooie opbergdoos waar ik alles mooi georganiseerd in kan opbergen.
Ik weet niet wat ik leuker vind: het haken of het organiseren van dit soort dingen.


Wat tof dit!! :D Hoe doe je het met wol bestellen? Nog best lastig om in te schatten hoeveel je nodig hebt _O-

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:42

voor een babydaken neem ik vaak een katoen met acryl mixgaren en dan eigenlijk met zo min mogelijk fluf er aan zodat er niet zo snel pluizen vanaf gaan komen.

Scheepjes Softfun vind ik er fijn garen voor :j al ben ik nu een beetje over naar de Alara van Ice Yarns :o

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:01

Voor een babydeken idd katoen of wol (maar dan zit je weer met allergie). Ook in verband met brandveiligheid: acryl brandt niet op maar smelt vast en dat wil je echt niet :=

Bnet
Berichten: 2235
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:02

Ik heb voor een babydekentje superwash merino besteld, dat is ook wel heel fijn spul.

Nu nog tijd om er aan te beginnen hebben _O-

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:24

Kim, dat heb ik ook een paar jaren geroepen maar nu heb ik er toch wel heel veel zin heb.
Wel balen dat je zo lang op je garen moet wachten, welke gebruik je? -O-
Hopelijk is nieuwe bestelling er nu wel snel.

Yonker, ik heb nu van alle kleuren 2 bolletjes besteld. Van sommigen zal ik misschien nog niet eens een halve bol nodig hebben maar wat ik overhoud gaat in de voorraad. :)
En wat ik tekortkom bestel ik bij.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:48

Jolien87 schreef:
Hi silby! :wave:
Heb je, je opleiding goed afgerond?
Dat is een mooi patroon! Welke wol heb je besteld?

Blue_flower, ik heb met mijn granny stripe deken alle draadjes met een stopnaald weggewerkt aan de achterkant. Wel even een klusje maar filmpje aan en zodra je eenmaal de slag te pakken hebt, is het heel zen. :)

Wat betreft het babydekentje: het hangt van het garen af waarmee je hebt gewerkt. Het belangrijkste dat het nog wel voldoende ademt, ook met een extra stofje.

In afwachting van mijn garen ben ik alvast een beetje creatief geweest om de temperaturen mooi bij te houden.
[ [url=m/qWz9Oz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu nog een mooie opbergdoos waar ik alles mooi georganiseerd in kan opbergen.
Ik weet niet wat ik leuker vind: het haken of het organiseren van dit soort dingen.

Ik lees hier meestal vooral mee maar ik krijg helemaal jeukende handen van al jou voorbereidingen voor de temperatuurdeken! Heel gaaf! Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb, maar heb je al een idee hoe groot hij gaat worden?

silby

Berichten: 5413
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:07

idylle schreef:
Die is gaaf! Waar heb je dat patroon vandaan?

Op de site van Katia zelf staat het (koop)patroon :-)

Jolien87 schreef:
Hi silby! :wave:
Heb je, je opleiding goed afgerond?
Dat is een mooi patroon! Welke wol heb je besteld?

Blue_flower, ik heb met mijn granny stripe deken alle draadjes met een stopnaald weggewerkt aan de achterkant. Wel even een klusje maar filmpje aan en zodra je eenmaal de slag te pakken hebt, is het heel zen. :)

Wat betreft het babydekentje: het hangt van het garen af waarmee je hebt gewerkt. Het belangrijkste dat het nog wel voldoende ademt, ook met een extra stofje.

In afwachting van mijn garen ben ik alvast een beetje creatief geweest om de temperaturen mooi bij te houden.
[img]m/qWz9Oz.jpg[img]

Nu nog een mooie opbergdoos waar ik alles mooi georganiseerd in kan opbergen.
Ik weet niet wat ik leuker vind: het haken of het organiseren van dit soort dingen.


Ja ik ben op alle fronten geslaagd, het is alleen zo jammer dat wij niet mogen werken nu met corona (zwembad), ik kan het dus nog niet in de praktijk brengen en dat vind ik echt heel erg jammer.

Ik heb de wol die bij het patroon hoort besteld, Katia merino lino :-)

Fantastisch hoe jij je temperatuurdeken aan het voorbereiden bent, ik ben nu al heel benieuwd naar het eind resultaat!

Kiimm_ schreef:
Leuk zeg die temperaturen deken. Ik begin er alleen niet aan :+ Heb nog een halve droomdeken liggen en momenteel zit ik weer helemaal in de pixeldekens. Ik ben nu 1,5 maand op garen aan het wachten. Garen waarmee ik mijn deken maak is niet makkelijk te krijgen. Heb even verder gespeurd en toch een andere webshop gevonden. Mijn al anderhalve maand lopende bestelling geannuleerd en besteld bij de nieuwe webshop. Hopelijk leveren die sneller want ik wil graag verder met mijn deken :)

Oei dat is wel heel lang idd, fijn dat je nog een andere webshop hebt kunnen vinden!
Hopelijk heb je het nu snel binnen

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:33

Jolien87 schreef:
Blue_flower, ik heb met mijn granny stripe deken alle draadjes met een stopnaald weggewerkt aan de achterkant. Wel even een klusje maar filmpje aan en zodra je eenmaal de slag te pakken hebt, is het heel zen. :)

Wat betreft het babydekentje: het hangt van het garen af waarmee je hebt gewerkt. Het belangrijkste dat het nog wel voldoende ademt, ook met een extra stofje.


https://www.carosatelier.nl/baby-ripple-deken.html#

Dit pakket heb ik gebruikt voor het dekentje. Durable cosy fine: Materiaal 58% katoen / 42% polyester

Floemii
Berichten: 624
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 02:44

Hoi! Na het gebruik van de zoekfunctie heb ik al het een en ander uit jullie topic gevist, maar ik zit toch met nog wat vragen...

Ik zie namelijk door alle garen de wol niet meer -O-
En ook niet de beste /fijnste webshop.
Ik heb dankzij de openingspost, het topic en google al wat webshop gevonden maar het zijn er zo veel! En lang niet allen hebben een fijne filterfunctie, waardoor ik niet weet waar te beginnen met zoeken.

Ik wil een deken gaan haken. Deze gaat met verschillende naalden variërend tussen 5,5, 6 en 6,5 gehaakt worden.
Ik zoek een garen dat vooral weinig pluist/pilt.
Heb nu een deken liggen van 80% lamswol en 20% polyamide? En na 4 jaar gebruiken is het een groot pluizen en pillenfeest.

Dit zijn mijn vragen op een rijtje:
- welke garen (merk/soort/samenstelling?)raden jullie aan voor een deken met haaknaald 5,5 tot 6,5)
- welk materiaal/samenstelling kan ik beter mijden om zo min mogelijk last van pillen/pluizen te hebben?
- wat zijn jullie favoriete webshops?

Prijsrange is maximaal 5 euro per bol mits dat realistisch is bij mijn wensen.

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven. Als dit eigenlijk niet in dit topic hoort, dan hoor ik het ook graag en open ik een nieuw topic.
Groetjes en veel haakplezier gewenst!

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:05

Ik bestel graag bij Wolplein maar die doet niet onder voor vele andere webshops. Onderling verschillen ze hier en daar qua aanbod maar de service is bij de meesten prima.

Ik heb 4 jaar geleden de eerste Droomdeken gemaakt met Phildar Partner 6 en die is nu nog steeds netjes.

Afbeelding

De wol is voor naald 5-6 maar het patroon van deze deken haak je met naalden van 5 t/m 9, afhankelijk van de steek. Dus dat is zeker te doen in jouw geval.
Je betaalt €3,20 voor 66 meter.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:12

Met welke garen word het origineel gemaakt? Als je exact het zelfde wil maken is het vaak handig om ook dat garen te gebruiken.

Als je ander garen wil zou ik gewoon kiezen wat je mooi vind en fijn vind werken. Wil pluist naar mijn ervaring sneller dan katoen of acryl.

Maak een proeflapje om je basisnaald mee te bepalen en ga dan met de omschrijving van de deken mee een halve groter of kleiner. Dat zal in die stukken met de steek te maken hebben.

Ik koop zelf binnen Nederland graag bij caro's attelier

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:52

Moonfight, wat een leuke reactie. :)
De deken van de originele maakster, Frostvirka, is ongeveer 138 x 195 cm geworden. Zij heeft de deken met naald 3 gehaakt maar ik maak hem met naald 3,5 omdat het proeflapje met 3 wel erg stug werd. Voor iets als een knuffel zou dat mooi zijn maar ik vind het bij een deken wel lekker als de steek iets losser is. Ik gok dus dat de deken een fractie groter wordt.

Silby, gefeliciteerd! Wel jammer dat je er nog niet zoveel mee kan maar dat zal een kwestie van tijd zijn.
Mooi zeg, heb je ook diezelfde kleuren besteld? Ik vind zwart en wit in grafische patronen vaak een mooie combinatie.
Dankjewel. :)

Mooi zeg, Blue_Flower.
Ik zou het niet doen, het dekentje ziet er al wel warm uit met een relatief dichte steek. Als het niet voldoende is dan kan er altijd nog een extra dekentje onder gelegd worden.

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:12

Dank voor het meedenken. :o

Ik heb nu een deel van de draadjes weg gewerkt. Ga hem nu eerst wassen om te kijken of ze blijven zitten voor ik alles doe en alles los laat :')

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:30


Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:15

Oooh die is geweldig! _O-

Floemii
Berichten: 624
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:19

Bedankt al voor de antwoorden. Het blijft zo’n gok. Ben ook druk reviews van garen aan het lezen. Het originele garen is een mix van 25 acryl 25 wol en 50 polyamide.

Anoniem

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:37

Hahaha, cuuute!
Ik zag dat Boylandknitworks ook een patroon voor een trui met dat partoon van z'n handschoenen ontworpen heeft! :))

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:31

Hahaha briljant :')

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:39

Hahaha geweldig _O- die heeft snel gehaakt!

Bnet
Berichten: 2235
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:52

Hahaha briljant _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:44

Hallo! :wave:

Ik kom hier ook even binnenvallen, heeft iemand van jullie enig idee waar ik een nederlandstalig patroon voor deze leukerd kan vinden?


Afbeelding

Ik vind alleen een engelstalig patroon... Tot nu toe kan ik alleen mandjes haken dus zo van de afbeelding nadoen gaat me niet lukken. :Y)

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:00

Engels is vrij makkelijk om te zetten soms. Heb je een link?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:46


__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:48

Gypsy schreef:
Blue_flower schreef:
Engels is vrij makkelijk om te zetten soms. Heb je een link?


https://www.etsy.com/listing/695307773/ ... ttern-mini

Deze, maar dan moet ik dus wel eerst betalen. :o


Tja, iemand steekt natuurlijk veel moeite in het ontwerp van een patroon. Niet heel gek dat daar dan geld voor wordt gevraagd, lijkt me.