[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:00

marley93 schreef:
Ik zie net dat ik Quir en Jolien door elkaar heb gehaald, sorry! :')


Ooh haha, dat was me nieteens opgevallen aangezien Quir ook aan een deken gaat beginnen. :')

Quir, thanks! Voor zover ik het zie doet de automatische vertaler zijn werk en ze heeft ook een Britse versie van het patroon gedeeld dus dat scheelt echt een hoop. Ik weet alleen niet hoe dat bij andere patronen is dus ik houd je aanbod graag in mijn achterhoofd. :)

Er was nog wel enige verwarring want in het Britse patroon spreekt ze over 'double crochet', alleen in Amerikaanse haaktermen is dit een stokje en in het Brits een vaste. Gelukkig staan er foto's bij het patroon maar moest echt even heel goed kijken.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:25

Ik las laatst ergens de tip dat je zeker weet dat je met een Amerikaans patroon te maken hebt, als je single crochet ziet staan. Die term schijn je in de Britse terminologie dan weer niet te hebben. (Volgens mij is dat dan een double crochet)
Maar ik vind het altijd heel verwarrend, hoe dan ook.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:29

marley93 schreef:
Ik las laatst ergens de tip dat je zeker weet dat je met een Amerikaans patroon te maken hebt, als je single crochet ziet staan. Die term schijn je in de Britse terminologie dan weer niet te hebben. (Volgens mij is dat dan een double crochet)
Maar ik vind het altijd heel verwarrend, hoe dan ook.


Dat is wel een slimme, alleen in patronen zonder vasten en Britse patronen gaat die vlieger natuurlijk niet op, omdat je dan niet te maken hebt met single crochets.

Ik ben eruit, dit worden mijn kleuren voor de deken *\o/*

Afbeelding

Wel een beetje een gokje want op het scherm kunnen kleuren natuurlijk heel anders overkomen dus heb ook alle kleuren op google opgezocht om zo verschillende foto's van de kleuren te zien maar ik denk dat ik zo wel goed zit.
Ik bestel eerst van alles 1 bolletje, mocht een kleur dan toch niet mooi zijn, dan is dat niet een heel grote ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:32

Meestal staat het er ook wel duidelijk bij aangegeven. :j Ik vind het helemaal niet zo heel verwarrend; ik benader ze gewoon als twee verschillende talen. :P

Mooie kleuren, Jolien!

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:36

Jolien87 schreef:
marley93 schreef:
Ik las laatst ergens de tip dat je zeker weet dat je met een Amerikaans patroon te maken hebt, als je single crochet ziet staan. Die term schijn je in de Britse terminologie dan weer niet te hebben. (Volgens mij is dat dan een double crochet)
Maar ik vind het altijd heel verwarrend, hoe dan ook.


Dat is wel een slimme, alleen in patronen zonder vasten en Britse patronen gaat die vlieger natuurlijk niet op, omdat je dan niet te maken hebt met single crochets.

Ik ben eruit, dit worden mijn kleuren voor de deken *\o/*

[ [url=m/PLZccc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel een beetje een gokje want op het scherm kunnen kleuren natuurlijk heel anders overkomen dus heb ook alle kleuren op google opgezocht om zo verschillende foto's van de kleuren te zien maar ik denk dat ik zo wel goed zit.
Ik bestel eerst van alles 1 bolletje, mocht een kleur dan toch niet mooi zijn, dan is dat niet een heel grote ramp.


Ga je de deken van katoen maken? Of is dit geen katoen? :+

Zou ook graag van katoen maken, omdat het fijn haakt, maar ben bang dat de deken zwaar wordt... :=

Hoeveel graden doe je per kleur?

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:54

Achja, ik denk ook dat je er wel vrij vlot achterkomt of het de Amerikaanse of Britse termen zijn maar ik moest nu even goed kijken omdat ik normaal gesproken van de Amerikaanse uitga, ondanks dat er nu heel duidelijk bij stond 'Brits patroon'. Niet zo snugger van mezelf.

Dit is inderdaad katoen voor naald 2,5-3 :j
Ik doe 2 graden per kleur, de verdeling staat op de vorige pagina in dit topic maar had hem bij nader inzien beter nog even bij de bolletjes hierboven kunnen zetten.
De deken die ik hier eerder vanavond deelde is ook met katoen gehaakt, dat is een flinke deken en inderdaad best zwaar maar dat vind ik juist heel lekker om over me heen te trekken. En ik vind het fijner werken en mooier blijven dan acryl.

Wat ik me nu alleen nog afvraag: ga ik voor gemiddelde temperaturen of voor de uitersten? Dus in de zomer voor maximale temperatuur, in de winter de minimale temperatuur en in de lente en winter voor de gemiddelde temperatuur?

Edit: oooh ik zie nu dat ik helemaal geen kleur heb gekozen voor -2 en kouder. :=
Ik denk dat ik daarvoor een grijstint kies.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:01

Gave kleuren Jolien!

Ik wil heel graag een keer proberen een omslagdoek te haken, en kwam deze tegen. https://www.ravelry.com/patterns/librar ... kull-shawl
Ik heb het patroon bekeken en die is niet al te ingewikkeld. Ik twijfel alleen of ik er zo'n yarncake voor wil bestellen, of dat ie dan te klein wordt. Er staat dat ze ongeveer 1100-1300 meter aan wol heeft gebruikt, maar veel cakes hebben tussen de 600 en 900 meter.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:04

Mooie kleuren Jolien, echt tof idee zo'n deken!

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:13

Dankjulliewel. :) Ik heb er nu ook helemaal zin in en kan niet wachten tot het garen binnen is.

Marley, doe is stoer! Ken je de Whirlette van Scheepjes? Dit is effen garen van 455 meter dat aansluit op de Whirl kleuren zodat je, je werk kunt afmaken of uitbreiden als je niet genoeg hebt aan de bol Whirl.
https://www.scheepjes.com/nl/whirlette-2327/

Ik schrok me vanmorgen nog even de blubbers: ik had gisteravond natuurlijk alle kleuren met zorg uitgekozen maar bedacht me vanmorgen ineens dat mijn laptop nog in de nachtstand stond, dus met het blauw licht filter aan waardoor de kleuren er in werkelijkheid anders uit zagen dan ik gisteravond voor ogen had. Gelukkig scheelt het minimaal en ben ik evengoed blij met de selectie maar kon mezelf wel even voor mijn hoofd slaan. :o?

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:13

Ja, die heb ik gezien inderdaad. Ik houd m in mijn achterhoofd, want ik vind de whirls erg mooie kleuren hebben. Nu vind ik echter op Hobbii ook wat cakes die er heel vet uitzien, en die 1000 meter lang zijn.
Van niks naar teveel keuze, zoiets. :')

Oh chips ja dat is even schrikken. Gelukkig valt het verschil mee.
Ik bedenk me hierdoor dat ik het filter van mijn telefoon standaard aan heb en ik die misschien ook even uit moet zetten.

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:27

Net even voor 100 euro aan garen afgetikt. Leuke hobby joh, dat haken :')

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:34

Leuk he... hoeveel bollen heb je besteld?

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:37

26 bollen stone washed en 1 bol our tribe :=

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:51

Oeh SLIK! Maar dan heb je ook wat. Stonewashed is wel echt zo mooi <3

Kaplaars

Berichten: 1564
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:29

HEt is altijd nog goedkoper als paarden!

silby

Berichten: 5413
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:30

Hoi hoi, ik meld me ook weer eens :wave:
Wat leuk dat het topic weer wat actiever is en wat maken jullie leuke dingen!
Die temperatuur dekens zijn ook echt heel zeg! Die ga ik onthouden.

Bij mij stond het haken wat stil door mijn opleiding maar nu we in de 2de lockdown zitten en ik klaar ben met mijn opleiding begin ik me nu toch wel aardig te vervelen.
Ik heb van de week dus wol besteld en ga deze deken daarmee haken :-)
Hopelijk komt mijn wol snel want die is al een paar dagen onderweg...

Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:51

Afbeelding

Ik zoek tips..

Hoe ik het beste de draadjes weg kan werken?
En
Dekentje aan 1 kant bekleden met katoen?

Het is een baby dekentje.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:55

Een rand eromheen en daarin de draden wegwerken?

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:57

silby schreef:
Hoi hoi, ik meld me ook weer eens :wave:
Wat leuk dat het topic weer wat actiever is en wat maken jullie leuke dingen!
Die temperatuur dekens zijn ook echt heel zeg! Die ga ik onthouden.

Bij mij stond het haken wat stil door mijn opleiding maar nu we in de 2de lockdown zitten en ik klaar ben met mijn opleiding begin ik me nu toch wel aardig te vervelen.
Ik heb van de week dus wol besteld en ga deze deken daarmee haken :-)
Hopelijk komt mijn wol snel want die is al een paar dagen onderweg...

[ [url=m/H1lmMF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die is gaaf! Waar heb je dat patroon vandaan?

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:02

__Sannne schreef:
Een rand eromheen en daarin de draden wegwerken?


Er moet nog een rand vasten in wit omheen, maar daarin wegwerken ga je denk ik zien door de kleuren.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:08

Ik werk een witte rand om een roze deken, hier zie je geen roze meer in terug hoor!

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:11

__Sannne schreef:
Ik werk een witte rand om een roze deken, hier zie je geen roze meer in terug hoor!


Hoe werk je ze er dan in weg?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:14

Ik haak ze in de eerste rij mee, weet zo even niet hoe ik het beter uit moet leggen :')

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:18

__Sannne schreef:
Ik haak ze in de eerste rij mee, weet zo even niet hoe ik het beter uit moet leggen :')


Wie weet iemand anders.. want dit helpt nog niet echt :o

Wel fijn dat je mee denkt.
Ik geloof dat ik maar 1 rij vasten hoef te doen, weet ook niet of een 2e rij kan qua garen wat ik nog over heb.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:21

Hi silby! :wave:
Heb je, je opleiding goed afgerond?
Dat is een mooi patroon! Welke wol heb je besteld?

Blue_flower, ik heb met mijn granny stripe deken alle draadjes met een stopnaald weggewerkt aan de achterkant. Wel even een klusje maar filmpje aan en zodra je eenmaal de slag te pakken hebt, is het heel zen. :)

Wat betreft het babydekentje: het hangt van het garen af waarmee je hebt gewerkt. Het belangrijkste dat het nog wel voldoende ademt, ook met een extra stofje.

In afwachting van mijn garen ben ik alvast een beetje creatief geweest om de temperaturen mooi bij te houden.
Afbeelding

Nu nog een mooie opbergdoos waar ik alles mooi georganiseerd in kan opbergen.
Ik weet niet wat ik leuker vind: het haken of het organiseren van dit soort dingen.