[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:54

Kun je wellicht wat met Scheepjes Chunky Monkey? Deze vind ik zelf erg fijn voor dekens. Mooi dik garen dus het haakt lekker rap.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:32

Flowery schreef:
Yonker schreef:
Dat wol ziet er wel echt super comfy uit. Ga je er een deken mee maken?

Ja :D Ik wil echt zo'n lekkere warme snuggle deken haken! Met fluffy garen kan ik niet omgaan dus daar wil ik geen hele deken mee gaan haken en vind ik ook wat dun (en dan maak ik het niet af want dan duurt het te lang :Y) )


Welk garen van Alize heb je besteld?
Ik wil het eigenlijk niet weten maar dat Bernat Blanket Yarn ziet er zó lekker zacht uit!

Ik overweeg nu om een temperatuurdeken van het komende jaar te maken maar ik weet niet zo goed wat nu wijsheid is. Vooraf weet je natuurlijk niet hoeveel garen je van iedere kleur nodig hebt en ik ben een beetje bang dat ik een garen kies wat dan op den duur uitverkocht zal zijn.
Mocht het hele feest doorgaan dan wil ik gaan voor Scheepjes Chunky monkey of katoengaren van Catania of Phildar maar vrees dan voor het moment dat uitgerekend één van die kleuren halverwege het jaar uit het assortiment gaat.

Flowery

Berichten: 2448
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:58

Jolien87 schreef:
Flowery schreef:
Ja :D Ik wil echt zo'n lekkere warme snuggle deken haken! Met fluffy garen kan ik niet omgaan dus daar wil ik geen hele deken mee gaan haken en vind ik ook wat dun (en dan maak ik het niet af want dan duurt het te lang :Y) )


Welk garen van Alize heb je besteld?
Ik wil het eigenlijk niet weten maar dat Bernat Blanket Yarn ziet er zó lekker zacht uit!

Ik overweeg nu om een temperatuurdeken van het komende jaar te maken maar ik weet niet zo goed wat nu wijsheid is. Vooraf weet je natuurlijk niet hoeveel garen je van iedere kleur nodig hebt en ik ben een beetje bang dat ik een garen kies wat dan op den duur uitverkocht zal zijn.
Mocht het hele feest doorgaan dan wil ik gaan voor Scheepjes Chunky monkey of katoengaren van Catania of Phildar maar vrees dan voor het moment dat uitgerekend één van die kleuren halverwege het jaar uit het assortiment gaat.

Alize Velluto :) Het is echt suuuperzacht, ik had 4 bollen als ‘proef’ besteld en ga er een kattenmandje van maken. Ik hoop dat het een beetje haakt haha

Ik ben zelf ook fan van chunky monkey, komt ook ooit nog een deken van :')

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:05

Ik wil ook een temperatuur deken gaan maken. :j

Maar dan van 5 jaar (2016, 2017, 2018, 2019 en 2020), dus kan alles al uitrekenen. :))

Maar twijfel het erg wat voor garen, haak heel graag met katoen, maar weet niet of dat niet te zwaar gaat worden voor een hele deken...?

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:52

Wat is dat? Een temperatuurdeken?

Anoniem

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:54

Dan haak je per dag een rij in een kleur die je baseert op de temperatuur van die dag. Vaak zijn ze dus hoofdzakelijk rood- en blauwtinten. :D

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:55

Dan haak je elke dag 1 toer van de kleur die past bij de temperatuur van die dag.

Je bepaald van te voren dus hoe je de graden verdeeld en welke kleur je haakt als het die temperatuur is.

Even foto's van Google:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:18

Wat ontzettend gaaf idee! ik ga hier even over nadenken ook denk ik

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:12

Oh, dat is inderdaad een gaaf idee. Ben benieuwd wat jullie gaan maken

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:53

Je zou hem ook in blokken kunnen maken en dan per week een blok met de gemiddelde temperatuur van die week

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:19

O inderdaad een leuk idee zeg!! Al zou ik elke week 7 rijen haken ook wel weer veel te veel werk vinden haha :')

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:22

Ik denk dat ik dagelijks bij hou welke kleur het moet zijn. En dan haak als ik tijd heb :') zoiets zal het bij mij worden

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:11

Je kan ook per dag een granny haken of zoals ynskek ook zegt: per week een blok/toer.
Ik ga straks in ieder geval met wat katoengaren een proefstukje haken om te kijken welke steek ik dan zou gebruiken, want 365 toeren wordt natuurlijk een flinke deken als je die bijvoorbeeld in stokjes haakt. :=

Quir: hoe ga je dat doen dan? Want dan heb je het dus over 5x365+1 (schrikkeljaar hehe) toeren. Of doe je het dan bijvoorbeeld per week of per maand?
Ik heb al meerdere dekens met katoengaren gehaakt en dat zijn echt flinke dekens geworden van gemiddeld 140x200 cm en die zijn inderdaad best zwaar maar dat vind ik juist heel lekker om onder weg te kruipen.
Het nadeel van acryl vind ik dat het zo pluist en ik vind het ook niet zo lekker voelen. Nu ik erbij stilsta: alle dekens die ik met acrylgaren heb gehaakt, heb ik weggegeven. :')

Flowery, dat garen ziet er wel heeeel verleidelijk uit. O:)

Ik twijfel nog een beetje of ik in een bepaalde kleurengroep blijf want ik vind dekens zoals die onderste van Quirs voorbeeld ook heel tof maar juist het grote contrast tussen de warme en koele tinten knalt zo lekker. Ik vind het nooit zo erg als gehaakte dekens een beetje retro uitstralen met grote kleurverschillen.
De speciale dagen van dit jaar haak ik een glitterdraadje mee.

Ladybird: je kan inderdaad voor jezelf een logboekje maken waarin je het bijhoudt maar je kan het ook wel terugvinden als je de temperatuur van een dag bent vergeten te noteren.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:03

Hihi ik ga 5 jaren naast elkaar doen, ongeveer 30cm per jaar (in totaal 150cm breed) en dan tussen de maanden een andere kleur (en met dat schrikkel ding dus een tour extra bij de andere jaren).

Kleuren en zo ben ik nog niet helemaal over uit, wil eigenlijk juist niet te felle kleuren, maar meer zoals de laatste deken die ik postte. Maar ook graden verdelen is nog wat lastig (temperaturen tot nu toe van -28 tot 36 graden en moet nog 3 jaar, dus wie weet _O- ).

Maak dus een historische deken van de officiële gemiddelde temperaturen per dag.

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:47

Mijn hemel wat een project Quir. Jeetje! Niks voor mij haha, maar ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:54

Ooh gaaf Quir, daar ben je voorlopig wel even zoet mee. ;)
Maar je gewone toeren of grannies?

Ik vond jouw voorbeeldfoto van Frostvirka heel gaaf dus die steek ben ik nu aan het uitproberen in een proeflapje, alleen dan in rechte banen in plaats van zigzag. Maar dan krijg je op den duur toch een verschuiving omdat vasten nooit netjes recht boven elkaar worden gehaakt tenzij je de toeren keert alleen dan krijg je dus weer een ander effect. Ik wil de toeren dus wel allemaal aan de goede kant haken zoals in het voorbeeld maar ik denk dat ik dan toch weer uitkom op het originele zigzagpatroon omdat je dan die verschuiving duidelijk niet hebt.

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:17

Krijg je dat het ook verschuift als je de draad gewoon opnieuw aanhecht??
Ben wel benieuwd naar jullie tempratuurdekens!! Wie weet ooit in de toekomst :')

Ik ga eerst mijn droomdeken 3.0 afhaken en dan toch droomdeken 5.0. Vind hem toch echt te leuk om niet te doen. Twijfel alleen beetje over de kleur. Heb nog ff de tijd om na te denken welke ik ga bestellen :')

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:42

Daar heb ik nooit iets van gemerkt dus ik denk niet dat, dat wat uitmaakt.
Deze deken heb ik verleden jaar gemaakt en die is keurig recht geworden, ondanks dat ik iedere 2 toeren een nieuwe draad aanhechtte.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn proeflapje is klaar en dit gaat hem zeker worden voor mijn temperatuurdeken. Het worden alleen wel andere kleuren maar deze had ik nog liggen.
Afbeelding

Het patroon is van Frostvirka en dit is haar eindresultaat. <3

Bedankt voor het delen van de foto, Quir. :)

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:40

Die is mooi hè. <3

Ben heel benieuwd hoe die gaat worden. :D

Kaplaars

Berichten: 1564
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:00

Heel gaaf idee en leuk patroon in het proefje!
Ga je er nog nieuwe garen voor bestellen?

Jasmijn

Berichten: 3770
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:26

Ik heb deze sjaal voor mijn schoonmoeder gehaakt.
Afbeelding
Zelf vergeten foto te maken dus hij staat er niet zo mooi op.
Helaas vond mijn tante hem ook erg mooi en wilde zij er ook zo één.
Ik heb gezegd dat dat maanden zou duren, ik haak zoveel dingen tegelijk en een sjaal is vooral handig als ik hoofdpijn heb maar nog wel eentonig werk kan doen.
Ik maak nu voor mijn tante een veel simpelere sjaal.
Ik heb nog zoveel dingen die af moeten...
Misschien ga ik hem ooit nog eens voor mezelf haken, ik heb nog een whirl die super mooi is en ik niet weet wat ik er mee moet.
Dus misschien het bewerkelijke patroon van de sjaal?

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:53

@Jasmijn mooi! Ik snap wel dat je tante er ook één wilde, haha!

@Quir Heel gaat project, ik ben benieuwd hoe de jouwe eruit gaat zien. Het patroon is wel heel leuk.

Hier komt er langzaam vorm in de niffler. Ik heb zijn lijfje af, en de kop. Alleen nog de pootjes, het bundeltje, en dan alles aan elkaar naaien.
Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:45

Quir schreef:
Die is mooi hè. <3

Ben heel benieuwd hoe die gaat worden. :D


Jaaa echt wel. Ik kende haar nog niet maar zij deelt echt prachtige patronen. Helaas is mijn Zweeds niet zo best maar gelukkig is daar de vertaalfunctie voor. O:)

Kaplaars, ja ik ga denk ik voor Catania, die hebben veel kleurkeuze. Ik heb inmiddels een temperatuurverdeling gemaakt en gekeken welke kleuren ik daarbij wil. Nu nog kijken welke kleuren garen daar het best bij in de buurt komen. Ik heb een marge van 2 graden per kleur genomen zodat er lekker veel afwisseling in komt.

Afbeelding

Jasmijn, mooi! Daar is ze vast heel blij mee. Ik snap je tante wel. ;)
Welke kleur Whirl heb je liggen?
Ik zag ergens ook de optie om met 3 bollen Whirl de Sophie's Universe te maken, die wordt alleen maar 100x100 cm en dat vind ik echt te klein voor een deken, helaas.

marley93, oooh ik vind hem nu al leuk! <3

Mijn proeflapje van vanmiddag heb ik met naald 3 gehaakt maar voor een deken vind ik hem toch te stug dus uiteindelijk ga ik hem met naald 3,5 haken. Dan wordt hij wat losser.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:49

Haha en als je niet uit het Zweeds komt, laat maar weten. Mijn Zweeds is best redelijk, meeste hier spreken namelijk niet veel anders. _O-

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:07

Ik zie net dat ik Quir en Jolien door elkaar heb gehaald, sorry! :')