[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:16

Shiloh schreef:
Hmmm, misschien dan eerst nog maar een beetje verder oefenen. Ik las wel ergens de tip om je schets op “normaal” papier te maken. Dan pastel over de achterkant te smeren, op je pastel papier te leggen en dan je schets over te trekken. Waar je overtrekt, “druk” je dan de pastel op je papier en “kopieer” je je schets op het papier zeg maar.

Zo kun je naar hartelust gummen en corrigeren aan je schets, zonder dat je je pastel papier beschadigd.

Ja, die methode ken ik ook. Zelf maak ik dan de schets op een printpapiertje en dan met doordrukpapier zet ik het op het pastelmat, dat werkt het schoonste. Met een raster werken vind ik vreselijk dus die vermijd ik bij pastel.

Shiloh

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:17

Oeh, slim ja, carbon papier of iets dergelijks zal ook goed werken inderdaad.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:22

Neem pastelmat
Echt ander papier kan je echt anti pastel maken :j

Pastelmat is wellicht duur maar het is het echt waard. Een idee is 1 groot vel bestellen 50 x 70 cm bijv. en dan snij je die in kleinere delen. Dan heb je meer voor vaak minder en je kan je eigen stukjes maken voor het experimenteren :D
Of een proefblokje kan ook nog, alle kleuren hebben een andere toets. Zo is antraciet grover dan wit en waar ik de friezen op maak is juist weer minder grof daar is het echt lastiger meerdere lagen op te maken.

Met overzet papier gebruik geen carbon op pastelmat maar grafiet papier dan kun je het uitgummen als je dat zou willen :j

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:39

Marjolein: Die tijger wordt echt wel prachtig <3 Wat een kleurintensiteit, echt mooi.
Solleke_Noah: Wat een toffe werken, heel apart en dynamisch. Leuk dat je die verschillende technieken gebruikt!

Tips over pastel heb ik niet, ik kan niet goed tegen het stoffige gevoel :') Dan liever kliederen met verf.

Ik heb vanavond een Koedoe geschetst. Deze wil ik gaan schilderen, denk ik. Ik heb deze ook gefilmd maar blijkbaar stond er een instelling niet goed want de witbalans springt van hot naar her. Echt jammer. De houding was uitdagend, ik kon geen goede foto vinden van een rennende koedoe dus heb er aan de hand van verschillende foto's (o.a. van herten) iets van proberen te maken. Het klopt nog niet allemaal, maar dat corrigeer ik in een latere fase wel (hoop ik). Jammer dat dat ene voetje er niet meer op past, maar ja. Te laat! :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:48

Bedankt voor alle complimenten! :o

Schemerdier: Ik vind het concept van de kat heel cool! Juist doordat de achtergrond een beetje een mix is tussen abstract. Vind het ook echt vet hoeveel kleuren je erin verwerkt. Je zelfportret vind ik ook heel erg geslaagd! Wederom echt fantastisch mooie kleuren en mooi contrast. :j

Jis: Oooo, hij wordt zo leuk! <3 Dat bekkie ook. <3

Kallipooh: Tof, die cursus! En je schets is ook al gaaf! Kudu's zijn een van mijn favoriete dieren - ik heb, na jaren zoeken, inmiddels ook een heel gave houten kudu staan. <3

Ibbel: Mooi gedaan al die verschillende kleuren en texturen!

Solleke: Het is digitaal ja, maar omdat ik het heel erg probeer te benaderen alsof het verf is, noem ik het verf. :')
Leuk om die etsen van je te zien! Vooral die eerste vind ik vet - doet me een beetje denken aan rotsschilderingen. Ik heb nu ook meteen weer zin om met m'n lino's aan de slag te gaan. :))

DezeNaam: Een stijl is niet per se iets wat je van het ene op het andere moment vindt, maar wat zich ontwikkelt. Je hebt voorkeuren voor bepaalde afbeeldingen, stijlen, kleuren etc. en in mijn ervaring graviteer je daar vaak automatisch naartoe. Wat ik wel heel leuk vind is experimenteren met combinaties van verschillende media, vooral aquarel icm kleurpotlood, inkt en/of grafiet, acrylinkt, linoprinting etc. en ook met verschillende stijlen, waarbij minimalisme en (semi)realisme mijn favoriet zijn. Momenteel richt ik me even op digitaal omdat ik wil leren losser te werken en ook met meer kleur - een beetje zoals Schemerdier - en niet alles helemaal "dicht" te renderen. Vind ik lastig, want ik zit vaak nogal op de details. :)) Daarvoor kijk ik dus naar werken van mensen als Charles Church en Katie O'Sullivan, zodat ik een beetje kan kijken wat voor technieken zij toepassen en daar geef ik dan mijn eigen draai aan.

Seven: Wauw, prachtig, die tijger! <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:10

Seven schreef:
@jis. [ [url=m/JqaFPu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bijna het hele papier zichtbaar :D

Dank je wel solleke noah
Hij gaat nu lekker weer even de kast in al die mini haartjes pfff

Heel mooi :j.

Solleke_Noah schreef:
Ik wil het wel graag weer oppakken als de boel hier in wat rustiger vaarwater is. Het was een vrij intensieve cursus van 7 uur per week. Je kan er wel echt veel mee als je de technieken wat onder de knie hebt. Etsen alsof je schildert, alsof je met potlood hebt getekend, ... en spelen met de intensiteit van de kleuren. Soms was al het nadenken er wel net wat teveel aan, je moet wel wat geduld hebben eer je plaatje klaar is om gedrukt te worden. En ik heb heel weinig geduld :+

Ets met schilder'effect'

[ Afbeelding ]

Ets met potlood'effect'

[ Afbeelding ]

Hét leuke aan etsen is dat je je gemaakte plaatje eindeloos kan herbruiken (tenzij de droge naald techniek) en dan kan spelen met kleur of achtergrond, bv hier vier x hetzelfde plaatje telkens anders gedrukt, zodat je een reeks krijgt:

https://myalbum.com/photo/QKbygeGfdaum/360.jpg

Monotype is trouwens een soort variant die je makkelijker zelf kan uitproberen (heb je geen half chemisch lab voor nodig :P ) Dan heb je ook het effect van drukken en herhaling:

[ Afbeelding ]

Ik ben dus wel fan :D ;)

Ik vind ze allemaal tof :D. Ik kan dat dus echt niet denk ik... Te abstract of zo.

Shiloh schreef:
Vind je tijger echt súper gaaf Seven! Heel benieuwd naar het eindresultaat!

Dat etsen ziet er wel gaaf uit Solleke_Noah!

Ik zit me een beetje te oriënteren op eventueel pastel potloden. Las dat PastelMat het fijnste papier is, maar allejezus.. dat spul kost ruim 2 euro per vel!? Iemand tips voor een iets budget vriendelijker maar nog steeds prettig alternatief? Beetje zonde om op van dat dure spul te gaan experimenteren, maar ook irritant als het niet wil lukken omdat je papier ruk is.

Ik heb zelf met pastel altijd op fotokarton gewerkt. Is een stuk goedkoper en werkte voor mij heel fijn. Maar of je hier wat aan hebt, ik werk al járen niet meer met pastel.

kallipooh schreef:
Marjolein: Die tijger wordt echt wel prachtig <3 Wat een kleurintensiteit, echt mooi.
Solleke_Noah: Wat een toffe werken, heel apart en dynamisch. Leuk dat je die verschillende technieken gebruikt!

Tips over pastel heb ik niet, ik kan niet goed tegen het stoffige gevoel :') Dan liever kliederen met verf.

Ik heb vanavond een Koedoe geschetst. Deze wil ik gaan schilderen, denk ik. Ik heb deze ook gefilmd maar blijkbaar stond er een instelling niet goed want de witbalans springt van hot naar her. Echt jammer. De houding was uitdagend, ik kon geen goede foto vinden van een rennende koedoe dus heb er aan de hand van verschillende foto's (o.a. van herten) iets van proberen te maken. Het klopt nog niet allemaal, maar dat corrigeer ik in een latere fase wel (hoop ik). Jammer dat dat ene voetje er niet meer op past, maar ja. Te laat! :')

[ [url=m/7rewrO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh gaaf :D. Gewoon gras om t voetje zetten :)). Benieuwd hoe deze wordt :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:10

Afbeelding
Meneer is een stukje verder. Nog een hoop manen te gaan :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:27

<3 <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:42

@San: echt prachtig :wow: ongelofelijk hoe zo'n tekening bij jou vanuit het niks verschijnt.

Etsen hoeft niet heel abstract te zijn, je kan zo drukken alsof je een potloodtekening gemaakt hebt. Maar de subtiele kleurschakeringen die jij in je tekening krijgt is wel niet mogelijk. Tenzij je zwart wit gaat werken :j

@kallipooh: mooi, ik herkende hem direct! <3 dat ene voetje er niet op heeft wel wat (en is ook herkenbaar, hier vallen vaak lichaamsdelen van het hout/papier :') ) bedankt voor het compliment, ik probeer vaak een dynamisch element in mijn werken te steken, blij dat dat overkomt :)

Zag nog een leuke stijl-vraag. Ik heb wel mijn eigen stijl vind ik, bij tekenen. Voor werken op hout kan ik ook wel andere stijlen doen als een klant dat wilt (tribal ofzo). Mijn eigen stijl is meer abstract. Fotorealistisch tekenen heb ik veel bewondering voor de techniek, maar dat zit totaal niet in mij. Mijn vrije werken (zoals bv de etsen hierboven) teken ik meestal uit een bepaald gevoel. Ik zet muziek op die past bij de stemming van het moment en in de tekening probeer ik het gevoel te vangen dat dat bij mij oproept. Zonder dat het een letterlijke vertaling van het gevoel moet zijn. Want meestal kom ik toch uit op paarden :+ bij veel tekeningen horen ook bepaalde gedichten of citaten uit boeken. Ik vind het leuk om proberen het gevoel dat iets (muziek, gedicht,...) bij mij oproept, te vertalen naar een tekening.

Deze tekening heeft al weleens op bokt gestaan (is ook een ets trouwens) maar die heb ik bv al snotterend gemaakt _O- tekenen is voor mij soms een soort therapie, gevoel dat eruit moet.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:00

Mooi, Solleke_Noah!
Waar ik me bij mezelf vaak aan erger is dat als ik een werkwijze gevonden heb die ik leuk/fijn vind, ik er vaak ook snel weer vanaf wil stappen. Voor mijn gevoel wordt het een soort gimmick als ik (voor mijn gevoel) elke keer hetzelfde doe...
Zo heb ik vorig jaar deze twee gemaakt, die voortkomen uit een simpele doodle op een post-it en ik vind ze zelf best wel vet, maar ik wil dan dus ook meteen niets meer in deze stijl maken en tegelijkertijd ook weer wel. :=
Afbeelding

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:02

Oh die vind ik echt leuk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:07

Oh die zijn heel leuk! Ingekaderd en opgehangen toch? :D

En ik snap je, het moet geen truukje gaan worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:30

Haha, nee, ze zitten in mijn tekeningenmap. :+ Ze hebben wel op een plank gestaan van de zomer, maar zolang ik nog elke paar maanden verhuis, blijven ze nog even in de map zitten.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:39

Top werk San! <3

Oeh, die vind ik heel tof, Mkango! Maar ik snap je wel, ik kan me ook echt niet aan één workflow houden, al is die nog zo effectief. Onhandig hoor :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 11:51

Die had ik wel eens gezien Solleke, heel aandoenlijk en mooi werk. <3

Een knaller weer San! :j

Heel gaaf Lore! Pootje zo in het gras stoort mij totaal niet.

Mkango schreef:
Mooi, Solleke_Noah!
Waar ik me bij mezelf vaak aan erger is dat als ik een werkwijze gevonden heb die ik leuk/fijn vind, ik er vaak ook snel weer vanaf wil stappen. Voor mijn gevoel wordt het een soort gimmick als ik (voor mijn gevoel) elke keer hetzelfde doe...
Zo heb ik vorig jaar deze twee gemaakt, die voortkomen uit een simpele doodle op een post-it en ik vind ze zelf best wel vet, maar ik wil dan dus ook meteen niets meer in deze stijl maken en tegelijkertijd ook weer wel. :=
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vind ze echt heel cool! <3

kunstenaars worden sneller bekent door herhaling van een kenmerkende stijl, denk ik. Zeker als je daar je brood mee moet/wil verdienen wel handig ook. Die herhaling zie je goed terug bij bijvoorbeeld de kattenkunst van Rosina Wachtmeister. De herhaling zit hem vooral in de vorm van de katten. En de valkuil is denk ik dat je met het werk om het hoofd onderwerp heen ook in de herhaling kan gaan vallen en dan wordt het saai voor jezelf om hierin door te gaan.

Om toch verder te gaan in deze stijl (paard) kun je bij je volgende werk kiezen je paard een ander kleur te geven, of meer kleuren en de achtergrond voorgrond ook te veranderen. 2 paarden, paard met veulen, horizon met ondergaande oranje zon, zo komt die bol weer terug op een andere manier, zon in de hoogte met gouden zonnestralen, enz.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:19

Mijn kerkuil is af.

Pastelpotlood op pastelmat

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:29

Die uil is mooi geworden!

Hier ook verder gegaan met m’n kerkuil maar alleen nog maar de basislaag van het hoofd gedaan.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:45

De Tyto alba's zijn in trek zie ik. :)) Leuk, allebei! Ook tof hoe verschillend iedereen zo'n dier afbeeldt.
Ik vroeg me trouwens af, Selina, of dit ook een bestaand dier is of dat je de melanistische invulling er zelf aan geeft.

Jis_ schreef:
Die had ik wel eens gezien Solleke, heel aandoenlijk en mooi werk. <3

Een knaller weer San! :j

Heel gaaf Lore! Pootje zo in het gras stoort mij totaal niet.

Mkango schreef:
Mooi, Solleke_Noah!
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vind ze echt heel cool! <3

kunstenaars worden sneller bekent door herhaling van een kenmerkende stijl, denk ik. Zeker als je daar je brood mee moet/wil verdienen wel handig ook. Die herhaling zie je goed terug bij bijvoorbeeld de kattenkunst van Rosina Wachtmeister. De herhaling zit hem vooral in de vorm van de katten. En de valkuil is denk ik dat je met het werk om het hoofd onderwerp heen ook in de herhaling kan gaan vallen en dan wordt het saai voor jezelf om hierin door te gaan.

Om toch verder te gaan in deze stijl (paard) kun je bij je volgende werk kiezen je paard een ander kleur te geven, of meer kleuren en de achtergrond voorgrond ook te veranderen. 2 paarden, paard met veulen, horizon met ondergaande oranje zon, zo komt die bol weer terug op een andere manier, zon in de hoogte met gouden zonnestralen, enz.
Ik vind het best dubbel... Enerzijds vind ik het juist wel tof dat deze twee echt uniek zijn in wat ik heb gemaakt, maar anderzijds lijkt het me inderdaad ook wel vet om er wat meer mee te doen en inderdaad ook wat meer te experimenteren met vormen, kleuren etc. Keuzes keuzes. :))

Voor nu is dit echter mijn huidige project: de zes ( :') ) winnaars die door een vriendin getraind zijn vorig jaar.
Afbeelding

Dit is op 50% zoom.
Afbeelding

De rest moet ik nog schetsen, en ook dit hoofdstel moet ik nog afmaken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:47

Prachtige uilen <3
Wat leuk hoe jullie beide een eigen stijl hebben :j

Mkango
Wat een ontzettend leuk project, ziet er echt goed uit <3

Hier een herinnering aan mn eigen meisje in de maak
Schets en oog begonnen.
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:51

De uil bestaat echt, Stitch heet ze. Haar maatje heet Lilo en die is wit. (Aldus de website van de roofvogelhouder haha)

Groot project ben je aan begonnen, Mkango!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:55

@seven mooi dat je nu al zoveel uitstraling in je tekening heb.
@mkango wat een origineel idee. Ik houd er van.
@selina, gaaf. Uilen zijn mijn passie. We hebben een ransuil, Sniper in de tuin. En father John, kerkuil komt s nachts geregeld muizen vangen op het erf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:25

Selina schreef:
De uil bestaat echt, Stitch heet ze. Haar maatje heet Lilo en die is wit. (Aldus de website van de roofvogelhouder haha)

Groot project ben je aan begonnen, Mkango!
O, wat onwijs cool! <3

Grootte van het project valt op zich wel mee eigenlijk. :P Zijn allemaal kleine portretten, dus dat betekent dat ik ook met relatief grote brushes kan werken (ten opzichte van het portret) zonder dat m'n laptop tript. Het gaat daardoor aanzienlijk sneller. :')

Seven: Wow, dat oog, nu al! :wow:

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:11

Marjolein: wat mooi <3 Dit wordt een prachtig aandenken.

Mkango: heel cool, wat een tof project :D

Selina: je uil ziet er al geweldig uit, wat een aparte kleuren! De achtergrond knalt echt.

Janouk: jouw uil is ook mooi <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 11:26

Heel mooi geworden janouk!

Mooi Selina, je weet de kleur goed neer te zetten. :j

Lijkt mij wel heel leuk als je er mee door gaat Mkango. :j :D
Wat een leuk idee, die paarden hoofden met namen er bij.

Ik dacht je gaat een zwart witte doen Marjolein, als zo mooi in detail aan het gaan tot ik het oog in de gaten kreeg. :D Heel mooi!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:56

DezeNaam schreef:
Hij ziet er al erg schattig uit, Jis_! En in dat geval zal ik zeker ook eens iets plaatsen. :j

Hier zijn eerder wel eens dingen besproken over materiaal etc. Nu ben ik benieuwd hoe jullie je eigen 'stijl' gevonden hebben? Of in welke stijl je graag zou willen kunnen werken. Ik zie heel wat mensen realistisch tekenen/schilderen maar er komen ook andere dingen voorbij.

Ik heb het realistisch tekenen of nou ja, schilderen pas vorig jaar ontdekt. Ik heb ook wel eens abstracte dingen gemaakt.

En af en toe teken ik cartoons of Disney figuurtjes. Of nog beter, ik pak een kleurboek! :))

Wat gaan jullie trouwens weer als een trein!

Ik zie de projecten van Seven. Tijger is prachtig aan het worden en je hond is al gaaf alleen al op de schets! <3

Mkango, wat een leuk project, 6 paarden! :D

Ik werk niet met pastel, ik heb ze wel in huis, dat is voor het luie kleurboek kleuren. :')

Ik heb Faber Castell halve lengtes en Gelatos een set van Stabilo en een setje Bruynzeel.

Oh ennnnnn, vandaag wordt mijn pakje van VanBeek bezorgd! *\o/*