[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:17

Oke, gaan we daar naar op zoek!
Oh dat zou heel fijn zijn!! Ik stuur je even een PB. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 23:19

Leuk :)

Ik heb ook weer een knutseltje van mij laatst :Y)
[UK] [ART] Ben je een beetje angry,...

Nu zit ik met een ontstoken kapsel in mijn duim van waarschijnlijk het vele haken,.... jeej :')
Maargoed... heb goede pijnstillers :+

Ben namelijk met het nieuwe kamertje van mijn dochter bezig en ben nu bezig om een leuk hoesje te haken voor over der krukje :D

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:20

Wat lief allemaal! Ik heb inmiddels eeyoor gekregen van dobbel en van bibi_vA (dank jullie wel nog daarvoor!)

Ik heb bij de Ikea 4 kussentjes gehaald met hele fijne vulling. Ik heb nu 1400 gram vulling voor in totaal € 7,16. Vind ik een mooie prijs, aangezien vulling in de hobbytheek bij ons € 6,95 voor 500 gram kost. Dus misschien is het een tip voor anderen die mooie stevige maar toch luchtige vulling zoeken die ook nog eens gewoon in de wasmachine kan :)

Ik hoop dit weekend fotootjes te plaatsen van mijn creaties tot nu toe. Niet dat ze zo speciaal zijn, maar ik vind het wel leuk om te zien wat ik heb gecreëerd in toch korte tijd :)

@ Cyntje: Die angry bird is leuk! Slim om er een jongleerbal in te doen!
Wat een werk heb je verzet zeg. En dan ook nog gewoon doorgaan terwijl je duim ontstoken is, arme duim :')
@ Stellaard: het patroon dat je aanwijst is degene die ik heb! Vind hem echt schattig!
@Quir: Ik vind haken inderdaad makkelijker dan breien. Ik weet niet precies waarom, maar ik denk dat ik meer vrijheid heb om bepaalde vormen te haken, omdat je steken niet vast zitten op 1 of 2 breinaalden.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:26

Ik kom eventjes binnen vallen hier :)
Ik ben al tijden op zoek naar een leuke muts, maar ze zijn me zo vaak te groot, maar de kindermutsen zijn weer te klein :\
Nu bedacht ik me dat ik dan maar eens zelf een muts moet gaan haken, maar ik heb nog nooit een haaknaald in m'n handen gehad.
Kansloos of is het niet zo heel moeilijk?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:47

Zeker niet kansloos.
Als je een paar steken kunt kan je best zelf een muts haken.
Heb zelf ook verschillende mutsen gemaakt zonder patroon omdat ik vaak geen zin heb om een patroon te volgen :o
Heb na 2 mutsen dan wel weer mijn eigen patroon ervan geschreven :+

Gewoon een kwestie van proberen en tussen vaak passen.
Op youtube staan veel filmpjes met verschillende steken, en hoe je het makkelijkste kan beginnen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:33

Helemaal niet kansloos. Welkom :)
Wil je 'm trouwens breien of haken? Kan allebei. Haken wordt meestal wat steviger, breien iets soepeler.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:37

Nou, ik heb naar eindresultaten gekeken en ik denk dat ik haken mooier vind. Maar misschien doe ik het wel beide, ik ben gek van mutsen :D

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:39

Superleuk! Gewoon naar de winkel gaan en je goed laten adviseren. Eventueel een goedkoop bolletje kopen erbij om mee te oefenen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:42

mutsen haken is echt makelijk, ga er voor mezelf dit jaar ook weer een haken, en ook voor zoonlief. erg leuk om te doen ook.
via youtube kan je genoeg filmpjes met uitleg vinden. succes.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:04

Hoi! :)

Ik ben van plan zelf oorwarmers te haken over een koptelefoon. Tot vandaag heb ik nog nooit een haaknaald aangeraakt, ik ben dan ook youtube en internet aan het afspeuren naar voorbeelden en tutorials. Weten jullie misschien sites waar mogelijk een voorbeeld van oorwarmers te vinden is? Of hoe je dit het beste kan aanpakken?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 11:10

Pfoe is een beetje moeilijk uit te leggen als je nog niet direct haken kunt. Maar als je rond kunt haken net als met een 'amigurumi' dan kun je in feite om alles iets haken. Zo heb ik een leuk hoesje om een krukzitting heen gehaakt.
Zal straks een foto plaatsen :)

Je moet dan gewoon vermeerderen aan de hand van het oppervlakte en eventueel verminderen of kijken hoe je het einde mooi bevestigd krijgt.
Lastig uitleggen,... :+ misschien kun je zoeken op de Engelse term?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:14

Cyn >;) , je moet rustig aandoen met een ontstoken kapsel in je duim, en wat ga jij doen, haken >;) . Foei!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 14:45

Goeie pijnstillers :Y)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:38

Ik ben begonnen met leren haken uit een boekje, maar het is niet helemaal duidelijk. Hopelijk kunnen jullie me helpen :P

Ik ben nu met de vaste aan het oefenen, maar nu wordt mijn lapje steeds smaller := Terwijl ik wel tot de laatste steek haak. Hoe kan dit en wat moet ik er tegen doen? Verder moet ik nog een beetje handigheid krijgen geloof ik...

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:21

Als ik rechte lapjes haak, haak ik aan het einde van een rij (= toer) een extra losse.
Dan draai ik het lapje om
sla ik de eerste lus over (het lusje van de zojuist extra gehaakte losse)
en ga verder in het lusje dat daarna komt.

Als het goed is kun je dus iedere keer steeds hetzelfde aantal haakjes haken. Dus als je rij uit 10 haakjes bestaat, haak je eerst 10 haakjes,
maak je 1 losse
draai je het werkje om
sla je de zojuist gemaakte losse over
en kun je de 10 haakjes haken.
Vervolgens weer 1 losse,
werkje omdraaien,
losse overslaan,
en weer 10 haakjes haken etc.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:35

klopt keerlossen maken dat wordt niet overal even duidelijk uitgelegt, uitleg hierboven is top, dus moet lukken nu.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:41

Dank je voor de uitleg, ik ga het vanmiddag eens proberen :))

Dus eigenlijk gewoon een extra lusje maken, 1 overslaan en verdergaan. Kan ik denk ik idd het beste uitproberen met een ketting van 10, dan kan ik blijven tellen :)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:44

als je de laatste steek gehaakt heb maak je een losse, zoals je ook doet als je een opzetje maakt van 10 steken, daarna draai je je werk om en begin je weer in de ste steek te halen, die losse die je gehaakt hebt is om de bocht te maken.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:02

http://www.youtube.com/watch?v=FvTbYgI4W2c

dit filmpje heb ik veel aan gehad om mezelf te lren rechttoe rechtuit te haken.
Verder dat rechttoe rechtuit ben ik ook nog niet gekomen:P

Wel wil ik binnenkort graag beginnen aan n muts en sjaal, maar wil daarvoor dikker garen.
Is de dikte van de haaknaald vergelijkbaar met de dikte van n breinaald?
Bij het zoeken naar garen zie ik namelijk wel de maten voor breinaalden, maar niet voor haaknaalden.

En wat is jullie ervaring met verschillende soorten haaknaalden?
Ik heb nu n hele simpele denk ik, die is ook vrij dun en vroeg me af of eentje die wat breder is ook makelijk te hanteren is?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:01

Ja hoor dat kan je gewoon vergelijken athans doe ik wel,

tevens gebruik ik dus clover haaknaalden, en haak niet zoals het moet, heb hem gewoon vast zoals ik lekker vind. en ze haken zo fijn, van een dunne haaknaald krijg ik kramp, als ik bv met 1,5 haak, dan maak ik eerst de haaknaald dikker dmv tape.
maar goed het is echt persoonlijk wat je lekker vind. gewoon eens 1 proberen zo duur zijn ze niet, ik betaal 3.95 bij de wolwinkel ervoor.

nou hier vandaag weer een paardje in onderdelen klaar liggen, vanvond ga ik hem vullen en in elkaar zetten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:12

Ik heb mijn 1e kledingstukken gehaakt!! *\o/* :D

Een poncho voor mij in zwart-wit en eentje voor mijn dochter in blauw/groen/roze/wit

Die van mij heb ik eenvoudig gemaakt door 2 grote driehoeken van vaste te haken en die later aan elkaar te zetten. Alleen voor in de kraag heb ik een randje van stokjes, waardoor die daar wat opener uitziet.
Afbeelding
Voor de spiegel :+
Afbeelding

Voor die van mijn dochter heb ik een patroon van het internet geplukt.
Deze poncho is vanuit de hals (midden voor) in een stuk gehaakt.
Hij is veel opener en geheel met stokjes gehaakt.

Afbeelding

Op dit moment ben ik weer met wat nieuws bezig (ik kan niet meer stoppen....het is verslavend :+ ) . Van restjes wol ben ik een sprei/deken in anjou (??) steken aan het haken. Heel simpel, maar heel leuk gegolfd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:15

Leuk hoor :j

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:00

Cyntje schreef:
Pfoe is een beetje moeilijk uit te leggen als je nog niet direct haken kunt. Maar als je rond kunt haken net als met een 'amigurumi' dan kun je in feite om alles iets haken. Zo heb ik een leuk hoesje om een krukzitting heen gehaakt.
Zal straks een foto plaatsen :)

Je moet dan gewoon vermeerderen aan de hand van het oppervlakte en eventueel verminderen of kijken hoe je het einde mooi bevestigd krijgt.
Lastig uitleggen,... :+ misschien kun je zoeken op de Engelse term?

Dankje voor je reactie en de tip. :) Ik ga ook eerst eens een aantal basis dingen proberen om er handig in te worden. Dat is ook wel nodig, als ik kijk naar de steken die ik nu maak haha.

Die poncho ziet er gaaf uit!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:24

xIrlijn schreef:
Die poncho ziet er gaaf uit!

Thx :D , en klaar in een avondje of 3-4 voor de TV doorhaken :D .

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:15

poh, hoe doen jullie dat toch zo snel.

Ik ben nu bezig om zo'n tuttelbeesje te maken als kraamkadootje voor n vriendin van me.
Laat zeggen dat ik er nu zo'n 2,5 uur aan gewerkt heb en heb pas n stukje van +- 30 bij 2 cm klaar