M'n cameo 5 is binnen! Projectje gaat wel even tijd in beslag nemen, maar ik ben helemaal enthousiast
J0anieke
Geplaatst: 06-03-25 21:52
Ik heb inmiddels alle (puzzel ) stukjes voor de organizer geprint en ik dacht, laat ik nu wat testen met HTV... Dit werkt nu al verslavend.. Ben me nu aan het bedenken wat ik allemaal wil gaan bedrukken en waarmee. M'n moeder is binnenkort jarig dus daar ben ik ook iets voor aan het verzinnen.. Testdruk op de jas van m'n zoontje
Denk dat ik ook een kinderoppas nodig heb met een baby en een peuter nog..
speurneusc
Geplaatst: 08-03-25 16:11
miss kan hier een cricut liefhebber mij helpen?
hi, ik heb al tijdje een explorer 3, maar gebruik hem weinig dus ben even kwijt hoe het ook al weer moest. ik wil een kaartje maken a4 met 2 helften: links een foto om te printen en uitnodiging, wat ook geprint moet worden, dan een vouwlijn en aan de andere kant een verhaaltje wat geprint moet worden en dan een kader om alles heen om te snijden.
Nu krijg ik steeds: printen gaat goed, dan op de mat, vouwlijn gaat ook goed, alleen gaat ie het verhaaltje letter voor letter uitsnijden, en ik krijg dat niet goed. Optie om alle lagen samen te voegen is grijs, kan alleen bijvoegen. Wat doe ik fout?? bedankt vast
Heb je wel alle lagen geselecteerd? Een alles op print and cut staan?
speurneusc
Geplaatst: 08-03-25 20:56
xoranlover schreef:
Heb je wel alle lagen geselecteerd? Een alles op print and cut staan?
voor zover ik weet wel, ga hem denk ik nog een x opbouwen
speurneusc
Geplaatst: 08-03-25 21:45
pffffff alles opnieuw gedaan, foto een vorm gegeven en langen samen gevoegd, tekst uitnodiging een vorm gegeven en lagen samen gevoegd, verhaaltje ook een vorm gegeven en samen gevoegd en nu na 2 dagen uren klooien......... hij snijdt nu de letter van het verhaaltje niet meer uit, maar wel de vormen van de foto, uitnodiging en het verhaaltje, de kader van de kaart en maakt vouwlijn...
ok dan...
maar tis nog niet wat het zijn moet. want het totaal kon ik niet lagen samen voegen alleen bijvoegen en dat is denk ik het puntje... maar hoe dat op te lossen???
Haha ja leuk! Weet niet of ik dat zou aan durven om te dragen op werk..
Ik heb ook wat dingen gemaakt. De eerste 3 voor een familielid (tekst spreekt voor zich, jonge moeder..). Heb de foto's op voorhand gemaakt met de insta-tag, maar weet niet of ik nog wat ga doen daarmee. Twee (Nutella ) glazen geëtst en voor m'n jongens rompertjes bedrukt. Heb de smaak wel goed te pakken.
Ooh jawel dat zou ik best durven bij mijn collega’s. We grappen altijd dat wij de “gekken” afdeling, de kleuterschool en de ongewenste personen afdeling zijn dus durf dat wel aan
Jij bent ook goed bezig!
_Judith
Geplaatst: Gisteren, 11:42
Hi plotters!
Ik wil graag een snijplotter aanschaffen, maar ik ben echt een beginner en zie door de bomen het bos niet meer
Mijn eerste ingeving is namelijk een Cricut, omdat dit toch hét merk is volgens mij en er is heel veel informatie / tutorials beschikbaar zijn. Echter als ik een beetje verder kijk (o.a. Reddit) lijkt dit misschien toch niet de beste optie te zijn, wegens o.a. nauwkeurigheid / beperkte software (?) Bij de Cricut zag ik bijvoorbeeld dat deze de ook de optie hebben om dun chipboard/hout (dit is mdf geloof ik?) te snijden wat natuurlijk een leuke bijkomstigheid zou zijn.
Verder zie ik hier in dit topic ook vaak Silhouette (Cameo) voorbij komen die beter zouden zijn dan de Cricut?
Welke machine/model zouden jullie aanraden voor een beginner waar ik mee vooruit zou kunnen maar niet snel tegen limieten zal aanlopen? Budget is niet van toepassing.
Overige ervaringen zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Alvast bedankt!
J0anieke
Geplaatst: Gisteren, 13:14
Ik heb precies om je redenen de cameo gekozen, waar overigens ook mega veel tutorials over te vrinden zijn. Verder geen ervaring met cricut, dus verder heb je niks aan mijn ervaring.. De software van silhouette kan je gratis downloaden en uitproberen. Ik vind het een makkelijk programma (met de nodige uitleg filmpjes vind ik makkelijk m'n weg). Met de cameo 5 red ik me als beginner in ieder geval goed.
Ik heb ook de cricut maker 3 overwogen, maar ik las dusdanig veel mitsen en maren (vooral op reddit) dat ik daar ben van gaan afzien.
Cricut heeft ook echt enorm veel accessoires (zoals vinyls e.d, weet jij misschien of deze ook te gebruiken zijn bij de Cameo?) maar ook andere dingen zoals attachments voor foil etc - heeft Cameo ook deze opties?
Ik ben van de cricut maker 3 over gestapt op de cameo 5 en de curio 2 van silhouette.
Mijn reden om over te stappen: - cricut heeft heel veel software updates waar heel vaak (bij mij dan) dingen niet meer werken, niet goed werken of verplaatst zijn. Heel frustrerend. - cricut acces heb je nodig om volledige toegang te krijgen tot alle opties. Kost €10 per maand. - cricut kan je geen bestanden buiten cricut opslaan. - persoonlijk had ik altijd ruzie met de print and cut functie. Zat er vaak naast of werkte niet naar behoren.
Ik heb voor de curio en cameo combi gekozen omdat ik heel veel graveer. De curio kan tot 2 cm dik graveren. Maar ook gewoon snijden. - cameo 5 heeft een elektrostatische mat (al heb ik nog steeds ruzie met mijne) maar dat is fijn geen plakmatten meer. - in de cameo kun je met de rolfeeders alles snijden zonder mat. Kan bij cricut alleen met (vind ik) duur smart material. - cameo heeft een heat foil tool. Hele gave dingen kun je daarmee maken. - silhouette heeft een lether tool, verschillende mesjes en een embossing tool en mat waar je bij cricut alleen kunt debossen. - hout snijden kan op de cameo ook maar let op alleen zacht hout zoals balsa hout wat niet te dik is. Geen idee hoe het werkt en of ie daar goed in is. Cricut was er niet bijster goed in. - tools van silhouette zijn er vaak ik meerdere maten. Er kunt nu een power engraver (die veel beter graveert dan die van cricut, ook die er nu al is) met een kleinere kop dus voor fijner werk. - software ik heb 1 malig een upgrade gedaan naar de bussines editie. Ik kan dus gewoon svg bestanden open, 2 machines tegelijk aansturen. En alle functies gebruiken. - je kunt gewoon in je plaatje gummen. Dat kan bij cricut niet veel werk als je afbeelding niet schoon is om die telkens helemaal opnieuw te moeten doen. Silhouette heeft ook veel materialen, andere soort materialen zoals, magneetvellen, scratch materiaal.
Je kunt alle cricut materialen ook op de cameo gebruiken en andersom. Ik heb vinyl van oracel en flex van siser. Net een stuk goedkoper maar werkt perfect.
Attechments voor foil? Bedoel je de foil tool? Die van silhouette is in mijn ogen beter. Hot foil zit strakker op je ondergrond en het werkt beter dan de foil tool van cricut die niet met warmte werkt.
Ik gebruik de pennen van cricut in de cameo met adapter. Je hoeft voor de cameo geen speciale pennen te komen, voor de cricut wel.
Sorry heel verhaal maar ik ben fan van de silhouette machines.
Vanillia
Geplaatst: Gisteren, 20:37
Hier een tevreden Cricut gebruiker. Ik snij eigenlijk alleen vinyl en dat doet ie prima. Ik loop daarmee ook niet echt tegen de beperkingen van design space aan. Het is niet super gebruiksvriendelijk, maar met een beetje handigheid kun je daar wel omheen.