[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 16:23

Heel benieuwd naar het resultaat Seven.

Wat een gave losse stijl en kleurgebruik heb je Schemerdier! <3
Het is nog maar de vraag of het wat wordt met dat sneeuw.

Altijd leuk als je wat plaatst Dezenaam, ook als het van klei is. :j

Eerste kleurlaag zit er op en blij met hoe het er nu uit ziet.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:31

Ik zal ook eens wat in het topic gooien. Tijdje weinig inspiratie, maar vandaag mezelf maar eens een schop onder de kont gegeven:

Afbeelding

Derwent inktense met natte penseel verwerkt.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:08

Schemerdier: Wat een toffe tekeningen, heerlijk vlotte stijl. Ik vind je zelfportret ook zeer geslaagd.
Jis: Je hermelijntje wordt zo mooi <3 Lief snoetje. De achtergrond ziet er ook al veelbelovend uit.
Ibbel: Mooi werkje van een mooie vogel! Prachtige kleuren hebben ze he. Bevalt Derwent Inktense je? Ik heb ze al wel eens overwogen maar nog niet geprobeerd.

Ik begin vandaag met deze cursus: https://en.class101.net/products/monikazagrobelna
Ik had 'm redelijk goedkoop gekocht als super early bird. Ik ben benieuwd!

horsiegek

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:33

Jullie zijn zo tof bezig! Stuk voor stuk kunstenaars!

Ik mag bijna weer gaan tekenen, biiijjjjnaaaa.... Morgen laatste examen voor dit semester. Ik kan niet wachten! Dan zal ik ook proberen wat reacties te plaatsen, in ieder geval van de laatste pagina's maar jullie zijn in ieder geval heel tof bezig allemaal

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:38

@MKango: is het een digitale tekening? (omdat je zegt 'lagen verf overheen gekwakt') Hij is mooi alleszins!

@Seven: dat eerste paard, is het een oudje? Hij heeft echt zo'n lieve uitstraling <3

@Ibbel: lekker kleurrijk :D

@Jis: super snoezig al. Gaat weer een pareltje worden. Heb je nog verder gewerkt aan je nachtvlinder schilderij?

@Schemerdier: leuke stijl heb je! :j en een geslaagd zelfportret.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:51

Het is een beetje experimenteren met Inktense heb ik gemerkt. Het zijn aquarelpotloden, maar ik vind ze niet lekker werken op aquarelpapier. Ik had vandaag heel glad gewoon papier en dat werkte eigenlijk wel heel fijn. Alleen moet je dan weer heel goed doseren met je natte kwastje :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:42

Hij ziet er al erg schattig uit, Jis_! En in dat geval zal ik zeker ook eens iets plaatsen. :j

Hier zijn eerder wel eens dingen besproken over materiaal etc. Nu ben ik benieuwd hoe jullie je eigen 'stijl' gevonden hebben? Of in welke stijl je graag zou willen kunnen werken. Ik zie heel wat mensen realistisch tekenen/schilderen maar er komen ook andere dingen voorbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:48

Dat is wel een leuke vraag.
Ik hou van een losse, snelle, wat impressionistische stijl, dus dat is wat ik probeer te bereiken. Vroeger was dat eigenlijk vooral in zwart-wit, krijt en houtskool, tegenwoordig probeer ik dat ook in pastel en aquarel te bereiken. Wel vooral figuratief, hoewel ik (volledig) abstract ook mooi vind.
En hoe kom je daar? Tja, weet ik eigenlijk niet. Veel proberen en experimenteren, ook veel (moderne) kunst kijken.

Ik wil nu bv heel graag een 'Bart van der Leck' kat maken, maar dan met mijn eigen lapjeskat. Gaat gebeuren, kat moet alleen een keer meewerken qua pose :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:53

Mij leek cartoon kunnen tekenen, digitaal, altijd heel leuk. Maar ik heb daar gewoon echt geen gevoel voor. In het realistisch tekenen met pastel heb ik wel dat gevonden, iets waar ik gelukkig van word en ook goed in ben. Heb inmiddels wel praktisch alles geprobeerd, kleurpotlood, aquarel, fineliners enzo. Sommige dingen blijven leuk voor erbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:24

@Seven, mooie meneer :D. Fijn en zacht portret. Je potloodwerk is ook mooi, je ziet wel dat je dat nog onwennig bent, in tegenstelling tot pastel. Het is ook wel een andere tak van sport :). De eerste Fries ziet er top uit.

@Mkango, heel mooi geworden +:)+. De achtergrond voegt imo zo echt wat toe, nice. Blij dat je de basiskleur wel gehouden hebt, die vind ik heel mooi.

@Schemerdier, ik vind je kat echt tof :D. De achtergrond vind ik juist geslaagd, daardoor springt de kat er meer uit. Je zelfportret vind ik heel geslaagd, je hoeft niet realistisch te tekenen om herkenbaar iemand neer te zetten.

@Jis, je hermelijn <3. Ik vind het zulke mooie diertjes, ik moet ze niet bij 't huis, maar wat zijn ze mooi.

@Ibbel, je medium ken ik niet, ziet er interessant uit. Is het vergelijkbaar met aquarel qua verwerken? Lekker los en kleurrijk werk, mooi :j.

DezeNaam schreef:
Hij ziet er al erg schattig uit, Jis_! En in dat geval zal ik zeker ook eens iets plaatsen. :j

Hier zijn eerder wel eens dingen besproken over materiaal etc. Nu ben ik benieuwd hoe jullie je eigen 'stijl' gevonden hebben? Of in welke stijl je graag zou willen kunnen werken. Ik zie heel wat mensen realistisch tekenen/schilderen maar er komen ook andere dingen voorbij.

Goede vraag, ik weet het niet :)). Mijn 'stijl' is gewoon ontstaan, of zo. Ik ben blij met de stijlen waarin ik kan werken. Ik kan realistisch werken, maar ook een vrijere stijl aanhouden, werk met kleurpotlood, zwart/wit, grafiet, ik kan schilderen. Maar momenteel grijp ik toch het meest terug naar kleurpotlood, daar ben ik aan verknocht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:36

_San87_ schreef:
@Ibbel, je medium ken ik niet, ziet er interessant uit. Is het vergelijkbaar met aquarel qua verwerken? Lekker los en kleurrijk werk, mooi :j.

Dank je wel :j

Inktense zijn 'gewoon' potloden en je kunt ze droog gebruiken en dan zitten ze qua kleurintensiteit tussen pastel en gewone kleurpotloden in. Intenser dan gewone potloden, niet zo verzadigd als pastelpotloden.

Maar het pigment is wateroplosbaar, dus je kunt óf de tips van de potloden in water dopen, en dan krijg je qua verzadiging een nóg donkerder pastelpotlood, of je kunt je tekening droog tekenen en dan nat uitwerken, of je kunt op nat papier tekenen (dat lijkt nog het meest op aquarel), of een combinatie van dat alles.
Of dat allemaal officieel ook de bedoeling is weet ik niet trouwens, maar zo experimenteer ik er wel mee :D

Ik gebruik ze trouwens ook voor detailwerk in gewone aquarelschilderijen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:41

Aaah, interessant, vooral hoe de kleurintensiteit beïnvloed kan worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:54

Iets verder met mn tijger, ga later even terug lezen :oo

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:05

Dank jullie wel!

Nee nog niet Solleke, loop even vast op de vleugels nog en daarom voor nu weg gezet, maar af komt deze zeker.

Gaaf Ibbel!

kallipooh schreef:
Ik begin vandaag met deze cursus: https://en.class101.net/products/monikazagrobelna
Ik had 'm redelijk goedkoop gekocht als super early bird. Ik ben benieuwd!

Wat vet Lore, ik vind je al zo goed in anatomie, maar dit is dus om het helemaal uit je hoofd te kunnen, :wow: heel gaaf, veel plezier met deze cursus!
Eigenlijk kan ik deze cursus wel gebruiken, ga hem onthouden.

Toi toi toi voor morgen horsiegek! *\o/*

Wordt gaaf Seven! Vond het eerder een wat krappe uitsnede bij het voor ons rechter oog maar nu zie ik meer ruimte. :D Dit is wel het hele vel?

DezeNaam schreef:

Schilderen en blijven schilderen en zo een stijl ontwikkelen was het wel voor mij, daarin werd kleurgebruik als snel belangrijk. Inspiratie opdoen van klassieke werken/kunstenaar. Heel veel museums bezoeken. Je maakt wat je zelf mooi vindt, voor mij is dat eerder klassiek dan modern.
Ik denk dat ik kan zeggen dat ik schilderachtig realistisch werk maak, met af en toe meer richting fotorealistisch. Wat ik nog graag eens wil proberen is Etsen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:13

Jis_ schreef:
Schilderen en blijven schilderen en zo een stijl ontwikkelen was het wel voor mij, daarin werd kleurgebruik als snel belangrijk. Inspiratie opdoen van klassieke werken/kunstenaar. Heel veel museums bezoeken. Je maakt wat je zelf mooi vindt, voor mij is dat eerder klassiek dan modern.
Ik denk dat ik kan zeggen dat ik schilderachtig realistisch werk maak, met af en toe meer richting fotorealistisch. Wat ik nog graag eens wil proberen is Etsen.

Etsen is echt heel leuk maar wel een totaal andere manier van werken. Het is veel minder werken op gevoel (en daarmee bedoel ik, echt de handeling van het tekenen zelf). Ik vond het vaak eerder chemie dan tekenen :P en je moet heel goed nadenken op voorhand, welk stukje wil je veel laten inzuren, welk minder? Droge naald-etsen vond ik het meeste in de buurt komen van gewoon tekenen, nadeel daarbij was dat na een paar drukken, je tekening 'dichtgedrukt' was en je niet meer opnieuw kon drukken zonder verlies van delen van je tekening.

'k Heb hier weleens voorbeelden van etsen geplaatst denk ik, weet het niet meer zeker. Ben er sinds 2018 mee bezig aan de kunstacademie maar vorig jaar door corona volledig stilgevallen helaas..

@Seven: je tijger wordt fantastisch!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:23

@jis. Afbeelding
Bijna het hele papier zichtbaar :D

Dank je wel solleke noah
Hij gaat nu lekker weer even de kast in al die mini haartjes pfff

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:37

Wat jammer dat het stopte Solleke, ga je het wel weer oppakken straks?

Had begrepen dat het echt nadenkwerk is voordat je kan gaan beginnen met etsen ja. :D En daarom ook zo leuk lijkt me. Wie weet ergens eind zomer, als het dan weer mogelijk is een cursus te doen.

Oeh vet Seven, gewoon helemaal! :D Mooi formaat. :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:39

Ja ik vond het zo'n mooie foto maar ergens denk ik nu zooo veel werk hanaha. Gelukkig kan ik er een jaar of meer over doen zonder gedoe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:43

Prachtige tijger!
Mijn opa had ooit op een veiling een tijgervel met opgezette kop er aan gekocht. Ding heeft jarenlang thuis gelegen, ik heb 'm uiteindelijk ook nog geërfd, maar na verloop van tijd weggegeven. Maar die kop leek wel op deze :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:53

Flinke klus inderdaad Seven maar gaat de moeite waard zijn. :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:53

Ik wil het wel graag weer oppakken als de boel hier in wat rustiger vaarwater is. Het was een vrij intensieve cursus van 7 uur per week. Je kan er wel echt veel mee als je de technieken wat onder de knie hebt. Etsen alsof je schildert, alsof je met potlood hebt getekend, ... en spelen met de intensiteit van de kleuren. Soms was al het nadenken er wel net wat teveel aan, je moet wel wat geduld hebben eer je plaatje klaar is om gedrukt te worden. En ik heb heel weinig geduld :+

Ets met schilder'effect'

Afbeelding

Ets met potlood'effect'

Afbeelding

Hét leuke aan etsen is dat je je gemaakte plaatje eindeloos kan herbruiken (tenzij de droge naald techniek) en dan kan spelen met kleur of achtergrond, bv hier vier x hetzelfde plaatje telkens anders gedrukt, zodat je een reeks krijgt:

https://myalbum.com/photo/QKbygeGfdaum/360.jpg

Monotype is trouwens een soort variant die je makkelijker zelf kan uitproberen (heb je geen half chemisch lab voor nodig :P ) Dan heb je ook het effect van drukken en herhaling:

Afbeelding

Ik ben dus wel fan :D ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:59

Vind je tijger echt súper gaaf Seven! Heel benieuwd naar het eindresultaat!

Dat etsen ziet er wel gaaf uit Solleke_Noah!

Ik zit me een beetje te oriënteren op eventueel pastel potloden. Las dat PastelMat het fijnste papier is, maar allejezus.. dat spul kost ruim 2 euro per vel!? Iemand tips voor een iets budget vriendelijker maar nog steeds prettig alternatief? Beetje zonde om op van dat dure spul te gaan experimenteren, maar ook irritant als het niet wil lukken omdat je papier ruk is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 22:01

Gaaf Solleke! :):) <3 Nu wil ik helemaal!
En dat weinig geduld hebben ken ik :)) ook een uitdaging met mijn vele verflaagjes.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:04

Shiloh schreef:
Vind je tijger echt súper gaaf Seven! Heel benieuwd naar het eindresultaat!

Dat etsen ziet er wel gaaf uit Solleke_Noah!

Ik zit me een beetje te oriënteren op eventueel pastel potloden. Las dat PastelMat het fijnste papier is, maar allejezus.. dat spul kost ruim 2 euro per vel!? Iemand tips voor een iets budget vriendelijker maar nog steeds prettig alternatief? Beetje zonde om op van dat dure spul te gaan experimenteren, maar ook irritant als het niet wil lukken omdat je papier ruk is.

Wel echt op pastelmat beginnen hoor. Echt fijn papier en dan word je niet tegengehouden door verkeerd materiaal. Toevallig nog een blog geschreven over met welke materialen je het beste kan beginnen. Site is alleen nog niet live haha.
Nou vind ik €2 voor een vel een koopje nu ik ook ben gaan schilderen en doeken moet gaan kopen _O-

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:13

Hmmm, misschien dan eerst nog maar een beetje verder oefenen. Ik las wel ergens de tip om je schets op “normaal” papier te maken. Dan pastel over de achterkant te smeren, op je pastel papier te leggen en dan je schets over te trekken. Waar je overtrekt, “druk” je dan de pastel op je papier en “kopieer” je je schets op het papier zeg maar.

Zo kun je naar hartelust gummen en corrigeren aan je schets, zonder dat je je pastel papier beschadigd.