[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:50

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:33

Wauw! Die blauwe en rode vind ik erg mooi :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:57

Ik vind de paarse erg mooi, maartje :D

Haken gaat hier ook nog in een slakkentempo :+ Maar ik heb ook een naaldje maat 3 en dat dunne katoen, iets anders was er niet in huis... Maar om te oefenen is het leuk. Ik wil alleen eerst m'n wikkelvest afmaken voordat ik begin met een patroon haken, anders komt hij nooit af... Mijn moeder wil gehaakte gordijntjes voor in de keuken, maar dat moet maar even wachten. Moet ook eerst nog flink oefenen :')

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:32

Ik vind de blauwe en de bruine mooi. Wat wil je er van maken?

Ik haak nu op naald 5,5 :D. En dan ook nog een ergonomische variant met dikker handvat anders kan ik die naald niet vasthouden :+. Naald 3 gaat hier echt niet lukken dankzij de neuroloog :(.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 15:38

Heeft de neuroloog het hersengedeelte "haken met naald 3" verwijderd? :+
Nee serieus :o , waarom gaat dat niet?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:51

De 1e neuroloog heeft "even" 4 nekhernia's over het hoofd gezien. En dat terwijl ik hem notabene op de afwijking gewezen heb op de MRI. Volgens hem was er niets aan de hand en "zat het tussen mijn oren". Dat was begin 2005. Klachten verdwenen maar kwamen na 1 jaar weer terug. Nu naar een "echte" neuroloog gegaan en datzelfde jaar aan de 1e hernia geopereerd. In 2009 wederom een operatie waarbij er een tussenwervelschijf is verwijderd omdat er een dubbele hernia zat (dus zowel links als rechts). Die aan de rechterkant heeft niemand ooit gezien op een MRI en was de verrassing in de loopbaan van de neurochirurg. Helaas hebben die hernia's zo veel schade aan de zenuwen toegebracht dat ik nu ongeveer 25% functie/gevoel over heb aan de rechterkant en 75% functie/gevoel aan de linkerkant.
Vandaar dat handwerken zo veel moeilijker is geworden. Ik sta op met pijn en ga naar bed met pijn. Met medicatie is het enigszins onder controle maar volledig herstel zit er niet meer in.
Het enige wat positief werkt op de pijn, is paardrijden :j.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:38

Nou ik ben alweer een stukje verder met breien, dat je dat toch niet gaat verleren na al die tijd :) wist nog precies hoe het moest.
Zat in de trein met m'n pennen en bolletje wol, werd wel even raar aangekeken :Y) zijn ze zeker niet gewend (of het ligt aan m'n leeftijd :+ sommige mensen vinden breien nog altijd iets voor oudere mensen... :P )

Nu het kouder wordt ga ik misschien wel een leuk stel beenwarmers breien... we hebben hier op de markt een kraampje dat allerlei wol verkoopt, dat is wel handig :)

Haken is ook leuk om te doen, heb ik ook geleerd op de basisschool. Is ook iets wat ik later nog wel heb gedaan, je kunt er ook heel gemakkelijk allemaal aparte patroontjes en vormpjes mee maken daarom vond ik het ook zo leuk altijd :j

patpen dat is niet niks zeg, dat ze dat over het hoofd kunnen zien! %) Wat rot zeg, ook dat je altijd pijn hebt :\ wel fijn dat paardrijden helpt trouwens, vaak hoor je het juist andersom :j

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:43

Reclame door gekeken !!!!! BLOKKER krijg hele leuke wolletjes in de aanbieding !!!!!!! leuk voor mutsen en sjaals maar ook leuk voor vesten truien !!!!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:53

oooh leuk er bestaat dus wel een brei topic op bokt :D
(zat me dat al een tijdje af te vragen haha)

Nou meldt zich dan ook maar :P
Ik ben nog niet zo lang aan het breien en doe voornamelijk kleine werkjes, mijn moeder doet ook mee en die maakt een Noorse trui in van die burberry kleuren.

Fiffill, ik was al begonnen aan beenwarmers, alleen had ik heel slim witte wol gepakt :Y)
Dat blijft nog geen dag wit natuurlijk :+
Iemand een idee of ik dat om kan toveren tot iets anders?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:54

Handig om te weten oOoKellyoOo! Zal de blokker dan maar in de gaten houden :)

En kun je die wol niet verven? Kan ook met natuurlijke materialen zoals bieten of uiensap, werkt ook goed.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:37

Echte wol of acryl of katoen Kelly?

Bah patpen.. soms snap je niet dat ze in de medische wereld nog zulke dingen kunnen laten gebeuren.

Ik wil een poncho maken, dus zat zelf aan een 'neutrale' kleur te denken (bruin), maar denk dat ik gewoon vast meerdere kleurtjes bestel, want ik vind de blauwe en de paarse ook erg mooi. Misschien wel voor een trui ofzo..

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:41

Bij de Blokker ziet het er uit als acryl. Maar wel leuk!

Tja, medisch foutje :+. Helaas werkte ik op dat moment in hetzelfde ziekenhuis dus heb er toen geen werk van gemaakt. Gelukkig was mijn werkgever zo begripvol om mij uiteindelijk te ontslaan vanwege de klachten die ik dankzij die arts had overgehouden. Geeft een fijn gevoel als je werkgever de situatie begrijpt -:(-. Na bijna 2 jaar thuis te hebben gezeten, heb ik nu een baas die wél begrip heeft, geen probleem met een arbeidshandicap en menselijk is. Ik kan nu niets meer tegen die arts doen omdat het verjaard is ^). En het ergste is: ik ben niet zijn enige slachtoffer........

Ik heb de turbo aanstaan voor mijn 2e sok. Ik ben nu t/m de hiel. Wil morgen mijn sok af hebben. Theoretisch te doen; alleen de voet nog. Alleen klopt er niets van de hoeveelheid wol die ik nodig zou hebben. Volgens winkel: 3 bollen voor 1 paar sokken. Voor zo ver ik het nu kan bekijken, heb ik maar 2 bollen nodig voor 1 paar kniekousen. Ja, ik heb wel een 3e gebruikt maar dat is voor de hiel en de teen in een andere kleur. Kan bijpassende oorwarmers breien (die in de cap passen) en een sjaal, want ik heb 6 bollen blauw gemêleerd gekocht ;).

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:49

Wat heftig patpen. Het is echt ongelofelijk hoe sommige werkgevers met mensen omgaan :(

Jammer dat blokker/zeeman/wibra alleen garens hebben met een laag wol- of katoenpercentage

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:33

Wat een rotsituatie Patpen... Gelukkig heb je nu een werkgever waar je wel gerespecteerd wordt, dat zal het wel een stuk aangenamer werken maken :)

Ik vind het ook erg jammer dat de blokker/wibra/zeeman alleen maar of voornamelijk acryl hebben, want daar kan ik niet tegen :+ Ze hebben vaak wel leuke kleurtjes.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:16

Hmm... ik wilde nu de garen bestellen voor mijn poncho, maar ik snap niet hoeveel ik nodig heb voor mijn patroon? :+ Ik heb nog nooit met een patroon gewerkt, dus dat moet ik allemaal nog even leren. Vast iemand hier die mij kan helpen.
Het gaat om: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 15&lang=nl (geloof dat Patpen me die ooit aanbevolen heeft ;) )
Garen dat ik nu op het oog heb is 100 meter (50 gram) looplengte per bol.

Nog een vraagje: waarom beginnen op een rondbreinaald van 60 cm en dan overstappen op een van 80? Kan dat niet meteen op een grotere dan? En er staat ook in: brei heen en weer. Maareh, op een rondbreinaald? Heb je er dan 2 nodig of ben ik gewoon een beetje blondT?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:44

Heen en weer is zoals je normaal ook breidt, je maakt hem dus niet sluitend/rond. Want dan zou je ook niet meer van naald kunnen wisselen. Waarom je niet gelijk op 80 kan? Geen idee eigenlijk... Omdat ir niet sluitend is, likt mij dat je hem gelijk op 80 kan doen. Maar dan zal je ff de reactie van de breigoeroe moeten afwachten ;)
*waar is Patpen?* :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:56

Ah ja, je kan natuurlijk ook gewoon op jerondbreinaald niet doorbreien, maar links en rechts wisselen zoals je normaal doet, zeg maar :+ Daar had ik ng niet eens aan gedacht :+

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:03

:= dat is denk ik wat ze bedoelen. Ik heb een gewone sjaal gebreid op een rondbrei, maar das dan omdat je de sjaal in de breedte breidt ipv de lengte. Krijg je een ander effect en op gewone naalden krijg je geen 300 steken kwijt, op de rondbrei wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:12

Het eerste stuk moet wel in het rond, dus dan kun je ook gewoon doorbreien op dezelfde naalden, scheelt natuurlijk ook :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:15

Op de 80?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:18

Ik ben gewoon thuis hoor :D. Gisteravond mijn sok afgebreid en net de teen breiend gemaasd en de draden afgewerkt. Dus nu officieel mijn paar sokken klaar *\o/*. Ga zo een mouw opzetten van die kabeltrui. Dat boord is niet zo erg als van de panden (wordt in het rond gebreid, zowel mouwen als panden. Dan alle 440 steken in 1x op de naald voor de raglan.)

Maartje: wil je hem in 1 kleur breien of in 2 kleuren/materialen zoals het patroon? Als ik dat weet, zal ik voor je uitrekenen hoeveel garen je nodig hebt (met de uitleg erbij). En waarom een 60 cm én een 80 cm? Je begint met de kol die je wel rond breit met 60 cm naald. Dan 35 cm boord 4 re/4 av breien, dan alle 4 re meerderen naar 6 re en de kabel breien (let op want van de kabel wordt alleen de heengaande naald aangegeven!. In totaal is het kabelpatroon 32 naalden. Daarna 1 nld re en steken meerderen (afhankelijk van de maat die je breit). Brei 1 nld av. Wissel (eventueel) naar ander garen en brei 1 nld re. Neem na deze 1e nld 1 st op aan de achterkant van de eerste (23-23-24-24; afhankelijk van maat) st op de breinld (dus de eerste 18-18-20-20 cm in het middenvoor kruisen elkaar). De rest van het werk wordt nu heen en weer gebreid (dus zonder het sluitend te maken. Dit kan niet meer op een gewone naald omdat je daarboven rond gebreid hebt!). Brei tricotst met 5 ribbelst aan weerskanten. Wissel, vanwege het grote aantal st, naar rondbreinld 7 mm (80 cm). Dan nog een aantal keren meerderen om aan de wijdte te komen. Je moet gewoon even kijken hoe ver je komt met die 60 cm. Vienna (het originele materiaal) is een mohair dus kun je flink in elkaar "duwen" voor het niet meer op de pen kan. Als je dikke katoen gaat gebruiken, wordt dat moeilijker en zul je uiteindelijk op een langere rondbreinaald verder moeten.

Dat is in het kort een uitleg bij het patroon. Mocht je vragen hebben, ik ben wel bereikbaar hoor! Maar ik wilde eerst mijn sok af hebben. Ik moet mijn nieuwe trui in het speciale wasmiddel zetten (bescherming tegen mot) en daar kunnen nu de sokken bij. Half uurtje weken, even centrifugeren en de trui kan liggend drogen ;). Dat ga ik dus nu doen en zal regelmatig kijken of er assistentie nodig is :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:19

Krissis schreef:
:= dat is denk ik wat ze bedoelen. Ik heb een gewone sjaal gebreid op een rondbrei, maar das dan omdat je de sjaal in de breedte breidt ipv de lengte. Krijg je een ander effect en op gewone naalden krijg je geen 300 steken kwijt, op de rondbrei wel.

Uh, ik had bijna 800 steken op een gewone naald :)). Naald 3,5 voor die grote ecru omslagdoek.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:28

De kol is rond op de 60, de rest op de 80 geloof ik. Maar omdat het eerste deel dus rond is, moet je voor het 2e deel wisselen? Dan moet er een rondbreinaald bij komen. Ik zal ook eens uitzoeken hoe lang de naald is die ik nu heb. Volgens mij is die 80. Maar met 1 rondbreinaald kom ik er dus niet?
Ik wil hem trouwens gewoon in 1 kleur met 1 soort garen breien :j En het wordt inderdaad katoen en geen wol, want anders kan ik hem niet dragen.
Alvast bedankt voor de hulp, begin het al wat meer te snappen zo. Waarschijnlijk heb ik meer vragen als ik er echt aan ga beginnen, maar daar moet ik eerst de garen voor in huis hebben :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:44

Heb je hulp nodig bij het uitrekenen?
Nee, het begin ná de kol is ook op 60. Ze gaan pas over naar de 80 als het niet meer past :+. Dus, ja je hebt 60 en 80 nodig. Want de katoen krijg je niet in 1x op een 60 cm naald aan het eind....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:50

En ik kan niet op een 80 naald beginnen? Ik geloof je wel hoor, wil er alleen even de logica achter snappen.
Hoe bereken je hoeveel garen je nodig hebt?