[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:43

Ik moest in het begin even kijken hoe en wat, maar ik vind het eigenlijk best eenvoudig. Voor dit patroon hoef je niet per se heel veel te tellen. Als je zorgt dat je opzet per chart goed is, wijst het zich eigenlijk vanzelf. Er is bij mij hier en daar wel een foutje ingeslopen, maar niet schokkend of storend. De Spice Market CAL is ook gaaf! Ik wil ook nog een keer de Havana haken van Tinna Thórudóttir. Ik was altijd een beetje bang dat ik dekens te langdradig zou vinden, maar ik vind het eigenlijk verbazingwekkend leuk!

Gaaf kleurenpalet heeft je zus uitgekozen! Inderdaad veel, maar wel een mooi geheel. :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:06

Ik ben begonnen met een deken *\o/* en het eerste deel(tje) is af!

Afbeelding

Maar ik heb al dingen gelezen over blocken. En daar word ik toch wat zenuwachtig van :') Hoe doen jullie dat? Wat is het handigst? Hoe werkt het?

In mn handleidingding staat dit:
Het is belangrijk om Sophie regelmatig te blokken om haar mooi plat te krijgen. Je
mag niet je conclusies trekken zonder dat je je Sophie geblokt hebt, dan pas zie je
hoe ze echt is/wordt.

Hoevaak is regelmatig? moet dat bijv nu al?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:15

Mkango schreef:
Ik moest in het begin even kijken hoe en wat, maar ik vind het eigenlijk best eenvoudig. Voor dit patroon hoef je niet per se heel veel te tellen. Als je zorgt dat je opzet per chart goed is, wijst het zich eigenlijk vanzelf. Er is bij mij hier en daar wel een foutje ingeslopen, maar niet schokkend of storend. De Spice Market CAL is ook gaaf! Ik wil ook nog een keer de Havana haken van Tinna Thórudóttir. Ik was altijd een beetje bang dat ik dekens te langdradig zou vinden, maar ik vind het eigenlijk verbazingwekkend leuk!

Gaaf kleurenpalet heeft je zus uitgekozen! Inderdaad veel, maar wel een mooi geheel. :D

Ah ok! Misschien binnenkort eerst eens een testlapje vanaf YouTube doen ofzo met wat restjesgaren. Die Havana diet er ook wel tof uit! Met bepaalde kleuren wel heel erg druk voor de ogen, maar kleur is sowieso wel erg bepalend voor elke look natuurlijk.

Ik dacht vooraf overigens ook dat ik amigurumi veel leuker zou vinden dan dekens. Maar blijk in de praktijk een boel meer aardigheid aan (dit soort) dekens te hebben haha! Vind de afwisseling in steken etc. een stuk interessanter haken.

Ladybird schreef:
Ik ben begonnen met een deken *\o/* en het eerste deel(tje) is af!

[ [url=m/UaoklV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ik heb al dingen gelezen over blocken. En daar word ik toch wat zenuwachtig van :') Hoe doen jullie dat? Wat is het handigst? Hoe werkt het?

Wat leuk dat je er ook aan eentje bent begonnen! Blokken doe ik overigens gewoon eenvoudig niet :') .

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:17

Als je mozaiek eenmaal goed hebt opgezet, is het idd heel simpel :j. Ik ben bezig met een shawl van die IJslandse mevrouw en idd, hier en daar een klein foutje maar dat merk je snel genoeg, want dan komt je volgende toer niet uit :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:35

Maar als je ze niet blockt marlies, gaan ze dan niet heel erg bobbelen? Want dat is wat ik overal lees.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:38

Ladybird schreef:
Maar als je ze niet blockt marlies, gaan ze dan niet heel erg bobbelen? Want dat is wat ik overal lees.

Volgens mij komt het bobbelen toch echt voornamelijk door het niet met gelijke spanning haken. En met blokken kan je het wat beter maken doordat je achteraf de spanning meer gelijkmatig verspreid.

Mijn dekens bobbelen in elk geval niet :o

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:40

Hmm okee. Ik ben bang dat ik niet gelijkmatig genoeg haak omdat ik meestal geen flauw idee heb wat ik doe :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:49

Het is niet per se dat alles wat niet geblockt is, heel erg bobbelt, maar blocken maakt alles wel wat gelijkmatiger. Ik block eigenlijk altijd wel, want ik ben een zeikerd: ik pin het werk vast op van die grondpuzzelstukken voor kinderen, en stoom het dan met het strijkijzer een paar cm erboven zodat de vezels wat losser worden. Dat laat ik dan gewoon zo drogen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:02

Ladybird schreef:
Hmm okee. Ik ben bang dat ik niet gelijkmatig genoeg haak omdat ik meestal geen flauw idee heb wat ik doe :')

:') :')

Ach je kan altijd eens kijken hoe het uitpakt!
En dat van Mkango heb ik ook al vaker voorbij zien komen, gewoon met van die 'puzzelmatten'.

Zelf had ik geen zin daar ook nog weer geld aan uit te geven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:16

Mijn eerste platte haakproject was een sjaal met wat open details, en dan is blocken wel echt een must, dus zodoende heb ik vrij snel die matten aangeschaft. :P Mijn huidige deken moet ook wel geblockt worden, want de rand is niet overal gelijk (en ook wel echt storend). Wat dat betreft is rond haken toch wat vergevingsgezinder. :')

Maar ik zou inderdaad gewoon kijken hoe het uitpakt. :j Wie weet valt het mee, of vind je het niet storend als het niet overal super gelijk is. De meeste objecten liggen toch niet plat ergens tentoongesteld, dus dan valt het ook minder op als er hier en daar een bobbeltje of zo in zit.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:28

Thanks voor jullie adviezen! dan laat ik het eerst zo, en dan meld ik me wel weer als ik weer in paniek raak :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:43

Heb een tijdje terug een tasje gehaakt en deze inderdaad even geblockt. Heb gewoon mijn strijkplank en potje vol knopspelden gebruikt. Werkte perfect! Alleen voor grotere dingen is die zo'n strijkplank wellicht te klein.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:40

JPitty schreef:
Heb een tijdje terug een tasje gehaakt en deze inderdaad even geblockt. Heb gewoon mijn strijkplank en potje vol knopspelden gebruikt. Werkte perfect! Alleen voor grotere dingen is die zo'n strijkplank wellicht te klein.

Beddengoed van het bed af, en blocken op je matras, dat werkt perfect!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:44

Is dat niet zonde van je matras? :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:49

_O- .. wij hebben een waterbed.....

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:54

Mando schreef:
_O- .. wij hebben een waterbed.....

Hahahahhaa dan zou ik het niet doen! Of je moet een nieuw bed willen :D

Je kan ook van de schuimrubberen puzzelstukken kopen, dat foamachtige, dat
blockt ook perfect.

En nee blocken op je matras is niet zonde, het zijn speldenprikjes he, daar zie je werkelijk
echt geen drol van :+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:46

En je moet je werk ook vooral niet te nat maken, dus ik denk dat het met de schade aan je matras inderdaad wel mee zal vallen ;)

Ik was bezig met een Meu Mund mandala, maar met ongetwijnd garen was dat echt geen doen. Heb nieuw garen besteld, wel getwijnd, en opnieuw begonnen. Zo leuk dat de eerste randjes grijs al te zien zijn!

Afbeelding

Uiteindelijk wordt ie blauw op de randen. Het is Scheepjes Whirl, in de kleur Blueberry Bambam

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:17

Ik heb een heel tof rond granny patroon gevonden, waar ik mee door ga,
ben gek op lapjes hahaha!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:24

Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:48

Oh die is tof, BloemBloem!
Daar kun je leuke dingen mee maken!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:48

BloemBloem schreef:
Patronen van Stip en Haak zijn inderdaad ook fijn, heb
nu Snuf Konijn in de maak :)

Ik kan niet wachten op het boek van Ukkepukki ( Priscilla Waker ), die
wil ik echt hebben. Zij maakt ook altijd zulke mooie haaksels :j

Vanavond verder met Paardje Piem, zijn manen zitten nu allemaal vast ( wat een kl*te werk :+ ) maar ik ga ze bewerken met een staalborstel, ik wil pluis :D

Kan iemand mij helpen, ik kan na het opschonen van mijn mailbox nergens meer
mijn patroon vinden van snuf ;( en wil die zo graag haken in mijn vakantie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:50

Bnet schreef:
Oh die is tof, BloemBloem!
Daar kun je leuke dingen mee maken!

Ja ik hou ervan! Lapje voor lapje, niet nadenken, maar haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:59

BloemBloem schreef:
BloemBloem schreef:
Patronen van Stip en Haak zijn inderdaad ook fijn, heb
nu Snuf Konijn in de maak :)

Ik kan niet wachten op het boek van Ukkepukki ( Priscilla Waker ), die
wil ik echt hebben. Zij maakt ook altijd zulke mooie haaksels :j

Vanavond verder met Paardje Piem, zijn manen zitten nu allemaal vast ( wat een kl*te werk :+ ) maar ik ga ze bewerken met een staalborstel, ik wil pluis :D

Kan iemand mij helpen, ik kan na het opschonen van mijn mailbox nergens meer
mijn patroon vinden van snuf ;( en wil die zo graag haken in mijn vakantie.

Kun je hem niet opnieuw downloaden via je account? En anders misschien Stip en Haak gewoon even contacteren en de situatie uitleggen?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:01

Nee het lukt me niet, stom van me, ik dacht echt alles goed opgeslagen
te hebben. Kan ik ook doen, bedankt voor de tip!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:03

Mkango, ahja met open details wordt het anders natuurlijk. Dat soort dingen heb ik ook nog niet gehaakt. En 'in het recht' zal inderdaad ook wel weer heel anders zijn dan in het rond! Heb ik ook nog niet gedaan haha! In het rond haken bevalt mij prima :')

Blocken op een waterbed, briljant :+ }>

Bnet, oh leuk zo'n whirl! Ga je de mandala dan in zo'n rond frame haken?

BloemBloem, leuke ronde granny. Ga je dan allemaal zelfde lapjes maken en die weer aan elkaar haken?

--

Ik kan hier goed merken dat ik inmiddels een stuk handiger ben qua haken dan toen ik dec/jan begon haha! Deze tweede Ardith gaat echt véél sneller dan de eerste :D Heb de eerste twee delen al klaar (het mandala gedeelte) en ben begonnen aan deel drie. Heb alleen helaas niet genoeg van het garen wat ik daar voor ga gebruiken, dus moet na morgen vrees ik wachten tot mijn nieuwe bestelling binnen komt. Beetje jammer, maar helaas.

Afbeelding