[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:55

Quir schreef:
Kunnen jullie mij misschien helpen? :))

Ik ben op zoek naar garen (voorkeur katoen) dat wat meer glanzend is dan normaal katoen. Weten jullie hoe dat heet?
En hoe is bamboe? Is dat ook wat glanzender?

Dat heet gemerceriseerd katoen

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:20

Maken jullie gebruik van een yarn bowl?

Ik ben woensdag langs vier verschillende winkels geweest op zoek naar een maar geen enkele had deze liggen.
Nu heb ik deze meegenomen als 'noodoplossing' maar geheel tevreden ben ik er niet over:
Afbeelding

Ik weet wel dat ze online te verkrijgen zijn, maar ik wil ze toch graag zien dus vandaar dat ik langs de winkels ging.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:33

emily68 schreef:
Quir schreef:

Ik ben op zoek naar garen (voorkeur katoen) dat wat meer glanzend is dan normaal katoen. Weten jullie hoe dat heet?

Dat heet gemerceriseerd katoen

Yes! Ik wist dat het iets met merc was, maar kreeg het gewoon niet gevonden. _O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:40

Sani schreef:
Maken jullie gebruik van een yarn bowl?

Ik ben woensdag langs vier verschillende winkels geweest op zoek naar een maar geen enkele had deze liggen.
Nu heb ik deze meegenomen als 'noodoplossing' maar geheel tevreden ben ik er niet over:
[ Afbeelding ]

Ik weet wel dat ze online te verkrijgen zijn, maar ik wil ze toch graag zien dus vandaar dat ik langs de winkels ging.

Ik zie ze wekelijks op de markt staan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:45

Sommige mensen gebruiken gewoon een grof vergiet of een plastic tupperware bakje waar ze een gat in maken. Werkt net zo goed. :P
Ik gebruik zelf niets: een mooie keramische yarn bowl staat nog wel op m’n verlanglijstje, maar dan moet ik eerst een keer kappen met constant verhuizen.

Bnet

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:12

Ik heb zelf een mandje gehaakt waar ik mijn bol garen in leg. Dat draait natuurlijk niet zo soepel als in een garenkom, maar helpt wel tegen het van de bank afrollen.
Ik zag laatst een hele mooie keramische kom voorbij komen, als ik het bedrag ooit aan mezelf kan verantwoorden komt die er wel denk ik :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:25

Ik heb de oude houten slakom van mijn ouders hiervoor gekregen. Anders gingen ze em wegdoen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:26

Quir schreef:

Gemerceriseerde katoen?
"Merceriseren houdt in dat het katoen bewerkt wordt, zodat het glanzender en nog slijtvaster wordt. Naast de mooiste glans, is het ook lekker absorberend."
Voorbeeld;
https://hobbii.nl/rainbow-cotton-8-4-merceriseret

Maar hoe groot het verschil dan is met het "gewone" Rainbow 8/4 weet ik niet. Deze webwinkel heeft gemerceriseerd garen in verschillende diktes en geloof ook verschillende merken.

Edit; ik zie dat ik spuit elf ben :+

__Sannne schreef:
Die koe is echt te leuk!

Ja grappig he :D :D Kon die met iets van 70% korting meebestellen en vond hem te grappig om hem te laten staan :+ . Dacht eigenlijk dat het een beetje onzinnig was, zo'n yarnbowl. Maar moet zeggen dat met de cake-garens het toch wel errrg ideaal is. Vooral als ik vanaf de buitenkant werk, en de bol dus moet ronddraaien. Draait mooi soepel zo!

@Judith; mooie herfstkleuren!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:34

Haha Toch bedankt! :D

Heb wat bij de Zweedse hobbii besteld, helaas alleen 8/4, had graag 8/6 of 8/8 gehad, maar dit moet ook lukken. :))

Hebben hier verder helaas niet zoveel winkels, anders was ik gewoon even gaan kijken, maar dichtsbijzijnde is 100km. :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:33

Ik heb een mysterie. Er is duidelijk iets fout gegaan maar ik kan maar niet ontdekken waar het hem nu in zit. :o?
Afbeelding

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:43

Jolien87 schreef:
Ik heb een mysterie. Er is duidelijk iets fout gegaan maar ik kan maar niet ontdekken waar het hem nu in zit. :o?
[ [url=m/i01cNU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij heb je 2 stokjes?? in 1 losse boog gehaakt en daarna de eerst volgende losse boog overgeslagen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:38

Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:35

Ik moet stiekem een beetje lachen om je reactie hoewel het ongetwijfeld heel lief bedoeld is. Sorry. :=
Ik had wel door dat de fout dáár zat maar wat er nu precies fout is gegaan, kon ik mijn vinger niet op leggen. Nu zie ik dat ik een lossenketting heb overgeslagen. -O-

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:42

Afbeelding

Hier weer een knuffel af. Heeft lang stil gelegen. Gewisseld van werk en een keuken verbouwing zaten rust om te haken in de weg.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:03

Speciaal haakprojectje tussendoor gedaan. Oud-klasgenote waar ik via FB nog wat contact mee heb, werkt in verpleeghuis hier om de hoek. Zij had op 20-03-2020 een oproep van haar collega gedeeld, die zocht gehaakte vlindertjes om de afdeling waar ze werkt wat op te fleuren. Deze week heb ik weekje vakantie, heb haakspullen zat en dus beloofd er een paar te haken. Dit zijn er uiteindelijk 25! geworden, van elke geschikte bol garen die ik had eentje. Paar bollen garen niet gebruikt omdat dat garen te dik was, die vlinders werden dan echt veel te groot. Bovendien is 25 wel mooi aantal. Doosje is dicht, morgen gaat deze bij het verpleeghuis in de brievenbus.

Afbeelding

Afbeelding

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:16

Haai ik kom me ook even melden. Ben weer bezig met een schattig knuffeltje. Nou loop ik telkens tegen het probleem aan dat wanneer ik 2 vaste samen haak ik het blijf zijn. Ik haak linkshandig. Heeft iemand tips hiervoor? Ik haak alleen de voorste 2 lussen samen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:24

Volgens mij geven ze als tip bij het samenhaken on dit alleen in de voorste lus te doen. (Degene dichtst bij je)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:29

Sani schreef:
Volgens mij geven ze als tip bij het samenhaken on dit alleen in de voorste lus te doen. (Degene dichtst bij je)

Ja, het lijkt er idd op dat je de verkeerde lus gebruikt.
Je zou op zich, voor een volgend project, ook best een dunnere haaknaald kunnen gebruiken :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:12

Het ziet er haast uit of je de verkeerde kant buiten hebt?

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:49

Sani schreef:

Ja dat doe ik dus al...

Nerwen schreef:
Sani schreef:

Ja, het lijkt er idd op dat je de verkeerde lus gebruikt.
Je zou op zich, voor een volgend project, ook best een dunnere haaknaald kunnen gebruiken :)

Ohjaaaaaa dan worden de gaatjes wat kleiner. Deze knuffel was eigenlijk met 7.0mm en heb nu al een 3,5 gepakt.

Wendy_Komen schreef:
Het ziet er haast uit of je de verkeerde kant buiten hebt?

Als ik het werkje omdraai ziet het er nog lelijker uit??

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:54

Was het patroon voor 7.5 mm? Je pakt normaal gesproken de naald die past bij het garen wat je gebruikt. Jouw garen is duidelijk smaller dan het garen gebruikt voor het patroon, waardoor je ook een smallere naald pakt. Je knuffel wordt dan uiteraard iets kleiner.

Verder lijkt het er toch op de je de verkeerde lus te pakken hebt. Je pakt de lussen aan de binnenkant van je ronde. Ook dan zie je soms nog wel iets, maar het zou stukken minder zichtbaar moeten zijn dan nu.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:56

@Bnet, het waren van die wollige garen. Daarom ook een grote naald denk ik. Dit is gewoon katoen garen. De knuffel is denk ik al de helft kleiner dan op het patroon :-)

Ik pak echt de buitenste lussen, maar ga het gewoon is andersom proberen.
Overigens verteken de foto wel iets hoor. De gaatjes zijn stuk minder klein dan op de foto. Ik ga even een foto proberen te maken die beter is.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door linnnde op 26-03-20 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:57

Of pak je de lus nog op tussendoor? Je moet meteen door de eerste en tweede vaste steken zonder garen op te pakken tussendoor

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:59

Emori schreef:
Of pak je de lus nog op tussendoor? Je moet meteen door de eerste en tweede vaste steken zonder garen op te pakken tussendoor

Nee ook niet, zoals jij zegt, door 2 steken de voorste lus haken en dan afmaken als een gewone vaste.
Heb wel 20 filmpjes gekeken wat ik nou fout doe maar doe het toch echt zoals iedereen het voordoet. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik linkshandig ben en veelal rechtshandig zijn..

Edit; helemaal geen zin meer om dit mormel af te maken haha. Wil meteen wat anders maken nu. Ik denk dat ik het maar even laat liggen en een nieuw patroon pak

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:31

Irritant is dat dan, als je er uit komt wat er precies verkeerd gaat!
Maar dat 'horizontale streepje' ter plekke van de vermindering zou aan de binnenkant van je amigurumi horen te zitten. Dus ergens gaat het toch niet helemaal goed met welke lussen je pakt vrees ik!

Ik heb nog een WIP, zal even kijken of ik die vandaag of morgen kan opsnorren voor een foto voor je.