[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:59

MarliesR schreef:
Ja die NL termen zijn vreselijk haha! Ketting van lossen is het in NL. Zag al paar keer de tip voorbijkomen om die eerste basis lossen met een maat grotere haaknaald op te zetten om dat te voorkomen.

Je kan eventueel ook gelijk jezelf de methode aanleren om direct een rij van vasten op te zetten. Is niet echt veel lastiger (ik vind zelf in elk geval zo'n chain van lossen echt vreselijk).

Linkje naar YouTube:
https://youtu.be/HJarsu5Okt8

Die gebruik ik inderdaad ook, of ik pak inderdaad een grotere haaknaald en haak hem alsnog vrij losjes.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:12

Nog twee rondes (waarvan 1 er inmiddels grotendeels aan zit) en dan is deel 6 ook al weer klaar! Ik heb hem vandaag even gemeten (weet zo even niet meer wie er naar vroeg) en hij is nu 103,5 cm * 103,5 cm.

Deel 7 is nog een laatste "band" en deel 8 daarna is de border.

Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:30

Zoooo gaaf! <3

Ik zit nu al een paar weken tegen m'n sweater aan te kijken... ben nu toe aan de mouwen, en ik weet niet zo goed hoe dat werkt, dus ik ben bang om eraan verder te gaan. :=

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 08:40

Mooi Marlies.
Mooie kleuren ook.

Gisteren naar de handwerkbeurs geweest.
Eens maar nooit weer.
Ik bestel wel online. Haha.

Helemaal ook geen echte leuke aanbiedingen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:16

MarliesR schreef:
Nog twee rondes (waarvan 1 er inmiddels grotendeels aan zit) en dan is deel 6 ook al weer klaar! Ik heb hem vandaag even gemeten (weet zo even niet meer wie er naar vroeg) en hij is nu 103,5 cm * 103,5 cm.

Deel 7 is nog een laatste "band" en deel 8 daarna is de border.

[ [url=m/PZRAxb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is echt schitterend! <3

Wij hebben dit jaar ook de beurs overgeslagen. Las op Facebook ook al veel wisselende reacties, dat het meer quilten was dan breien/haken enzo en dat het rommelig was qua indeling vip/normaal en restaurants e.d.

Ik heb mijn vorig jaar gekochte projecten nog niet eens af. :')

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:17

Mkango schreef:
Zoooo gaaf! <3

Ik zit nu al een paar weken tegen m'n sweater aan te kijken... ben nu toe aan de mouwen, en ik weet niet zo goed hoe dat werkt, dus ik ben bang om eraan verder te gaan. :=

Kunnen we helpen door mee te denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:52

Sani schreef:
Mkango schreef:
Zoooo gaaf! <3

Kunnen we helpen door mee te denken?

Het is wel een breipatroon, dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik het hier plaats (aangezien het toch voornamelijk hetzelfde clubje is :)) ).

Dit is wat er in het patroon staat (de roze gemarkeerde getallen zijn voor mij van belang):
Afbeelding

Alleen eindig ik dan niet met een gat onder de oksel als ik dit zo volg? :o Normaliter begin ik gewoon, en haal ik het weer uit als het niet werkt, maar ik wil niet het risico lopen dat ik straks de helft van die sweater heb uitgehaald. :))

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:44

Ik ben zelf echt nog een beginnende breier, dus ik ben bang dat ik je er niet mee kan helpen. :')
De afkortingen zeggen mij al niks, BORm heb ik nog nooit van gehoord.

Ik kom niet verder dan recht en averechts in NL termen. :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:05

Ben er zelf stiekem ook wel trots op :D

Van breien weet ik echt helemaal niks, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:08

Mkango schreef:
MarliesR schreef:
Ja die NL termen zijn vreselijk haha! Ketting van lossen is het in NL. Zag al paar keer de tip voorbijkomen om die eerste basis lossen met een maat grotere haaknaald op te zetten om dat te voorkomen.

Je kan eventueel ook gelijk jezelf de methode aanleren om direct een rij van vasten op te zetten. Is niet echt veel lastiger (ik vind zelf in elk geval zo'n chain van lossen echt vreselijk).

Linkje naar YouTube:
https://youtu.be/HJarsu5Okt8

Die gebruik ik inderdaad ook, of ik pak inderdaad een grotere haaknaald en haak hem alsnog vrij losjes.

Misschien een domme vraag, maar is dat ook toepasbaar in het patroon wat ik graag wil gebruiken? Ik heb nu een aantal proeflapjes gemaakt maar het maakt niet uit wat ik probeer, ze worden allemaal hartstikke krom. Nog losser haken in de ketting van losse en het werkje zit vol gaten. :'(

Wat gaaf marlies! Lijkt een behoorlijk project? Mooie kleuren ook!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:11

Wat gebeurd er als je de lossen met een volle maat grotere naald op zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:14

Dat kan ik nog proberen, ga eens zoeken of ik nog ergens een andere maat kan vinden.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:20

Judith_ schreef:
Misschien een domme vraag, maar is dat ook toepasbaar in het patroon wat ik graag wil gebruiken? Ik heb nu een aantal proeflapjes gemaakt maar het maakt niet uit wat ik probeer, ze worden allemaal hartstikke krom. Nog losser haken in de ketting van losse en het werkje zit vol gaten. :'(

Wat gaaf marlies! Lijkt een behoorlijk project? Mooie kleuren ook!

Ik ken het patroon wat jij maakt niet, maar begint het patroon na de opzetlossen met vasten, halve stokjes of stokjes? Dan kan je die methode uit die YouTube video gebruiken! (die zitten daar alle drie in). En het idee met die maat grotere haaknaald kan volgens mij vrijwel altijd. Maar heb ik zelf dus nog nooit gebruikt. Ik vind in het rond werken veel fijner :+

Deken die ik maak is inderdaad wel een flink project! Maar wel echt ontzettend leuk om te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:50

Het lijkt te lukken, mijn proeflapje beginnen allerzins ergens op te lijken. Met een naald groter een ketting losse haken is nog niet helemaal mijn ding, maar gelijk een ketting vaste lijkt wel beter te gaan. Mijn laatste lapjes blijven redelijk mooi recht.

Ik zou graag de spinnetjessteek willen proberen. Heb tot nu toe die, de gravelsteek en gepaarde vaste geprobeerd, vind de laatste het makkelijkst en erg mooi maar vrees dat het te dicht gaat zijn voor een babydeken.

Ik oefen nog even verder, maar het begint tenminste ergens op te lijken. Al heel erg bedankt voor de tips iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:57

Vergeet niet dat het meeste haak- en breiwerk er een beetje verfrommeld uitziet als het alleen maar gehaakt/gebreid is, dus niet dat je een perfect gevormde, strakke deken verwacht. Het meeste spul moet eerst geblokt worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:10

Dat moest ik even Googlen. :D Goed om te weten dat ik het daarmee nog een stukje netter kan krijgen. :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:43

Wauw wauw wauw die afgan zo mooi!

Jullie inspiratie voor wat nu.... ik weet het gewoon even niet. Zou het graag rondom haken maar alles trekt krom...

Afbeelding

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:54

Heb je het al geblokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:49

Ik vrees dat ik je niet op weg kan helpen, BloemBloem, sorry. Mijn haakprojecten beperken zich meestal tot ami's, dus ik heb geen ervaring met het toevoegen van een rand o.i.d.

Mag ik jullie om wat advies vragen? :o Ik was zojuist een beetje door Ravelry aan het grasduinen en vond een patroon dat 'One for the Road' heet. Op zich niet heel spannend, en het is op zich ook geen heel spannend patroon, ware het niet dat een vriendin recentelijk haar partner verloren heeft en één van zijn vaste uitspraken als we in de pub zaten, was: "We'll have one for the road," meestal een voorbode dat het een lange avond met veel drank zou worden. :)) Denken jullie dat het "leuk" (bij gebrek aan een beter woord) zou zijn om die als een soort memorial deken voor haar te haken...? :o Ik ben een beetje sociaal onhandig soms, dus kan dat niet altijd even goed inschatten en ik wil niet het risico lopen dat ik haar voor de rest van haar leven traumatiseer of zo.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:42

Sani schreef:
Heb je het al geblokt?

Nee moet ik nog doen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:31

BloemBloem schreef:
Wauw wauw wauw die afgan zo mooi!

Jullie inspiratie voor wat nu.... ik weet het gewoon even niet. Zou het graag rondom haken maar alles trekt krom...

[ [url=m/GF7tAb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje :o <3

Wat betreft jouw deken, ik haak natuurlijk nog maar heel erg kort, maar op basis van hoe ik de deken zich zag 'gedragen' bij de verschillende rijen, is het misschien een idee om eerst een ronde V-stitches te maken en daar de rand op te zetten? Afhankelijk van hoeveel 'bruikbare' aanhaakpunten je hebt kan je ook nog 2-chain of 3-chain V-stitches gebruiken. En dan bijvoorbeeld daarop een ronde half doubles (geven toch wat meer 'give' dan singles) -> 1 in de beide 'poten' van de V-stitch en 1 in de ketting (of 2 of 3 bij 2chain/3chain).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:27

Mkango schreef:
Ik vrees dat ik je niet op weg kan helpen, BloemBloem, sorry. Mijn haakprojecten beperken zich meestal tot ami's, dus ik heb geen ervaring met het toevoegen van een rand o.i.d.

Mag ik jullie om wat advies vragen? :o Ik was zojuist een beetje door Ravelry aan het grasduinen en vond een patroon dat 'One for the Road' heet. Op zich niet heel spannend, en het is op zich ook geen heel spannend patroon, ware het niet dat een vriendin recentelijk haar partner verloren heeft en één van zijn vaste uitspraken als we in de pub zaten, was: "We'll have one for the road," meestal een voorbode dat het een lange avond met veel drank zou worden. :)) Denken jullie dat het "leuk" (bij gebrek aan een beter woord) zou zijn om die als een soort memorial deken voor haar te haken...? :o Ik ben een beetje sociaal onhandig soms, dus kan dat niet altijd even goed inschatten en ik wil niet het risico lopen dat ik haar voor de rest van haar leven traumatiseer of zo.

Ja ja ja!

Wat prachtig!

Zou het niet een memorial deken noemen naar haar toe. Gewoon maken, in een kleur die bij haar interieur past en zeggen dat de steek zo heet en je hem daarom aan haar geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:27

BloemBloem schreef:
Sani schreef:
Heb je het al geblokt?

Nee moet ik nog doen.

Wat is dat? }:0

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:03

Janine1990 schreef:
Mkango schreef:

Ja ja ja!

Wat prachtig!

Zou het niet een memorial deken noemen naar haar toe. Gewoon maken, in een kleur die bij haar interieur past en zeggen dat de steek zo heet en je hem daarom aan haar geeft.

Eens met bovenstaande!!

Wat mooi dat je dat wil doen :) !

Janine1990 schreef:
BloemBloem schreef:

Nee moet ik nog doen.

Wat is dat? }:0

Blocken is je werk, als het af is, opspannen. Je maakt het dan eerst nat (soort handwas) en dan rek je het (voorzichtig!) uit en speld je het vast en in de vorm die je wilt. Dat kan op een matras, maar ook op van die foam puzzelstukken bijv. Als het helemaal droog is haal je het weer los en dan heb je je prachtige geblockte kunstwerk :D
Blocken maakt je steken netter en regelmatiger, het haalt de kreukels eruit en bij lace (kant) patronen zie je dan het patroon.

Voorbeeld voor blocken:
Afbeelding

Voorbeeld na blocken:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:30

Janine1990 schreef:
Ja ja ja!

Wat prachtig!

Haha, nee, ik ga dat er inderdaad niet bij zeggen tegen haar. Ze snapt de hint wel als ik zeg hoe het patroon heet inderdaad. :j

Dank voor de input, ik ga ermee aan de slag! :D