[VER]Anatomie van een Moderne Relatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: [VER]Anatomie van een Moderne Relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:03

Pijnlijk. Wat Nina meemaakt, wat ze doet, de lessen die ze leert. Pijnlijk herkenbaar vooral.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:20

Weet je wel waar ‘Phantom’ nu is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:27

astridastrid schreef:
prompter schreef:
Sommige wel Prem volgers hebben zelfs beeld O:)

Hahaha precies!
Was zelfs een tijd dat hij mijn Insta domineerde en echt iedereen overtuigd was dat we een stelletje waren (hij zelf voornamelijk. My bad.)

Maar toen kwam Tom en heb ik bijna alles gestript :') .
(Zou me ook niet verbazen als Wouter hier nog meeleest, ook.)
(Met al die mafklappers lijkt Tom bijna een goede optie, toch :') .)

Ik heb hem nog op mijn vizier!

Edit na het lezen van het laatste stuk...
Gvd.. waarom zeggen mensen niet gewoon niets als ze niets aardigs kunnen bedenken.
En jouw stal.. wat een hufters... misschien hier iedereen even waarschuwen? O:)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 05:10

Suzanne F. schreef:
Pijnlijk. Wat Nina meemaakt, wat ze doet, de lessen die ze leert. Pijnlijk herkenbaar vooral.

;(
Mooi dat je dat zegt! In een wereld waar het toch vaak schone schijn is... Probeer ik toch de minder mooie kant te schetsen. (EN DAT VALT NIET MEE!)

Dankjewel :knuffel: !

zorro schreef:
Weet je wel waar ‘Phantom’ nu is?

Die is gewoon verkocht aan een lesklant OP DIEZELFDE STAL. Waarschijnlijk was de deal en alles al rond :') . How to loose EUR4,000 in three days :') .

Zou deze Nina dus ook NOOOOITTTT meer accepteren.

IMJ schreef:
astridastrid schreef:
Hahaha precies!
Was zelfs een tijd dat hij mijn Insta domineerde en echt iedereen overtuigd was dat we een stelletje waren (hij zelf voornamelijk. My bad.)

Maar toen kwam Tom en heb ik bijna alles gestript :') .
(Zou me ook niet verbazen als Wouter hier nog meeleest, ook.)
(Met al die mafklappers lijkt Tom bijna een goede optie, toch :') .)

Ik heb hem nog op mijn vizier!

Edit na het lezen van het laatste stuk...
Gvd.. waarom zeggen mensen niet gewoon niets als ze niets aardigs kunnen bedenken.
En jouw stal.. wat een hufters... misschien hier iedereen even waarschuwen? O:)

Hahahahhah kreeg laatst nog een berichtje van Wouter op LinkedIn, de enige plek waar hij niet geblokkeerd was [Tom was right, you know? Die hele "relatie" was ongezond.] Heb hem overigens niet geopend.

En verder, hey, over die stal: Karma is a bitch! Hoef ik verder niks voor te doen O:) . [Doe verder vrolijk alsof het gewoon fictie is.]

Ik kijk er naar uit om het plot met jullie te delen! Morgen het begin.
Het is een hele reis die jullie mee hebben gevolgd.

BEDANKT!
Nu het laatste deel...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:25

Oef je bent gewoon keihard belazerd door die stal, echt wel heel heftig... Ik word daar dus plaatsvervangend zo boos om.

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:48

Ik ben al heel lang een stille meelezer van dit verhaal omdat ik vind dat je zo mooi schrijft. Ik zit echt helemaal in het verhaal en kijk altijd uit naar het volgende stukje! Het laatste hoofdstuk laat me toch even uit de meelezer modus komen want bah wat ben ik boos op die stal. Zo verschrikkelijk hoe ze Nina financieel zo in het nauw hebben gedreven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:05

Ooh nee, je paard.

Hebben ze nou zo misbruik van jou gemaakt op stal. Wat schandalig. Ik heb zoveel vragen. Is het zo’n impulsieve beslissing geweest? Heeft je bijrijder niet eerder iets aangegeven?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:57

astridastrid schreef:
Gnome schreef:
Oude mannen fetish vlag

Hahahahh maar in de meeste gevallen moet gesteld worden dat ik het in eerste instantie niet wist :') !
Want ze doen zich allemaal jonger voor :') .

Don't blame the fooled :') .

OK misschien een beetje veel Pilotentaal maar hey, ook wat bureaucratische paardenzwendel :D .

70.
8 januari 2023 - vervolg

Twee dagen later komt Tom erop terug.
‘Over die scanflow,’ zegt hij, alsof we midden in een gesprek zitten. We zijn niet midden in een gesprek. We hebben het er twee dagen niet over gehad.
‘Wat?’
‘Die techniek die je instructeur je leert. Scanflow. Punt in de verte, instruments, traffic, opnieuw punt in de verte. PIDV noemen we dat. Point In Distance Visual.’
‘Ja, dat weet ik,’ zeg ik. ‘Sebo heeft het uitgelegd.’
‘Sebo,’ zegt hij afkeurend. ‘Weet hij ook dat je dit thuis kunt oefenen? Chair flying?’
‘Ja, dat—’
‘Wacht. Ik laat het je zien.’
En voor ik kan zeggen ‘misschien eerst een broek aantrekken’ – of überhaupt iets kan zeggen – schakelt hij over naar FaceTime.
En daar zit hij.
Naakt.
Op een keukenstoel.
In zijn keuken in Pinecrest, Miami, waar het blijkbaar 28 graden is en kleding optioneel.

‘Zie je?’ Hij beweegt zijn hoofd overdreven van links naar rechts. ‘PIDV, instrumenten, PIDV, traffic check, PIDV. Snap je?’
Ik staar naar het scherm. Naar hem. Naar zijn... alles. Zijn bruine torso, zijn gedefinieerde abs die meebewegen met elke ademhaling. Zijn... nou ja, de rest.
‘Tom.’
‘En nu slowflight,’ gaat hij verder, volkomen serieus. ‘Let op gierbeweging bij grote vermogenswisselingen. Pedalen zijn key. Kijk.’
Hij beweegt zijn benen alsof hij op een hometrainer zit. Zijn handen grijpen een denkbeeldige stuurknuppel. Zijn ogen zijn gefocust op een punt ergens boven zijn televisie.
‘Zie je hoe ik compenseer met rudder? Dat is essentieel. Anders ga je spinnen.’
‘Tom.’
‘Rechter pedaal, beetje power, links corrigeren—’
‘TOM.’
Hij kijkt naar de camera. Alsof hij zich nu pas realiseert dat hij naakt chair flying aan het demonstreren is. ‘Wat?’
‘Je bent naakt.’
‘Ergo?’
Ergo. Hij zegt ergo. Naakt. Op een keukenstoel. Terwijl hij vliegtechnieken demonstreert.
‘Niks. Ga vooral door.’

Want wat moet ik anders? Deze man – deze gekke, briljante, volstrekt gestoorde man – belt me naakt op om me te leren hoe je een vliegtuig bestuurt. En ergens, diep vanbinnen, in het deel van mijn brein dat beslissingen neemt waar ik later spijt van krijg, vind ik dit charmant.
‘Goed. Dus zoals ik zei: bij slowflight moet je anticiperen op—’
Ik heb er niks van meegekregen. Want ik was te druk met proberen níét te lachen. Of te staren. Of beide.

Later, als hij ophangt (na twintig minuten naakte vlieginstructie die ik nooit meer uit mijn geheugen krijg), denk ik: dit is precies waarom ik hier nog ben. Niet omdat hij perfect is – hij is verre van perfect. Maar wie anders belt je naakt op om je te leren hoe je een vliegtuig moet besturen?
Niemand.
Letterlijk niemand.

Wat ik inmiddels wel weet van mijn veldonderzoek: superioriteit is blijkbaar standaard-installatie bij piloten. Tom heeft het. En Sebo heeft het ook. Want toen ik mijn instructeur (‘zeg maar meester’) een berichtje stuurde of de les van morgen doorging, kreeg ik dit:
‘Als je bedoelt de class D van TMA 3,4,5 van Lelystad... die zijn tussen 2200 en 1800 class E en in class E gelden overigens wel dezelfde zichtwaardes. Los daarvan lijkt de bewolking inderdaad te laag.’
Ik staarde naar mijn scherm.
Las het opnieuw.
En nog een keer.
Hij had gewoon ‘nee’ kunnen zeggen. Of ‘te bewolkt’. Drie letters. Maar nee. Ik kreeg een mini-college in luchtruimclassificatie, TMA-structuur, en meteorologische minima.
Ik app terug: ‘Dus... nee?’
Hij: ‘Correct.’
Pfffffffff.
Ik begrijp nu waarom piloten praten volgens een protocol, want zet Tom en Sebo in een cockpit en je hebt gelijk een possible threat. Ze zouden uren kunnen kibbelen over QNH-instellingen terwijl het vliegtuig uit de lucht valt.

Maar goed. Belangrijker nieuws: mijn paard is inmiddels verkocht. Voor een fractie van wat hij waard was, natuurlijk, want de stal had me belazerd met een contract vol kleine lettertjes en ‘trainingskosten’ die nergens op sloegen. (ALS IK KLAAR BEN MET TYPEN SLUIT IK EEN RECHTSBIJSTANDVERZEKERING AF).

De stal wilde hem namelijk wel verkopen. Maar. Omdat hij ‘nog niet verkoopklaar was’ – spoiler: dat beest was op 6-jarige leeftijd Z1 met 3 winstpunten – wilden ze hem eerst een maand trainen.
Wat ik moest betalen. EUR 1.200.
Plus stal. EUR 700.
Plus hun commissie: 25% van de verkoopopbrengst.
Ik las de mail. Twee keer. Drie keer.
Ze vroegen me dus om EUR 1.900 te betalen opdat zij mijn paard konden trainen zodat ze hem konden verkopen en dan ook nog eens een kwart van de opbrengst konden houden. Het is een bizarro-versie van kapitalisme waarbij de verkoper betaalt voor het privilege om uitgemolken te worden.
Ik had nee kunnen zeggen. Maar ik zei ja, mede gevoed door het beeld van in de lucht vliegende proefrijders waar ik anders verantwoordelijk voor zou zijn.

Drie dagen na het tekenen van de overeenkomst kwam de plottwist eens in mijn paardenleven i.p.v. met de mannen: mijn verzorgster wilde Phantom overnemen. Barbara. Lieve Barbara die hem al zes jaar verzorgde en van hem hield op een manier die ik niet meer kon opbrengen. Je zou denken: makkelijk geregeld. Fantastisch. Perfect. Iedereen blij.
Je zou fout denken.

Want ondanks dat mijn verzorgster zelfs daar WERKT, zag de stal (MET MIJN EIGEN STAL WAAR IK AL JAREN STALLING BETAAL) het voornamelijk als goede reden om me (nogmaals) een poot uit te draaien.

Want ontbinden (hoewel ze er nog niet eens op hadden gezeten sinds mijn handtekening), daar zaten voorwaarden aan.
‘Nina, we hebben een probleem,’ zei de ‘stalmanager’ toen ik haar van het heugelijke feit op de hoogte stelde dat Barbara hem over wilde nemen.
Natuurlijk hebben we een probleem. We hebben altijd een probleem.
‘Het contract,’ gaat de eigenaresse verder, die er inmiddels ook bijgekomen is. ‘Er zitten voorwaarden aan.’
‘Welke voorwaarden?’
‘Ontbindingskosten. EUR 700.’
Ik wacht. Er komt meer. Er komt altijd meer.
‘Plus de trainingskosten. We hebben twee weken op hem gereden in November. EUR 1.500.’
‘Twee weken?’ Ik probeer mijn stem neutraal te houden. Het lukt niet. ‘Jullie zeiden dat jullie hem gratis zouden trainen en—’
‘Het staat in het contract.’
Ze toont me een versie die afwijkt van het originele contract. Een versie die ik nooit heb gezien. Een versie die blijkbaar uit het niets is gematerialiseerd, compleet met clausules die er eerder niet waren.

Ik doe de wiskunde. Kelly wilde me EUR 2.300 betalen. Min EUR 700 ontbinding. Min EUR 1.500 trainingskosten die nergens op slaan.
Netto: EUR 100.
Honderd euro.
Voor zes jaar paardrijden. Voor duizenden euro's aan stalkosten, instructie, veterinaire kosten. Voor elke zaterdag dat ik erheen ging ook al wilde ik liever uitslapen. Voor elke keer dat ik mezelf overtuigde dat ik het leuk vond ook al begon ik het steeds minder leuk te vinden.
Voor passie die langzaam was veranderd in plicht.

Stal biedt me ‘uit coulance’ een mogelijkheid. Ze willen hem direct overnemen voor EUR4,000.
Ik sta met mijn rug tegen de muur. Maar ga akkoord. Want wat moet ik anders? Naar een advocaat? Voor een paard?

Een week later staat Phantom op Marktplaats. Prijs: EUR 8.500. Verkocht binnen drie dagen voor EUR 8.000.
Die 'maand om hem verkoopklaar te maken'? Blijkbaar niet nodig. Blijkbaar was hij al verkoopklaar. Shocking. Wie had dat kunnen zien aankomen. Behalve iedereen.

Ik heb EUR 4.000 van mijn eigen paard gekregen terwijl de stal EUR 4.000 winst maakte. Moderne slavernij, maar dan met paarden.
Barbara stuurt me een berichtje: ‘Het spijt me zo.’
Ik stuur terug: ‘Niet jouw schuld. De wereld is gewoon klote.’
Ze stuurt een hartje.
En zo eindigde mijn paardrij-carrière anders dan ik voor ogen had.

Dus nu heb ik vliegen maar als hobby voor paardrijden, al is het een stuk duurder en word ik er niet bepaald slanker op. Ik heb zelfs al een keer samen met Tom gesport in het hotel, deed net of het geen reet voorstelde beetje die gewichten, maar kon de volgende dag echt niet lopen.

Toen ik het trots mijn bodybuildende buurman vertelde (kijk, leuk he, ik fitness ook), zei hij alleen: ‘je hebt anders wel een dikke kop gekregen.’
Dikke kop.
Niet: ‘goed bezig.’ Niet: ‘trots op je.’ Dikke kop.
Mijn buurman, die ik ken sinds ik hier ben komen wonen. Die altijd vriendelijk groet. Die mijn plantjes water geeft als ik weg ben.
Die man zegt: dikke kop.
Ik stond daar. In de gang. Met mijn boodschappentassen. En ik dacht: dit is mijn leven. Mannen vertellen me dat ik te dik ben. Of dat mijn kop dik is. Of allebei. En ik blijf met ze praten alsof dit normaal is.

Tom vertelt me dat ik te zwaar ben voor crosswind-limieten.
Wouter koopt lingerie ‘om me weer goed te laten voelen’.
Roberto zegt dat ik dik ben geworden. Nienke die zegt dat ik ‘te lelijk’ ben voor Tom.
En ik? Ik lach. Zeg ‘ha ha, ja, inderdaad.’ Ga naar binnen. Eet een boterham.
En ik voel me ellendig.
Maar niemand die het ziet.

To be continued...
(Morgen begin aan laatste scenes! Ik heb nog drie stukken staan, let's see).

Paardenvolk is misschien wel erger dan Tom :r Het ergste is, dat zowat elk paardenmeisje weet dat ondanks dat dit als "fictie" is geschreven, dit het niet is. |o

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 20:00

Mer1980 schreef:
Oef je bent gewoon keihard belazerd door die stal, echt wel heel heftig... Ik word daar dus plaatsvervangend zo boos om.

Ik achteraf ook!
Zeker omdat het allemaal zo onnodig was... Ook voor hun, zou je denken. Ik bedoel: ze hadden er letterlijk nog niets een opgezeten! En Barbara werkte daar! Ik zou hem dan nog kunnen verzorgen! Ik heb nooit moeilijk gedaan en altijd op tijd betaald etc.!

Maar, in het leven is blijkbaar niets gratis, ook niet hulp die zogenaamd voor niks aangeboden wordt (zoals in November).

Geertema schreef:
Ik ben al heel lang een stille meelezer van dit verhaal omdat ik vind dat je zo mooi schrijft. Ik zit echt helemaal in het verhaal en kijk altijd uit naar het volgende stukje! Het laatste hoofdstuk laat me toch even uit de meelezer modus komen want bah wat ben ik boos op die stal. Zo verschrikkelijk hoe ze Nina financieel zo in het nauw hebben gedreven.

Ja echt triest.
Heb het net nog helemaal nagelezen :') (de echte versie, die natuurlijk niet erg veel afwijkt in dit geval). Ik had het echt niet moeten accepteren.

Joltsje schreef:
Ooh nee, je paard.

Hebben ze nou zo misbruik van jou gemaakt op stal. Wat schandalig. Ik heb zoveel vragen. Is het zo’n impulsieve beslissing geweest? Heeft je bijrijder niet eerder iets aangegeven?

Van mij niet, volgens mij zeg ik het al in hoofdstuk twee?
Maar Barbara was een jong meisje met EUR2300 spaargeld. En denk dat het besef dat het definitief was, haar deed beseffen: HELP!

Wij dachten echt: TOP, stal blij (Barbara werkte daar), ik blij, paard blij.
Maar toen was het "te laat".

Ania schreef:
Paardenvolk is misschien wel erger dan Tom :r Het ergste is, dat zowat elk paardenmeisje weet dat ondanks dat dit als "fictie" is geschreven, dit het niet is. |o

YUP...
Ik ben niet de enige die dit overkomt.

Wat dat betreft ben ik dus ook blij niet meer in die wereld te zitten.

Maar ik stond toen echt sterk! Barbara's vader had ook alles gelezen incl. mijn bewijzen en was al bezig met een advocaat e.d., maar dat was het me allemaal ook niet waard.

Dit was overigens ook de laatste keer dat ik zo over me heen heb laten lopen, dat dan weer wel!

71.
20 mei 2023

Of: Hoe ik twee dagen reisde om vijf dagen internationaal gemicromanaged te worden. (Dacht ik.)

Ik zit in het vliegtuig. Mijn Zara-broekband snijdt in mijn buik. Niet omdat de broek te klein is (dat wél, maar dat is niet het punt nu) maar omdat wat een reis van één dag had moeten zijn heeft zich uitgerekt tot twee dagen waarin ik elk vliegveld tussen Amsterdam en de Amerikaanse hel heb gezien. Alles doet pijn. Mijn rug. Mijn nek van het slapen tegen glas. Die rare spier achter mijn rechter schouderblad waar ik niet eens wist dat ik hem had tot gisteren.

Twee dagen die ik niet met Tom doorbreng. Twee dagen van de vijf die hij speciaal voor mij heeft vrijgemaakt. Waarbij hij Vietnam heeft laten schieten, wat hij me al vier keer heeft verteld.
De eerste keer tijdens het boeken: ‘Ik heb speciaal voor jou Vietnam laten schieten.’
De tweede keer vorige week: ‘Weet je hoeveel dat me kost?’
De derde keer gisteren: ‘Normaal zou ik dat nooit doen, begrijp je wel hoe bijzonder dit is.’
En vanochtend, toen ik hem appte dat ik weer op Boston Logan zat: ‘Ik hoop dat je begrijpt dat ik hier echt alles voor laat vallen.’
Ik had nog gezegd: we hadden ook samen kunnen gaan, naar Vietnam. Uitzicht over Ha Long Bay. Hij had niet eens geantwoord op dat deel van mijn bericht.
Te druk.
Te gestresst.
Blijkbaar.

Gisteren, toen het vliegtuig terugkeerde vanwege een technisch mankement (iets met de motoren — een detail dat je liever pas hoort als je weer veilig op de grond staat), klonk hij nog opgewekt. Nu, na een dag vol vertragingen, gemiste vluchten en een hotelontruiming die ik later zal uitleggen, is de toon veranderd.

Iedereen kreeg een hotel toegewezen toen we strandden in Boston Logan Airport, behalve ik, natuurlijk, want ik vloog op een Buddy Pass. Toms geste. ‘Fly for free!’ had hij gezegd. Technisch gezien betaal je alleen belasting. Praktisch gezien betekent het: iedereen gaat voor, jij bent letterlijk de laatste persoon ben die mag instappen. Dat wil zeggen: als er plek is. Dan mag je mee.
En als je strandt? Jouw probleem!

Het Holiday Inn Express kostte $347 per nacht. Om 01:14 ging het brandalarm af. Ik stond letterlijk buiten op blote voeten in mijn nachtjapon (een beetje doorzichtig in het licht van de brandweerwagen) naast een man in driedelig pak die blijkbaar wél de tijd had genomen om zich aan te kleden terwijl het brandalarm onophoudelijk afging. Hij had al zijn spullen al gepakt in twee koffers, een rugzak en een aktetas, voor het geval het hele gebouw zou affikken.

En nu zit ik hier, dertig uur later, eindelijk onderweg naar Miami. De man naast me heeft zijn schoenen uitgetrokken. Zwarte sokken met een gat bij de grote teen (ik zie de teen). De geur is ondraaglijk — een mix van oude Goudse kaas en vuilnisbak.

Tom had gisteren nog gezegd: ‘I can't wait to see you, baby.’ En vorige week stuurde hij die foto van de oceanview vanuit zijn hotelkamer in Tel Aviv met ‘wish you were here’.
Nu: ‘Meet me curbside on departute level om 13:00 sharp’.
Sharp.
Ik werk nu met Amerikanen, ik ken hun taal, en ‘sharp’ is wat je zegt tegen subordinates, voor mensen die je betaalt. Niet tegen je vriendin die net 48 uur in transit hell heeft gezeten.
Geen ‘fijn dat je er bijna bent’, geen ‘ik heb je gemist’, geen warmte die zelfs maar in de buurt komt van wat je verwacht als je iemand een paar weken niet hebt gezien.

Er staat een foto bij, Erboven cirkelt een radartje dat al uren bezig lijkt met ‘laden’. Mijn netwerkverbinding is een slechte grap. Het zit ergens tussen het on-board wifi-netwerk van Delta en het Amerikaanse netwerk op een hoogte waar je net niet, net wel bereik hebt.

Ik blijf op die foto drukken. Het helpt natuurlijk niets. Het beeld blijft vaag.
Ik check mijn reflectie in mijn telefoon-camera. Twee dagen zonder fatsoenlijke slaap hebben me veranderd in iemand die eruitziet alsof ze door een vliegtuig is gezogen en er aan de andere kant weer is uitgespuugd. Maar haar hangt in slierten. Mijn ogen hebben wallen. Niet leuke wallen. Meer ‘is ze ziek of gewoon depressief’ wallen.

Dan: ‘HEB JE DIT ONTVANGEN!!!’ De agressie is voelbaar door het scherm.
Technisch gesproken heb ik het bericht niet echt ontvangen. Technisch gesproken zie ik alleen een grijs vierkant waar een foto zou moeten zijn.
‘Ik kan de foto niet openen,’ stuur ik terug.
‘Als ik je iets stuur en je leest het, antwoord je. Dat is gewoon normaal gedrag.’
Een boze emoji. Rood gezicht. Stoom uit de oren. Hoe toepasselijk.
‘Het is goed, ik heb het begrepen,’ antwoord ik. Mijn vingers trillen een beetje als ik ‘Wilco’ type.
Wilco. Luchtvaarttaal. ‘Will comply.’ Wat hij notmaal leuk vindt omdat het laat zien dat ik zijn wereld begrijp, zijn jargon spreek. Wat ik haat omdat ik klink als een co-piloot in plaats van een vriendin. ‘There is no food and I’m hungry,’ voeg ik toe.

Waarom zeg ik dat? Alsof honger een excuus is voor niet-reageren. Alsof mijn bloedsuiker een verklaring is voor technische problemen met wifi.
‘Het maakt niet uit!! Ik wil gewoon een antwoord als ik iets stuur!! Ik ben je hond niet!! I’m sure you respond to Bubbles’.
Daar is het.
De Bubbles-vergelijking. Want blijkbaar behandel ik mijn chihuahua (2 kilo) beter dan mijn vriend.
Wat... eigenlijk wel klopt. Bubbles is blij als ik thuiskom, punt. Geen voorwaarden. Geen performance reviews. Gewoon: staart kwispelend, blij.

En ik weet hoe dit werkt. Als ik antwoord, word ik klein. Als ik niet antwoord, word ik kleiner. Er is geen winnen. Alleen overleven. Alleen wachten tot de storm voorbij is.

Ik leun met mijn hoofd tegen het raampje. Het glas is koud. Buiten strekt zich Amerika uit — een lappendeken van beton, snelwegen, McDonald's gouden bogen. Parking lots. Outlet malls.

En ergens beneden, op 'departure level', wacht een man op mij. Met een stopwatch — metaforisch, maar ik zou geld inzetten op letterlijk — en een humeur dat exponentieel slechter wordt met elke minuut dat ik te laat ben.

De wielen raken de grond. Een schok, een stoot, een schurende rem.
Ik pak mijn tas, trek mijn trui recht en haal mijn vingers door mijn haar (hopeloos, maar je moet het proberen). We zijn er. Amerika. Het land van opportunity. Het land waar we twee jaar woonden, waar mijn vader zijn carrière maakte, waar hij wilde dat zijn kinderen kansen zouden krijgen. En nu ben ik hier. Niet voor werk. Niet voor kansen. Maar voor een man die boos is omdat ik een foto niet kon openen.

Bij de douane voel ik het al: het bekende kippenvel. Niet van de airco (hoewel die ook veel te koud staat). Maar van iets anders.
De douanier kijkt nauwelijks op terwijl hij mijn Nederlandse paspoort aanneemt — bordeauxrood, goudopdruk, officieel. ‘Wanneer was je voor het laatst in de VS?’
Ik moet nadenken.
Niet te lang.
Te lang nadenken suggereert twijfel. Twijfel suggereert leugens. Leugens suggereren terrorisme.
‘Een paar maanden geleden,’ mompel ik. ‘December, geloof ik.’
Hij knikt traag.
‘Reden van bezoek?’
Zeg het maar. De waarheid? Of een versie ervan die niet klinkt alsof je het hoofdpersonage bent in een zeer deprimerende Anatomie van een Moderne Relatie?
Ik ga voor: ‘Mijn vriend opzoeken. Hij is piloot. Voor Delta.’
Ik probeer het luchtig te brengen. Casual.
De douanier kijkt me aan en ik zie het in zijn ogen: hij heeft dit al duizend keer gehoord. Piloten. Altijd piloten. Ze komen, ze maken drama, ze gaan weer verder. ‘Heb je een retourticket?’
Ik knik. ‘Ja. Over vier dagen.’
Hij stempelt mijn paspoort. ‘Welkom in de Verenigde Staten.’

To be continued...

Hè gezellig!
Afbeelding
(Uiteindelijk achteraf gescreenshot, hij opende echt niet :') . Ben me nog steeds aan het verantwoorden).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 23:37

Wat een idioot, die vent. Geen wonder dat hij achter Nina aan blijft gaan. Er is verder niemand die die gek wil.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 07:29

Ik vind de laatste stukken echt zo goed _/-\o_ er zit veel meer emotie in, ineens kan ik begrijpen wat de aantrekkingskracht van Tom is en jouw eigen emoties en pijn zijn veel duidelijker, alles is veel "invoelbaarder" waardoor je als lezer meer echt meevoelt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 10:05

zorro schreef:
Wat een idioot, die vent. Geen wonder dat hij achter Nina aan blijft gaan. Er is verder niemand die die gek wil.

Ik denk dat er al vele hard rennend op de vlucht zijn gegaan. Nu Nina nog...

Geweldig geschreven weer!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:18

VogeltjeM schreef:
Ik vind de laatste stukken echt zo goed _/-\o_ er zit veel meer emotie in, ineens kan ik begrijpen wat de aantrekkingskracht van Tom is en jouw eigen emoties en pijn zijn veel duidelijker, alles is veel "invoelbaarder" waardoor je als lezer meer echt meevoelt.

Precies dit!
Ik begrijp nu zélfs (een beetje) waarom het zo moeilijk is om hier los van te komen...

Ben heel erg benieuwd naar de laatste stukken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:13

Ik sluit me bij de anderen aan. Ik kan me ook beter inleven

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 19:10

zorro schreef:

Hhahahaahha Nina is ook hopeloos :') .
Thanks!

VogeltjeM schreef:

:knuffel:

THANKS! Dat wilde ik precies zo!

Paardenfann4 schreef:
zorro schreef:

Ik denk dat er al vele hard rennend op de vlucht zijn gegaan. Nu Nina nog...

Geweldig geschreven weer!

Lief!
En hey, er is nog een kans he, voor optie 4!

Sunshinedaan schreef:
VogeltjeM schreef:

Precies dit!
Ik begrijp nu zélfs (een beetje) waarom het zo moeilijk is om hier los van te komen...

Ben heel erg benieuwd naar de laatste stukken.

Super tof! Dat je dit zegt. Thanks!

Joltsje schreef:
Ik sluit me bij de anderen aan. Ik kan me ook beter inleven

Dankjewel! Hopelijk lukt het in de volgende ook weer!

Let's go!

72.
20 mei 2023 (vervolg I)

Of: Nina vs. Tom.

Buiten is het warm op die specifieke Floridiaanse manier – niet zoals dat je denkt: oké, laten we picknicken. Meer: oké, het zweet breekt me uit. Mijn haar begint onmiddellijk te reageren zoals mijn haar altijd reageert op vocht: het revolteert. Binnen twee minuten lijk ik op iemand die haar vinger in een stopcontact heeft gestopt. Of op iemand die net 48 uur in vliegtuigen heeft gezeten. (Beide waar.)

Ik zie hem voordat hij mij ziet. Dat geeft me drie secondes om te observeren. Drie secondes van macht voordat ik weer machteloos ben. Hij staat bij zijn auto zoals hij altijd staat – recht, schouders naar achteren. Hij draagt een zwart t-shirt van de Doors. Het zit zo strak dat je zijn buikspieren bijna kunt tellen. Zijn armen zijn gekruist.

Ik loop naar hem toe, mijn koffer ratelt achter me aan. Dan kijkt hij op. Ziet me. Geen glimlach. Geen enkel signaal van ‘fijn dat je er bent’. Alleen die blik – die specifieke, afkeurende Tom-blik die ik zo goed ken. De blik die zegt: je teleurstelt me al voordat je je mond opendoet.

Ik merk iets op terwijl ik dichterbij kom: die specifieke spanning. Het is erger vandaag. Soms heeft hij goede dagen – dagen waarop hij bijna de man is die ik dacht te ontmoeten op Tinder.
Maar vandaag is geen goede dag.
Vandaag is een 8,5 op de Tom-schaal van spanning, waarbij 1 ‘licht geïrriteerd’ is en 10 ‘iemand bel de politie’. Ik zie het aan hoe hij staat. Aan hoe zijn handen zijn gebald, zelfs terwijl zijn armen gekruist zijn.
Dit gaat niet goed worden.

Als ik hem een knuffel wil geven, doet hij een stap achteruit. Een letterlijke stap. Fysieke afstand.
‘Hoi,’ zeg ik. Te vrolijk. Te hard. De stem van iemand die probeert te compenseren.
‘Je bent te laat,’ zegt hij.
‘Het vliegtuig was—'
‘Ik weet het. Ik heb het gevolgd.’
Hij zucht diep en draait zich om naar de auto.

De Porsche Macan staat Perfect geparkeerd tussen de lijnen en glinstert in de zon zoals alleen een pas-gepoetste auto glinstert. Ik wed dat hij hem vanmorgen heeft gewassen. De deur van de achterbak glijdt open zonder geluid, en hij pakt mijn koffer. Met een doekje.
Een antibacterieel doekje.
Ik hou mijn mond. Want twee jaar geleden had ik iets gezegd. Had ik gelachen, of geprobeerd hem te kalmeren, of mezelf verontschuldigd voor het feit dat ik bagage heb dat blijkbaar besmet is. Nu? Nu denk ik alleen: interessant data point. Mental note: hij raakt mijn koffer aan met PPE.

Ik kijk toe hoe hij mijn roze koffer voorzichtig in de achterbak tilt. Hij plaatst hem precies in het midden, past de positie drie keer aan, sluit de klep met beide handen.
Ik zou kunnen helpen; ik ben psychisch fit om een koffer op te tillen (bedankt he, Fitness. Ik heb dan nog wel een dikke kop, maar ben wel sterk genoeg.)
Maar ik laat het wel uit mijn hoofd. Want stel je voor dat ik iets beschadig. Want vorige keer – november, toen zijn vrienden over waren – raakte ik per ongeluk zijn achterbumper met mijn knie en volgde er bijna een onderzoek naar mogelijke schade.

Ik schuif voorzichtig in de stoel, complimenteer zijn nieuwe auto – want het is weer een nieuwe, natuurlijk, deze man koopt auto's zoals andere mensen boodschappen doen – een parelmoer witte Porsche Macan.
Hij negeert het. In plaats daarvan zegt hij: ‘Shoes off.’
Ik kijk naar hem. ‘Wat?’
‘Je schoenen. Uit. Voordat we wegrijden.’
Hij wijst naar een plastic tasje op de grond. Voor mijn schoenen, begrijp ik.
Ik doe mijn schoenen uit. Doe ze in het plastic tasje.

Ik wil zeggen: ‘Ik ben al twee dagen onderweg. Ik heb geslapen in houdingen waar chiropractors nachtmerries van krijgen. Ik heb luchthavenvoedsel gegeten. Ik ben om twee uur ’s nachts geëvacueerd uit een hotel. Maar goed, laten we ons richten op contaminatie.
In plaats daarvan zeg ik: niets. Want bij PPG heb ik geleerd: pick your battles. Sommige ruzies zijn de energiekosten gewoon niet waard. Dit is er zo één.
Plus, diep vanbinnen vind ik dit soort dingen bijna normaal nu. Dat is het probleem met geleidelijke escalatie. Over een jaar vraagt hij me waarschijnlijk om een volledige douche voordat ik zijn auto mag betreden.
En ik zal waarschijnlijk ja zeggen.

Tom stapt in. Doet zijn gordel om. Checkt zijn spiegels. Draait aan een knop. De airco gaat nog kouder. Dan haalt hij een doekje uit het dashboardkastje en reikt het me aan zonder te kijken. ‘Voor je handen,’ zegt hij zakelijk.
Voor mijn handen. Mijn handen. Die ik al drie keer heb gewassen sinds ik het vliegtuig verliet. Maar blijkbaar niet genoeg.
Ik pak het doekje. Het is koud. Nat. Ruikt naar ziekenhuis. Ik veeg mijn handen af – hoeveel druk? Hoeveel wrijving?
Wat verwacht hij?
Ik glimlach nerveus. ‘Zo,’ zeg ik, mijn naar-desinfectiemiddel-ruikende handen inspecterend. ‘Brandschoon. Wil je dat ik ook mijn ziel even ontsmet? Want ik heb een klein flesje holy water in mijn tas, voor de zekerheid.’
Stilte.
Absolute stilte.
Ik hoor alleen de airco – blazend op wat vast stand 9 van de 10 is, poolstand – en het zachte gezoem van de Porsche-motor, ontworpen om fluisterstil te zijn.

We rijden weg. Geen muziek. Geen small talk. Geen ‘hoe gaat het met je’ of ‘ik heb je gemist’ of zelfs maar ‘heet hè, Florida’.
Niets.
We zijn twee mensen die een voertuig delen zonder ook maar iets anders te delen. Co-passagiers. Geen stel.

Alleen het tikken van zijn richtingaanwijzer maakt geluid, precies drie keer per afslag. Tik. Tik. Tik.
Dan verstoort hij de stilte. ‘Ik wil dat je eerst een COVID-test doet. Ik heb geen idee wat jij allemaal hebt uitgespookt. En met wie.’ Zijn stem is vlak. Clinisch.
Serieus. Het is mei 2023. Maar voor Tom is het blijkbaar de perfecte pretext voor verdenkingen. En belangrijker: in november – toen we met zijn high rollers naar Fort Lauderdale gingen – heeft hij aan precies niemand gevraagd om een test te doen. Ze reden zelfs mee in zijn auto. Zijn auto waar ik nu zelfs mijn schoenen voor uit moet doen. Maar zij? Nee. Gewoon instappen. Welcome aboard.

‘Prima,’ zeg ik dan ook, ‘maar dan wil ik ook dat jij er een doet.’
Zijn handen verstrakken om het stuur. Ik zie zijn knokkels wit worden. De Porsche vertraagt. 'Sorry?'
‘Ik bedoel gewoon—' begin ik.
‘Je bedoelt gewoon wat? Dat ík ook een test moet doen? In mijn eigen huis?’
Hij draait zijn hoofd. Langzaam. Zijn ogen zijn donker. ‘Wie denk jij dat je bent om eisen te stellen? Je bent mijn gast.’
Gast.
Niet vriendin. Niet partner. Gast.

‘Tot zover 'mijn huis is jouw huis,’ zeg ik, en mijn scherpte verbaast me. Maar dit is absurd. ‘Je zei altijd dat je dát zo waardeerde in vrienden.’
Hij negeert het. Natuurlijk.
‘Ik vind het gewoon redelijk,’ voeg ik toe. Mijn stem is kleiner nu. En ik haat mezelf ervoor. ‘Waarom ben ík altijd degene die zogenaamd besmet is?’

Hij rijdt over de vluchtstrook. Remt. Hard. Abrupt. Mijn lichaam wordt naar voren gegooid – de gordel snijdt in mijn borst – en dan weer terug. Physics in actie. Newton's first law: een object in beweging blijft in beweging tenzij een psychopaat op de rem trapt.
‘Als je zo gaat doen, ga je maar weer naar huis,’ zegt hij. Kalm. Vlak. Geen emotie.
Ik lach, maar het blijft steken in mijn keel. ‘Wat is dit voor krankzinnige onzin? Omdat ik vraag of je ook een test doet?’
Hij zwijgt. Strak gezicht, handen perfect gepositioneerd op tien voor twee. Want zelfs nu, zelfs nu we stil staan, handhaaft Tom het protocol. Het is bijna bewonderenswaardig. Als het niet compleet gestoord was.
‘En ik zou mijn mond maar houden, anders zet ik je er hier uit.’
Serieus?
Ik kijk om me heen: Fort Lauderdale Highway. De hitte trilt van het asfalt. Letterlijk trilt. Ik kan het zien – die vloeibare lucht-beweging die je krijgt bij 35 graden Celsius. Ergens in de verte flikkert een billboard: ‘Jesus is Coming – Are You Ready?’ naast een failliete benzinestation. Palmbomen. Beton. Eindeloze Amerikaanse infrastructuur. Dit is waar ik gedumpt zou worden. In Florida. Waar ik niemand ken. Waar ik geen auto heb, geen hotel, niets behalve een Buddy Pass die alleen werkt als hij meewerkt.

Is dit een test? Of is dit gewoon wie hij is? Of erger: is dit wie ik laat hem zijn? Want ik ben hierheen gekomen. Ondanks alles. Ondanks Gaby die zei 'doe het niet'. Ondanks Nienke die zei 'hij is een narcist'. Ondanks mijn eigen brein dat schreeuwde ‘GENOEG’. Maar ik zit hier. In deze auto. Met deze man.

Dan rijdt hij opeens weer weg.
‘Mag ik dit gesprek even opnemen voor mijn moeder?’ Ik zeg het scherp. Bitchy bijna. Ik weet dat het niet slim is. Ik weet dat het provocerend is. Maar ik ben klaar. Twee dagen in transit, een hotelbrand, nu dit, en hij denkt dat hij me kan bedreigen? Ik reik naar mijn telefoon.
Hij ziet het. Zijn ogen worden smal. Smaller dan ze al waren.
Dan gaat het snel.
Hij buigt zich naar me toe, zijn hand naar mijn arm. Ik trek weg. Instinct. Pure reflex. Vechten of vluchten, maar je kunt niet vluchten in een rijdende auto.
Hij is sterk. Ik was het vergeten. Het is zijn greep versus mijn wanhoop.
Maar ik ben ook sterk. Paardrijden – jaren lang – heeft voordelen. Mijn dikke armen (thanks, Prem. Ik ben je nog niet vergeten) zijn niet alleen decoratief.
Ik hoor de wind suizen en zie het gebeuren voordat het gebeurt: het raam is open. Mijn telefoon is figuurlijk al onderweg naar buiten.

Ik voel mijn telefoon uit mijn handen rukken. Hij wint. Hij wint altijd. Wonder boven wonder is de opname gestopt. Mijn hart bonkt tegen mijn ribben.

Dan draait hij de auto om met gierende banden, rijdt roekeloos terug naar het vliegveld. Een roekloosheid die niet bij hem past.
Tom is altijd voorzichtig in het verkeer. Altijd precies de snelheidslimiet. Nooit één kilometer erover. Maar nu? Nu rijdt hij met een focus die angstaanjagend is. Hij slingert tussen rijstroken door. Andere auto's claxonneren. Een BMW flitst met zijn lichten. Iemand schreeuwt iets dat ik niet kan horen maar zeker kan verbeelden.

Zwijgend staan we even later weer voor de vertrekhal. Ik staar naar de schuifdeuren – open, dicht, open, dicht. Mensen lopen naar binnen met koffers en hoop en plannen. Mensen die niet op de stoep worden gedumpt als ongewenste bagage.
‘Eruit.’
Hij zegt het vlak. Definitief. Geen discussie mogelijk.
Hij staart recht vooruit. ‘Eruit. Nu.’
Zijn stem is kalm. Bijna vriendelijk. Dat maakt het angstaanjagender. Want schreeuwen is emotie. Dit is calculatie.
Ik kijk om me heen, naar de palmbomen, het niets.
‘Je zoekt het maar uit hoe je terugkomt,’ voegt hij toe.

To be continued...

Ik heb de eerste versie van dit stuk geschreven tijdens de Back2Writing challenge van Schijfcoach Eveline Broekhuizen, die ook enkele verbeterpunten heeft aangegeven.

Dus ere wie ere toekomt!
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 11-10-25 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:18

Wow!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:23

Brrrr en daar komt de serieus psychische kant van Tom naar voren. Eng gewoon.

Goed geschreven!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:28

Dit is fictie, zeg me dat dit volledig verzonnen is
....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:31

Hoe.Gaat.Dit.Verder?!?!??

nee serieus, echt heel goed geschreven!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:51

Holy moly. Ik hang tussen: “Told you so” en “Wat een asshole” in. Bizar.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 19:55

pantarhei schreef:
Wow!

Het kon nog gekker :+ !

Sunshinedaan schreef:
Brrrr en daar komt de serieus psychische kant van Tom naar voren. Eng gewoon.

Goed geschreven!

Ja, kan het niet echt meer verkopen als een Romance -O- :+ .

Sky_As schreef:
Dit is fictie, zeg me dat dit volledig verzonnen is
....

Sorry!
95% waar!

prompter schreef:
Hoe.Gaat.Dit.Verder?!?!??

nee serieus, echt heel goed geschreven!

Morgen meer! De laatste!

Suzanne F. schreef:
Holy moly. Ik hang tussen: “Told you so” en “Wat een asshole” in. Bizar.

Bizar wel de juiste uitdrukking :D .

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:15

Wat een poedersuiker joh. Helemaal gek. Weer super goed geschreven. Het maakt me zo boos.

Tekstueel:
Ik zou kunnen helpen; ik ben psychisch fit om een koffer op te tillen (bedankt he, Fitness. Ik heb dan nog wel een dikke kop, maar ben wel sterk genoeg.

Bedoel je hier fysiek fit?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:16

Gnome schreef:
Wat een poedersuiker joh. Helemaal gek. Weer super goed geschreven. Het maakt me zo boos.

Tekstueel:
Ik zou kunnen helpen; ik ben psychisch fit om een koffer op te tillen (bedankt he, Fitness. Ik heb dan nog wel een dikke kop, maar ben wel sterk genoeg.

Bedoel je hier fysiek fit?

Heel goed!
Had eerst wat anders ertussen, maar klopt inderdaad (niet)!

Thanks!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:19

En nog uit de OG eerste, opmerking over mijn armen :D

Prem komt achter me staan en kijkt ook in de spiegel.
Naar zichzelf, uiteraard.
Dan slaat hij zijn arm om me heen.
‘Schat, je hebt een geweldig figuur door het vele paardrijden. Ik wist alleen niet dat je daardoor zulke brede armen kreeg.’ Ik kan wel door de grond zakken. Ik draag niet voor niets lange mouwen.
Maar dat maakt blijkbaar ook geen snars uit.
‘Nou, bedankt,’ zeg ik sarcastisch, en ik maak me los uit zijn omhelsing.
Nu kan hij het helemaal wel vergeten. ‘Kom, we gaan. Ik ben inmiddels bijna op mijn geboortegewicht.’

(Ook al zo’n fijne man.)

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:25

Je zoekt ze wel uit hé :')