[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 10:33

Dank je Mkango!

Vind hem geweldig ook Lore, mooie spannende achtergrond! <3
Heel leuk dat filmpje, veel bewondering voor hoe jij een schets opzet en uitwerkt. Ik ga nog veel vaker mis in verhoudingen en bij moeten werken.

Gisteravond begonnen met en werkje wat ik al even in mijn hoofd had. Een wit dier in de sneeuw. Om ook eens aan een veel lichter schilderij te werken, wit in wit lijkt me een lastige maar leuke uitdaging. Keuze welk dier dat moest worden was makkelijk, het Hermelijntje. <3

Besloten de boom links nog op te gaan splitsen in 2 boompje.
Gebruik 2 verschillende foto's van internet voor de houding van het Hermelijntje, + 1 voor de voetjes. Portretlinnen 40x40.

Afbeelding

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:55

Bedankt :o Ik wil wel meer experimenteren met dit soort achtergronden, zeker leuk om te doen.

Jis_ schreef:
Heel leuk dat filmpje, veel bewondering voor hoe jij een schets opzet en uitwerkt. Ik ga nog veel vaker mis in verhoudingen en bij moeten werken.[/img]

Dank je! Ik blijf het ook lastig vinden maar vind los schetsen erg leuk om te doen. Ik heb ook ontdekt dat als ik m'n schets film, ik het beeld op het scherm horizontaal kan spiegelen om de verhoudingen even te checken. Heel handig!

Je hermelijntje wordt zó mooi en schattig <3 Kan niet wachten!

Mkango, ik vind jouw paard ook erg knap worden, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:15

Awwwh, cute, Jis! <3

Het einde komt in zicht hier. :=
Afbeelding

Nu alleen nog de vraag: wat te doen met de achtergrond? :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:24

Selina schreef:
Nou als die wolf al niet mooi genoeg is voor Instagram zet je je lat wel heel onrealistisch hoog :o

Dat dus! Ik vind hem prachtig! :j

Mkango, ik zou niet te veel aan de achtergrond doen. Want het portret is zo ook al heel mooi!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 12:30

kallipooh schreef:
Bedankt :o Ik wil wel meer experimenteren met dit soort achtergronden, zeker leuk om te doen.

Jis_ schreef:
Heel leuk dat filmpje, veel bewondering voor hoe jij een schets opzet en uitwerkt. Ik ga nog veel vaker mis in verhoudingen en bij moeten werken.[/img]

Dank je! Ik blijf het ook lastig vinden maar vind los schetsen erg leuk om te doen. Ik heb ook ontdekt dat als ik m'n schets film, ik het beeld op het scherm horizontaal kan spiegelen om de verhoudingen even te checken. Heel handig!

Je hermelijntje wordt zó mooi en schattig <3 Kan niet wachten!

Mkango, ik vind jouw paard ook erg knap worden, ben benieuwd!

Dank je! :D

Wat slim bedacht om zo je verhoudingen te checken!

Dank je Mkango! Lekker eigenwijs koppie. :D

Oeh prachtig! :j Mooi dat stukje overgang van donkere vacht naar witte bles. Ik vind dat stukje rechtsboven heel gaaf, dat ietsje naar beneden uitbreiden alleen op dat stuk en verder zo laten?

De opzet is klaar nu even beetje drogen, morgen pak ik hem er weer bij en begin ik met de lucht. Vanmiddag verder met Uiltje.
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:35

Hier even een drukke periode op het werk (intern van job switchen), ik lees alles mee, reageren schiet er bij in.

Maar wou nog even zeggen dat er weer prachtige werken en opzetten langs gekomen zijn de afgelopen dagen! <3

Tallie1979

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:37

Dat hermelijntje heeft een eigenwijs bekkie, nu al! :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 12:50

Succes Solleke!

Tallie1979 schreef:
Dat hermelijntje heeft een eigenwijs bekkie, nu al! :))

Ja dat wordt me er één. Schattig maar o zo stoer. :))

Ik heb gister trouwens een Zeearend gezien in een natuurgebied bij Nijkerk, zo gaaf! Zitten daar nu regelmatig. Was een telescoop voor nodig dus helaas geen foto's kunnen maken, maar wat was dat vet! :):)
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 25-01-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:52

@Jis, wat een schatje <3.

@Mkango, ik zou de achtergrond effen houden, misschien zelfs gewoon deze kleur, heel mooi :D.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 12:56

Dank je San!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:04

Gaaf van die zeearend, Jis! En je hermelijntje staat er al mooi op!

@Mkango, wat knap hoe je dat neerzet, zeg! Het halster lijkt echt van leer en metaal. Ik vind de huidige achtergrond wel mooi rustig, maar ik zou er misschien toch een iets frisser kleurtje van maken. Groene vage bosjes? En ik zou iets schuiven met je compositie als dat nog kan, maar hij wordt prachtig! <3

@kallipooh, leuk om weer een filmpje te zien. Ik zag je al spiegelen, handig! Je maakt zulke toffe dingen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:19

Zeearend! <3

Ik heb trouwens vrijdag een beste bestelling gedaan bij Van Beek. :=

Gelukkig had ik voor 50 piek cadeaubonnen liggen, maar moest nog 75 euro aftikken na verrekening :')

Ik heb een A3 werkstation besteld voor op mijn bureau, een aantal lege napjes en wat Daniel Smith verf. O:)

Nou hopen dat het deze week binnen komt, het schijnt nogal druk te zijn bij Van Beek. En ik ben verder niet ongeduldig ofzo! :))

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:12

Wat gaat iedereen weer lekker

Selina
Prachtige achtergond heel mooie heldere kleuren zo duidelijk durf ik nog niet te werken met de achtergrond

Jis
Ik hou van je uiltje ik ben benieuwd hoe hij uiteindelijk word. Ik vind de laatste versie al heel mooi. Warm en alsnog cool door de kleuren <3

Kallipooh, *slap* }> niet goed genoeg voor instagtam, stommerd. Hij is juist prachtig echt geweldig.

Jis
Aahhh hermelijn zulke leuke eigenwijze donders <3 je hebt dat koppie al zo leuk opgezet
En een zeearend prachtig lijktnme heel bijzonder die zo te zien vliegen in het wild

Mkango
Heel mooi en super realistisch :j
Kwa achtergrond vond ik deze kleur ook mooi staan. Voordeel je kan makkelijk experimenteren en als het niet lijkt hoef je niet opnieuw te beginnen.

Tallie
Zooo herkenbaar, korting en dan alsnog de rekening te zien en denken oeps :=

Deze meneer is klaar
Afbeelding

Wat met kleurpotloden gerommeld
Afbeelding

Begonnen met de basis van de eerste fries
Afbeelding

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:42

Seven schreef:
Kallipooh, *slap* }> niet goed genoeg voor instagtam, stommerd. Hij is juist prachtig echt geweldig.

:') :') Dank je wel :D

Je meneer is mooi geworden, die blik <3 Echt prachtig. Je andere werken zien er ook al geweldig uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:21

Succes met je nieuwe functie, Solleke!

Jis: Wauw, wat vet, een zeearend!

Tallie: Klinkt goed allemaal! Kan me je ongeduld goed voorstellen, maar de voorpret is ook leuk!

Seven: Het portret is prachtig geworden! Ik vind die witte haren op z'n neusbrug zo schattig. <3
"Basis van de eerste Fries"... zou willen dat mijn basis er zo uitziet, haha. :') Zowel de Friezen als je kleurpotloodtekening zien er al goed uit!

Kameko is af! *\o/*
Bedankt voor alle complimenten en de input voor de achtergrond! Ik vond de oorspronkelijke kleur ook wel tof, maar het contrast tussen het "gladde" digitale en de tekening zelf vond ik niet heel mooi, dus ik heb er nog wat lagen verf overheen gekwakt voor wat meer textuur. (Eigenlijk wilde ik het idee van Jis uitwerken, maar Photoshop wordt onwerkbaar langzaam van grote brushes, dus dit was even the next best thing. :o )
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:25

Mooi geworden!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:38

Ja, heel mooi! *\o/* <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:37

Heel mooi geworden Mkango :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 11:00

Dank voor de leuke reacties!

Prachtig geworden Seven! <3 Mooi zacht portret.
Werk in de maak ook al mooi. Leuk dat je kleurpotlood er bij hebt gepakt en vind je stijl in kleurpotlood net zo mooi als je stijl in pastel. Het voor ons linker oor en stukje eronder vind ik tot nu toe het mooist.

Gaaf geworden Mkango, die achtergrond ook! :j Neusje springt er mooi uit zo op die donkere borst.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:51

Dank je jis
Dat stukje heb ik details toegevoegd de rest nog niet zo
Leuk om te horen dat dat er daardoor ook goed uit ziet. Ik vind het alsnog niet fijn werken op het gladde papier, maar deze is op pastelmat dat werkt fijner :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:55

Culaccino:
Mooi die eenhoorn, zeker qua kleuren ook! Nu ben ik wel benieuwd naar die achtergrond :D

San87:
Mooie kleuren heeft dat paard, ben je al verder geraakt?

Mkango:
Leuk om eens zo'n digitaal proces te zien! Wat een zacht snoetje.

Selina: wauw, knappe achtergrond, heel mooi zo dat bokeh effect.

Jis: prachtig kleurenpallet bij het uiltje.
Ben benieuwd naar het 'witte' schilderij, lijkt me erg moeilijk. Persoonlijk vind ik meestal sneeuwschilderijen nogal mwah.. dus ik ben echt nieuwsgierig naar wat jij ervan gaat maken!

Kallipooh: jij bent gek, ik vind die wolf juist super gelukt! Erg mooie achtergrond, de kleuren spreken me aan, net zoals dat het rustig is maar er toch ook nog kleine details in zitten waardoor de achtergrond alleen al interessant is om naar te kijken.

Seven: mooi werk weer, zeker die friezen vind ik mooi, heerlijke achtergrond ook.

Ik had nog een snel werkje gemaakt met pastel, opnieuw mijn kat. Ben met de achtergrond wat de mist in gegaan, wist nu niet meer of ik het abstract wou houden of toch 'realistisch' (kat staat op een konijnenren, waar afgezaagde boomstammen tegen rusten en een weide op de achtergrond :+ )

Afbeelding

En gisteren bedacht dat ik echt een nieuwe profielfoto nodig had voor mijn 'kunst'instagram, dus mijzelf getekend. Na de schets,toen ik met pastel begon had ik door dat ik echt het foute medium had gekozen omwille van de details :') maar het papier was te dun voor gouache en ik ben slecht met kleurpotlood, dus geen weg meer terug haha.
Hij lijkt niet 100% maar ik denk wel goed genoeg. Wat is het lastig om jezelf te tekenen!

Afbeelding

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:08

Wauw schemerdier, dat zelfportret is echt wel mooi!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:15

Heel mooi portret idd :j

Siegfried Woldhek (politiek tekenaar in het NRC Handelsblad) had afgelopen jaar een column met tekentips in de krant staan. Hij schreef er over dat de moeilijkheid bij het laten lijken van portretten vaak voort komt uit het 'willen laten lijken'.
Dat maakt - volgens hem - dat je anders/minder ongedwongen naar een portret gaat kijken dan bij andere tekeningen. Hij schreef dat je bij portretten ook 'gewoon' ( :+ ) naar vlakverdeling en licht en donker moest kijken, dan kwam die gelijkenis vanzelf.

Naar mijn gevoel is dat precies wat je gedaan hebt schemerdier. Top!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:18

Vind het ook super hoor!

Ik las ergens de tip om een portret op zijn kop te tekenen. Schijnt te helpen :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:33

Kallipooh, ik vind je stijl echt zo ongelooflijk gaaf. <3

Schemerdier, je kan het 'getwijfel' tussen realisme of abstract een beetje terugzien in je werk. Maar ik vind dat dat het net leuk maakt.

(Ik reageer hier eigenlijk bijna nooit, maar heb wel altijd alle topics meegelezen. :') Ik weet niet of ik eraan toe ben om hier zelf dingen te posten aangezien ik echt nog in het beginstadium zit -en het nu meestal bij simpele schetsen hou-. Wel probeer ik nu dagelijks ofwel te tekenen, te schilderen of te kleien. Klei is echt wel één van de mediums waar ik het best mee overweg kan en waar ik volgens mij verder in kan groeien, als in; een eigen stijl 'ontwikkelen'. Maar goed, dit is geen klei topic. _O- )