[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:13

ik lees nog mee :)
ik vind het echt een leuk boek, erg goed geschreven! ben benieuwd hoe het gaat aflopen :o

Rivendell

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:30

Online verkoop. Promotie via fb. Boekwinkels zijn voorlopig toch nog dicht. Via bol.com werkt ook

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:32

Check wel of je het nog kan uitgeven als het hier gratis online staat... Kans is dat uitgevers het dan niet willen!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:56

BarbaravdW schreef:
Check wel of je het nog kan uitgeven als het hier gratis online staat... Kans is dat uitgevers het dan niet willen!

Je hebt geen uitgever nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:12

Sorry voor even een kritische kanttekening :o
Ik vind het echt wel een leuk verhaal om te lezen als ik toch op bokt zit, maar het als boek gaan kopen, nee, daarvoor zit er voor mij te weinig diepgang in.
Daarnaast nog iets te veel grammaticale dingetjes cq spreektaal.
Niet om je voor het hoofd te stoten ts! Maar hoop ook dat je niet blij gemaakt wordt met een dode mus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:24

Ik vind het heel leuk en lees nog steeds mee! Van mij had er nog wel een verhaal lijn doorheen gemogen om het iets uitdagender te houden, nu gaat het eigenlijk alleen maar over of de hoofdpersoon nou wel of niet een affaire met Danielle heeft. Misschien kun je dieper ingaan op de problematiek van het meisje waar de hoofdpersoon in het laatste stuk contact mee maakt, dan wordt het wat uitdagender om te lezen

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 14:48

Sammiex2000 schreef:
Ik vind het heel leuk en lees nog steeds mee! Van mij had er nog wel een verhaal lijn doorheen gemogen om het iets uitdagender te houden, nu gaat het eigenlijk alleen maar over of de hoofdpersoon nou wel of niet een affaire met Danielle heeft. Misschien kun je dieper ingaan op de problematiek van het meisje waar de hoofdpersoon in het laatste stuk contact mee maakt, dan wordt het wat uitdagender om te lezen

Nikass schreef:
Sorry voor even een kritische kanttekening :o
Ik vind het echt wel een leuk verhaal om te lezen als ik toch op bokt zit, maar het als boek gaan kopen, nee, daarvoor zit er voor mij te weinig diepgang in.
Daarnaast nog iets te veel grammaticale dingetjes cq spreektaal.
Niet om je voor het hoofd te stoten ts! Maar hoop ook dat je niet blij gemaakt wordt met een dode mus ;)

Nee, je stoot me absoluut niet voor het hoofd! Dit soort dingen wil ik juist ook graag horen, want dit zijn de dingen waar ik mee verder kan :)
Aangezien dit voor mij ook de eerste keer is dat ik daadwerkelijk een serieuze poging doe om een verhaal te schrijven.
Natuurlijk zou het mooi zijn als het uitgegeven zou kunnen worden, maar daar horen ook kritische noten bij en alleen maar fijn als dat hier al wat naar voren gebracht wordt. :j

Dus in die zin; kom maar door met de tips of opmerkingen wat dit een beter verhaal zou maken :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 15:59

BarbaravdW schreef:

Hier had ik al een beetje over nagedacht. Had ook al wel bedacht dat ik dan aan de mods zou vragen of het topic misschien verwijderd zou mogen worden als het daadwerkelijk potentie zou hebben, maar bedankt voor het meedenken! :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:39

Ik ga er wel van uit dat als een uitgever het wil uitgeven, dat die dan een spelchekker en editor enzo er doorheen laat gaan! Kleine continuiteitsdingetjes enzo oplossen als die er zijn...

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 22:21

BarbaravdW schreef:
Ik ga er wel van uit dat als een uitgever het wil uitgeven, dat die dan een spelchekker en editor enzo er doorheen laat gaan! Kleine continuiteitsdingetjes enzo oplossen als die er zijn...

Ik denk dat er sowieso nog wel een berg aan opmerkingen zouden komen voordat er iets mogelijk zou zijn haha! :j

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:19

soeboenoe schreef:
BarbaravdW schreef:

Ik denk dat er sowieso nog wel een berg aan opmerkingen zouden komen voordat er iets mogelijk zou zijn haha! :j

Dat is vast waar, ik denk dan ook niet als een uitgever of iets dergelijks.
Maar ik vind het in ieder geval een heerlijk verhaal om te volgen, check bokt nu elke dag even om te kijken of er weer een update is :+ :D
Ik zou zeker ook het boek kopen, lijkt me tot nu toe zeker een verhaal wat ik graag in een keer door zou lezen :o

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 13:16

Ik ben het topic niet vergeten hoor, maar we moeten aankomend weekend over zijn, weinig tijd om te schrijven helaas. Komt deze week nog wel een update! :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:21

Succes, geen haast

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 16:19

Hier dan eindelijk het volgende stukje, hopelijk kan ik er nu weer wat meer regelmaat in houden. Heb het schrijven wel gemist.

--

In het volgende uur in de klas van Eric heb ik genoeg geobserveerd om over te schrijven. Er zijn in totaal twee leerlingen uit de les verwijderd, een maatregel waar ik Eric nog niet eerder naar heb zien grijpen. De leerlingen in kwestie hebben Eric dusdanig kwaad gekregen dat je in iedere vezel aan kon voelen dat het hem écht iets heeft gedaan. Gedurende de tijd dat ik de lessen van Eric heb geobserveerd, heb ik gemerkt dat hij graag een bepaalde vertrouwensband opbouwt met zijn leerlingen en van ze vraagt om respect voor hem te hebben door het zelf naar hen te tonen. Zelfs als het niet zijn mentorleerlingen zijn, gaan ze hem aan het hart. Dat deze twee jongens zo ontzettend ver over zijn grens zijn gegaan is echt een tegen van respectloos gedrag.

In het uur voor de pauze zit ik tijdens de les van Mick nog te werken aan het verslag van de les van Eric. Ik heb naast mijn laptop een A4 met pen liggen om wat kleine notities te maken over de les van Mick, maar ik wil het verslag wel afmaken met alles nog zo goed als vers in mijn geheugen.

Lesverslag 2e lesuur, maandagmorgen 07-01-2019, Aardrijkskunde, Eric Boulanger.

Wie waren er betrokken bij de situatie?
- Twee leerlingen, jongens van ongeveer 15/16 jaar. Nader te noemen A. en M.
- Eric Boulanger, docent.

Wat gebeurde er?
De leerlingen kwamen met veel lawaai en onder luid gelach het lokaal binnen, ze droegen beiden een zwart petje bij binnenkomst. In de regelementen van school staat dat er geen petten of andere hoofddeksels gedragen mogen worden in de klas. Met uitzondering van het dragen van hoofddeksels uit religieuze overtuiging.
Eric sprak de jongens vriendelijk aan of ze hun pet even in hun tas wilden doen. Er was geen vijandigheid of oordelende toon in zijn vraag. In de eerste instantie negeerden A en M de vraag van Eric en gingen op hun plek zitten met de pet nog steeds op hun hoofd. Terwijl de laatste leerlingen de klas binnenkwamen, liep Eric naar de jongens toe om ze nogmaals te vragen hun pet af te zetten. Na een kleine discussie waaruit geen vervelende sfeer ontstond, hingen de jongens hun pet aan hun stoel. De les was al even bezig toen de twee jongens hun pet van hun stoel verplaatsen naar hun tafel en er in hun handen mee bezig waren. Zonder de uitleg te onderbreken liep Eric naar een van de jongens toe en wees naar de pet en vervolgens weer naar de stoel. A. riep hard door de klas: ‘Kunt u dat niet gewoon vriendelijk vragen meneer?’ en begon daarachteraan te lachen. Eric negeerde de opmerking en keek A. alleen even duidelijk aan. De reactie van M. was om de pet weer op zijn hoofd te zetten en luid door de klas te roepen: “Als hij er toch niks van zegt, kan ik ‘m gewoon weer opzetten!”
A. en M. bleven elkaar versterken in hun gedrag waarop Eric de les stil legde. Hij vertelde de jongens dat ze hun pet aan hun stoel of in hun tas konden stoppen, anders zouden ze ingenomen worden en aan het einde van de dag bij de afdelingsleider op te halen zijn.
A. en M. weigerden de pet af te zetten en maakten onderling nog wat opmerkingen over eigendom, dat afpakken niet mocht en dat het belachelijk is dat ze geen pet mogen dragen, want wat is er mis met een pet?
Uiteindelijk gebaarde Eric naar de jongens om de pet in te leveren, M. gooide de pet naar voren in de klas en zei tegen Eric: “Ga hem daar maar van de grond rapen dan!”
Eric reageerde hierop door M. de klas uit te sturen en zich te moeten melden bij de afdelingsleider. Een van de meisjes voorin de klas raapte de pet van de grond en wilde deze aan Eric geven, waarop A. luidkeels door de klas brulde dat ze met haar vieze poten van M. zijn pet af moest blijven.
Hieruit resulteerde de tweede verwijdering, maar voordat hij ging moest A. zijn pet nog inleveren bij Eric. Eric wilde deze van de tafel pakken, maar A. begon te roepen dat Eric van zijn spullen af moest blijven, dat hij niet zomaar zijn spullen mocht pakken en daarbij de nodige gebaren. In dit alles heeft Eric zijn stem amper verheven, maar wel met duidelijke taal aan ze vertelt dat dit echt belachelijk gedrag was en dat als ze erger wilden voorkomen, ze vooral nu het lokaal moesten verlaten en zich moesten gaan melden bij de afdelingsleider.
Dit hele tafereel heeft 10 minuten geduurd en uiteindelijk waren de jongens uit het lokaal vertrokken.

Waar speelde de situatie zich af?
In het klaslokaal van Eric Boulanger, lokaal aardrijkskunde.

Waarom gebeurde dit?
De leerlingen waren ontevreden over de beslissing van Eric over het afzetten van de pet. Ze hebben hun onvrede geuit op een respectloze manier door Eric te treiteren met nare opmerkingen, stiekem gedrag en denigrerende acties. De leerlingen zijn meerder grenzen overgegaan, waardoor ze uiteindelijk verwijderd zijn.

Wat zou er anders kunnen?
De leerlingen zouden ander gedrag kunnen tonen in de les. Ze hebben zich te houden aan de regels van de school, respect te tonen naar de docent die hen op geen enkel moment onjuist bejegend heeft en zichzelf afvragen waarom zo tot in excessen gaan om hun zin te krijgen over een futiliteit als het dragen van een pet.
De docent zou al eerder hoger op de escalatieladder hebben kunnen gaan zitten. Hierdoor zouden de leerlingen wellicht minder het idee gehad hebben dat er nog speling zat in de situatie. Echter zou de situatie dan wellicht eerder en nog een stap verder geëscaleerd zijn. Ik ben van mening dat de docent in deze juist gehandeld heeft door niet hoog in zijn emotie te reageren en duidelijk aan te blijven geven wat de consequenties zijn van hun gedrag en daarbij ook nog aan te geven wat de consequenties zouden zijn van bepaalde keuzes.

Wat neem je mee uit deze situatie?
Ik neem mee uit de situatie dat je als docent zijnde altijd moet proberen de rust te houden om duidelijk en consequent naar de leerlingen te blijven communiceren. Jezelf niet mee te laten slepen in de emoties die de situatie oproept en vooral zelf ten alle tijden met respect om blijven gaan met de leerlingen, zelfs wanneer ze het je ontzettend moeilijk maken. “De eer aan jezelf houden”.

Wanneer ik de laatste punt achter mijn verslag heb gezet, staan er nog 7 minuten op de klok voordat de pauze begint. De leerlingen zitten allemaal onder rustig overleg aan hun huiswerk en Mick loopt wat rond om vragen te kunnen beantwoorden. Ik laat me tegen de rugleuning van mijn stoel zakken en zucht net iets te hard. Verschillende leerlingen voor mij draaien zich met een verbaasde blik om en ik steek mijn handen omhoog om me te verontschuldigen. Een meisje grinnikt daarbij en ik kan me goed voorstellen dat het een beetje een vreemde indruk geeft wanneer een stagiaire achter in de klas zit te zuchten. Voordat ik weer verval in herhaaldelijk zuchten, sluit ik mijn laptop vast af en pen nog wat zaken neer op het papier naast me.
Mick komt naar me toegelopen en gaat even naast me zitten.

‘Heb je zo in de pauze even tijd?’
‘Als ik even koffie kan halen, prima. Is er iets?’
‘Niet iets om te bespreken met een volle klas.’ – Ik kijk hem met een opgetrokken wenkbrauw aan.
‘Ik vertel het je zo wel, ik ga nu even de les afsluiten.’

Hij staat weer op en gebied de leerlingen om het huiswerk in hun agenda’s te schrijven, hun spullen in te pakken en begint met het uitdelen van de telefoons die hij aan het begin van de les heeft verzameld in een bak. Niet veel later gaat de zoomer en rennen ze bijna de pauze tegemoet. Ikzelf vraag of Mick nog iets te drinken wil voordat ik zelf naar de docentenkamer loop voor een kop koffie. Wanneer ik binnenstap zie ik Eric en Daniël samen staan praten, zo onopvallend mogelijk loop ik naar de koffieautomaat voor 2 bekers koffie. Bijna buiten met twee bekers koffie in mijn handen hoor ik Daniël mijn naam roepen. Ik draai me om en gebaar dat ik eigenlijk door moet, maar ze komt al mijn richting ingelopen.

‘Tot hoe laat moet je vandaag?’
‘Na de grote pauze ben ik eigenlijk klaar, maar ik moet nog wat zaken afmaken, dus ben er na de pauze nog wel even.’
‘Wil je dan even samen gaan zitten?’
‘Voor?’ – Ik frons mijn wenkbrauwen en ik zie dat ze probeert om niet te lachen om mijn gezicht.
‘Sofie en Quin, Eric vertelde me net over vanochtend en ik vind het eigenlijk wel een goed idee.’ – Ik voel me zo’n idioot, natuurlijk heeft Eric haar al ingelicht…
‘Ja, prima. Ik moet nu alleen wel echt even door.’ – Ik draai me vast half om en glimlach kort. Ze knikt en voegt zich weer bij Eric.

Ik loop met de twee bekers koffie weer naar het lokaal van Mick, die achter zijn laptop nog wat zaken invoert in het leerling registratie programma.

‘Lekker, dankjewel!’
‘Geen probleem, waar wilde je het over hebben?’
‘Nou, Bibi is binnenkort jarig. Dat weet jij natuurlijk, stom van me… Maar we willen haar vanuit de Feco een leuk cadeau geven omdat ze zich altijd zo ontzettend inzet om alles te organiseren.’
‘En weet de rest van de Feco dat ook?’ – Ik kijk hem met een onderdrukte lach aan en zie dat hij ontzettend zenuwachtig wordt van mijn vraag. Hij krijgt een rode gloed en kijkt me niet meer recht aan.
‘Nou, nog niet, maar ik wilde ook eens het voortouw nemen.’ – Ergens is het ontzettend lief dat hij zo zijn best wil doen voor Biebs, maar ik heb ook wel een beetje medelijden. Ik weet namelijk dat Biebs Mick heel erg aardig vindt, maar er verder niets in ziet.
‘Dus je wilt advies over welk cadeau je aan Biebs moet geven?’ – Ik moet steeds meer moeite doen om mijn gezicht in de plooi te houden als ik zie dat hij steeds meer kleurt.
‘Ja, eigenlijk wel.’
‘Geen bloemen, die gooit ze meteen weg. Ook geen chocolade, gezien ze die weer weggeeft. En zeker geen kleffe gebaren, daar wordt ze heel recalcitrant van. Geef haar iets persoonlijks, geen standaarddingen.’ – Hoe wikkelt Biebs die kerels toch zo om haar vinger?
‘Hier kan ik dus precies niks mee Syl.’
‘Ja, ik kan voor jou niet bepalen wat je haar gaat geven Mick. Een beetje creatief zijn!’ – Ik drink de laatste slok koffie op en loop naar de tafel waar mijn spullen nog liggen.
‘Ik ga nog even pauze houden, loop je mee?’ – Ik blijf nog even in de deuropening hangen om te wachten op zijn antwoord.
‘Nee, ik blijf even hier. Nog even alles klaarzetten voor de volgende les.’
‘Prima! Niet te veel stressen, gewoon geen bloemen, chocolade of kleffe gebaren, blijft genoeg over.’ – Al grinnikend stap ik het lokaal uit richting de docentenkamer.
Ik schuif voor de laatste paar minuten nog aan bij de rest, die verwikkeld zijn in een gesprek over de komende proefwerkweek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:26

Jaaa eindelijk weer!

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:53

*\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:53

Love it

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 16:06

Het valt me op dat Niels en Biebs naast elkaar zitten en dat vooral Niels er zijn best doet om Biebs te negeren. Daniëlle zit tegenover Biebs en houdt Niels met arendsogen in de gaten, al probeert ze net te doen of ze actief meedeelt in het gesprek. De enige plek die nog vrij is aan tafel, is precies tussen Eric en Cas in, daar heb ik me dus gesetteld. Ik kijk de tafel rond en vind de blik van Biebs, die tot mijn verbazing haar “overreden door een trein”- uitstraling ingeruild heeft voor een houding waarvan af te lezen is dat ze zich ongemakkelijk voelt in de driehoek waar ze nu in zit. In die zin begrijp ik niet helemaal waar die ongemakkelijkheid bij haar vandaan komt, zij is degene geweest die hem heeft weggestuurd en dus respect heeft getoond naar Daniëlle toe. Niels zou degene moeten zijn die met hangende pootjes aan de tafel zit, maar die gedraagt zich als een vis in het water en lijkt zich totaal niet te storen aan de priemende blik van Daniëlle.
Eric stoot me na een tijdje aan:

‘Daniël en ik vinden het trouwens wel een goed idee als jij ook wat meer afweet van zowel Quin als Sofie, nu heeft ze me al verteld dat jullie straks even samen gaan zitten, maar mocht je je nog wat extra willen verdiepen in de geschiedenis en achterliggende problematiek van de leerlingen moet je het even aangeven. Dan kan ik jou mijn inloggegevens geven voor het registratiesysteem, daarin staan namelijk ook de gesprekken die wij al met de dames hebben gehad.’

‘Als dat volgend de regels van de school mag, wil ik me daar best wel verder in verdiepen. Maar ik wacht even af waar Daniël straks mee komt, die zal ook wel het een en ander te vertellen hebben over Sofie en indirect over Quin.
Even iets anders Eric, ik heb mijn begeleider vanuit de opleiding een mail gestuurd over het eindgesprek van mijn stage. Deze komt aardig dichtbij en ik wilde eigenlijk van jou weten wat er vanuit hier verwacht wordt van mijn stageverslag.’

‘Snap ik, maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor! Een eerstejaarsstage is vooral ervaringen opdoen, beschrijven wat je ziet en aangeven wat je mee gaat nemen uit je stage wat bij kan dragen aan jouw ontwikkeling. Dus als je jouw stageverslag maakt volgens de richtlijnen van jouw opleiding en laat zien dat wat je meeneemt van hier iets heeft bijgedragen zul je van mij weinig commentaar ontvangen. Ik heb gezien dat je je helemaal ondergedompeld hebt in de school en ondanks oppervlakkig, toch je neus bij verschillende aspecten binnen de school hebt laten zien.’

‘Wanneer wil je uiterlijk het stageverslag in je mailbox hebben?’

‘Als je het voor de eerste keer zo’n anderhalve week voor je eindgesprek inlevert, kan ik er nog een keer doorheen lezen en eventueel wat opmerkingen in het document zetten.’

‘Is prima, doe ik dat.’

Vanachter wordt Eric op zijn schouder getikt door een collega die aanwijst dat er leerlingen bij de deur staan te wachten op hem. Hij knikt even kort en staat dan op om de leerlingen te woord te staan. Ondertussen is het gesprek dat buiten ons om gevoerd is iets intenser geworden en zijn er verschillende collega’s aangesloten. Er schijnt een tweestrijd te zijn ontstaan over de timing van de proefwerkweek, waarbij er een aantal docenten is die aangeven dat de week die nu gepland staat totaal niet uitkomt met hun planning. Er moeten aan het einde van de periode sowieso 2 proefwerken en een schriftelijke overhoring liggen om een duidelijk beeld te geven van de vooruitgang van de leerlingen. Als de proefwerkweek zijn doorgang vindt op het nu geplande moment, zullen er toch een heel aantal vakken zijn waarbij er alleen twee proefwerken liggen aan het einde van de periode.
Niels wordt hierbij compleet in het verdomhoekje geschoven, gezien hij samen met een select groepje verantwoordelijk is voor de planning. Ondanks dat hij vanuit meerdere hoeken commentaar krijgt, geeft hij geen millimeter toe, het lijkt bijna een principekwestie te zijn voor hem.
Ik observeer het tafereel nog even als ik in mijn ooghoek zie dat Daniëlle met een schuin hoofd ondersteund door haar hand naar me zit te kijken. Of zit ze gewoon in de verte te staren en is dat toevallig in mijn richting?
Om haar niet direct aan te kijken, laat ik mijn blik naar de deur van de docentenkamer afglijden om zogenaamd te kijken naar de situatie bij Eric. Als ik vanuit daar toch even snel spiek of haar blik op mij rust, glimlacht ze naar me en sluit daarbij haar ogen. Ik glimlach wat onzeker terug en weet me weer geen houding te geven. Om iets met mijn handen te doen te hebben, haal ik het elastiekje uit de knot waarin ik mijn haar heb gewikkeld. Ik kijk de andere kant in en maak opnieuw mijn haar vast, ik blijf stug in de richting van het gesprek kijken omdat ik niet wil laten zien dat ik hier ontzettend onzeker van word.
Gelukkig is daar de zoomer om de pauze af te sluiten en staat bijna iedereen weer op om naar de volgende les te gaan. Ik gebaar naar Biebs of ze ook koffie wil, voordat ik naar het koffiezetapparaat loop. Ik krijg een bevestigende duim omhoog en met twee bekertjes koffie, loop ik achter haar aan naar haar lokaal om haar les economie bij te wonen.
Als we binnenstappen en ik nadat ik de koffie op haar bureau heb gezet aan mijn tafel achter in de klas wil gaan zitten, begint Biebs;

‘Syl, kun jij de start van de les even op je nemen? Ik moet echt nog heel even iets afhandelen en ik heb er eigenlijk vandaag geen tijd meer voor anders.’
‘Ik heb nog geen enkele les gegeven hè?’
‘Kun je wel, je hebt jarenlang manager gespeeld in een kroeg, dan moet een klas op een middelbare school ook wel lukken. Bovendien, vorig jaar heb je econometrie gestudeerd, dus dan moet de basis van economie helemaal een peulenschil zijn. Voor vandaag staat er op de planning dat ze aan de gang gaan met het uitrekenen van een startbalans, alle randzaken daarbij meegenomen. Oefeningen heb ik online al klaargezet, je hoeft ze alleen uit te leggen met welke zaken ze rekening moeten houden en dan kunnen ze inloggen om aan de oefeningen te beginnen.’

Nog voor ze haar zin goed en wel af heeft gemaakt loopt ze het lokaal uit en sta ik enigszins vertwijfelt bij het bureau. Komt ze nu mee, letterlijk twee minuten voordat de les begint. Ik pak een aantal papieren van haar bureau en lees er vluchtig overheen. Blijkbaar zijn ze al een paar lessen bezig met het opzetten van een fictief bedrijf en vandaag moeten ze dus gaan berekenen hoeveel startkapitaal ze overhouden als ze alle verplichte en noodzakelijke afdrachten hebben gedaan. Geen hele moeilijke materie, maar ik had graag wat voorbereidingstijd gehad.

De eerste leerlingen komen het lokaal binnenstappen en kijken toch wat verbaast als ze mij zien staan. Ze gaan netjes aan hun tafel zitten en de rest van de leerlingen volgt snel. Wanneer ik me van het bureau weg beweeg, sterft het geroezemoes langzaam uit.
Wanneer ik voor de leerlingen sta en ze me met vragende gezichten aankijken, voel ik me een klein beetje onzeker worden. Ik schraap mijn keel en begin;

‘Hoi allemaal, Ik ben Syl Jonker, jullie hebben mij vast wel achter in de klas zien zitten. Vandaag is Mevrouw van Dintels even niet bij het begin van de les, dus ik neem het even van haar over.’

‘Waar is Mevrouw van Dintels dan?’ – Een meisje met blonde krullen steekt haar hand omhoog en stelt meteen haar vraag nog voor ik gezegd heb dat ze haar vraag mag stellen.

‘Ze moest nog even een aantal zaken regelen, maar ze zal later deze les wel weer terug zijn. Ik weet jullie namen niet allemaal, dus jullie zullen me een beetje moeten helpen. Ik heb hier een stapel papier liggen met waar jullie mee bezig zijn en voor zover ik zag moesten jullie in groepjes van 4 aan jullie bedrijf werken.’

‘We zouden eerst nog uitleg krijgen over de kosten die we moeten maken voordat we van start kunnen.’ – Hetzelfde meisje maakt de opmerking, deze keer zonder haar hand op te steken.

‘Wil je de volgende keer even eerst je hand opsteken? Als jullie nu eerst zelf op zoek gaan naar welke afdrachten jullie denken te moeten doen, kan ik dat later eventueel nog aanvullen, mocht het niet helemaal compleet zijn. Dus jullie mogen nu in jullie groepjes bij elkaar gaan zitten en aan de gang met het opzoeken van de afdrachten voordat jullie een geloofwaardige beginbalans kunnen laten zien.’

Ondanks dat een aantal leerlingen me wat argwanend aankijken, schuifelen ze wel in groepjes van 4 bij elkaar. Biebs heeft haar laptop ingelogd staan en ik doe een poging om de absenten te registreren. Aan de hand van de foto’s die in het systeem staan, zie ik dat twee leerlingen niet in de les zitten. Eén van de leerlingen staat ziekgemeld, de ander staat de vorige lessen ook als absent gemeld.
Eigenlijk gaat de les vrij goed, de leerlingen lijken goed bezig te zijn met hun opdracht en links en rechts komt er een vraag die ik makkelijk kan beantwoorden.
Wanneer ik achter het bureau zit en de klas even aan het observeren ben, komt Biebs het klaslokaal weer binnenlopen. Ze ziet er niet heel goed uit, het lijkt bijna of ze ieder moment in huilen uit kan barsten.

‘Sorry, het duurde iets langer dan gepland. Ik loop nog even naar de docentenkamer voor een kop thee en dan neem ik het weer van je over, goed?’

‘Is prima hoor.’ – Niet veel later komt ze inderdaad met een kop thee weer teruggelopen en het ziet eruit of ze zichzelf weer enigszins bij elkaar geraapt heeft.

Ik neem weer plaats aan mijn vertrouwde tafel achter in het lokaal en start mijn laptop op om snel wat punten in een Word document te typen die ik later uit kan werken voor mijn stageverslag. Aangezien ik de vorige lessen al druk bezig ben geweest met het typen van het lesverslag van Eric, kan ik op dit moment weinig motivatie vinden om ook dit verslag tot in detail uit te typen. Bovendien wil ik me nog een klein beetje voorbereiden op het gesprek over Sofie en Quin dat na de pauze plaatsvindt.
Daniël kan zeggen wat ze wil over “we hoeven ons niet vreemd te gedragen”, maar ik heb mijn weg daarin zeker nog niet gevonden. Ze zorgt er bij mij nog steeds voor dat mijn hoofd alles eruit filtert wat geen betrekking heeft tot haar. Ik moet de grootste moeite doen om daadwerkelijk te horen wat ze zegt, zonder dat ik daarbij alleen maar verregaande gedachten heb over haar gezichtsuitdrukking, lichaamshouding of bepaalde trekjes in haar gezicht. Ik schuif deze gedachtegang even aan de kant zodat ik nog wat vragen kan uittypen die ik heb over de situatie met Quin.
Zowel de resterende tijd als het volgende uur vliegen voorbij, ik heb van de tweede les van Biebs eigenlijk niets meegekregen omdat ik druk bezig met geweest met alle zaken die ik nog uit wilde werken. Wanneer de zoomer gaat om de pauze in te luiden, schrik ik op uit mijn laptop. De leerlingen zijn allemaal het lokaal al uit voordat ik überhaupt mijn laptop afgesloten heb. Ik kijk in de richting van Biebs, die tot mijn verbazing met haar handen in haar hoofd doodstil achter haar bureau zit.

‘Biebs? Gaat het?’ – Ze kijkt mijn richting in en ik schrik een beetje van haar gezicht. Het lijkt of ze totaal geen kleur meer heeft in haar gezicht en haar blik is afwezig.
‘Nee, het gaat even niet.’ – ik wacht voor een klein moment, maar meer dan dat komt er niet uit.
‘Wat is er aan de hand?’
‘Ik kan dit niet aan. Ik weiger ook om nu pauze te gaan houden in de docentenkamer.’
‘Oké, dat kan. Maar waarom?’
‘Hij weigert gewoon om eerlijk te zijn.’ – Weer die uitstraling alsof ze ieder moment in huilen uit kan barsten.
‘Wie?’ – Dit kan onmogelijk over Mick gaan.
‘Niels! Wie anders! Ik kan dat niet Syl.’ – Zo’n tien verschillende scenario’s schieten door mijn hoofd, maar vooral veel vragen. Eerlijk over wat? Eerlijk naar wie? En vooral waarom Biebs daar zo overstuur over is.
‘Huh? Sorry Biebs, maar ik snap het niet…’
‘Syl, ben je écht zo naïef? Of heb je net zo’n bord voor je kop als Daniël?’
‘Vertel het dan, als het toch zo voor de hand ligt.’
‘Nee, want dit belandt dan weer via jou bij Daniël en dat is niet aan jou noch aan mij. Daarom frustreert het me zo, ik kan er niks mee, maar hij moet er iets mee en doet dat niet.’ – met beide handen masseert ze haar slapen, haar ogen gesloten.
We horen een korte klop op de deur van het lokaal van Biebs, beiden kijken we die richting in.

‘Syl, wil je ons even alleen laten?’ – Zonder iets te zeggen, pak ik mijn spullen en werp hem nog een vuile blik toe als ik langs hem naar buiten loop. Als ik twee passen buiten het lokaal ben hoor ik hem nog zeggen:
‘Wat heb je precies tegen haar gezegd?’

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:53

_/-\o_

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:56

Echt weer een super stuk!

primeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:43

Super goed weer (stuk erboven ook).

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:17

Neeee niet stoppen nu!! Ik zit er helemaal in!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:02

Ik neem aan dat biebs met haar hoofd in haar handen zit i.p.v. met haar handen in haar hoofd?

Goed stuk weer

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:34

Goed geschreven weer! Hopelijk kom je snel met het vervolg

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 20:44

trustHim schreef:
Ik neem aan dat biebs met haar hoofd in haar handen zit i.p.v. met haar handen in haar hoofd?

Goed stuk weer

Oeps, helemaal over het hoofd gezien! Je hebt helemaal gelijk! Pas het meteen aan in mijn document.