[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 12:09

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 23:31

Ik ben ook weer met een nieuw project bezig. Ik heb sinds kort een nieuw western zadel. Ik ga elk jaar op trektocht en dan moeten er natuurlijk tassen mee. Ik ben nu bezig met het maken van een brug die over de skirt van het zadel komt te liggen waar ik mijn tassen aan kan klikken. Aan de brug komen dus clips, de contra clips komen aan de tassen. De brug blijft dus (tijdens de trektocht) aan het zadel zitten, de tassen klik ik los van de brug. En dan moet die brug natuurlijk wel passen bij de tooling van het zadel. Best even pielen, want de border tooling op mijn zadel is gemaakt met een stempel, maar ik heb dat stempel nog niet kunnen vinden. Dus dan maar met de swivel knife aan de gang.

Detail van het zadel:
Afbeelding

De helft van de brug:
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:08

Hoi! Ik hoop dat ik hier even mag komen binnenvallen. Ik heb heel misschien een plan om zelf een hoofdstel te maken voor mijn paard. Het enige wat ik me afvraag en waar ik niet zo snel info over kan vinden is hoe je het kopstuk kan onderleggen zodat het zacht is?

Verder zijn tips voor fijn leer natuurlijk altijd welkom. Ik haalde mijn stroken weleens bij boomsma vandaag of gewoon op paracord.nl, maar die zijn nooit mooi glad, in tegenstelling tot de hoofdstellen die je kan kopen.

Zijn er mensen die deze noob willen helpen :+

Muiz
Moderator Algemeen

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:51

Daar heb je over het algemeen een dun stuk nek leer voor nodig en iets van schuim of latex (wat je liever gebruikt). Dan is het een kwestie van eerst het leer plakken of anderzins vastzetten op het leer en het dan in 1 keer vastnaaien.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:02

Bijna al het leer wat ik tot nu toe in Nederland gekocht heb is ruw (achterkant) en karton achtig in plaats van soepel leer. Ik heb nu twee keer leer gekocht bij Baker tannery in Engeland. Supermooi zacht leer en glad aan de achterkant.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:24

tjaakje schreef:
Ik ben ook weer met een nieuw project bezig. Ik heb sinds kort een nieuw western zadel. Ik ga elk jaar op trektocht en dan moeten er natuurlijk tassen mee. Ik ben nu bezig met het maken van een brug die over de skirt van het zadel komt te liggen waar ik mijn tassen aan kan klikken. Aan de brug komen dus clips, de contra clips komen aan de tassen. De brug blijft dus (tijdens de trektocht) aan het zadel zitten, de tassen klik ik los van de brug. En dan moet die brug natuurlijk wel passen bij de tooling van het zadel. Best even pielen, want de border tooling op mijn zadel is gemaakt met een stempel, maar ik heb dat stempel nog niet kunnen vinden. Dus dan maar met de swivel knife aan de gang.

Detail van het zadel:
[ Afbeelding ]

De helft van de brug:
[ Afbeelding ]

Waaaaauw wat supervet dit!! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat! :wow:

Waidida schreef:
Hoi! Ik hoop dat ik hier even mag komen binnenvallen. Ik heb heel misschien een plan om zelf een hoofdstel te maken voor mijn paard. Het enige wat ik me afvraag en waar ik niet zo snel info over kan vinden is hoe je het kopstuk kan onderleggen zodat het zacht is?

Verder zijn tips voor fijn leer natuurlijk altijd welkom. Ik haalde mijn stroken weleens bij boomsma vandaag of gewoon op paracord.nl, maar die zijn nooit mooi glad, in tegenstelling tot de hoofdstellen die je kan kopen.

Zijn er mensen die deze noob willen helpen :+

Ik gebruik nappa leer om m’n halsbanden te onderleggen. Een stuk dat groter is dan dat ik eigenlijk nodig heb, dan vouw ik de zijkanten naar binnen waardoor de “lelijke” kant niet meer zichtbaar is, ik plak het dicht met leer tape en dat naai ik dan tegen de achterkant van het leer aan.

Afbeelding

Afbeelding

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 23:35

Weer een stapje verder, maar niet helemaal tevreden. Mijn zadel is in de kleur Saddle tan en dan met Antique finish. Dus ik dacht: dat kan ik ook. Het hele ding Saddle tan geverfd. Dat ging prima. Toen gesealed met tan kote. Dat leek ook prima. Vervolgens met mahonie kleurig antique gel. En dat was perfect! Hij was echt de perfecte kleur, precies zoals het moest. Maar toen, toen moest ook de antique nog gesealed worden. Wederom een laag tan-kote en daar begon het mis te gaan. Deze foto is hoe hij er toen na het drogen uit zag...

Afbeelding

Na wat tips en navraag heb ik hem nogmaals in de antique gel gezet, dat 2 dagen laten drogen om hem daarna weer te sealen. Het gevolg is dat hij nog vlekkeriger geworden is. Ik laat het nu maar zo denk ik. Binnenkort de clips monteren en gewoon gebruiken. Het is gelukkig een project voor mijzelf en niet voor een klant. Ik heb tan-kote gebruikt omdat dat beter olie doorlaat. Dan kun je het later nog olieen. Ik ga de volgende keer toch sealen met pro-resist denk ik. Eerst maar eens weer proefstukjes maken en nog beter testen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:36

Je kunt op een lapje stof wat water doen en heeel zachtjes wrijven over de vlekkjes. Niet te hard, anders "polijst" je het leer als het ware.
De randjes van de vlekken worden zachter. Laten drogen.
Tan kote heel dun opdragen en laten drogen. Zonder wrijven.
Maar ziet al heel leuk uit :)

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:56

Ik kom even binnenvallen hoor, Ik heb hier een enkelspan leidsel maat full wat niet meer geschikt is voor mennen (ongelijk) maar wel soepel en misschien ook nog een tas met gewone teugels. Kan ik daar misschien iemand mee blij maken? bv als riem voor aan een tas of zo? zo ja, stuur me maar een pb.