[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:56

Bimmerd schreef:
Dat zijn veilingen. Zo verkopen mensen designs van characters of van die speciale zelf verzonnen (paarden)rassen waarmee mensen aan (h)arpgs deelnemen. Ook worden er soms zo bases "verkocht" die dan worden ingekleurd naar de kleuren van jouw personage / paard.

SB = starting bid > het eerste bod moet minstens zo hoog zijn. Bied je eronder dan heb je pech en doe je niet mee.
MB = ???
AB = auto bid > biedt je dat, dan heb je de veiling automatisch gewonnen.

MB zou ik zo niet weten, ik ken alleen de SB en AB. De yhh ken ik ook niet maar in combi met de veiling klinkt het als een base die nog gekleurd moet worden naar smaak van de hoogste bieder.

*Edit: bedoel je misschien MR? Dat zou namelijk Minimum Raise, zoveel moet je dan minimaal extra bieden op het hoogste bod.

oke dankjewel :)

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:24

Hey hey, lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb.
Ik ben bezig aan een YHH voor iemand op dA.
Ik heb wat moeite met het donkere bij het voorhoofd. Het is een zonsondergang bij een zilverzwart paard. Maar ik heb het gevoel dat de kleur van het voorhoofd niet helemaal goed zit? Ik wil het oranje licht van de zonsondergang duidelijk maken, maar de vachtkleur komt er meer bruin uit te zien dan zwart. Iemand tips?

De afbeelding is een link naar de grote versie als je het beter wil zien. :)
Afbeelding

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:00

Heb je de donkere vlekken in een aparte laag? Dat zou het "fixen" het makkelijkst maken, anders moet je waarschijnlijk met masks gaan werken. Je zou de saturatie van de vlekken wat omlaag kunnen zetten totdat je het gevoel hebt dat het daadwerkelijk zwart is met een zonsondergang gloed ipv bruin.

Wel echt super mooie tekening! De kleuren in de achtergrond zijn echt prachtig en het paard zelf is ook echt heel mooi :j

Koekeldoedel

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:08

Ik heb de vlekken en het wit inderdaad op een andere laag. Ik doe dat normaal eigenlijk niet, maar ik ben wel blij dat ik het nu wel heb gedaan. Ik heb al veel gefoefeld met de saturation, contrast etc van de vlekken. :p
Is het goed als ik anders hier wat opties post, ik weet zelf niet wat het best is, misschien zien jullie het. ^^

En super bedankt! Ik was ook wel blij met hoe de achtergrond is uitgedraaid, normaal ben ik daar het minst goed in. ^^

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 14:09

Zoek wat referenties op, onder 'black horse sunset' vind je wel wat voorbeelden.

Vanaf welke kant komt de zon? Want het licht lijkt van alle kanten te komen.

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:18

Ja dat had ik ook net al even opgezocht maar nog niet verder uitgeprobeerd. Ik zal het straks na het eten even proberen. Bedankt ^^

De zon zou van links moeten komen. Maar het is precies nog niet duidelijk genoeg dan. ^^
Ik wou het wit niet te donker maken zodat het wel nog wit blijft. Ik heb wat blauw aan de kaak etc toegevoegd omdat ik dit ook tegenkwam bij refs. Moet het donkerder? Of meer harde lijnen of zo?

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:20

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 14:27

Je Mist zeker wel de intensiteit van die shaduwvlakken. Denk van het paardenhoofd als een balk, als je die in licht zet zal er altijd een vlak zijn dat beschaduwd is, dit lis je hier wat.

Je focust teveel op de details, zoals de appeltjes bvb, en te weinig op licht en donker, wat je tekening juist realisitscher maakt.

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:16

Oke, bedankt voor de tip, ik zal kijken om de schaduwen aan te passen.
Oh en naar de nek moet je nog absoluut niet kijken hoor, die appeltjes had ik er snel op gezet toen ik een wip met de basiskleuren wilde tonen aan de commissioner. Maar die gaan sowieso nog weg omdat de shading er nog moet komen. :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 01:21

C&c gevraagd. Ik heb jullie tips geprobeerd in acht te nemen mbt de hoeveelheid detail en de structuur van de vacht. Mijn andere paard was bijna metallic omdat ik een hele zachte geblende brush gebruikte. Ik heb nu juist een hele groffe gebruikt en de lagen in de richting van de vacht opgebouwd zonder teveel aandacht te besteden aan de details (behalve waar nodig in mijn ogen).

(Daarnaast heb ik een pittige cursus gevolgd en zelf het nodige geoefend, maar hoofdzakelijk mbt landschappen, dit is de 1e keer weer dat ik wat anders teken). Hoor het graag!

Afbeelding

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 02:29

Wauw, Xyris, echt prachtig werk!
De textuur die erin zit geeft het een super mooie realistische feel zonder dat je het gevoel dat het een tekening is verliest _/-\o_
Die voorpluk is ook echt rete goed gelukt :oo

Enige kritiekpuntje dat ik heb is dat ik niet goed zie wat er bij de hals gebeurt. Of dat de hals zelf is, of manen die er overheen vallen. Ik gok op manen maar zeker weten doe ik het niet.
Echter stoort het me verder gek genoeg niet heel erg omdat de focus naar het hoofd wordt getrokken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:30

Thanks bimmerd! Ik heb eindelijk een fijne techniek te pakken voor met name het lange haar, maar ook de vacht, ben ik zo blij mee :').
Dat stukje bij de hals en het hoofd is inderdaad een dingetje, op de foto is ook heel slecht te zien wat wat is dus heb wat moeten gokken. Ik neem aan dat je twijfelt over of het lichte deel nou vacht is of manen? Eigenlijk is het vacht, maar denk dat ik een wat grovere penseel daar op los moet laten om het er beter bij te laten horen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:02

hebben de mensen die prutsmuts photoshop gebruiken ook zo veel last met het programma?

bij mij doet ie alsof ie werkt dus dan begin ik te tekenen (sla ik al direct op vanaf het begin) en na een tijdje loopt het programma helemaal vast... en dan zegt ie ook dat het document niet is opgeslagen...

en dan komt er op van dat het programma is vast gelopen en dan nog een kader met een rapport dat je eventueel wilt verzenden... dat heb ik ook gedaan maar nog geen antwoord gekregen en het is ook nog niet opgelost...

ook heb ik al geprobeerd om een oudere versie te installeren maar daar heb ik ook het zelfde probleem...

iemand die me kan helpen?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 16:34

Hoeveel schijfruimte heb je over?

Verder gebruik ik geen photoshop...tijd om te overstap naar CPS te maken? :')

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:37

Quebelle schreef:
Hoeveel schijfruimte heb je over?

Verder gebruik ik geen photoshop...tijd om te overstap naar CPS te maken? :')

op mijn pc heb ik nog heel veel ruimte :)
en is dat een betalend programma? :p

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 16:54

CPS is maar 40 euro ofzo, 1 maal te betalen. Ik denl dat ze nu ook kerstkortong doen van 25 euro ofzo.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:54

Heb je toevallig een idee hoeveel geheugen er in je computer zit? Wat je omschrijft klinkt voor mij als een hardware probleem van je computer, alsof het geheugen in jouw computer jouw wensen niet (meer) kan bijbenen.

Misschien kan je dit nog proberen (om je computer geheugen een handje te helpen):
- Wanneer je wilt tekenen écht alleen photoshop draaien (geen internet explorer open hebben op de achtergrond, geen spotify aanzetten, níks anders)
- formaat of dpi van je tekening naar beneden bijstellen zodat je computer het nog wel aan kan.

Ik ben geen techneut trouwens, maar heb wel soortgelijke computerproblemen gehad in het verleden, in mijn geval lag het dan aan het geheugen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:25

Telpeva schreef:
Heb je toevallig een idee hoeveel geheugen er in je computer zit? Wat je omschrijft klinkt voor mij als een hardware probleem van je computer, alsof het geheugen in jouw computer jouw wensen niet (meer) kan bijbenen.

Misschien kan je dit nog proberen (om je computer geheugen een handje te helpen):
- Wanneer je wilt tekenen écht alleen photoshop draaien (geen internet explorer open hebben op de achtergrond, geen spotify aanzetten, níks anders)
- formaat of dpi van je tekening naar beneden bijstellen zodat je computer het nog wel aan kan.

Ik ben geen techneut trouwens, maar heb wel soortgelijke computerproblemen gehad in het verleden, in mijn geval lag het dan aan het geheugen.

Dat zou ik wel vreemd vinden ik ga morgen eens kijken, ik heb net een nieuwe game laptop en alles staat op een harde schijf alleen m'n programma's staan op m'n pc

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 22:42

Photoshop is erg zwaar, en het is eigenlijk van nature geen tekenprogramma dus het is erg belastend.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:32

In dat geval zou het mij inderdaad ook wel verbazen, een beetje gamer pc heeft tegenwoordig al snel 4, 8 of 16gb geheugen dat zou imo zéker ruim voldoende moeten zijn voor photoshop. Ik heb zelf jaren gewerkt met 2GB werkgeheugen, dat gaf af en toe eens dit soort issues waneer te groot en teveel tegelijk wou doen vandaar de gedachte.
Vervelend hoor, hopelijk kan je een oplossing vinden!

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:01

Is het een legale versie van photoshop?
Zo niet, dan heb je een slechte versie, en aangezien de niet-legale versies geen connectie mogen maken heeft zo'n rapport inzenden geen zin.

Is het wel een legale versie dan is het heel raar dat dit gebeurd. Enige wat ik dan kan bedenken is dat je 32-bits windows hebt en dan de 64-bits Photoshop hebt geïnstalleerd.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:11

Ik heb een Adobe cloud dus een legale versie, dat kan wel ik ga eens kijken

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:21

sorry voor het 2de berichtje heb even mn laptop er bij genomen

dit is het geheugen vn m'n pc dus daar ligt het niet aan, waar kun je kijken hoeveel bits dat het programma heeft? ik ben niet echt een computer genie

Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:37

Ik weet dat je in je account kan zien ergens welke versie(s) is/zijn geïnstalleerd. Weet zo uit mijn hoofd even niet waar, maar kwam er een tijdje terug toevallig langs toen ik een popup kreeg voor een update.

Hoe vol zit je harde schijf? En met name de schijf waar je windows zit geïnstalleerd?
Tegenwoordig zit windows vaak op een SSD, hier wordt aangeraden dat deze ten minste voor 1/3e leeg blijft.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:40

geen idee ik moet allemaal eens kijken als het echt moet schakel ik mn nonkel wel in :) maar hij zei dat er geen problemen zijn bij adobe... :)