[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:30

echt mooi gedaan!

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:05

Ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met online patronen kopen: doen jullie dit vaak?

Ook zie ik weleens patronen van Marfy uit italië: heeft iemand hier wel eens een catalogus van besteld, en hoe is dat bevallen?

Akecheta

Berichten: 7587
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:31

Ik heb bij naaipatronen.nl pas geleden een patroon besteld. Marfy ken ik niet.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:09

Akecheta schreef:
Ik heb bij naaipatronen.nl pas geleden een patroon besteld. Marfy ken ik niet.


Hoe snel was die ongeveer binnen?
Marfy is een of ander Italiaans merk voor patronen, wat ik ervan zie vind ik prachtig maar ze zijn blijkbaar alleen voor de gevorderde naaister (alleen puur de patronen worden geleverd, geen instructies e.d.), en dat ben ik absoluut nog niet haha.

Akecheta

Berichten: 7587
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:58

Mijn patroon lag op dag drie na bestellen op de deurmat. Volgens de website is de levertijd 2 dagen. Ik had een Butterrick patroon besteld.


Marfy is ook leverbaar bij naaipatronen.nl.
http://www.naaipatronen.nl/catalogsearc ... t/?q=marfy
Als je klikt op het patroon van je keuze dan kan je daarna zien wat de levertijd is.

Ik zie dat er een hoog naainiveau voor vereist is, dus ik doe daar voorlopig maar niks mee :P

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:48

Akecheta schreef:
Mijn patroon lag op dag drie na bestellen op de deurmat. Volgens de website is de levertijd 2 dagen. Ik had een Butterrick patroon besteld.


Marfy is ook leverbaar bij naaipatronen.nl.
http://www.naaipatronen.nl/catalogsearc ... t/?q=marfy
Als je klikt op het patroon van je keuze dan kan je daarna zien wat de levertijd is.

Ik zie dat er een hoog naainiveau voor vereist is, dus ik doe daar voorlopig maar niks mee :P


Oh das dan wel netjes, denk dat ik het ook een keer ga uitproberen!

Ja klopt, alleen de meesten hebben geen afbeeldingen zodat je de catalogus nodig hebt :)
Nee inderdaad, ik houd het nog even bij handleidingen :7

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:22

Beste dames,

Ik geef dit topic weer een schopje omhoog, want heb geen nieuw topic kunnen vinden :)

Ik ben van plan om morgen bij de Lidl de Singer Brilliance 6180 en de lockmachine die in het krantje staat (geen idee welk type..) te kopen. Ik sluit me dus graag aan bij jullie clubje.

Urielle, ben jij inmiddels goed gevorderd na je cursus 3 jaar geleden?

Is iedereen hier begonnen met een naailescursus?

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:17

Leuk Blinnii!
Ik ben niet begonnen met een naaicursus, maar leer het gaandeweg van mijn moeder :) misschien dat ik ooit nog wel een cursus wil doen. Ben jij wel begonnen met een cursus?
Hier helaas geen tijd om te naaien i.v.m. studie en andere hobbies. Niet dat het niet kriebelt ;)

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:12

Ik ga nog steeds iedere maandag naar cursus. Ik loop vaak tegen gebrek aan inspiratie aan dus adopteer ik maar projecten van m'n zusje :+
Die heeft al voor 20 projecten ofzo stof gekocht, maar gaat niet zo snel. Of ze loopt vast omdat het project te moeilijk blijkt en dan maak ik het af.

Ik ben zaterdag op naaimachine jacht gegaan voor mijn zusje. Ze had ook die Singer van de Lidl gezien en wil al langer een machine aanschaffen, maar het budget is beperkt. Ik weet dat de naaimachine winkels niet te spreken zijn over de Singers bij de Lidl e.d., maar op andere fora wordt ook heel hard geroepen "niet doen!!" dus ze was aan het twijfelen. Wij zijn uiteindelijk bij een Singer dealer terecht gekomen die zelf zei "ik heb ze niet in de winkel staan, want eigenlijk is het niet veel meer, maar ik verkoop ze wel via de webshop omdat er veel vraag naar is".
Wij zijn met een B-merk van Pfaff naar huis gegaan. Grappig machientje, computergestuurd voor 400 euro. Heeft minder steken dan mijn machientje van 700 euro, maar zitten toch wel een paar dingen op waarvan ik zeg "dat had ik ook wel gewild".
En, je kan zonder gaspedaal naaien! Kan m'n zusje d'r nu al mee experimenteren aangezien ze de komende maanden van de dokter geen gas mag geven.

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:19

Ik wil wel een cursus gaan doen, maar ga eerst zelf aan de slag _Maartje. Eens kijken waar het me brengt. Welke studie doe je?

Dorus, ooh ik las juist goede verhalen over die machines.. Je maakt me wel een beetje onzeker nu :+ Aan de andere kant.. Mijn moeder, oma en oma van andere kant heeft/hadden allemaal een Singer en zijn er ontzettend over te spreken. Heb ook het model gegoogled dat Lidl te koop heeft en dat is via verschillende NLse webshops voor naaien gewoon te koop.. Ik ga de gok maar gewoon wagen :) Heb ook ooit een motorhelm gekocht bij de Lidl en dat is na 3 jaar ook nog een fijn en goed ding.

Wel leuk dat je zusje nu zo 'fanatiek' aan het naaien is geslagen! Heb je foto's van de projecten? Heeft jouw eigen model sowieso een gaspedaal nodig?

Ik weet dat vriendlief de machines al is gaan kopen voor me, want ik ben aan het werk en niet in de gelegenheid om die kant op te gaan. Ben dus heel benieuwd hoe ze eruit zien in het echt! :)

Halen jullie je patronen allemaal uit knipbladen of voornamelijk van internet?

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:38

De singer van vroeger is niet meer van dezelfde kwaliteit dan van nu.

Maar, als je helemaal nieuw bent kan je er ook geen buil aan vallen. Vind je het leuk en wil je meer kan je altijd nog over een tijdje een betere kopen. Vind je het niets ben je ook geen vermogen kwijt.
Ik zou hier gewoon lekker op beginnen.

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:58

Je kan de Singers van je moeder en oma's helaas niet vergelijken met de Singers van tegenwoordig. Ze hebben nog dezelfde merknaam, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Schijnt dat het nu een Aziatische producent is terwijl het oorspronkelijk een Amerikaans merk is.
Dat wil niet zeggen dat dit geen leuke beginners machine kan zijn, maar weet dat je niet koopt wat je denkt dat je koopt.

Ik heb zelf trouwens vorig jaar de lockmachine bij de Lidl gekocht. Ik wilde daar niet veel geld aan uitgeven, maar wilde er wel graag een hebben. Nu staat hij al een half jaar stof te vergaren dus ik ben blij dat ik daar niet meer in heb geïnvesteerd. Maar hij doet z'n werk prima.

Overigens is een lockmachine geen noodzakelijkheid als je wilt gaan naaien. Ik zou daar nog eens over nadenken of je daar nu al zoveel geld voor wilt neertellen of dat je eerst nog even afkijkt hoe het naaien je bevalt.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:24

Leuk Blinii, is er iets specifieks waar je op dit moment mee bezig bent?
Ik studeer biologie :)

Ohja, ik haal mijn patronen vooral vanuit knipbladen en leuke boeken, heb nog nooit iets van internet gehaald of besteld, maar zie soms wel erg leuke kostuums die ik dan geneigd ben om te bestellen, zal even kijken of ik een bepaalde kan vinden die ik in m'n hoofd heb :)

Gevonden :D Zag net dat hij in prijs verlaagd is vergeleken met toen ik 'm voor het eerst zag, dus maar gewoon een keer besteld *\o/*
http://www.naaipatronen.nl/carnavalkost ... -1300.html

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:36

als ik jou was zou ik heel veel machines gaan proberen/testen!

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:40

Ik koop nooit patronen. Ze passen toch niet en als ik zelf iets maak moet het wel passen. Ik doe hooguit inspiratie op ergens over de manier van plooien bijvoorbeeld. Ik bedenk gewoon wat ik graag wil hebben en dan google ik de dingen bij elkaar die ik nog niet weet. Ik ben meer van het doen dan van het uitgebreid berekenen.

Akecheta

Berichten: 7587
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:14

Hi :wave:

Ik geef dit topic weer eens een schupke :D

Iedereen nog lekker bezig met naaien?

Ik heb inmiddels een jaar les en merk dat ik een heel stuk handiger geworden ben. Tijd voor me om eens na te gaan denken over een lockmachine.
Wie van jullie gebruikt een lockmachine? welk merk/type en hoe bevalt ie? Hebben jullie tips in de zin van must-haves, wat echt heel handig is om op de machine te hebben?

Hier mijn laatste werkstuk. Alleen nog knopen erop en dan is ie klaar.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:54

Mag ik dit topic weer wakker gaan schudden? :o

Ik heb nog geen ervaring met naaimachines maar het wordt nu echt tijd om er een aan te schaffen... help! :')

Het idee is om wat kleding ermee in elkaar te zetten en ik heb nu 1 projectje met kunstleer, maar dat is heel ongebruikelijk en niet mijn dagelijkse ding. Ik weet daardoor al dat een singer van bij de kruidvat niet geschikt is.

Ik heb echter geen groot budget voor de machine dus vroeg me even af wat voor tips jullie voor me hebben. Tweedehands is geen probleem, alleen weet ik niet naar welk merk/model ik moet kijken. :n

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:18

Toevallig dat je nu dit topic weer aanslingert, ik heb net dit weekend een nieuwe machine gekocht _O-. Eentje die iets meer mogelijkheden heeft dan mijn eerste en ook met een iets ander prijskaartje.

Singer is helaas niet meer wat het geweest is. Ze dragen alleen nog maar de naam van vroeger en liften mee op de reputatie die het merk van vroeger heeft opgebouwd, maar vanbinnen is het echt drie keer niks meer. Ze worden ook wel eens wegwerp machines genoemd en daar is de prijs ook naar. Wil je een beetje een redelijke machine dan ben je al vlug tegen de 500 euro kwijt. En dan heb je nog een machine waar heel weinig op zit, maar om te beginnen heel goed! En als je ermee werkt dan kom je erachter waar je interesses liggen en weet je ook welke kant je op moet gaan voor een eventuele latere duurdere aanschaf.

Zo ben ik begonnen met een Janome DC2010. Bij Janome is dat de lage prijsklasse voor wat betreft computer gestuurde machines en die heeft mij toen 500 euro gekost.
Ik maakte toen voornamelijk kleding en had een interesse in quilten. Ondertussen is de kleding naar de achtergrond verdwenen en heb ik me voornamelijk toegelegd op quilten en daar bleek mijn machientje toch nog behoorlijk tekort te komen. Afgelopen weekend heb ik de Janome Horizon Memory Craft 8900 aangeschaft voor een kleine 2000 euro.

Als je echt een machine wilt kopen waar je iets mee kan en die een beetje kwaliteit heeft dan adviseer ik je echt naar een goede naaimachine handel te gaan. Die adviseren je goed en je krijgt daar ook les op je eigen machine zodat je de mogelijkheden leert kennen. En geloof me, ook al denk je dat je daar zelf wel uitkomt, in zo'n uurtje uitleg leer je zoveel meer over die machine dan je zelf ooit uit zal vinden dat je zoveel meer plezier van de machine gaat hebben!

Overigens is mijn lockmachine ook een Singer van de Lidl. Een bewuste keus onder het motto van "handig om te hebben, maar wil er (nog) geen 500 euro tegenaan gooien". Hij staat nu in de kast stof te happen en waarschijnlijk gaat hij naar mijn zusje verhuizen als ze in hun nieuwe huis zitten en ze de ruimte heeft om een naaikamertje in te richten.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:44

Pfoe he wat een bedragen :o maar ik snap wel dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten natuurlijk.

Voor mij zal het naaien niet iets worden wat ik wekelijks ga doen, dus ik denk niet dat ik een hele uitgebreide nodig ga hebben. Ik zal binnenkort eens bij een naaimachine winkel kijken (iemand die een echt goede aan kan raden in Arnhem? Er zijn er best veel namelijk hahaha) en me laten adviseren. Maar met zulke bedragen ben ik bijna in staat om het met de hand te gaan doen hahaha. Al betwijfel ik dat dat net zo'n stevige kwaliteit gaat geven als met een machine :')

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:14

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje schrok van de prijzen toen ik met een budget van 500 euro de winkel binnen stapte. Ik wist wel dat er machines voor idioot hoge bedragen waren, maar had met mijn budget meer keus verwacht.

Voor een mechanische ben je natuurlijk minder kwijt. Zet gewoon goed op papier wat je verwacht met je machine te gaan doen en wat je wil dat hij moet kunnen en ga daarmee een naaimachinewinkel binnen. Zoek er een uit met meerdere merken en neem de tijd zodat je ook eea kan testen. Ga ook zelf achter de machines zitten en mss kan je iets meenemen wat je thuis hebt liggen waar je nu problemen mee had en wat je graag zou willen kunnen maken op je machine.

Ik kan je geen advies geven over een goede winkel in jou omgeving, maar met Google vind je vast wel iets. Google eens op recensies en vergeet niet dat je niet meteen hoeft te kopen.

Je kan ook eens googelen op online shops zodat je een idee krijgt van de prijzen. Realiseer je wel dat de winkels wsl iets duurder zijn, maar dat die lessen die je erbij krijgt zoveel opleveren!

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:41

Als je een keer in Amsterdam bent kan je een kijkje nemen bij Wouters op de van Woustraat (bij de Albert Cuyp). Daar hebben ze heel veel machines en bijna alle machines kan je ter plekke ook testen, ik ben er destijds heel fijn geholpen.

Ik een Husqvarna Emerald gekocht (€400), voor het huis-tuin-en-keuken naaiwerk wat ik doe heel goed geschikt, heeft ook geen moeite met leer of paardendekens.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:35

Oh wat een leuk topic! Ik meld me dus ook, ben 13 en heb al een paar naaikampen gedaan, ik heb ook mijn eigen machine. En gisteren een kussen genaaid van een oude peignoir. Foto's zullen nog volgen. Ik wil ook eens een dekje gaan maken! Iemand nog inspiratie van wat ik nog kan maken (niet al te groot project)?
liefst geen kleding/tassen

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:39

Als je een doekje op je verlanglijstje hebt staan dan zou je je eens kunnen verdiepen in patchwork en quilten. De techniek van die ruitjes waarmee een dekje doorgestikt is heet quilten.
Je kan daar hele leuke kussentjes van maken!

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:41

Nou, ik heb mijn naaimachine eindelijk uit de verpakking gehaald na zeven jaar, haha.
Lieve buuf geeft mij les.
Ik heb een Singer ( starter) maar vlgs haar geen ideale machine ( trekt stof niet bepaald recht).
Maar ben allang blij dat ik aan de slag kan,
Kan nu in iedergeval patroon tekenen en stof afspelden.het is een begin.
Wat is dat jasje trouwens leuk geworden zeg

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:46

Als je aan de slag kan dan maakt het toch niet veel uit? Je merkt vanzelf wat de voor- en nadelen van je machine zijn en wat er ontbreekt. En als je dan echt de smaak te pakken krijgt kan je altijd nog investeren.
Zou ook zonde zijn als je een machine van 2000 euro op de plank hebt staan en hem niet gebruikt.