[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:07

Dazenval
Afbeelding
Zoek de val :P
Afbeelding
Vangst na slechts 10 minuutjes!!!
Afbeelding

Gemaakt met:
*skippybal
*hoepel
*wit horgaas, was erg duur maar klamboe nergens te vinden, dat kan volgende keer dus goedkoper!
*overloopstukken (erg goedkoop), zo is de val netjes af te nemen
*fles cola :P
*wat gebogen metaal oid
*het hout zijn 3 borstelstokken á 2.45€/stuk
*cola-fles met overloopstuk vastgezet, zeer stevig, en twee stuks gemaakt zodat ze makkelijk te verwisselen zijn en de val nooit uit de running is.

Hij vangt ontzettend veel dazen, ik had hem nog maar vast in mijn handen of er zaten er al 3 in. Ook wat vliegjes, maar toen stond ik vlakbij de paarden (even laten snuffelen :+ ). Daarna opgehangen en ze vliegen erin terwijl ik erop sta te kijken. Denk dat ik vannamiddag maar eens ga legen :D

Wendel

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:49

Wij zijn afgelopen week ook druk in de weer geweest met een dazenval. Wij en de paarden worden letterlijk opgegeten in het land dus we werden wat enthousiast. alles is al klaar maar de bal die hangt al vanaf dinsdag te drogen. Omdat ik had gelezen dat er weekmakers inzitten had ik de bal eerst behandeld met een primer. Helaas heeft dit hier nog niet geholpen, de bal bleef plakkerig.
Nu heb ik vandaag nog een laag hittebestendige sneldrogende lakverf er over heen gespoten. En nu hoop ik dat de bal wel opdroogt en uithard.
Ze zaten me in de bouwmarkt wel vreemd aan te kijken. Die kerel snapte er niets van hihi.
Opzich is onze val ook al aardig gelukt. Hij hangt nu nog in de achtertuin maar de wespen zitten er al in.

Wie heeft trouwens nog een tip voor die bal? Of moet ik dit nu even afwachten. Ik wil hem graag vanavond ophangen in de wei.

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:59

Ik heb hem er gewoon plakkerig onder gehangen. vangt hij op die manier ook nog wat extra ;) Ze blijven er met hun vleugels aan plakken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:07

Goede verf is best duur, maar die houdt dan ook beter. Imo iets waarin je moet investeren als je hem goed droog wilt en goed warm.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:10

Ik heb mijn skippy gewoon gespoten met verf van de Action, die
was maar 2 euro en echt binnen 10 minuten droog, dus een sneldrogende
verf hoeft echt niet duur te zijn hoor ;)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:15

Wij hebben dus een goede primer, van flexa er op gedaan. Daarna de verf van de action. Dat is een drama. Nu heb ik verf van ongeveer 8 euro erop. Kijken of dit droogt

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:19

ik hou dit even in de gaten en ga er ook een maken als mij dat lukt haha

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:21

Oké, wij hebben alleen de verf van Action erop gedaan, moet ik er wel bij zeggen
dat mijn vader die skippy wel heel licht opgeschuurd heeft voor de verf er op ging.

En misschien ligt het ook wel aan de skippy natuurlijk ;)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:24

Denk inderdaad dat het aan de skippy ligt. Vermoeden is nu dat de uitvoeringen met de ogen erop minder droog problemen heeft dan die bij Bart Smids die helemaal rood zijn.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:27

Dat schuren kan weleens veel uitmaken proudjustify!

Ik had doorheen het hele topic gelezen dat verf slecht droogt, dus zijn wij voor goede verf gegaan en dat was meteen droog :-) Schuren zou ook weleens erg goed kunnen helpen dus! :-)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:28

Ik heb idd eentje met ogen er op, dus toevallig een sneldrogende skippy :D

Edit: ponyzotje: dat zou het idd ook kunnen zijn hoor ;)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:05

Wij hebben een blanke gele skippy. Ik ben net langs geweest maar de bal is nog steeds plakkerig. Jammer. Ik ga hem vanavond gewoon ophangen en zie dan wel wat er van komt. Dood gaan de dazen toch wel. Of ze nu in de opvangbak komen of op de plakkerige bal

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:52

mijn skippy droogt ook niet, is eentje zonder ogen. Ik heb de dure verf en heb bij de tweede skippy ontvet maar heeft niks geholpen. Ik heb hem gewoon opgehangen, niet mijn probleem dat ie plakt ;)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:03

Zo denk ik dan ook maar Kinke. Hij komt niet bij de paarden in het land te hangen dus ze krijgen geen zwarte neus........
Ik ga eventueel morgen nog wel even kijken oor een skippy bal met ogen. Die hebben ze hier bij de Blokker. Die ga ik toch maar opschuren en goed ontvetten. Kijken of dat beter droogt. De dure verf heb ik nog wel.... Zelfs nog wel de primer. Zal morgen wel weer aan de klus maar eerst deze ophangen vanavond.
En ja er worden foto's gemaakt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:32

Mijn skippy is gewoon van de blokker, met spuitlak van de action. In nog geen half uur was het droog en ik heb NIET ontvet :n

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:49

Mijn dazenval hangt inmiddels ook in het land. Eerst zo scheef al een hoepel maar met een paar beste tikken was hij weer recht...
We wilden een exacte copie namaken maar we konden geen slabakken krijgen met brede rand.
Nu maar inzetbakjes gebruikt van een verfblik.
Deze hebben we wel aan elkaar met bouten en moeren zodat we ze makkelijk weer los kunnen krijgen.
De trechter zit vast met lijm en schroeven en moeren, zodat het geheel nog steviger staat.
De klamboe hangt nog niet naar mijn zin, alleen de naaister had er geen zin in met 28 graden ( snap je dat nou :+ )
Mijn vader heeft het ophangsysteem gemaakt vandaag met deze warmte en dat heeft hij keurig gedaan al zeg ik het zelf.
Het geheel zit vast in de grond met een puntpaalhouder. Dan kunnen we hem namelijk weer een keer verzetten als de paarden naar een ander stukje land gaan.

Nou ja nu maar hopen dat hij het doet

Afbeelding

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:58

Wendel schreef:
Wie heeft trouwens nog een tip voor die bal? Of moet ik dit nu even afwachten. Ik wil hem graag vanavond ophangen in de wei.

Ik heb mijn skippy gewoon ontvet met muscle (zie foto's) en gespoten met action verf. Laten drogen in de zon en hij was heel snel droog.
Mijn dazenval vangt nog niet heel veel (15 stuks ongeveer) maar alles wat gevangen is, is mooi meegenomen. Ik moet zeggen dat er ook wel meer dazen in de wei hebben gevlogen, misschien hebben ze ons land even verlaten?

knip: wendel die van jou is ook erg mooi, ik moet zeggen dat de vallen er steeds professioneler uit komen te zien +:)+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:03

Leuk!! Ik ben laatst ook begonnen. Nog niet af, de klamboe moet nog vast gemaakt worden, even kijken hoe ikd at het beste kan doen. Ding heb ik zo losjes (met knijpers vast) in de tuin hangen om eraan te werken, nog geen bal eronder, maar wel de val erop, en al behoorlijk wat gevangen :)) :+ Geen dazen, maar toch. Zat zelfs een echte wesp in, gnagna

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:02

Wespen hadden wij ook al gevangen in de achtertuin. Ik ben zo benieuwd hoeveel dazen er morgen in zullen zitten he?
Morgen word het weer zo verschrikkelijk heet hebben ze het over dus de dazen zullen wel weer gemeen rondvliegen. MIjn vader heeft gezegt dat hij morgen de paal nog even vast zet met schroeven aan de paalpunthouder. Dan staat hij helemaal op en top. Nu maar hopen dat hij op het goede plekje staat anders kan ik hem weer verzetten......
Had al gezegt dat als deze goed werkte ik er nog een zou maken voor in de andere wei. De wei is opgedeelt in 3 stukken van ongeveer pffff 500 meter lang? In het rechterstuk heb ik nu de val. In het middelste stuk staat nu die van mij incl een welshje. In het linkerstuk staat een volbloedje die in het hoge gras moest. Mocht het dus goed werken maak ik voor het linkerstuk ( bij volbloedje) nog een....

Wordt vervolgt........

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:23

t is dat ik nu geen zin meer heb om zoon ding te gaan maken..
heb wel alles in huis..
maar eerdat ik terug ben van vakantie.. zijn die dinge vast minder.
ga volgend jaar iig berijd staan om zoon ding te maken..
ben vandaag 3 keer geprikt.
op me rug enkel en arm.
en word gek gestoord van de jeuk!
ze zijn tijdens t rijden al minder.. dus vandaar dat ik t nu niet meer ga maken.maar t is wel een hele goede oplossing zo te zien!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:13

Wie oh wie kan ik verblijden emt onze prachtige val?
We gaan plots verhuizen met de paarden naar een andere plek.
En daar hebben we hem waarschijnlijk toch niet nodig; veel minder bossig!

Voor foto's zie +/- blz. 25 ofzo meen ik en anders hier even een duidelijke foto:

Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:15

Dazen vliegen ook in open vlaktes, dus ik zou even wachten of ie toch niet kan dienen ;-)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:20

Nou dames niet zeuren om een paar euro hoor haha! Hier word dezelfde dazenval in de winkel voor 200 nog wat euro verkocht :o Ik schrok me iig dood van t bedrag haha :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:50

Ik ging vanmorgen om 7 uur al een paard longeren. Omdat het zo onwijs erg is met de dazen bij de longeercirkel stap ik altijd MET vliegendeken uit op straat. Jezus ik heb het nog niet zo erg gezien als vanmorgeN :( Er zaten zowat 50 dazen op het paard. Dat wordt maandag snel de 2e maken.

@ opisop: super mooi ding! Hoe heb je het model van de vitrage/horgaas gesneden? Omdat je um zo strak hebt!?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:53

Heb het niet gesneden, er zit een hoepel in van de klamboe en nog eentje onder van onszelf, dus veel houvast voor het gaas zeg maar :)