Sorry, een dagje later dan gedacht en beloofd, maar 't is wel veel in ieder geval

Devica: Opzich gebruik je wel veel woorden die echt perfect bij ‘vlinder’ passen: stralen, geluk, mooi, vrij, vrolijk, breekbaar, beschermd. En de conclusie, de laatste strofe, is erg mooi! Wat ik wel jammer vind is dat het daarvoor nog wat onsamenhangend lijkt, ik mis het echt op elkaar aansluiten van de strofes een beetje. Ook vind ik het jammer dat de eerste twee srofes beginnen met een vergelijking (zo … als een vlinder) en dat de derde dan een ‘maar’ wordt, dat past niet echt meer bij dit gedicht heb ik het idee. Het is meer alsof de eerste twee strofes bij een ander gedicht horen waar nog een einde aan moet, en of de laatste twee strofes nog een goed begin moeten hebben wat er goed op aansluit. Verder snap ik het ‘stralen jouw ogen, wanneer de jouwe het geluk weer zien’ niet helemaal, wat is ‘de jouwe’ hierbij? Als je ‘jouw ogen’ bedoeld, loopt de zin wat raar, en zelf zie ik liever niet de herhaling ‘jouw ogen’ en ‘de jouwe’ vlak onder elkaar (uitzonderingen daar gelaten). Verder wat foutjes (jou ogen, jou zachte kleur jou is hierbij bezittelijk dus wordt het jouW). Verder, ik zie het bij meer mensen en het is ook echt puur mijn mening, stoort het mij wat dat iedere zin met hoofdletter begint maar er verder geen sprake is van leestekens. Ik zou dan zelf of leestekens invoegen en de hoofdletters daarbij ‘kloppend’ maken, of hoofdletters verder weglaten.
Het gedicht spreekt me op sommige punten dus zeer aan (de woorden die er echt bij horen en de laatste strofe is super!) en op sommige punten wat minder.
Elaine: Het idee is grappig, het is wat vrij en vrolijkjes (wat ook bij ‘vlinder’ past
). Ik had echter met de opmaak wat anders gedaan.. wat woorden onderstrepen, wat woorden schuingedrukt. Dat maakt het net nog wat speelser, en dat past naar mijn idee wel bij dit gedicht. Ik vind het wel wat jammer dat het gedicht niet echt ‘loopt’, om het zo maar te zeggen; in het begin is de opsomming leuk, maar daarna worden de zinnen zo lang en worden er steeds langere gedeeltes herhaald, dat maakt het wat minder prettig om te lezen. Verder vind ik het net als bij Devica jammer dat iedere zin wel met een hoofdletter begint, maar er verder geen sprake is van leestekens. Ik zou dan zelf of leestekens invoegen en de hoofdletters daarbij ‘kloppend’ maken, of hoofdletters verder weglaten. Ook bij jou vind ik de laatste strofe het sterkst, (ik had wel een vraagteken geplaatst achter de laatste zin alleen
) omdat er qua inhoud nog net wat meer in zit dan in de rest van het gedicht vind ik zelf. Je denkt er even over na, en dat is ook leuk in tegenstelling tot het wat vrolijke, speelse dat de rest van het gedicht heeft.
Eve_lien: Prima structuur en een origineel rijmschema! De eerste drie strofes spreken mij het meeste aan, ze lopen ontzettend goed over in elkaar en zijn origineel. Het past goed bij ‘vlinder’, maar wel op een originele manier en dat is gaaf!
Er zitten voor mij wel een paar kleine ‘minpuntjes’ aan. In het zinnetje ‘terwijl je het vergeet’ vind ik dat je iets te vaag bent over het ‘het’, omdat je dan specifiek naar ‘iets’ verwijst en het gedicht is verder juist heel vrij naar mijn idee en niet specifiek naar één iets (dat kan ik even niet goed uitleggen, sorry
). De laatste strofe vind ik minder op de rest aansluiten omdat het drie keer ‘laat’ natuurlijk een herhaling is die verder niet voorkomt- nou is dat niet zo erg natuurlijk omdat een laatste strofe vaak als een afsluiter, een soort conclusie, dient bij een gedicht. Maar naar mijn beleving ‘past’ het wat minder goed bij het rijmschema en komt het op één of andere manier wat minder vrij over dan de rest van je gedicht. Oja, het woordje ‘vlinder’ die kleur geven past goed bij je avatar, maar ik vind het niet direct een kleur die mij aan vlieg / vlinder doet denken (dagpauwoog misschien wel, trouwens
). Maar dat zijn puntjes die minder zwaar wegen dan ik ze doe klinken.. wat vooral de eerste drie strofes spreken me echt ontzettend aan, die vind ik serieus prachtig! 
n_atas: Wauw. Kort maar krachtig, zullen we maar zeggen. Het gedichtje is heel vloeiend maar toch ben je niet snel klaar met lezen omdat je er even bij stilstaat. Ik kan me hier zo gauw geen zinnig commentaar op bedenken, je gedichtje paste perfect bij de titel ‘Nachtvlinder’.. super!
niceboy16: Aan de ene kant raakt het me, vooral door het idee (Het is goed schat, opgeven mag.. sluit je ogen en vlieg maar weg, als een vlinder ver hier vandaan.. het is heel zacht en teder op een bepaalde manier, en dat raakt). Wat ik wel jammer vind is dat de eerste zes regels voor mij dan weer minder zijn, omdat ik ze veel simpeler vind en met minder emotie dan de laatste drie. Natuurlijk zíjn het wel emotionele regels, maar ze komen niet zo over op mij als die laatste drie. Dat komt waarschijnlijk omdat ze wat ‘simpel’er (vervelend woord, sorry) zijn dan de laatste drie, ook wat meer cliché. Bij de laatste gebruik je een mooie metafoor (vlieg weg als een vlinder) (beeldtaal, zeg maar) en dat mis ik bij je eerste regels nogal. ‘het vuurtje gestopt met branden’ vind ik ook nog mooi passen bij ‘je levenslust bijna uitgedoofd’, maar die zou naar mijn idee wat meer bij een ander gedicht passen misschien omdat het wat stoort met de tederheid van de laatste drie regels, want die zijn juist zo ontzettend zacht en mooi!
n_atas: Opnieuw erg mooi- de eerste twee strofes zijn prachtig, sluiten mooi aan. Koud lichaam, grote bed van eenzaamheid, ze viel (ipv ‘hij viel’ of ‘het viel’, wat al veel minder klinkt), de zee van verdriet (komt vaker voor maar is hier origineel gebracht).. en dan de kamer gevuld met liefde.. allemaal, stuk voor stuk, ontzettend mooie en rakende zinnetjes en metaforen. Ik zou zelf achter ‘en ze vlogen’ een komma hebben gezet, omdat het dan wat beter doorloopt zoals het hoort, en het stoort niet. Bovendien geeft 1 komma (of als je er nog 1 in de eerste strofe kan plaatsen, 2 komma’s) geen verstoring in het rustige (hoofdletterloze, yes
) gedicht- het zorgt voor een extra rust denk ik zelf. De laatste drie regels vind ik helaas echt het geheel ontzettend afdoen. Bij niceboy16 haar gedicht waren het de laatste drie regels die voor mij het gedicht ‘maakten’, bij jou vind ik het helaas het gedicht echt ontzettend ‘afbreken’ (dat klinkt groffer dan ik het bedoel!) omdat de vraag ‘was jij het, die mij die vlinders gaf’ veel meer down-to-earth op mij overkomt dan de rest van het gedicht. De eerste twee strofes zijn wat zwevend vind ik zelf (niet zweverig, maar zwevend. Dat heeft een verschil) en dan komt ineens een directe vraag, dat vind ik de rest van het mooie gedicht wat teniet doen!
Eve_lien: Heel schattig en vrolijk! Het hele gedicht straalt echt gewoon zo’n warm lentegevoel uit, heerlijk! Wat minder vind ik de punten steeds- bij je vorige gedicht stoorde het me totaaaaal niet, maar hierbij vind ik het zo ‘kortaf’ overkomen, omdat je na ‘als’ een ‘dan’ verwacht. Die komt ook, in de laatste strofe (prima opbouw weer overigens
), maar omdat je iedere ‘als’ met een punt afsluit lees ik het op een wat kort-affe manier zal ik maar zeggen. Toch, als ik stiekem even de opmaak zonder hoofdletters en punten denk (wel komma’s en streepjes)(ja, ik weet dat jij er niet van houdt en het is ook meteen niet meer jouw stijl om te lezen
) vind ik het meteen fijner overkomen en zie je meteen de vrolijke inhoud beter vind ik zelf. 
Devica: Origineel idee, het is altijd vrij lastig om zoiets te doen omdat je toch gebonden bent aan iets. Je kan daardoor een heel gedwongen gedichtje krijgen- in jouw geval is daar absoluut geen sprake van! Een paar dingetjes zijn er wel; ik had bijvoorbeeld ‘ik kan niet wachten op later’ in ‘ik kan niet wachten tot later’ veranderd. Ook vind ik het jammer dat alleen je afsluitende zin er weer niet zo bij past qua opmaak. Verder vind ik ‘negen van de tien keer gaat het mis, de sterkste zal overleven’ weer wat minder dan de rest van het gedicht. De rest straalt voor mij (een verdrietig) verlangen uit naar later.. en die twee zinnen stralen dat niet echt uit, de rest juist heel erg sterk en dat is zo mooi!
Devica: Zelf heb ik het niet zo op Engelse gedichtjes, maar het is niet slecht. Alleen het stoort dat je Engels niet zo goed is, dus daarop eerst even wat tekst. youre heart = your heart, want ‘youre’ is niets, ‘you’re’ is you are, ofwel ‘jij bent’, en ‘your’ is ‘jouw’. to strong = too strong, als je het hebt over ‘te’ in de zin van ‘te groot te mooi te klein te dit te dat’, dus van een vergrotende.verkleinende trap, gebruik je ‘too’ (te) en niet ‘to’ (naar). energy most to grow up inside, snap ik eigenlijk niet helemaal. forgot me not = don’t forget me, forgot betekent vergeten als in verleden tijd (I forgot you so long ago = Ik ben je al zo lang geleden vergeten, bijv), en forget is vergeten in de teg. tijd (I’ll never forget you = Ik zal je nooit vergeten). Forget me not kan volgens mij wel, maar is volgens mij meer een vergeetmijnietje, en ‘vergeet mij niet wanneer je eenzaam/alleen bent’ is meer ‘don’t forget me’. youre alone = you’re alone (zie uitleg meer naar boven
). you not alone = you’re not alone, anders zeg je jij niet alleen, nu zeg je ‘je bent niet alleen’. I’m always stay with you = I’ll always stay with you. OF je kan ervan maken ‘I’m always with you’, ik ben altijd bij je. I’m always stay with you betekent Ik ben altijd bij/met je blijven, I’ll alway stay with you betekent Ik zal altijd bij/met je blijven. we flying together = we’re flying together- maar ik denk zelf dat verleden tijd (dit is teg/toek. tijd oid) beter staat bij je gedicht, of iets in de trant van ‘and we’ll be flying together’ (wij zullen samen vliegen). far a way = far away, away is gewoon ‘weg’, en a way is ‘een weg’. Ik zou de komma weglaten.
Nu over het gedicht zelf, ik vertaal het even in het Nederlands (sorry
) zonder strofes etc:
breng mij naar de plek onder de stralende zon, dan zal ik jouw hart volgen.
de liefde is te sterk voor mij, nu, nu ???, herinner mijn naam.
vergeet mij niet wanneer je alleen bent, liefde is sterker dan je denkt.. je bent niet alleen, ik ben altijd bij je.
en we vliegen samen ver weg, van hier.
Misschien vind jij het niet, maar ik denk dat als je in het Nederlands er nog wat aan prutst het een ontzettend mooi gedicht wordt! Waarom? Het is origineel, het is mooi neergezet en het spreekt gewoon. De emoties komen goed over en het zit goed in elkaar. (In het NL vind ik de komma trouwens wel goed staan). Mijn advies.. vertaal ‘m naar het Nederlands, pruts er nog wat aan.. want dan heb je een heerlijk gedicht!
Eva_: Erg vrolijk hoor! Vooral het ‘wees als een vlinder, zoveel kleur in je leven, laat je maar gaan’ (ik zou het wel met een hoofdletter afsluiten misschien.. het lijkt wat schreeuwerig, maar het onderbouwd juist het vrolijke laat je maar gaan-idee denk ik). Wat minder vind ik dat het wat gedwongen overkomt. Zo past ‘en zonder gezeur’ (heeft ineens zo’n negatieve ondertoon) niet bij de andere regels van de eerste strofe (die een hele positieve ondertoon hebben). Ook ‘reis naar saturnus zonder pardon’ in de tweede strofe vind ik minder bij de andere regels passen, omdat dat allemaal wel zwevend is, maar niet zweverig. Met zwevend bedoel ik vrolijk, lichtjes, positief. Met zweverig bedoel ik hogerop, meer tussen hemel en aarde, (te) diepzinnig, of gewoon: de ruimte. In dit geval het laatste
Dat past er niet erg bij, ‘saturnus’ vind ik gewoon niet erg passend bij het gedicht. ‘Zo vrij als de zon’ vind ik ook niet passend.. want waarom is de zon vrij? In de derde strofe vind ik Venus ook niet zo passend, de maan eigenlijk ook niet helemaal, maar dat gaat nog. En, opnieuw, de laatste drie regels vind ik dan weer geweldig, een super afsluiter met een leuke boodschap voor iedereen! 
Ik heb deze keer geen sterren gegeven, omdat ik er gewoon niet uitkwam wie ik hoeveel moest geven en waarom. Ik wilde gedichten waarvan ik dacht ‘eigenlijk is die ene beter’ toch wel hetzelfde aantal sterren geven, en dat klopte niet voor mijn gevoel. Omdat ik niemand wil kwetsen op zo’n manier heb ik ’t dus maar gelaten 
En dan, de uitslag.
De top 4:
4- niceboy16!
3- Devica, met haar laatste gedicht (toeee, vertaal het in ’t Nederlands?
)
2- Eve_lien, met haar eerste gedicht!
1 – n_atas, met haar eerste gedicht!